Permalänk
Medlem

Mystiska RAM minnen

Hello hello! Jag är inte den mest insatta inom datorer men tycker att jag har någorlunda bra koll iaf! Och nu har det hänt något jag verkligen inte förstår mig på,

Beställde nyligen en ny dator som jag snickrade ihop, och det kändes som att allt som kan krångla gjorde det.
Operativsystemet vill inte alltid starta som det ska.
Datorn kraschar/fryser sig när den känner för det. (även i bios)
skärmarna slocknar då och då (sen startar datorn om sig men hamnar i en loop.
Drivrutiner för grafikkortet ''stängs av'' och återställer sig.
mm. ni förstår

Allting ska vara up to date med drivrutiner etc.

MEN nu så testade jag att bara köra på en av RAM stickorna och allt funkar hur bra som helst!? alla problem som bortblåsta!
Då är frågan hur gör jag för att kunna använda båda mina minnen? inte så sugen på att stoppa tillbaka nr:2 då datorn ballar ur totalt.
Tack på förhand Mvh Lurk

-Deepcool Gamer Storm Genome ATX Svart/Grön

-EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB Hybrid Cooling

-Seagate Desktop SSHD 2TB 7200rpm 64MB

-Windows 10 Home Svensk 64-bit OEM

-AMD FX-9590 8C 4.7Ghz Black Edition 16MB

-ASUS CROSSHAIR V FORMULA-Z 990FX

-Fractal Design Integra M 750W

-HyperX 16GB (2x8GB) DDR3 CL11 2400Mhz Savage XMP

-NZXT Sleeved LED Kit 2m Grön

-Deepcool PCIe Raiser Extension cable

Permalänk
Medlem

Kontakta återförsäljaren och reklamera modulen - den är med största sannolikhet trasig! Du kan ju alltid testa den i en annan dator om du har möjlighet, så vet du säkert.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Kan vara fel på ett av minnena.. Testa det andra och se om det fungerar.
Kan vara fel på en av RAM-slottarna.. Testa att sticka i ett minne i olika slottar..

Testat minnena med Memtest?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Kontakta återförsäljaren och reklamera modulen - den är med största sannolikhet trasig! Du kan ju alltid testa den i en annan dator om du har möjlighet, så vet du säkert.

Det kanske man skulle göra! Men både bios och Windows registrerar minnet så att så långt verkar det funka.
Eventuellt att slotten är kaputt? Ska testa att flytta runt lite mer!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Kan vara fel på ett av minnena.. Testa det andra och se om det fungerar.
Kan vara fel på en av RAM-slottarna.. Testa att sticka i ett minne i olika slottar..

Testat minnena med Memtest?

Testat det andra men jag får köra memtest och återkomma med resultat!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurksson:

Testat det andra men jag får köra memtest och återkomma med resultat!

Skickades från m.sweclockers.com

Bästa att göra. Jag var med om samma när jag byggde ihop min dator. Datorn betedde sig väldigt underligt med konstiga krasher som jag aldrig haft problem med förut. Körde memtest och efter ca 24tim så fick jag en massa felrapporter på minnena. Reklamera minnena efter att du konstaterat fel i memtest.

Permalänk
Medlem

1, Testa minnena var för sig i den minnesslot som du vet funkar så du vet om nåt av minnena är trasigt heller inte.
2, Testa ett fungerande minne i alla minneslotar på moderkortet för att utesluta/konstatera fel på moderkortet.

Det finns fyra saker som det kan vara fel på.
1, Själva minnet.
2, Minnessloten.
3, Krökta/avbrutna pinnar i cpu sockeln.
4, Moderkortet.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurksson:

Hello hello! Jag är inte den mest insatta inom datorer men tycker att jag har någorlunda bra koll iaf! Och nu har det hänt något jag verkligen inte förstår mig på,

Beställde nyligen en ny dator som jag snickrade ihop, och det kändes som att allt som kan krångla gjorde det.
Operativsystemet vill inte alltid starta som det ska.
Datorn kraschar/fryser sig när den känner för det. (även i bios)
skärmarna slocknar då och då (sen startar datorn om sig men hamnar i en loop.
Drivrutiner för grafikkortet ''stängs av'' och återställer sig.
mm. ni förstår

Allting ska vara up to date med drivrutiner etc.

MEN nu så testade jag att bara köra på en av RAM stickorna och allt funkar hur bra som helst!? alla problem som bortblåsta!
Då är frågan hur gör jag för att kunna använda båda mina minnen? inte så sugen på att stoppa tillbaka nr:2 då datorn ballar ur totalt.
Tack på förhand Mvh Lurk

-Deepcool Gamer Storm Genome ATX Svart/Grön

-EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB Hybrid Cooling

-Seagate Desktop SSHD 2TB 7200rpm 64MB

-Windows 10 Home Svensk 64-bit OEM

-AMD FX-9590 8C 4.7Ghz Black Edition 16MB

-ASUS CROSSHAIR V FORMULA-Z 990FX

-Fractal Design Integra M 750W

-HyperX 16GB (2x8GB) DDR3 CL11 2400Mhz Savage XMP

-NZXT Sleeved LED Kit 2m Grön

-Deepcool PCIe Raiser Extension cable

Flesta har skrivit goda råd, dock sker problemen när du kör dina minnen enligt dess spec, eller när du kör med defaultinställningar?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Har du testat att ändra XMP hastigheten för minnena till lägre ex 2133, 1866, 1600 Mhz?