Cryorig visar upp datorlådorna Ola och Taku

Permalänk
Snusfri

Taku var ju riktigt snygg, undras hur hög den den är så att inte skärmen kommer för högt upp.
Man borde dock kunna snida till egna lite lägre fossingar annars och sätta dit för att få lämplig höjd.

Synd att de förväntas dyka upp nästa år, hade gärna sett dessa komma i sommar/höst.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Kul med en tillverkare som gör annat än endast lådor för datorkomponenter. Kan tänka mig båda två hemma.

Permalänk
Medlem

Sängbänken är tveksam; onödigt höga ben som försämrar ergonomin om man nu inte råkar ha en väldigt liten skärm (då ergonomisk rekommendation är att sitta med ögonen i höjd med toppen på skärmen), onödigt restriktiva luftintag på ovansidan och om den inte har dammfilter (som dessutom kommer begränsa luftintaget ytterligare) så kommer det dras in damm något hemskt.

Sophinken verkar bättre, och utseendet gillar jag (omän Mac Pro är betydligt snyggare).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag läste Otaku...
Takes one to know one

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dem8n:

Det här känns 70 och 80-tal där skärmen stod på lådan, med följden att denna böjdes med tiden och i vissa fall hela datorlådan blev strömförande då den sjunkit ner så pass att den tog i komponenterna.

Den ser för smal ut för att kunna ha någon form av balkar inuti som förhindrar detta.

Oavsett om man löst det så känns det för gammalmodigt för mig. 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Pffft. Med en så pixlig avatar som du använder så måste det finnas en liten nostalgiker i dig ändå ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Ola känns som en ren ripoff av Dune-Case som i sin tur är en ripoff av Mac-Pro hehe.

https://www.kickstarter.com/projects/dunecase/dune-case

Kritiken mot Dune case var att alla uttagen var lite föråldrade. Bara stöd för DP 1.2, USB 3 etc.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Med en så pixlig avatar som du använder så måste det finnas en liten nostalgiker i dig ändå ;).

Antar att du vet att det är Sweclockers avatargenerator som ligger bakom den?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Äntligen en säng min katt kan lägga sig på!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Medlem

Gillar konceptet, men frågan är vad det landar på för pris? Förmodligen mer än vad det smakar i alla fall.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Taku var snygg. men tyvärr för stor för att ha bredvid och för hög för att ha monitorn på. Sedan får det bara plats med lågprofilkylare. Smart med att ha en skåra för laddkabel som sticker ut för att ladda telefonen Gillar Ola också.

Tycker om när de vågar något nytt. Tycker verkligen om min Lian-Li låda som är smidig att meka i och smart uppbyggd.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av backfeed:

Antar att du vet att det är Sweclockers avatargenerator som ligger bakom den?

Yepp

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Liggande chassin är inget nytt dom fanns när jag växte upp innan tower chassin kom så detta är inget nytt

Permalänk
Skrivet av Immersion:

Liggande chassin är inget nytt dom fanns när jag växte upp innan tower chassin kom så detta är inget nytt

Det fanns stående ännu tidigare om vi går längre tillbaka eller tittar på kraftfulla maskiner

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag uppfann de flygande chassina.
Efter ett antal felcoder i dos6XX

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Jag gillar idén och stilen på Taku och Ola, men jag undrar över kylning i dem och styrkan i konstruktionen på Taku. Med tanke på att Cryorig annars gör kylare så tycker jag att de skulle kunna ha ordnat någon bättre speciallösning.

Förresten, Jonsbo ska också komma ut med en ny stående datorlåda men med en intern layout mer lik den i Silverstone FT03-Mini.

Skrivet av Bogey:

Jag uppfann de flygande chassina.
Efter ett antal felcoder i dos6XX

En bekant till mig uppfann de tvådelade tangentborden.
Över sitt knä.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk

Problemet är bara att det där är Taku, Ola är cylindern.

Permalänk
Medlem

Taku är väldigt intressant, dock hoppas jag att benen går att ta bort och sedan ersättas med t.ex. några gummi ploppar till ben.
Däremot är jag rädd att det blir ett riktigt dyrt chassi.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Alltid skoj med nya former, hoppas att cylindern är liknande storlek som Dancases A4 (7.25 L).

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlippsyFlipp:

Problemet är bara att det där är Taku, Ola är cylindern.

Nä, problemet var att Taku lät inte som en IKEA möbel och Ola såg inte tillräckligt mycket ut som en, därav kompromissen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Det här känns 70 och 80-tal där skärmen stod på lådan, med följden att denna böjdes med tiden och i vissa fall hela datorlådan blev strömförande då den sjunkit ner så pass att den tog i komponenterna.

Den ser för smal ut för att kunna ha någon form av balkar inuti som förhindrar detta.

Dagens platta skärmar väger ju dock inte typ 500 ton som dåtidens CRT-skärmar gjorde

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Tycker som vanligt att det är trevligt med utveckling i itx-segmentet. Hoppas fler förstår att praktisk och snygg form samtidigt som fullvärdig funktion faktiskt kan intressera köpare. Tror det krävs en bredare allmän kundbas inom mitx för att ytterligare driva på entusiastutvecklingen i samma segment. Även om de senaste åren onekligen har varit trevliga för den som älskar att försöka mosa in prestanda i en trash compactor.

Permalänk
Medlem

Ola såg dödsläcker ut!

Permalänk

Taku är precis det chassi jag väntat på hur länge som helst! Om det ändå hade haft ett hörlursjack och en USB i fronten hade det varit perfekt rent funktionsmässigt, men designen hade nog fått lida.

Hoppas de har ännu fler överraskningar och att man får klämma på det på computex!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrkhaglund:

Haha samma här, sen trodde jag det var en tvmöbel med komponenter inuti

Jupp, när man såg andra bilden med skärmen på blev man lurad en gång till. Trodde det skulle vara stort chassi (som dessa skrivbords chassin).

Men roligt namn, undrar vad dessa fick Ola ifrån

Snyggt, gjort för att stå framme utan att skämmas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Dagens platta skärmar väger ju dock inte typ 500 ton som dåtidens CRT-skärmar gjorde

Hade varit snyggt om de sålt ett monitorfäste till. Så chassit blir som tv-möbeln nedan.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Dem8n:

Den ser för smal ut för att kunna ha någon form av balkar inuti som förhindrar detta.

Oavsett om man löst det så känns det för gammalmodigt för mig. 😂

Skickades från m.sweclockers.com

5mm aluminium kan du stå och hoppa på en hel dag om du vill, det rör sig ingenstans. Särskilt inte med <10 KG skärm.

Permalänk
Medlem

hade lätt köpt Ola om den släpptes till ett skäligt pris 800-1100kr

Visa signatur

Nick BF5/2042 - Osterlindh

Permalänk
Medlem

Du menar CPU hållaren Ola.

Edit:
Som ovan skre CPU lådan Ola skulle nog vara mer passande Ikea namn.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

@el_genius: @hACmAn:

...CPU Byrån Ola kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

5mm aluminium kan du stå och hoppa på en hel dag om du vill, det rör sig ingenstans. Särskilt inte med <10 KG skärm.

5mm aluminiumgods som är ca 50cm brett skulle böjas om jag hoppar på det. Det är en mjuk metall. 😂

Skickades från m.sweclockers.com