Hjälp mig att komma ihåg ett gammalt game&watch spel

Permalänk
Medlem

Hjälp mig att komma ihåg ett gammalt game&watch spel

Hej,

Tidigt 80-tal så spalade jag ett LCD spel, troligen game&watch men inte säker på att det var just detta märke?
Fanns det andra tillverkare än game&watch?

Iallafall, så flög man någon sorts flygfarkost över en stad. Man såg höghus scrolla förbi under farkosten.
Mer kommer jag inte ihåg.

Vet någon vad det kan vara eller som vet om ett aktivt forum eller lista för dessa spel?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

@kiario:

Kommer tyvärr inte ihåg ett sånt spel, även om jag spelat många G&W och liknande spel.

Här är iaf en lista på alla Game & Watch (Det var ju Nintendo som tillverkade dem):

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Game_%26_Watch_games

EDIT: Det fanns såklart många andra tillverkare så du kanske får söka runt på "handheld lcd game" eller nåt sånt för att hitta rätt om det inte var ett av Nintendos.
Bandai t.ex.
http://www.handheldmuseum.com/Bandai/

EDIT2:
Kika på Bandai's Zaxxon?
https://www.youtube.com/watch?v=3slftfW5ZJg

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Låter lite som defender

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen. Skall kolla på länkarna

Permalänk
Medlem

Visserligen scrollar det inte, men kolla även Towering Rescue av Gakken. Det bygger på att man har en helikopter/flygplan och räddar människor som står högst uppe i brinnande höghus, innan huset kollapsar och människorna ramlar och dör. Som sagt fanns det ett antal fler tillverkare utöver giganterna Nintendo, de övriga märken som nog såldes mest i Sverige skulle vara Gakken, VTech Time & Fun och Tri-Screen, möjligen Grandstand och något mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zapac:

Visserligen scrollar det inte, men kolla även Towering Rescue av Gakken. Det bygger på att man har en helikopter/flygplan och räddar människor som står högst uppe i brinnande höghus, innan huset kollapsar och människorna ramlar och dör. Som sagt fanns det ett antal fler tillverkare utöver giganterna Nintendo, de övriga märken som nog såldes mest i Sverige skulle vara Gakken, VTech Time & Fun och Tri-Screen, möjligen Grandstand och något mer.

Jag skulle precis säga att jag hittat spelet och läser sedan att du också hittat rätt Här är en bild

Permalänk

@kiario:

Kul att du hittade vad du sökte. Jag gick precis igenom en bunt av mina gamla spel från 80-talet, och det är SJUKT vad många är värda mycket på ebay nu. Har bla ett Nintendo Game & Watch Tabletop (ser ut som en liten arkadmaskin) med Donkey Kong Jr.
Kolla upp den på ebay och det låg bud på över 5000 spänn med kartong! Även vanliga små spel ligger ofta mellan 1000-2000kr...dom börjar bli heta bland samlare.

Visa signatur

Intel i7 5820K, Ballistix Sport 16GB DDR4 2400mhz, ASUS STRIX GTX 980ti Gaming CUIII, ASUS X99, Samsung Evo 512GB SSD, Seagate 3TB HD, Antec Kühler 950 (vätskekyld CPU), beQuiet Straight Power 10 800w Gold Modular, Chassi:Fractal Design R5,
Q-Pad MK-80 tangentbord, Q-Pad QH-90 headset, Q-Pad MK8 Lasermus, Razer Orbweaver Chroma, Zowie Camade sladdbungie.
Konsoler & annat: Nintendo NES Mini Classic, PS 1,2 & 3, Xbox, Xbox 360, SEGA Dreamcast, Nintendo 64, Gamecube, PSP + en mängd Game & Watch och obskyra 80-talsderivat av dessa, Samt en Amiga 500 och en Colour Genie hemdator fr 1982.