Fyra headset i budgetklassen

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Alling:

Men alltså … varför?

Kraken har fasansfullt dåligt ljud.

Efter att ha kört "Steelseries Siberia V1/V3", "Sennheiser PC360", "Corsair HS30" och "Creative Sound Blaster: WoW Edition" så tycker jag att "Razer Kraken Pro" har haft det bästa ljudet av dem alla när det kommer till spelupplevelsen och klarhet i ljudkommunikation.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Superlux till 250 spänn <3

De har ingen mikrofon trots allt, vilket ju är ett viktigt punkt. Har investerat i en blue yeti tidigare och det är kanske den bästa ljudinvestering jag har gjort. Lösa mikrofoner, eller boommikrofoner som sitter fast på lurarna finns bara inte efter att ha använt yeti en stund.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Avstängd

Ett sant budget headset, funnits sedan 2000talets början och har varierat i pris mellan 250 - 450kr.

De har kommit med inbyggd vibrationsförmåga och diverse ändringar men coredesignen förblir densamma. Headsetet sitter så bra på huvudet att efter 3-4timmars så känner du hur öronen börjar domna bort och efter 5-6 så känner du hur hjärnan börjar bli ihoptryckt. Microphonen kringgår de flesta skit headset på marknaden som alltid har en mic som ska låta som ett helvete eller inte alls bara för dem ligger 1cm fel ifrån munnen.

De höll i snitt 3månader upp till 1år beroende på hur försiktig du var. Vanligtvis så gick hörluren av och man var tvungen att köpa nytt, tejp fungera utmärkt för att förlänga livet på de ytterligare några månader. Men tanken var alltid "varför köpa ett dyrt 700-1100kr headset när man kan köpa 3st sb45 för samma pris som håller lika länge?

Permalänk
Avstängd

@johanLW:

Fnatic versionen e lite billigare iaf http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2805197

Visa signatur

--
The Gear:
ROG G20CB, Swift PG248Q, Sennhesier G4me One + GSX 1000, ROG Gladius, ROG Sheath, Cerberus Keyboard

Permalänk
Medlem

@evaddave:

Sant sant, får kolla in på dem när mitt headset ger vika (vilket troligt är inom en snar framtid så mycket som jag kör över sladden med kontorsstolen ). Dock har det fungerat i snart 4 år.

Visa signatur

CPU Intel I7 2600K | Moderkort: ASUS Maximus V Gene | GPU: Gigabyte Radeon RX Vega 56 | SSD: Samsung 840 EVO | PSU: EVGA Supernova G2 650W | RAM: Corsair Vengeance LP 16GB 1600 MHz

Permalänk
Medlem

Jag har haft många olika hörlurar även två par gaming headsets, men det jag har varit mest nöjd har det alltid stått AKG på.

Just nu har jag ett par Sony MDR-ZX750BN. Dom låter okej men absolut inte på höjd med AKG.

Hörlurar ska precist som allt annat ljud utrustning helst inte färga ljudet på något sätt. Det ska låta som det dom godkände i studion.

Visa signatur

Main: Win 10 Pro, Gigabyte Z97X-SLI, i7-4790K stock, HyperX 4x4 GB PC-12800, GTX 960 2GB, Kingston m.2 128, GB SSD 18TB RAID lager.
HTPC: Win 10 Pro, Gigabyte Z97P-D3 i5-4570s, Crucial 4+4 GB PC-12800, Kingston SATA3 120 GB SSD, Asus Blu-Ray.

Permalänk
Ljudexpert
Skrivet av Mackey:

Tycker inte Razer Kraken Pro passar in i kategorin budget, headsetet ligger trots allt på ca 800kr vilket enligt mig går utanför "budgetklassen" med tanke på att de andra kostar runt 500kr. Om Razer headsetet hade vunnit testet så hade kontentan varit att det var det bästa headsetet i budgetklassen, vilket är missvisande eftersom man då inte testat det mot t.ex. HyperX Cloud som @DozeN nämnde, ett headset som faktiskt ligger i samma prisklass.

Jag håller med om det. Ska ta upp detta för diskussion och se till att de ligger jämnare i pris nästa gång! Det är ju faktiskt nästan dubbelt så dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elinablom:

Jag håller med om det. Ska ta upp detta för diskussion och se till att de ligger jämnare i pris nästa gång! Det är ju faktiskt nästan dubbelt så dyrt.

Tack, trevlig recension i övrigt.

Permalänk
Medlem

@Yatagarasu: Är det av någon speciell anledning du väljer att spela med dina kraken istället för m50s?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Simon^L:

@Yatagarasu: Är det av någon speciell anledning du väljer att spela med dina kraken istället för m50s?

De isolerar ljudet bättre och är trevligare när man sitter med folk på Discord och pratar medan man spelar.

Kör mina M50's/ms16 när jag kör singleplayer eller M50+Snowball iCE när jag streamar.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk

Jag köpte Qpad QH-90 för knappt 600 kr och kvalitet på dem piskar de flesta andra ens under tusenlappen. Lite konstigt att ta med andra produkter för 500-700 och inte den absolut bästa i det segmentet.

Om vi ska prata budget så är nog mina gamla trotjänare Creative Fata1ity ett alternativ. Kostade 250 kr för 5-6 år sedan och säljs fortfarande för samma peng.

Permalänk
Medlem

Det enkla svaret är att investera det dubbla för ett par vettiga hörlurar/vettigt headset. Både jag och min bror slaktade headsets stup i kvarten. Garantiärenden och nyköp åt höger och vänster hela tiden pga dålig kvalité på ex kablage. Båda kör nu olika Sennheiser varianter med utbytbar kabel (då kan man ju ge sig på att den aldrig går sönder heller).

Värt att nämnas är att jag knappast är den som har sönder saker i första taget. Inne på smartphone 7 sedan 07 nu och inte spräckt en enda display hittills, den ni. <--- Massiv jinx.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Värt att nämnas är att jag knappast är den som har sönder saker i första taget. Inne på smartphone 7 sedan 07 nu och inte spräckt en enda display hittills, den ni. <--- Massiv jinx.

Min smartphone från 2008 är fortfarande helt och fin

Men ja köpa kvalité brukar oftast fungera bra. Grymt nöjd med mina Sennheiser saker (hd555, ie6, hd650).
Bytt kabel och kuddar på hd650, men har på mig lurarna över 10h om dagen. Också enkelt att byta foder i kuddarna som gör att de håller mycket längre.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av borninbarcelona:

Jag köpte Qpad QH-90 för knappt 600 kr och kvalitet på dem piskar de flesta andra ens under tusenlappen. Lite konstigt att ta med andra produkter för 500-700 och inte den absolut bästa i det segmentet.

Om vi ska prata budget så är nog mina gamla trotjänare Creative Fata1ity ett alternativ. Kostade 250 kr för 5-6 år sedan och säljs fortfarande för samma peng.

Sweclockers har redan testat QH-90 om jag minns rätt

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600X - Moderkort: MSI MAG 550M MORTAR WIFI - Minne: Crucial Ballistix 3200 mhz - Grafikkort: Gigabyte 3070 Aorus Master - Chassi: Fractal Design R4 - SSD: Samsung 970 1TB - Nätaggregat: Corsair RM650 - Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

https://www.koss.com/media/catalog/product/cache/1/image/17f82f742ffe127f42dca9de82fb58b1/s/b/sb45_1.jpg

Ett sant budget headset, funnits sedan 2000talets början och har varierat i pris mellan 250 - 450kr.

Hahaha! Ägde ett par sånna där. Gick sönder vid båda lur-fästena. Inget som lite tejp inte ordnade!

Det var tufft med ekonomin under min högstadie-period. Som sagt, äkta budget!

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Det är lurigt att jämföra headset då väldigt mycket är subjektivt,

Dock så har jag testat Razer och Asus lurarna som är med i testet och vill dela med mig av mina erfarenheter.

Jag får börja med att säga att Asus lurarna hade varit min personliga "pick of the bunch",
dock så ska det sägas att Razer lurarna blir bättre med tiden, folk pratar ju om att "spela in lurar" och just i fallet med Kraken lurarna så blir faktiskt ljudet bättre efter en längre tids användning, dock så är jag fortfarande tveksam till pris/ljud prestanda för dessa då jag tycker att det finns betydligt bättre headsets/headphones att köpa.

Om jag skulle rekommendera en setup för någon som inte vill lägga så mycket så är Superlux HD688B (300kr) + Zalman Mikrofon (under 100kr) "best bang for the buck".
Ja, zalman mikrofonen är inte perfekt på något vis, men i jämförelse med många gamingheadsets så är den direkt jämförbar och endå helt ok för priset.
Superlux lurarna där emot är sjuuukt bra med tanke på priset (och om man jämför med gaming headsets i allmänhet),
Det är många som drar paralleller mellan HD668B lurarna och riktiga hifi lurar, jag kan inte riktigt hålla med om detta...men för 300:- lär du inte hitta något på marknaden som kommer närmare vad det gäller separation av bas, mellanregister och diskant.

Så för 400spänn så får du en setup som funkar för det mesta du kan använda din dator till

Om du kan tänka dig att betala lite mer så finns två uppgraderingar till denna setup som lyfter den ytterligare ett par snäpp.

1. Modmic 4.0 sjukt bra mikrofon och ser riktigt trevlig ut på ett par HD668B (ja, det ligger en sådan setup framför mig på min arbetsplats), dock så kostar den ca:600:-

2. Köp velour pads från ebay, padsen på HD668B är "fuskläder" vilket iallafall på mig genererar "svett-ringar" runt öronen, padsen kostar under 100spänn så det är både en billig och bra investering.

Så vill du ha ett riktigt bra gamingheadset i min mening så kostar det ca: 1100:- och tja då är det inte budget, men fördelen med denna setupen är att du kan börja med budget och uppgradera dig steg för steg upp till "awsome".

//Bustah