Reg bes Mc/nerslag på bes

Permalänk

@ares93: Nä jag vet, därför tjafset om min hoj, att "känna" mer häst är inte ok och det insåg väl Besikta till slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om man bara chippar lär det vara ombyggt fordon eftersom ändringen är så liten men man får ju öka effekten 20% för besiktningen hursomhelst.
Det går att trimma mera och regga som amatörbygge om man vill, det finns de som gjort det hel enligt reglerna men det är normalt sett mer avancerade trimningar än att chippa men det skulle väl gå att bara chippa också om man vill och kan tänka sig att betala för det som krävs runtomkring.
Det är väl kostnaden som är problemet, inte regelverket i sig.

Nej, så är det inte. För att ett fordon skall klassas som ombyggt krävs väsentliga förändringar - inte mindre modifieringar. Ett sådant bygge tilldelas också nytt VIN-nummer och det kommer inte längre stå Volvo S60 i registreringsbeviset, utan Amatörbygge.
Kan tillägga att regelverket faktisk kan vara ett problem i sig också eftersom det är så omfattande att tjänstemän som ska se till att reglerna efterföljs själva har så svårt att tolk och fatta riktiga beslut. Men det är en annan historia...

Skrivet av mallesoft:

@Dr.Mabuse: källan är en besgubbe på Bilprovningen i Vimmerby, det ja menade var att om min 199 hästars Volvo s60 upptäcks att vara chippad med 40häst till, så måste jag regga om bilen.

Ja, då har han missuppfattat det hela. Det finns visserligen en teoretisk möjlighet att biltillverkaren certifierar ett bygge men den är så mikroskopisk liten att den är obefintlig för gemene man. När jag arbetade med motorutvecklingen på Scania i Södertälje hade vi även SAAB under samma tak och då minns jag att ett hemmabygge blev certifierat eftersom det gav företaget god PR. Tror det var denna SAAB 9000 kombi.

Skrivet av ares93:

Det är omöjligt att upptäcka. Besikting har inte utrustningen till att läsa ur programvaran ur ECUn. De kan gå på känn. Men de får tycka vad de vill om de inte kan bevisa det på papper.

Nu är det inte moralkakor jag häver ur mig, utan försöker belysa fakta så var och en kan ta ställning. Att trimma sitt fordon är en kalkylerad risk då man kan göra sig skyldig till flera brott och riskerar att förlora alla anspråk gentemot försäkringar. Det handlar inte bara om att klara besiktningen.

Har i en annan tråd berättat hur det första försäkringsbolaget gjorde var att öppna min ECU efter en trafikolycka. Dock låg turbo, sport-kat, chip mm fortfarande i garaget (På den tiden så hade man ingen OBD II utan använde piggy-pack och EEPROM) så det var bara för F-bolaget att pynta.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av mallesoft:

@ares93: Nä jag vet, därför tjafset om min hoj, att "känna" mer häst är inte ok och det insåg väl Besikta till slut.

Jag är över huvud taget inte längre förvånad över nåt som dessa idioter gör. SBP i Södertälje slog typ 13 stycken hål i helt frisk plåt när jag besiktade rovern sist. På en nyrenoverad bil. De gick på ett 6 år gammalt protokoll som de över huvud taget skulle ha skitit i och sedan tagit en så där vass jäkla geologhammare eller vad det hu heter och jagat efter rost vid de gamla anvärkningarna. Gick loss så brutalt på snubben att de nästan ringde maffian. Har aldrig skällt ut någon så mycket som den barbaren.

Dags att avregulera skiten helt och låta verkstäder utföra jobbet. Då kan man iaf gå till "sin" verkstad som man vet är kompetenta. Just nu är det en jäkla mardröm varje gång bilen ska in. "Vad fan ska de förstöra det här året?" typ... En bakaxel, en länkarm, en stötfångare, en backspegel, ett bakljus är listan hittills på saker de har avrättat. Och då menar jag inte att de bankade sönder den på kontrollen eller så, utan de buskörde och sladdade in i en trottoarkant, backade in i en vägg, såg inte en stolpen, bland annat.

De enda jag vågar ta bilen till är Carspeci Södertälje, men de släpper igenom i princip allt, så det är åt helvete åt andra hållet istället.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nu är det inte moralkakor jag häver ur mig, utan försöker belysa fakta så var och en kan ta ställning. Att trimma sitt fordon är en kalkylerad risk då man kan göra sig skyldig till flera brott och riskerar att förlora alla anspråk gentemot försäkringar. Det handlar inte bara om att klara besiktningen.

Har i en annan tråd berättat hur det första försäkringsbolaget gjorde var att öppna min ECU efter en trafikolycka. Dock låg turbo, sport-kat, chip mm fortfarande i garaget (På den tiden så hade man ingen OBD II utan använde piggy-pack och EEPROM) så det var bara för F-bolaget att pynta.

En kalkylerad risk som är i princip riskfri. Jag har varit med om att boxen lästes ur, gällde en Saab 9-3 1,8t 2008 tror jag det var. Kan ha varit en 2.0t men det är samma spis ändå. Det gjordes av saab själva pga ett garantiärende och de märkte inte att bilen var trimmad. Om tillverkaren själv inte märker vid en så pass noggrann kontroll (de vill hitta vad som helst bara de kan neka dig.) så kommer inte försäkringsbolagen hitta det heller. Och besiktningen ahr som sagt inte utrustningen. Visst, du har rätt att det är inte omöjligt att märka om man verkligen vill, men sannolikheten är så pass liten att den är i princip obefintlig.

Sen så vet jag att bland annat Länsförsäkringar och Moderna, tror jag det var, osäker på den sista, struntar fullkomligt i om den är trimmad eller inte. Jag försäkrade en importbil som var registrerad med modifikationer i utlandet och det påverkade inte alls enligt handläggaren som jag talade med. Jag erkände på pricken eftersom jag vet att de kan kolla upp det, och bilen skulle till en kund ändå. Jag tänker liksom inte ljuga åt nån annan.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Har varit med om en som inte fick igenom sin bil pga att han hade bytt Intercooler på den, så en del kan vara riktigt griniga.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Idag existerar inte strypta MC hos försäkringsbolagen. ALLA försäkras med originaleffekt.

Hur vet du det? Jag har 74kW (CBR1000F -87) i effekt enligt registreringsbeviset & så har det varit i 29år, du menar att försäkribgsbolagen behöver inte gå efter regbeviset?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BM-Mods:

Har varit med om en som inte fick igenom sin bil pga att han hade bytt Intercooler på den, så en del kan vara riktigt griniga.

haha va i helv¨¨, det är som om han skulle få nedlagd pga sportluftfilter.

Permalänk
Medlem

@ares93: Må så vara men jag kommenterade inte sannolikhet utan sakfrågan.

Nu går jag på semster, tienen una muy buena!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Trimmat vid besiktning?
Jag har fått svaret av SBP teknisk upplysning att rent formellt kan du få nedslag på allt som teoretiskt sett kan anses påverka avgasvärden efter att katalysator blev obligatoriskt även om den mäter bra. Som vanligt oavsett om du uppgraderat turbo, luftfilter eller slutburk så se till att det är reko och snyggt och inte ser överdrivet ut så ska det går bra. Åker du in med 6-kolvs bromsok och dubbel skivarea på en bil som inte ska ha det även om den är 20 år gammal så kan du åka på det också.

Kan man regel-ninja?
Jag gjorde det en gång när jag åkte in utan rutkassetter pga. svag toning på sidorutor eftersom man enligt lag ej behöver ha sidorutor. Besiktningsvägran och samtal med platschef. Jag vet inte hur du ska hävda dig här eller om det skulle vara värt det. Du har ju liksom bränt den besiktningsstationen då.

Försäkringseffekt
Min kawa ninja vara reggad på 55kw (eller hp?) men de gick på samma premie som 106kw på försäkringsbolaget Trygghansa, vilket vid 26-27 års ålder för 5 år sedan vart en tusing i månaden ungefär.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Hur vet du det? Jag har 74kW (CBR1000F -87) i effekt enligt registreringsbeviset & så har det varit i 29år, du menar att försäkribgsbolagen behöver inte gå efter regbeviset?

Hur vet jag det? Jag har kört mc i 26 år. När man är intresserad så håller man sig ajour med såna här saker. Det var ganska länge sen de slutade med s.k försäkringseffekt och hojen försäkras istället efter sin ursprungseffekt. Denna står angiven på regbeviset, längst ner, på min står det: Effekten sänkt från 82 kw ISO. På YZF 750n jag hade innan stod det likadant fast 78 kw.

Om det inte står nåt så räknas den effekten som står under Maximal nettoeffekt, kW som ursprungseffekt. Det finns en del hojar som det inte står nåt om strypningen på, jag vet inte varför.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

Besikta i vimmerby de brukar jag göra.

De har t.om. en gång fått igenom en gammal sierra med dålig databox där som gjorde att ja fick dåliga avgasvärden genom att han lät mig jucka å dra på sladdarna till boxen tills värdet blev bra å tog märningen när värdet va bra.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

haha va i helv¨¨, det är som om han skulle få nedlagd pga sportluftfilter.

Haha ja deras förklaring var att bilen går bättre då en större IC kyler luften bättre, så det såg dom som en jätte modifikation, men sammtidigt gick min SAAB 9000 2.3T igenom utan problem och jag hade jätte IC, en TB-58 Turbo, 50mm TIAL dump och en massa annat som absolut inte var original (jag bessade i Örebro) och det gick kanon, så det handlar ju mkt om vem man får.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BM-Mods:

Haha ja deras förklaring var att bilen går bättre då en större IC kyler luften bättre, så det såg dom som en jätte modifikation, men sammtidigt gick min SAAB 9000 2.3T igenom utan problem och jag hade jätte IC, en TB-58 Turbo, 50mm TIAL dump och en massa annat som absolut inte var original (jag bessade i Örebro) och det gick kanon, så det handlar ju mkt om vem man får.

Det är som att gå ifrån stock kylare till en Cooler Master 212 och sedan säga att min cpu går snabbare, haha idioter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Det är som att gå ifrån stock kylare till en Cooler Master 212 och sedan säga att min cpu går snabbare, haha idioter.

Nja inte riktigt, då en processorkylare inte påverkar prestanda om du inte pillar på annat eller den går för varm från början. En IC/Laddluftkylare påverkar dock prestandan, inte mycket om du inte gjort övriga modifikationer men påverkar gör den.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Det är som att gå ifrån stock kylare till en Cooler Master 212 och sedan säga att min cpu går snabbare, haha idioter.

Exakt, bara för att man har bytt IC betyder det ju inte att man trimmar skiten ur bilen

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

Nja inte riktigt, då en processorkylare inte påverkar prestanda om du inte pillar på annat eller den går för varm från början. En IC/Laddluftkylare påverkar dock prestandan, inte mycket om du inte gjort övriga modifikationer men påverkar gör den.

Jajo, har du en för klen IC så blir den ju att gå skit då den inte orkar kyla, men du får ju inte mer effekt direkt för att du skaffar större IC.

Som att ha en CPU som throttlar med stock kylare och så sätter man dit en bättre, den slutar överhetta och går ist som den ska göra.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mallesoft:

@Dr.Mabuse: källan är en besgubbe på Bilprovningen i Vimmerby, det ja menade var att om min 199 hästars Volvo s60 upptäcks att vara chippad med 40häst till, så måste jag regga om bilen.

Skulle de kunna verifiera att det är 25% i stället för lagliga 20%, så visst, men det är inte egentligen möjligt med mindre än att man ställer fordonet på en testbänk.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Nej, så är det inte. För att ett fordon skall klassas som ombyggt krävs väsentliga förändringar - inte mindre modifieringar. Ett sådant bygge tilldelas också nytt VIN-nummer och det kommer inte längre stå Volvo S60 i registreringsbeviset, utan Amatörbygge.
Kan tillägga att regelverket faktisk kan vara ett problem i sig också eftersom det är så omfattande att tjänstemän som ska se till att reglerna efterföljs själva har så svårt att tolk och fatta riktiga beslut. Men det är en annan historia...

Fast nu verkar du inte ha läst vad han skriver. Han skriver att du mycket väl kan trimma fordon X till 700% högre motoreffekt, och registrera det som amatör-byggt fordon, så länge man följer regelverket. Vilket inkluderar allt från rätt dimensionerade bromsar, till hur långa avstånd man får ha mellan fästpunkterna för kablage & slangar. Så antingen har han rätt, eller så har du fel. Personligen vill jag hävda att ni har rätt båda två, då ni skriver samma sak.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BM-Mods:

Jajo, har du en för klen IC så blir den ju att gå skit då den inte orkar kyla, men du får ju inte mer effekt direkt för att du skaffar större IC.

Som att ha en CPU som throttlar med stock kylare och så sätter man dit en bättre, den slutar överhetta och går ist som den ska göra.

exakt, IC´s funktionalitet är ju att kyla luften

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Skulle de kunna verifiera att det är 25% i stället för lagliga 20%, så visst, men det är inte egentligen möjligt med mindre än att man ställer fordonet på en testbänk.

Fast nu verkar du inte ha läst vad han skriver. Han skriver att du mycket väl kan trimma fordon X till 700% högre motoreffekt, och registrera det som amatör-byggt fordon, så länge man följer regelverket. Vilket inkluderar allt från rätt dimensionerade bromsar, till hur långa avstånd man får ha mellan fästpunkterna för kablage & slangar. Så antingen har han rätt, eller så har du fel. Personligen vill jag hävda att ni har rätt båda två, då ni skriver samma sak.
B!

Efter som Volvo tillverkade S60 efter 1975 så får du inte trimma den alls.

Ändrar du något på motorn så gäller inte längre motorns avgascertifiering. Visst du kan trimma och regga som amatörfordon men var skall du få tag på avgascertifik för din trimmade motor lär inte vara så lätt att få ett sånt från motortillverkaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Jajo, har du en för klen IC så blir den ju att gå skit då den inte orkar kyla, men du får ju inte mer effekt direkt för att du skaffar större IC.

Som att ha en CPU som throttlar med stock kylare och så sätter man dit en bättre, den slutar överhetta och går ist som den ska göra.

Skrivet av Alle22:

exakt, IC´s funktionalitet är ju att kyla luften

Japp, den kyler luften så det får plats mer luft på mindre yta och då få något mer effekt vid samma laddtryck, dvs så länge bilens elektronik kan kompensera med bränsle.

Det finns många överladdade bilar som inte har någon typ av laddluftkylare/IC som absolut inte går skit för det.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

exakt, IC´s funktionalitet är ju att kyla luften

Och kyld luft ger högre effekt, man kyler ju inte luften utan anledning. De flesta standardbilar har intercoolers anpassade för de prylar som sitter i bilen när den kommer från fabrik och den effekt detta ger. En del är underdimensionerade men oftast är de spot-on. Att montera en större intercooler på en i övrigt otrimmad bil ger därmed ingenting utan är mest kosmetiskt. Trimmar man däremot turbobilar så blir intercoolern snabbt en strypning och man monterar då en större som klarar av att hantera det ökade luftflödet och kyla detta. Jämförelsen med cpu:n fungerar om man samtidigt klockar processorn så de ger en högre effekt. kylaren klarar då att hantera detta vilket originalkylaren inte gör. Men det är den ökade effekten som är problemet.
Högst troligen så vet besiktningskillarna detta och godkände inte intercoolern då de förstår att mer är gjort vid bilen. Lite löjligt givetvis men är man smart så bygger man så att trimmet inte syns.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Hur vet jag det? Jag har kört mc i 26 år. När man är intresserad så håller man sig ajour med såna här saker. Det var ganska länge sen de slutade med s.k försäkringseffekt och hojen försäkras istället efter sin ursprungseffekt. Denna står angiven på regbeviset, längst ner, på min står det: Effekten sänkt från 82 kw ISO. På YZF 750n jag hade innan stod det likadant fast 78 kw.

Om det inte står nåt så räknas den effekten som står under Maximal nettoeffekt, kW som ursprungseffekt. Det finns en del hojar som det inte står nåt om strypningen på, jag vet inte varför.

Och jag tog kortet -85 & min CBR1000F från -87 har runt 132hk (96kw) (en gång i tiden) men på regbeviset står det 101hk (74kw)... Så vad är min försäkrad efter, 132hk eller 101hK?

Edit: Läste extra noga på regbeviset.. står maximal nettoeffekt, kw: 74 DIN.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

På 80 och en bit på 90-talet så fanns det en 100 hk frivillig strypgräns på alla tunga mc. Få såldes ostrypta utan man fick ostrypa dem efter köp. Så ursprungseffekten på dessa blev 100 hk. Detta dog senare ut men möjligheten att strypa själv med brickor kom och många gjorde detta för att få lägre försäkringskostnad men även för att kunna köra hojarna med begränsat A.kort. Sen togs även detta bort och idag är det en rörig soppa som jag inte orkar röra runt i.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

På 80 och en bit på 90-talet så fanns det en 100 hk frivillig strypgräns på alla tunga mc. Få såldes ostrypta utan man fick ostrypa dem efter köp. Så ursprungseffekten på dessa blev 100 hk. Detta dog senare ut men möjligheten att strypa själv med brickor kom och många gjorde detta för att få lägre försäkringskostnad men även för att kunna köra hojarna med begränsat A.kort. Sen togs även detta bort och idag är det en rörig soppa som jag inte orkar röra runt i.

Ja allt det vet jag eftersom jag var med på den tiden hade t.om. en kompis som hade mc verkstad, strypningen satt oftast eller för det mesta i förgasaregummina samt att på den tiden blev cyklar som hade över 100hk betydligt dyrare i försäkring typexempel var CBX & Z1300 medans GSX 1100 även hade andra kammar för att bara ge 99hk vilket då medförde att "orginalkammarna" eller de så kallade "exportkammarna" blev eftertraktade då den gav ca 115hk med dessa om jag inte misstar mig.

Så svaret är att det finns fortfarande cyklar som försäkras utefter strypningen typiskt då 80-talscyklar, men åandra sidan är det då fabriksstrypning eller man kanske t.o.m. kan påstå att det är orginaleffekt för just vår marknad!?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Ja det kan man nog göra. Det var ju MC-branschen som kom överens om denna strypning och det var ovanligt att nån såldes ostrypt även om det förekom på en del entusiastcyklar. Kawasaki hade trottellock på en del modeller som man fick byta och jag kommer ihåg att ZXR 750 var en riktigt jobbig hoj att ostrypa, trottellock, trottlar, gashandtag m vajrar, kamaxlar och grenrör fick man byta. Kostade multum. FZR 1000 däremot var en baggis. Karva bort lite gummi i insugen och koppla om en kabel och vips! 45 hästar till.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av killawife:

Och kyld luft ger högre effekt, man kyler ju inte luften utan anledning. De flesta standardbilar har intercoolers anpassade för de prylar som sitter i bilen när den kommer från fabrik och den effekt detta ger. En del är underdimensionerade men oftast är de spot-on. Att montera en större intercooler på en i övrigt otrimmad bil ger därmed ingenting utan är mest kosmetiskt. Trimmar man däremot turbobilar så blir intercoolern snabbt en strypning och man monterar då en större som klarar av att hantera det ökade luftflödet och kyla detta. Jämförelsen med cpu:n fungerar om man samtidigt klockar processorn så de ger en högre effekt. kylaren klarar då att hantera detta vilket originalkylaren inte gör. Men det är den ökade effekten som är problemet.
Högst troligen så vet besiktningskillarna detta och godkände inte intercoolern då de förstår att mer är gjort vid bilen. Lite löjligt givetvis men är man smart så bygger man så att trimmet inte syns.

stämmer bra det