Fungerar bara fiber på maxhastighet på 5ghz frekvensen?

Permalänk
Avstängd

Fungerar bara fiber på maxhastighet på 5ghz frekvensen?

Jo det är så att vi nyligen skaffat fiber in till villa(100/100). Jag har testat med två stycken laptops som har inbyggda nätverkskort och dom får ut över 100mbits på både nedervåningen och övervåningen. Sedan testade jag min stationära som står på övervåningen (router står på nedervåningen) och fick ut 24mbits. Jag använder en Netgear WNA3100 adapter till min stationära som kör på 2.4ghz frekvensen, routern är Telias tg799vac och har dual band. Våra laptops kopplar upp sig till 5ghz frekvensen och det är då dom får ut över 100mbits medan jag på min stationära inte kan hitta 5ghz frekvensen då adaptern bara stödjer 2.4?

Så frågan är helt enkelt om jag bör köpa en ny adapter som har stöd för dual band så att jag kan köra på 5ghz frekevensen på stationära? Det står att min nuvarande WNA3100 ska klara upp till 300mbits på 2.4ghz frekvensen men jag är inte i närheten av 100 ens.

Permalänk

@Sibirius: Kolla så att ditt nätverks kort på din stationära klarar 100/100. Sen när man ska mäta totala hastigheten på ett bredband så brukar ISP:er säga att man ska koppla datorn direkt in i routern.

Visa signatur

Software patents, in particular, are very ripe for abuse. The whole system encourages big corporations getting thousands and thousands of patents. Individuals almost never get them. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Sibirius:

Jo det är så att vi nyligen skaffat fiber in till villa(100/100). Jag har testat med två stycken laptops som har inbyggda nätverkskort och dom får ut över 100mbits på både nedervåningen och övervåningen. Sedan testade jag min stationära som står på övervåningen (router står på nedervåningen) och fick ut 24mbits. Jag använder en Netgear WNA3100 adapter till min stationära som kör på 2.4ghz frekvensen, routern är Telias tg799vac och har dual band. Våra laptops kopplar upp sig till 5ghz frekvensen och det är då dom får ut över 100mbits medan jag på min stationära inte kan hitta 5ghz frekvensen då adaptern bara stödjer 2.4?

Så frågan är helt enkelt om jag bör köpa en ny adapter som har stöd för dual band så att jag kan köra på 5ghz frekevensen på stationära? Det står att min nuvarande WNA3100 ska klara upp till 300mbits på 2.4ghz frekvensen men jag är inte i närheten av 100 ens.

300mbits på 2.4ghz är en teoretisk hastighet oftast har man tur om man får 1/3:je del av detta, störningar från andra Wifi, mikrovågsugnar, trådlösa kameror, det finns massor av saker i etern just vid 2,4ghz...

köp nån dualband från ex: netonnet öppna den försiktigt testa funkar det kör på annars lämna tillbaka den..

varför inte köpa ett nätverkskort som du sätter i datorn ? kolla så du har en PCI-e plats över.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?&b=s271566754

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Fibern har inget med ditt trådlösa nätverk att göra. Hur du väljer att distribuera signalerna i din bostad är helt fristående från din fiberuppkoppling.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Scheffman:

@Sibirius: Kolla så att ditt nätverks kort på din stationära klarar 100/100. Sen när man ska mäta totala hastigheten på ett bredband så brukar ISP:er säga att man ska koppla datorn direkt in i routern.

Jag har inget inbyggt nätverkskort på min stationära vad jag vet utan jag blir tvungen att köra med adapter. Jag kör med dena adapter http://www.netgear.com/home/products/networking/wifi-adapters... och det står att den ska klara av upp till 300mbits.

Permalänk
Medlem

Det är en omöjlig fråga att svara på. Enkelt uttryckt så är det kopiöst ofta som du har andra saker som stör på 2,4GHz-bandet. Det ska gå att komma upp i 100Mbps, men det behövs bara att någon granne på samma kanal kör så kan din router och hens vänta på varandra. Är det inte samma kanal, utan en kanal alldeles bredvid kan störningen bli ännu värre osv.

Prova att byta kanal på routern. Kanske kan kanal 1 eller 13 ge mer, om du kör 6 idag...

Oroar du över avståndet så klarar 2,4 både avstånd och att passera väggar bättre än 5. Därför är nog inte det ditt problem.

5GHz-bandet har dock många fler kanaler och därför är det sällan ett problem...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Stationär dator ska du ha sladd till

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sibirius:

Jag har inget inbyggt nätverkskort på min stationära vad jag vet utan jag blir tvungen att köra med adapter. Jag kör med dena adapter http://www.netgear.com/home/products/networking/wifi-adapters... och det står att den ska klara av upp till 300mbits.

Nej WNA3100 klarar av 300Mbps=37.5 Mbit/s.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Nej WNA3100 klarar av 300Mbps=37.5 Mbit/s.

Mbps och Mbit/s är samma sak. Du förväxlar det med MB/s.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Avstängd

Tack allihopa för de snabba svaren! Anldedningen till att jag inte kan köra med sladd är för att det inte är så optimalt att dra en flera meters sladd från nedervåningen till övervåningen. Men jag ska definitivt köpa en ny nätverksadapter imorgon som har stöd för dualband, är det stor skillnad på interna pci adaptrar och externa usb?

Jag har testat att byta sändingskanal och det resulterade i att jag inte kom in på internet överhuvutaget då adaptern inte hittade nätverket längre. Så jag vart tvungen att hämta en annan adapter för att kunna sätta allting på auto igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Mbps och Mbit/s är samma sak. Du förväxlar det med MB/s.

Okej

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Skrivet av era909:

Mbps och Mbit/s är samma sak. Du förväxlar det med MB/s.

laddar man ner något så står det oftast i MB/s

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

laddar man ner något så står det oftast i MB/s

Ja, men det har ingenting med inlägget jag kommenterade att göra.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk

@Sibirius: Okej, såg att du körde laptopsen på 5ghz. 5ghz är snabbare men kortare avstånd än 2.4ghz. kolla så att wifi kannalen inte störs ut av grannarna. Sen kolla så att din access point kör 802.11n, den är den enda som klarar så hög hastighet på 2.4 bandet.

Kolla på det här: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_WLAN_channels

Visa signatur

Software patents, in particular, are very ripe for abuse. The whole system encourages big corporations getting thousands and thousands of patents. Individuals almost never get them. - Linus Torvalds

Permalänk
Testpilot

Du behöver en adapter med 5.0Ghz bandet (brukar kallas för Dual Band), och du får ut max 37mb/s~ med din nuvarande under optimala förhållanden.

Rekommenderar Wifi kort i datorn med extern antenn över USB-sticka för Wi-fi.

Värt att notera; 5.0Ghz bandet kräver kortare räckvidd för att få bra koppling(bra latens och låg package loss), 2.4 är fortfarande bättre över distans på bekostnad av hastighet.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Ja det brukar vara bättre kräm i 5ghz.