Gästparkerings regler

Permalänk
Avstängd

Gästparkerings regler

Enkel fråga. Finns det några lagar/regler gällande hur parkeringsbolagen kan ska ta betalt för gästparkeringar?

Dom har på våra gästparkeringar numer tagit bort alla myntautomater och kortautomater för betalning av gästparkering och tidigare använt sig av Easypark där man fått valet att antingen skicka in ett sms och kunna betala för sin parkeringstid eller med deras smidiga app. Helt ok då man får två val att kunna betala.

Nu har hyresbolaget som äger detta bytt bolag och använder sig numer av SEQR. SEQR innebär att du MÅSTE ha en smartphone för att kunna skaffa en parkeringsbiljett och kunna stå på gästparkering.
Detta innebär ju att äldre människor och mindre moderna som min farsa som bara har en simpel telefon inte kan stå på gästparkeringar och därmed riskera att få parkeringsböter... Är detta "lagligt"?

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Är helt upp till dom som äger parkeringarna att bestämma hur dom vill tyvärr, så länge inte annat står i något kontrakt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Ja det kan dom göra, och det börjar bli vanligare med den betalningsmetoden.

Enklaste lösningen är att du betalar åt dem.

Permalänk
Avstängd

Finns ju fler än mina päron!
Och hur jävla roligt är det att alltid behöva gå ut på parkeringen.. Får helt enkelt säga åt dom att inte besöka mig mer

Skrivet av SUMITOMO:

Ja det kan dom göra, och det börjar bli vanligare med den betalningsmetoden.

Enklaste lösningen är att du betalar åt dem.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

@Neonodia: Det har blivit ett helvete för äldre som inte har smartphones och framförallt datorer.
Mer eller mindre allt kräver dator för att allt skall gå smidigt.
Inte lätt för alla äldre.

Permalänk
Medlem

Känner igen situationen, är lite samma veva här i Örebro.
Dom äldre som inte har koll på nuvarande tekniken går ibland miste om mycket och dom känner att samhället trampar på dom.
Tragiskt,.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Det du kan göra är att försöka påverka din hyresvärd att ställa krav på P-bolaget eller byta P-bolag när deras avtal går ut. Annars är det bara att köpa läget.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

http://skl.se/samhallsplaneringinfrastruktur/trafikinfrastruk...

Citat:

I riksbankslagen finns bestämmelser om att sedlar och mynt är lagliga betalningsmedel och att var och en är skyldig att ta emot sådana som betalning.

Svea Hovrätt har dock i ett avgörande kommit fram till att man kan ingå avtal beträffande vilket betalningsmedel som ska gälla. Villkor kan också ställas om att betalning ska ske på annat sätt än med sedlar och mynt.

.....

Det finns sålunda juridiskt stöd för att slopa myntbetalning om kommunen vill detta. Vad kommunen möjligen kan råka ut för är synpunkter från medborgare som vill kunna fortsätta betala med mynt.

Så det är upp till kommunen att bestämma vilka betalningsmedel som är godkända samt krav.

Att tjata eller "gilla läget" kommer man ingen vart med, kontakta din kommunfullmäktige eller lokala politiker och se vad de har att säga. Detta låter som en rimlig chans att du lyckas om du och grannarna tillsammans säger ifrån.

I princip ska Kommunen tillhandahålla tjänster utan diskriminering, orkar du så kan du säkert hitta någon trevlig paragraf i SKL som stödjer detta

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SolidReactor:

http://skl.se/samhallsplaneringinfrastruktur/trafikinfrastruk...

Så det är upp till kommunen att bestämma vilka betalningsmedel som är godkända samt krav.

Att tjata eller "gilla läget" kommer man ingen vart med, kontakta din kommunfullmäktige eller lokala politiker och se vad de har att säga. Detta låter som en rimlig chans att du lyckas om du och grannarna tillsammans säger ifrån.

I princip ska Kommunen tillhandahålla tjänster utan diskriminering, orkar du så kan du säkert hitta någon trevlig paragraf i SKL som stödjer detta

Om jag inte är helt fel ute så gäller det endast för kommunens mark, om det nu är privatägd mark så tror jag inte att kommunen har så mycket att säga till om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34061:

Om jag inte är helt fel ute så gäller det endast för kommunens mark, om det nu är privatägd mark så tror jag inte att kommunen har så mycket att säga till om.

Antar i detta fall så är det kommunen som lägger bestämmelserna för samtliga

Permalänk
Medlem

Jag registrerade mej för SMS betalning hos göteborgs stads parkering för ett par år sedan.
Trevligt, man SMSar till ett start nummer när man kommer, ett stopp nummer när man åker.
Jag var helsåld, grymt, inga fler trasiga P-automater... Tills räkningen kom.

5kr parkering.
29kr avi avgift.

Där tog den sagan slut.

Annars så är det så enkelt att "någon" äger marken. Denne någon bestämmer, punkt, slut.
De gör upp ett avtal med något bolag som får till uppgift att håva in, och så börjar gamarna cirkulera.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Avstängd

Är samma skit här utanför falun sms betalning som är lotto om förbannade sms betalningen går igenom sen alternativet är att åka in till hyresvärden ca 3 mil som har parkerings lappar man kan köpa och blir lika dyrt som att hyra en till parkering man använder som sin privata gäst parkering

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w