Samsung S5 batteri problem

Permalänk
Inaktiv

Samsung S5 batteri problem

Hej!

Har sen ett litet tag tillbaka haft problem med batteritiden..
Ända sen Lollipop uppdateringen, så har allting tagit mer batteri, speciellt "touchwiz".
Så installerade ny launcher igår kväll, "nova launcher".
Och idag så gick jag och köpte ett ersättnings batteri på kjell o company,

Hur länge måste telefonen ligga på laddning med det nya batteriet innan det funkar som det ska?

Min telefon imorse var på 100%, stod att batteriet skulle hålla ungefär 10 timmar,
Min syster har likadan telefon, på 87 procent skulle hennes telefon hålla ungefär 18 timmar.

Har redan rensat bort lite standard appar, S health, rensat cacheminne m.m.

Vad kan lösa mina problem?
mvh

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Återställ telefonen är det "enklaste"

Annars finns div. appar som kan berätta vad som drar mest.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tcntad:

Återställ telefonen är det "enklaste"

Annars finns div. appar som kan berätta vad som drar mest.

Uff, återställning vill jag helst undvika!
För mycket jobb med att installera alla appar m.m igen..

Permalänk
Medlem

Prova din systers telefons batteri under en dag och se hur batteritiden påverkas.

Batterier är förbrukningsvara och blir sämre med tiden.
Om du får samma batteritid med hennes batteritid så ligger problemet antingen i mjukvaran eller i den interna hårdvaran.

Permalänk
Moderator

Låter som att du borde rensa/nollställa din telefon trots allt. Min S5 har visserligen ett större batteri än standard (3500MAh jämfört med 2800MAh) men jag har enligt telefonen approx 1d 13h kvar på 36%.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Miindz:

Prova din systers telefons batteri under en dag och se hur batteritiden påverkas.

Batterier är förbrukningsvara och blir sämre med tiden.
Om du får samma batteritid med hennes batteritid så ligger problemet antingen i mjukvaran eller i den interna hårdvaran.

Skrivet av Daemon:

Låter som att du borde rensa/nollställa din telefon trots allt. Min S5 har visserligen ett större batteri än standard (3500MAh jämfört med 2800MAh) men jag har enligt telefonen approx 1d 13h kvar på 36%.

Tack så mycket för era svar!
Jag ska testa det snart isåfall, hade gärna testat min systers mobil men problemet är att hon bor i göteborg och jag i malmö haha.
tack så mycket grabbar, jag återkommer med resultat så fort jag har testat!

Permalänk
Skrivet av jojjeofc:

Tack så mycket för era svar!
Jag ska testa det snart isåfall, hade gärna testat min systers mobil men problemet är att hon bor i göteborg och jag i malmö haha.
tack så mycket grabbar, jag återkommer med resultat så fort jag har testat!

Gör absolut en återställning. Jag gjorde det på min G3 efter uppdatering till Lollipop och fick ut dryga timmen mer i skärmtid i benchmark. Telefonen hade inte nått stadiet där det känns att man får mycket sämre tid utan jag gjorde det eftersom jag gjorde ett test.

Före

Efter

Kan tänka mig att du får ut ytterligare mer tid.

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av apelipell:

Gör absolut en återställning. Jag gjorde det på min G3 efter uppdatering till Lollipop och fick ut dryga timmen mer i skärmtid i benchmark. Telefonen hade inte nått stadiet där det känns att man får mycket sämre tid utan jag gjorde det eftersom jag gjorde ett test.

Före
http://www.apetech.se/wp-content/uploads/2015/05/2015-04-03-18.39.07-576x1024.png
Efter
http://www.apetech.se/wp-content/uploads/2015/05/2015-04-08-09.40.07-576x1024.png

Kan tänka mig att du får ut ytterligare mer tid.

Blir mer o mer sugen på en återställning!
tack så mycket, återkommer på måndag med resultat!
Vilken app rekomenderar du att jag ska använda för att kolla batteritid?
eller ska jag använda samsungs egna?

Permalänk
Medlem

GSAM battery använder jag, mycket information om vad det är som drar ur batteriet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av jojjeofc:

Blir mer o mer sugen på en återställning!
tack så mycket, återkommer på måndag med resultat!
Vilken app rekomenderar du att jag ska använda för att kolla batteritid?
eller ska jag använda samsungs egna?

Precis som Nisselask använder jag GSAM Battery Monitor. Tyvärr begränsas informationen som visas sen Lollipop, så vill du få ut allt av appen är det root som gäller. Men känner att jag har nytta av den ändå.

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se