Permalänk

SD signal på 4k tv

Jag funderar på att skaffa en 4k tv och har endast det digitala grundutbudet från comhem som man får direkt från väggen. Har alltså ingen digitalbox.
Hur ser den signalen på en 4k tv? Skalas även den upp till 4k upplösning på samma sätt som det gör när man kör 1080p material? Funderar på att byta ut min 60" 1080p plasma i sådana fall om man får bättre bild. Jag använder annars endast apple tv och kabel från väggen.
Tacksam för alla svar!

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av §zgeMbit/s§:

Hur ser den signalen på en 4k tv? Skalas även den upp till 4k upplösning på samma sätt som det gör när man kör 1080p material?

Ja, den skalas upp. Bilden måste skalas upp. Alternativet till skalning är 1:1-förhållande vilket innebär att bilden ligger som ett litet frimärke i mitten omgivet av en svart ram.

Hur bilden från en SD-signal ser ut varierar med hur varje produkt utnyttjar sin 4K-upplösning. Men överlag har det väldigt lite med antalet pixlar att göra. I grund och botten är det skit in och skit ut.

Olika tillverkare väljer att processa bilden på lite olika sätt. Gillar du hur bilden framstår från din nuvarande TV är förslaget att följa med till samma tillverkare i bytet. Bildkaraktären på den inbyggda mottagaren kommer förhoppningsvis vara som du är van.

Permalänk
99:e percentilen

Kan det möjligen vara så att 576i (analog?*) skitbild ser bättre ut på din nuvarande 1080p plasma än på en ny 2160p LCD? Någon med lite mer kött på benen får gärna besvara min fundering.

* Alla jag känner som bor i lägenhet och har Comhem har bara analog fullständig skitkvalitet från uttaget i väggen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Bildexpert 📺

För tio, femton år sedan frågade man samma saker om WXGA- och Full HD-apparater. "Ser SD-signalen sämre ut ifall jag byter från min 848x480-plasma till en 1366x768-LCD?" och liknande.

Vad man kan konstatera är att det är samma usla bildkvalitet på SD-sändningar då som nu. Däremot har kvaliteten överlag ökat på TV-apparaterna. Men också storleken. För tio år sedan diskuterade man runt 30 och 40 tum. Nu är det 55 och 65 tum på samma avstånd. Med samma usla bildsignal.

Har alltså inte så mycket med pixlarna att göra utan det blir mer tycke och smak om hur man ska skala upp. Eller hur man ska sminka den gris som alltså är lågupplöst linjär-TV. Där sminkar tillverkarna samma gris på väldigt olika sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av §zgeMbit/s§:

Jag funderar på att skaffa en 4k tv och har endast det digitala grundutbudet från comhem som man får direkt från väggen. Har alltså ingen digitalbox.
Hur ser den signalen på en 4k tv? Skalas även den upp till 4k upplösning på samma sätt som det gör när man kör 1080p material? Funderar på att byta ut min 60" 1080p plasma i sådana fall om man får bättre bild. Jag använder annars endast apple tv och kabel från väggen.
Tacksam för alla svar!

Jag har provat och det analoga grundutbudet ser ut som skit på min tv med 4k.
Digitalt får du enbart med box eller kortet in i TV om den stödjer det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Ja, den skalas upp. Bilden måste skalas upp. Alternativet till skalning är 1:1-förhållande vilket innebär att bilden ligger som ett litet frimärke i mitten omgivet av en svart ram.

Hur bilden från en SD-signal ser ut varierar med hur varje produkt utnyttjar sin 4K-upplösning. Men överlag har det väldigt lite med antalet att göra. I grund och botten är det skit in och skit ut.

Olika tillverkare väljer att processa bilden på lite olika sätt. Gillar du hur bilden framstår från din nuvarande TV är förslaget att följa med till samma tillverkare i bytet. Bildkaraktären på den inbyggda mottagaren kommer förhoppningsvis vara som du är van.

Tack för informativt svar!

Skrivet av Dem8n:

Jag har provat och det analoga grundutbudet ser ut som skit på min tv med 4k.
Digitalt får du enbart med box eller kortet in i TV om den stödjer det.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har comhem i lägenheten utan abonnemang och kan ta emot grundutbudet (1,2,4, 6, kunskaps, fox, öppna..) både som kabel-tv och digital kabel-tv. De digitala kanalerna ser bara ok ut på en 60" plasma

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Medlem

Byter du till en tv med samma bildstorlek och sitter på samma avstånd så borde resultatet bli mer eller mindre identiskt (dvs lika uselt som alltid med SD, bara utsträckt till fler pixlar). Men byter du från en bra Plasma till LED-LCD så blir det sämre. Byter du till OLED blir det bätre.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag tyckte analog TV såg ut som Satans otvättade skrev redan 2003 när jag för första gången satte mig ned och skulle dokumentera och testa TV-apparater. På 22-till-27-tummare för lika många tusenlappar.

Och bildbehandlingen då jämfört med nu var ju ibland helt uppåt väggarna. Så ironin med tanke på hur länge de här frågeställningarna överlevt, är att dagens 4K-apparater på 55 och 65 tum ofta är mycket bättre på analog bild än vad de gamla apparaterna var. Men man märker inte förbättringarna eftersom bilden numera är så stor.

Och tja, Satans otvättade skrev blir ju inte vackrare för att bilden är större.

Permalänk
Skrivet av Alling:

Kan det möjligen vara så att 576i (analog?*) skitbild ser bättre ut på din nuvarande 1080p plasma än på en ny 2160p LCD? Någon med lite mer kött på benen får gärna besvara min fundering.

* Alla jag känner som bor i lägenhet och har Comhem har bara analog fullständig skitkvalitet från uttaget i väggen.

Ja precis, tänkte ifall någon hade testat just dessa scenarion.
Comhems DTV signal på en 60-tums LG plasma på 3,5m avstånd ser ok ut men inte mer.

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Medlem

Plasma TV var väl även bra på att visa SD-material. LCD gav oftast sämre bild på SD

Permalänk
Medlem

Lite off-topic: Att säga att det är digital-tv sändning är en sanning med modifikation. Signalen är digital fram till den D/A splitter som sitter i en fastighet med kabel-tv genom väggen. D/A splitter skickar sen ut en analog signal till antennuttaget i väggen. Så fick jag det förklarat för mig för ett antal år sedan då en tv-tekniker va hemma hos mig och mätte signalstyrka. Bor också i en fastighet med Comhem kabeltv. Digitaltv får jag först om jag skulle skaffa abonnemang från ComHem och således få en digitalbox som kopplas till dom andra uttagen på väggen.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av niclasc:

Plasma TV var väl även bra på att visa SD-material. LCD gav oftast sämre bild på SD

Ja. Men nej.

Ja, plasma-modellerna var överlag bättre kartonginställda. De vände sig också till en målgrupp som hade lite mer koll på färg och bildkvalitet. Därför var de mindre överdrifter av bilden från början och mer likt hur en traditionell bildrörs-TV fungerade.

Ja, med LCD-modellerna kunde (och kan) tillverkarna (eller rättare sagt, marknadsavdelningen) leka mer fritt med ljusstyrka och bildprocessning hit och dit vilket ger betydligt mer onaturlig och förvrängd bild direkt ur kartong. Kass bild men apparaterna fick grym imponatorfaktor i butik.

Nej, det är i slutändan en fråga om bildinställningar. En vettigt LCD som ser ut som satan direkt ur kartong kan ofta ställas in till att återskapa bilden som den är tänkt att se ut.

Nej, det har verkligen sålts många riktigt usla plasmamodeller genom åren. Budgetmodellerna var sällan roliga eller särskilt naturliga. Men som vanligt när en teknik dör ut och det finns en lite nostalgisk tillbakablick: folk minns gärna de bästa och mest uppskattade exemplaren men glömmer de övriga 90 procenten som inte alls var lika bra.

Permalänk
Skrivet av Nautilus011:

Lite off-topic: Att säga att det är digital-tv sändning är en sanning med modifikation. Signalen är digital fram till den D/A splitter som sitter i en fastighet med kabel-tv genom väggen. D/A splitter skickar sen ut en analog signal till antennuttaget i väggen. Så fick jag det förklarat för mig för ett antal år sedan då en tv-tekniker va hemma hos mig och mätte signalstyrka. Bor också i en fastighet med Comhem kabeltv. Digitaltv får jag först om jag skulle skaffa abonnemang från ComHem och således få en digitalbox som kopplas till dom andra uttagen på väggen.

Comhem säger att de sänder grundutbudet som digital signal från väggen också. Den dtv signal som jag får in ger mycket bättre bild än en den vanliga kabel-tv signalen. Men jag har inte testat comhems dtv signal från boxen.

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Medlem

@§zgeMbit/s§: Tyvärr får man lite olika svar beroende vem man talar med. Hyresvärd säger en sak, ComHem säger något annat, tv-installatör säger sin version.

Min magkänsla protesterar lite när man funderar på "antennkabel från vägg till tv=digital). Men den kan va fel. Det enda jag "vet" är den TV från väggen via antenn ger den sämsta TV upplevelsen. Har testat, Viasat, ComHem(parabol), IPTV (digitalbox).

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Skrivet av §zgeMbit/s§:

Tack för informativt svar!

Jag har comhem i lägenheten utan abonnemang och kan ta emot grundutbudet (1,2,4, 6, kunskaps, fox, öppna..) både som kabel-tv och digital kabel-tv. De digitala kanalerna ser bara ok ut på en 60" plasma

Skrivet av §zgeMbit/s§:

Comhem säger att de sänder grundutbudet som digital signal från väggen också. Den dtv signal som jag får in ger mycket bättre bild än en den vanliga kabel-tv signalen. Men jag har inte testat comhems dtv signal från boxen.

Där ser man!
Ser du tydlig skillnad så är det så klart digitalt. Kanske fastighetsägaren som förhandlat fram något specialavtal.

Hur som helst, det du bör göra är så klart att satsa på att teckna abonnemang så att du så många HD-kanaler som möjligt.
Då får du din efterlängtade bildkvalitétshöjning. Förstår inte varför ingen redan sagt det.

Avskräcks inte av Comhems dåliga rykte som internetleverantör, på TV-sidan är de bättre. Mig veterligen är bildkvalitén jämförbar med satellitleverantörerna.

Vill du komma billigt undan till varje pris kan det löna sig att vänta till midsommarreorna dragit igång. Tveksam till att de erbjuder lägre priser via sin hemsida, men teckna abonnemang i någon butik istället.

Skrivet av niclasc:

Plasma TV var väl även bra på att visa SD-material. LCD gav oftast sämre bild på SD

Ja, plasmorna är ju lite suddigare. Desto suddigare, desto bättre, i alla fall när det gäller material av sämre kvalité.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Skrivet av Nautilus011:

@§zgeMbit/s§: Tyvärr får man lite olika svar beroende vem man talar med. Hyresvärd säger en sak, ComHem säger något annat, tv-installatör säger sin version.

Min magkänsla protesterar lite när man funderar på "antennkabel från vägg till tv=digital). Men den kan va fel. Det enda jag "vet" är den TV från väggen via antenn ger den sämsta TV upplevelsen. Har testat, Viasat, ComHem(parabol), IPTV (digitalbox).

Fast stoppar man bara in ett kort i kortplatsen så blir det ju digitalt...

Det måste finnas tusentals olika bostads-/hyresrättsföreningar i landet som har ComHem, det är väl inte så konstigt om de skickar ut en "digital signal" direkt i vissa.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Skrivet av Jonte[YoT]:

Där ser man!
Ser du tydlig skillnad så är det så klart digitalt. Kanske fastighetsägaren som förhandlat fram något specialavtal.

Hur som helst, det du bör göra är så klart att satsa på att teckna abonnemang så att du så många HD-kanaler som möjligt.
Då får du din efterlängtade bildkvalitétshöjning. Förstår inte varför ingen redan sagt det.

Avskräcks inte av Comhems dåliga rykte som internetleverantör, på TV-sidan är de bättre. Mig veterligen är bildkvalitén jämförbar med satellitleverantörerna.

Vill du komma billigt undan till varje pris kan det löna sig att vänta till midsommarreorna dragit igång. Tveksam till att de erbjuder lägre priser via sin hemsida, men teckna abonnemang i någon butik istället.

Ja, plasmorna är ju lite suddigare. Desto suddigare, desto bättre, i alla fall när det gäller material av sämre kvalité.

Så här skriver Comhem på deras hemsida:
"Drygt 1,7 miljoner hushåll har tillgång till Com Hems Grundutbud av tv-kanaler. Kanalerna är analoga, vilket innebär att hushållen kan se dem i alla sina tv-apparater utan digitalbox. Utbudet av analoga tv-kanaler skiljer sig i delar av Stockholm. Grundutbudet sänds analogt. Det innebär att du ser kanalerna i alla dina tv-apparater utan digitalbox. För att ge de boende möjlighet att upptäcka fördelarna med Digital-tv får de även tillgång till ett digitala kanaler som kan ses utan abonnemang. Det enda som krävs är en Com Hem-godkänd digital mottagare (separat box eller inbyggd i din platt-tv)".

Faktiskt så har jag bara bra erfarenhet av comhem, behöll deras 100/10 bredband när jag flyttade till fastighet med fiber, just för att det aldrig krånglade, hade alltid bra hastighet och fick bäst pris av alla leverantörer.

Det som jag vill skippa är just tv abonnemang, för mig räcker det med grundutbud och apple tv.

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte[YoT]:

Fast stoppar man bara in ett kort i kortplatsen så blir det ju digitalt...

Det måste finnas tusentals olika bostads-/hyresrättsföreningar i landet som har ComHem, det är väl inte så konstigt om de skickar ut en "digital signal" direkt i vissa.

Då hade jag kanske inte helt fel magkänsla, antennkabel=analog
Kort i box eller direkt, coax kabel=digital.

Skrivet av §zgeMbit/s§:

Så här skriver Comhem på deras hemsida:
"Drygt 1,7 miljoner hushåll har tillgång till Com Hems Grundutbud av tv-kanaler. Kanalerna är analoga, vilket innebär att hushållen kan se dem i alla sina tv-apparater utan digitalbox. Utbudet av analoga tv-kanaler skiljer sig i delar av Stockholm. Grundutbudet sänds analogt. Det innebär att du ser kanalerna i alla dina tv-apparater utan digitalbox. För att ge de boende möjlighet att upptäcka fördelarna med Digital-tv får de även tillgång till ett digitala kanaler som kan ses utan abonnemang. Det enda som krävs är en Com Hem-godkänd digital mottagare (separat box eller inbyggd i din platt-tv)".

Faktiskt så har jag bara bra erfarenhet av comhem, behöll deras 100/10 bredband när jag flyttade till fastighet med fiber, just för att det aldrig krånglade, hade alltid bra hastighet och fick bäst pris av alla leverantörer.

Det som jag vill skippa är just tv abonnemang, för mig räcker det med grundutbud och apple tv.

Själv har jag skippat TV helt

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Skrivet av Nautilus011:

Då hade jag kanske inte helt fel magkänsla, antennkabel=analog
Kort i box eller direkt, coax kabel=digital.

Själv har jag skippat TV helt

Ettan, tvåan och fyran måste du ju ha nu när EM börjar snart. Och sen hela OS...

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Medlem

Bilden blir okey, bättre om du kör digitaltv.
Men du, antingen kollar du 90% på film/serier i 1080p och då är frågan irrelevant, eller så borde du först skaffa HDTV från Comhem eller liknande innan du ens överväger en 4K tv. Eller vad missar jag?

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Skrivet av Aje:

Bilden blir okey, bättre om du kör digitaltv.
Men du, antingen kollar du 90% på film/serier i 1080p och då är frågan irrelevant, eller så borde du först skaffa HDTV från Comhem eller liknande innan du ens överväger en 4K tv. Eller vad missar jag?

Jag har DTV från väggen med grundutbud från comhem. Vill ha så bra bild som möjligt med de kanalerna, behöver inga fler kanaler (vill inte heller betala för box), därför undrade jag om någon har erfarenhet av att använda just comhem DTV från väggen i 4k tv.

Jag fick en briljant idé att bilden från vägg-DTV skulle se bättre ut om den skalades upp till mindre pixlar eftersom avståndet till den tilltänkta 60"-65" panalen är relativt kort (ca 3,5m)
Laxpudding menade att det blir ungefär samma kvalité på bilden, att skala upp dtv signalen på en 4k jämfört med att den skalas till 60" 1080 hos mig just nu. Vilket är säkert rätt men det har ännu inte svarat någon som har just den setupen verkar det som?

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Medlem
Skrivet av §zgeMbit/s§:

Jag funderar på att skaffa en 4k tv och har endast det digitala grundutbudet från comhem som man får direkt från väggen. Har alltså ingen digitalbox.
Hur ser den signalen på en 4k tv? Skalas även den upp till 4k upplösning på samma sätt som det gör när man kör 1080p material? Funderar på att byta ut min 60" 1080p plasma i sådana fall om man får bättre bild. Jag använder annars endast apple tv och kabel från väggen.
Tacksam för alla svar!

Om du har bild utan digitalbox eller CA-modul så är signalen analog.

Permalänk
Skrivet av NoWin:

Om du har bild utan digitalbox eller CA-modul så är signalen analog.

Jag har inbyggd digital mottagare i tv-n, tar emot DTV kanaler med endast kabel.

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Medlem

@§zgeMbit/s§: Sport på TV, ha. Skulle inte falla mig, sitter hellre i trädgården och tittar när gräset växer.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Har 65" 4k tv och comhems grundutbud fr väggen, i teven kan man söka både som digitalt och analogt utan kort. Teven hittar de fria kanalerna som dtv och inte analogt. Den hittar även de kodade kanalerna som DTV men dessa kan naturligtvis inte visas då jag inte har nått abbonemang /kort.

Bilden ser väll ok ut, man får ta sig tid att ställa in bilden ordentligt. Dra ner på div bildförbättrare, skärpa, dyn-kontrast å annat trams så duger det bra. Nån direkt skillnad mot min förra 60" fullhd Lcd finns knappt mer än att denna TV är klart bättre över lag och speciellt när man spelar upp högupplöst material (720p,1080p,4k)

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Skrivet av knoxz:

Har 65" 4k tv och comhems grundutbud fr väggen, i teven kan man söka både som digitalt och analogt utan kort. Teven hittar de fria kanalerna som dtv och inte analogt. Den hittar även de kodade kanalerna som DTV men dessa kan naturligtvis inte visas då jag inte har nått abbonemang /kort.

Bilden ser väll ok ut, man får ta sig tid att ställa in bilden ordentligt. Dra ner på div bildförbättrare, skärpa, dyn-kontrast å annat trams så duger det bra. Nån direkt skillnad mot min förra 60" fullhd Lcd finns knappt mer än att denna TV är klart bättre över lag och speciellt när man spelar upp högupplöst material (720p,1080p,4k)

Allright, intressant att höra!

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag tyckte analog TV såg ut som Satans otvättade skrev redan 2003 när jag för första gången satte mig ned och skulle dokumentera och testa TV-apparater. På 22-till-27-tummare för lika många tusenlappar.

Vad var det för testrulle du körde egentligen?