Ihopklippt telefonsamtal

Permalänk
Medlem

Ihopklippt telefonsamtal

Tjena,

Då var det då min gamla morsas tur att bli blåst av telefonförsäljare som nu som "bevis" klippt ihop ett samtal där morsan svarar ja på allt möjligt skit han räknar upp.
Är det nån här som har erfarenhet av detta? Tex några tips hur man analyserar en ljudinspelning för att bevisa att telefonsamtalet är ett ihopklipp eller nånting annat.

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Hur då blåst? Har hon köpt en dammsugare eller något abonnemang?

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

@FANTEN:
Be om hela inspelningen och kontrollera samtalslängden med telefonoperatören eller fullständiga faktura spec. om det stämmer med varandra i längd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Hur då blåst? Har hon köpt en dammsugare eller något abonnemang?

Vill inte ge ut för mycket detaljer än då det är ganska nytt och vi väntar på mer information. Det är dock inga stora summor som tur är. Men mitt hat mot telefonförsäljare var redan enormt och jag fattar inte hur det kan va lagligt att ingå avtal över en jäkla telefon.

Skrivet av SolidReactor:

@FANTEN:
Be om hela inspelningen och kontrollera samtalslängden med telefonoperatören eller fullständiga faktura spec. om det stämmer med varandra i längd.

ah. Ett jättestort tack! Hade inte en tanke på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

@FANTEN:
Be om hela inspelningen och kontrollera samtalslängden med telefonoperatören eller fullständiga faktura spec. om det stämmer med varandra i längd.

Det förutsätter att de spelar in hela samtalet, det tror jag inte att de gör. De brukar väl säga "då startar jag en inspelning nu"?

Jag tänker ångerrätt på distansavtal?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

@FANTEN: "Om man köper en vara eller en tjänst på postorder, av en telefonförsäljare, från Tv-shop, på Internet eller vid hemförsäljning, har man som konsument enligt distans- och hemförsäljningslagen 14 dagars ångerrätt vid handel inom Sverige. "

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Det förutsätter att de spelar in hela samtalet, det tror jag inte att de gör. De brukar väl säga "då startar jag en inspelning nu"?

Jag tänker ångerrätt på distansavtal?

alla telefonföretag spelar in hela samtalet för just denna anledningen. även om dom inte uppger det.
så är det iaf på ett sådant företag jag arbetade hos för ~1 år sedan.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Du har som nämn 14 dagars ångerrätt. Har du väntat längre än detta har nog säljaren överhand. Har jobbat på telecom innan oxh de abonemangen vi sålde spelade vi bara in just avtalet. Så skiljer sig nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Vill inte ge ut för mycket detaljer än då det är ganska nytt och vi väntar på mer information. Det är dock inga stora summor som tur är. Men mitt hat mot telefonförsäljare var redan enormt och jag fattar inte hur det kan va lagligt att ingå avtal över en jäkla telefon.

ah. Ett jättestort tack! Hade inte en tanke på detta.

Jo tack. Jag känner själv samma hat mot telefonförsäljare fast det ofta är desperata personer som blir tvingade av arbetsförmedlingen att söka såna jobb. Men jag tänkte på ångerrätten. Bara att skicka tillbaka skräpet om det inte är ett abonnemang som din mamma redan aktiverat och använt.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Jo tack. Jag känner själv samma hat mot telefonförsäljare fast det ofta är desperata personer som blir tvingade av arbetsförmedlingen att söka såna jobb. Men jag tänkte på ångerrätten. Bara att skicka tillbaka skräpet om det inte är ett abonnemang som din mamma redan aktiverat och använt.

Du har ångerrätt även på abonemang och tjänster med bindningstid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Det förutsätter att de spelar in hela samtalet, det tror jag inte att de gör. De brukar väl säga "då startar jag en inspelning nu"?

Jag tänker ångerrätt på distansavtal?

Skrivet av lizzard8:

@FANTEN: "Om man köper en vara eller en tjänst på postorder, av en telefonförsäljare, från Tv-shop, på Internet eller vid hemförsäljning, har man som konsument enligt distans- och hemförsäljningslagen 14 dagars ångerrätt vid handel inom Sverige. "

Morsan visste inte ens att hon "gjort ett köp". Och det är inte så konstigt med tanke på att hon inte har gjort ett köp eftersom dom aldrig frågat henne "Vill du köpa en XYZ?" Då hade hon fattat och sagt nej.
Sen till att pengarna dragits.... Farsan gick bort tidigare i år och det var han som alltid skötte betalningarna av alla räkningarna. Jag och brorsan är på henne nu i år och frågat om varenda dragning av pengar som sker från hennes konto. Inte för att vi trodde hon skulle bli lurad utan helt enkelt för att få bort onödiga utgifter nu när hon är ensam. Tex har morsan och farsan haft prenumerationer på lotter som vi sagt upp för att hon ska spara pengar. Det var så vi upptäckte det att dom här pengarna dragits. Dom har alltså dragit pengar från hennes konto via autogiro och hon har aldrig gett dom sitt bankkontonummer. Hon betalar sina räkningar genom att posta dom till banken och inte via internetbank hon hade kunnat se alla transaktioner. Jag själv ser ju mina kontotransaktioner minst en gång i månaden när jag betalar räkningarna i slutet av månaden. Morsan kan inte använda en dator eller ens kolla samtalshistoriken på en DORO-pensioärsmobiltelefon med stora knappar så som ni förstår så är det uteslutet att hon använder en internetbank. Då hon inte hade nån aning om varför pengarna dragits så fick vi kontakta banken för att fråga varför pengarna dras. Så fick vi veta vilket företaget är och sedan kontakta företaget för att veta vad det handlar om.
Pengarna har alltså dragits ett antal gånger redan så dom "14 dagarna" passerade för längesedan och som sagt så visste hon inte ens om att dom dragit pengar från hennes konto så en ångerrättsperiod hjälper inte i detta fallet. Vi tror att det är ett annat jävla företag(där hon är kund och där dom har rätt att dra pengar via autogiro) som gett detta andra företaget hennes uppgifter eftersom dom kunnat dra pengar från hennes konto. Vi har redan kontaktat banken och frågat hur f*n ett annat företag har kunnat dra pengar via autogiro utan att morsan gett godkännande. Banken svarade att om ett företag kontaktar dom och har hennes kontonummer och _säger_ att dom har ett godkännade dom låter dom det ske. Helt jäkla otroligt. Dom behöver alltså ens en visa upp nåt intygan med underskrift eller nåt sånt.
Farsan kunde säga nej till försäljare för han tröttnar på att prata med främmande människor i telefon plus att han by default var sån att han tror alla vill lura han. Han skulle säga nej även om han är intresserad. Men morsan ska babbla på för hon kan inte vara otrevlig och lägga på. Plus att det är skitlätt att få morsan att säga "ja". Bara att fråga henne om hon tex gillar billiga telefonsamtal och hon svarar ja klart. Vem gillar inte billiga telefonsamtal. Hon förstår inte att det är en försäljare som ringer. Detta företaget som ringde henne sa att hon var kund hos det andra företaget och jag TROR hon tolkat det som att det andra företaget ringde henne eftersom hon ju är kund där och därför pratat* vidare med personen. Det var ett långt telefonsamtal dom hade. Brorsan har fått en inspelning men vi tror inte dom skickat hela vilket vi har frågat efter.
Men ska tillägga att jag inte vet alla detaljer än nu eftersom brorsan berättade för bara nån timme sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Morsan visste inte ens att hon "gjort ett köp". Och det är inte så konstigt med tanke på att hon inte har gjort ett köp eftersom dom aldrig frågat henne "Vill du köpa en XYZ?" Då hade hon fattat och sagt nej.
Sen till att pengarna dragits.... Farsan gick bort tidigare i år och det var han som alltid skötte betalningarna av alla räkningarna. Jag och brorsan är på henne nu i år och frågat om varenda dragning av pengar som sker från hennes konto. Inte för att vi trodde hon skulle bli lurad utan helt enkelt för att få bort onödiga utgifter nu när hon är ensam. Tex har morsan och farsan haft prenumerationer på lotter som vi sagt upp för att hon ska spara pengar. Det var så vi upptäckte det att dom här pengarna dragits. Dom har alltså dragit pengar från hennes konto via autogiro och hon har aldrig gett dom sitt bankkontonummer. Hon betalar sina räkningar genom att posta dom till banken och inte via internetbank hon hade kunnat se alla transaktioner. Jag själv ser ju mina kontotransaktioner minst en gång i månaden när jag betalar räkningarna i slutet av månaden. Morsan kan inte använda en dator eller ens kolla samtalshistoriken på en DORO-pensioärsmobiltelefon med stora knappar så som ni förstår så är det uteslutet att hon använder en internetbank. Då hon inte hade nån aning om varför pengarna dragits så fick vi kontakta banken för att fråga varför pengarna dras. Så fick vi veta vilket företaget är och sedan kontakta företaget för att veta vad det handlar om.
Pengarna har alltså dragits ett antal gånger redan så dom "14 dagarna" passerade för längesedan och som sagt så visste hon inte ens om att dom dragit pengar från hennes konto så en ångerrättsperiod hjälper inte i detta fallet. Vi tror att det är ett annat jävla företag(där hon är kund och där dom har rätt att dra pengar via autogiro) som gett detta andra företaget hennes uppgifter eftersom dom kunnat dra pengar från hennes konto. Vi har redan kontaktat banken och frågat hur f*n ett annat företag har kunnat dra pengar via autogiro utan att morsan gett godkännande. Banken svarade att om ett företag kontaktar dom och har hennes kontonummer och _säger_ att dom har ett godkännade dom låter dom det ske. Helt jäkla otroligt. Dom behöver alltså ens en visa upp nåt intygan med underskrift eller nåt sånt.
Farsan kunde säga nej till försäljare för han tröttnar på att prata med främmande människor i telefon plus att han by default var sån att han tror alla vill lura han. Han skulle säga nej även om han är intresserad. Men morsan ska babbla på för hon kan inte vara otrevlig och lägga på. Plus att det är skitlätt att få morsan att säga "ja". Bara att fråga henne om hon tex gillar billiga telefonsamtal och hon svarar ja klart. Vem gillar inte billiga telefonsamtal. Hon förstår inte att det är en försäljare som ringer. Detta företaget som ringde henne sa att hon var kund hos det andra företaget och jag TROR hon tolkat det som att det andra företaget ringde henne eftersom hon ju är kund där och därför pratat* vidare med personen. Det var ett långt telefonsamtal dom hade. Brorsan har fått en inspelning men vi tror inte dom skickat hela vilket vi har frågat efter.
Men ska tillägga att jag inte vet alla detaljer än nu eftersom brorsan berättade för bara nån timme sen.

Jag har inte så mycket att komma med. Är du säker på att de har klippt samtalet? Kräv samtalet att bli skickat till dig omedelbart och ring din operatör och be om samtalstid som någon sa här innan. Be även om att få avtalet skickat till dig. Jag vill bara önska dig lycka till. Vissa företag kan vara så sjukt dryga och vidriga, de utnyttjar äldre. Jag har själv bara lärt mina föräldrar att lägga på så fort de hör att det är telefonförsäljare. Ungefär samma sak hände oss och det var rent ut sagt ett j*vla helvete att få slut på det hela, så himla synd att det ska vara så.

best of luck

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem

I inspelningen måste de nämna ångerrätten, annars har ni ett år på er att nyttja ångerrätten, det i sig kanske kan hjälpa.

Beroende på vad det är hon betalar för kan man yrka om att ångerrättens 14 dagar gäller från nu när ni uppdagat det, gäller dock inte tjänster då dessa har 14 dagar från avtalets ingång.

Men, börja med att lyssna på samtalet, jag kan nästan garantera att det bara är avtalet som är inspelat.. ta bort autogirogodkännandet, görs via banken

Visa signatur

Kallar mig moderat, tänker som en centerpartist & röstade på socialdemokraterna.

MB: GIGABYTE 990XA-UD3 CPU: AMD FX-6100 3.3 GHz GPU: ASUS HD 6970 RAM: 16GB Corsair Vengeance 1600 MHz DDR3 SSD: Corsair Force 3 128GB Lagring: 500GB PSU: ANTEC HC Gamer 900W Chassi: NZXT H2 Black

Permalänk
Medlem

Jag jobbar en del med försäljning, inspelningar av avtal osv. Det händer oftare än vad man tror att folk tror att vi har klippt inspelningen men nej, det gjorde vi inte, och ingen annan har gjort det heller. Folk blir "lurade" av telefonförsäljare bara, så är det. Det är i princip deras jobb, att lägga fram saker på ett så bra sätt som möjligt. Men om ni tror det är klippt så är mitt råd att lyssna på bakgrundsljud iaf, se om det avbryts på nå konstigt sätt eller liknande, hade jag gjort.

Tvivlar starkt på att dom har klippt inspelningen, samt om ni tänker jämföra samtalslängden mot själva inspelning så är det väldigt dumt, då inspelningen är bara en del av samtalet som påpekats sen innan.

Sålänge avtalet är legit och hon sagt ja är det inte mycket att göra, då har företaget rätt att ha kvar henne som kund under avtalstiden, om det nu är en avtalstid det handlar om.

Citera om du har någon fråga.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jerkanftw:

Jag jobbar en del med försäljning, inspelningar av avtal osv. Det händer oftare än vad man tror att folk tror att vi har klippt inspelningen men nej, det gjorde vi inte, och ingen annan har gjort det heller. Folk blir "lurade" av telefonförsäljare bara, så är det. Det är i princip deras jobb, att lägga fram saker på ett så bra sätt som möjligt. Men om ni tror det är klippt så är mitt råd att lyssna på bakgrundsljud iaf, se om det avbryts på nå konstigt sätt eller liknande, hade jag gjort.

Tvivlar starkt på att dom har klippt inspelningen, samt om ni tänker jämföra samtalslängden mot själva inspelning så är det väldigt dumt, då inspelningen är bara en del av samtalet som påpekats sen innan.

Sålänge avtalet är legit och hon sagt ja är det inte mycket att göra, då har företaget rätt att ha kvar henne som kund under avtalstiden, om det nu är en avtalstid det handlar om.

Citera om du har någon fråga.

Håller med här också, och jag jobbar också bla med muntliga avtal som försäljare utfört. Att det skulle vara ihopklippt är knappast troligt.

Permalänk
Medlem

@agitax: Även om man aktiverat och använt det?

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Tjena,

Då var det då min gamla morsas tur att bli blåst av telefonförsäljare som nu som "bevis" klippt ihop ett samtal där morsan svarar ja på allt möjligt skit han räknar upp.
Är det nån här som har erfarenhet av detta? Tex några tips hur man analyserar en ljudinspelning för att bevisa att telefonsamtalet är ett ihopklipp eller nånting annat.

Tacksam för svar.

Vansinnigt tråkigt för er. Till de som i en tidigare tråd menade att det var rent nonsens att man kan få en faktura bara genom att lyfta luren, vad var det jag sa.

Permalänk
Medlem

@Storage Jar: om du menar abonemang och tjänster så ja, din ångerrätt gäller efter du aktiverat/andvänt i 14 dagar, finns undantag för utflykter, resor mm

Permalänk
Medlem

Vet inte om det nämts, men detta är alternativen för att undkomma dem:

Spärra numret mot säljare via Nix, men många säljare kringgår detta ändå.
Avsluta telefonen och skaffa mobil istället, jag har aldrig haft en säljare som ringt på mobilen.
Spela in alla samtal, integritetskränkade och mycket jobb.

Kan man bara inte ringa FRA eller NSA, de spårar ju redan allt?

Skrivet av Gustav.Henrik:

Vansinnigt tråkigt för er. Till de som i en tidigare tråd menade att det var rent nonsens att man kan få en faktura bara genom att lyfta luren, vad var det jag sa.

Fast egentligen är det väl inte värre än att du kan få en faktura genom att sitta bakom en skärm över internet. Kräver lite mer integration dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Fast egentligen är det väl inte värre än att du kan få en faktura genom att sitta bakom en skärm över internet. Kräver lite mer integration dock.

När du handlar och ingår avtal på nätet har du som konsument möjlighet att granska avtalet i skriftlig form innan du ingår avtalet. Den möjligheten har du inte över telefon.

Ett förslag som jag har hört är att man vid telefonförsäljning skulle vara tvungen att skicka hem ett skriftligt avtal som skulle godkännas. Det skulle vara bra för konsumenterna.

Mitt tips till TS: Som någon skrev tidigare lyssna så att din mor har informerats om ångerrätten, om inte så ska hon kunna utnyttja den fortfarande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FANTEN:

Morsan visste inte ens att hon "gjort ett köp". Och det är inte så konstigt med tanke på att hon inte har gjort ett köp eftersom dom aldrig frågat henne "Vill du köpa en XYZ?" Då hade hon fattat och sagt nej.
Sen till att pengarna dragits.... Farsan gick bort tidigare i år och det var han som alltid skötte betalningarna av alla räkningarna. Jag och brorsan är på henne nu i år och frågat om varenda dragning av pengar som sker från hennes konto. Inte för att vi trodde hon skulle bli lurad utan helt enkelt för att få bort onödiga utgifter nu när hon är ensam. Tex har morsan och farsan haft prenumerationer på lotter som vi sagt upp för att hon ska spara pengar. Det var så vi upptäckte det att dom här pengarna dragits. Dom har alltså dragit pengar från hennes konto via autogiro och hon har aldrig gett dom sitt bankkontonummer. Hon betalar sina räkningar genom att posta dom till banken och inte via internetbank hon hade kunnat se alla transaktioner. Jag själv ser ju mina kontotransaktioner minst en gång i månaden när jag betalar räkningarna i slutet av månaden. Morsan kan inte använda en dator eller ens kolla samtalshistoriken på en DORO-pensioärsmobiltelefon med stora knappar så som ni förstår så är det uteslutet att hon använder en internetbank. Då hon inte hade nån aning om varför pengarna dragits så fick vi kontakta banken för att fråga varför pengarna dras. Så fick vi veta vilket företaget är och sedan kontakta företaget för att veta vad det handlar om.
Pengarna har alltså dragits ett antal gånger redan så dom "14 dagarna" passerade för längesedan och som sagt så visste hon inte ens om att dom dragit pengar från hennes konto så en ångerrättsperiod hjälper inte i detta fallet. Vi tror att det är ett annat jävla företag(där hon är kund och där dom har rätt att dra pengar via autogiro) som gett detta andra företaget hennes uppgifter eftersom dom kunnat dra pengar från hennes konto. Vi har redan kontaktat banken och frågat hur f*n ett annat företag har kunnat dra pengar via autogiro utan att morsan gett godkännande. Banken svarade att om ett företag kontaktar dom och har hennes kontonummer och _säger_ att dom har ett godkännade dom låter dom det ske. Helt jäkla otroligt. Dom behöver alltså ens en visa upp nåt intygan med underskrift eller nåt sånt.
Farsan kunde säga nej till försäljare för han tröttnar på att prata med främmande människor i telefon plus att han by default var sån att han tror alla vill lura han. Han skulle säga nej även om han är intresserad. Men morsan ska babbla på för hon kan inte vara otrevlig och lägga på. Plus att det är skitlätt att få morsan att säga "ja". Bara att fråga henne om hon tex gillar billiga telefonsamtal och hon svarar ja klart. Vem gillar inte billiga telefonsamtal. Hon förstår inte att det är en försäljare som ringer. Detta företaget som ringde henne sa att hon var kund hos det andra företaget och jag TROR hon tolkat det som att det andra företaget ringde henne eftersom hon ju är kund där och därför pratat* vidare med personen. Det var ett långt telefonsamtal dom hade. Brorsan har fått en inspelning men vi tror inte dom skickat hela vilket vi har frågat efter.
Men ska tillägga att jag inte vet alla detaljer än nu eftersom brorsan berättade för bara nån timme sen.

En sund inställning när nasare ringer via telefon och försöker lura på folk saker de inte behöver.

Jag är precis likadan, även om jag precis är i tagen att köpa nytt elavtal tackar jag alltid per default nej till alla som ringer. Detta eftersom jag inte har någon som helst möjlighet att under ett kort samtal avgöra om erbjudandet är bra eller inte, och att i samtliga fall jag kontrollerat i efterhand så har det varit sämre än vad jag hittat på annat håll.

Det borde inte vara tillåtet att bli påtvingad bindande avtal via telefon, och om det ändå ska tillåtas ska ångerrätten vara 6 månader som minimum, vilket ditt fall är ett bra exempel på behovet av.

Jag lider med dig och hoppas ni får ordning på detta och att politikerna slutar stödja oärliga försäljare/företag och istället stiftar lagar som skyddar medborgarna, det är deras grundläggande skyldighet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Morsan visste inte ens att hon "gjort ett köp". Och det är inte så konstigt med tanke på att hon inte har gjort ett köp eftersom dom aldrig frågat henne "Vill du köpa en XYZ?" Då hade hon fattat och sagt nej.
Sen till att pengarna dragits.... Farsan gick bort tidigare i år och det var han som alltid skötte betalningarna av alla räkningarna. Jag och brorsan är på henne nu i år och frågat om varenda dragning av pengar som sker från hennes konto. Inte för att vi trodde hon skulle bli lurad utan helt enkelt för att få bort onödiga utgifter nu när hon är ensam. Tex har morsan och farsan haft prenumerationer på lotter som vi sagt upp för att hon ska spara pengar. Det var så vi upptäckte det att dom här pengarna dragits. Dom har alltså dragit pengar från hennes konto via autogiro och hon har aldrig gett dom sitt bankkontonummer. Hon betalar sina räkningar genom att posta dom till banken och inte via internetbank hon hade kunnat se alla transaktioner. Jag själv ser ju mina kontotransaktioner minst en gång i månaden när jag betalar räkningarna i slutet av månaden. Morsan kan inte använda en dator eller ens kolla samtalshistoriken på en DORO-pensioärsmobiltelefon med stora knappar så som ni förstår så är det uteslutet att hon använder en internetbank. Då hon inte hade nån aning om varför pengarna dragits så fick vi kontakta banken för att fråga varför pengarna dras. Så fick vi veta vilket företaget är och sedan kontakta företaget för att veta vad det handlar om.
Pengarna har alltså dragits ett antal gånger redan så dom "14 dagarna" passerade för längesedan och som sagt så visste hon inte ens om att dom dragit pengar från hennes konto så en ångerrättsperiod hjälper inte i detta fallet. Vi tror att det är ett annat jävla företag(där hon är kund och där dom har rätt att dra pengar via autogiro) som gett detta andra företaget hennes uppgifter eftersom dom kunnat dra pengar från hennes konto. Vi har redan kontaktat banken och frågat hur f*n ett annat företag har kunnat dra pengar via autogiro utan att morsan gett godkännande. Banken svarade att om ett företag kontaktar dom och har hennes kontonummer och _säger_ att dom har ett godkännade dom låter dom det ske. Helt jäkla otroligt. Dom behöver alltså ens en visa upp nåt intygan med underskrift eller nåt sånt.
Farsan kunde säga nej till försäljare för han tröttnar på att prata med främmande människor i telefon plus att han by default var sån att han tror alla vill lura han. Han skulle säga nej även om han är intresserad. Men morsan ska babbla på för hon kan inte vara otrevlig och lägga på. Plus att det är skitlätt att få morsan att säga "ja". Bara att fråga henne om hon tex gillar billiga telefonsamtal och hon svarar ja klart. Vem gillar inte billiga telefonsamtal. Hon förstår inte att det är en försäljare som ringer. Detta företaget som ringde henne sa att hon var kund hos det andra företaget och jag TROR hon tolkat det som att det andra företaget ringde henne eftersom hon ju är kund där och därför pratat* vidare med personen. Det var ett långt telefonsamtal dom hade. Brorsan har fått en inspelning men vi tror inte dom skickat hela vilket vi har frågat efter.
Men ska tillägga att jag inte vet alla detaljer än nu eftersom brorsan berättade för bara nån timme sen.

Jag har akdrig varit kund hos en bank som inte kräver skriftligt godkännande för att någon skall kunna genomföra autogiro mot mitt konto...
Om det inte finns något påskrivet avtal/godkännande för autogirering kan väl banken bara stoppa utbetalningarna medan ni gör en polisanämälan för bedrägeri?

Permalänk
Medlem

Mycket tråkigt att råka ut för, men jag tror snarare på en något skamsen mamma som inte vill erkänna att hon blev lurad att gå med på en massa saker än att de skulle hålla på och klippa i samtal – det skulle nog gå väldigt utför väldigt snabbt om de höll på med sådant.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakwin:

Jag har inte så mycket att komma med. Är du säker på att de har klippt samtalet? Kräv samtalet att bli skickat till dig omedelbart och ring din operatör och be om samtalstid som någon sa här innan. Be även om att få avtalet skickat till dig. Jag vill bara önska dig lycka till. Vissa företag kan vara så sjukt dryga och vidriga, de utnyttjar äldre. Jag har själv bara lärt mina föräldrar att lägga på så fort de hör att det är telefonförsäljare. Ungefär samma sak hände oss och det var rent ut sagt ett j*vla helvete att få slut på det hela, så himla synd att det ska vara så.

best of luck

Tack för dina ord. Jo det är för jävligt. Jag vet att jag sagt till morsan i år att aldrig köpa nåt via telefon. Att om det är nåt hon behöver så ska hon säga till mig eller brorsan så fixar vi det eller letar upp nåt bra alternativ. Och hon har fullt ut hållt med. Hon vet att hon är gammal och har svårt att förstå och så så hon höll med mig fullständigt. Hon sa hon skulle aldrig köpa nåt via telefon. Men vad tusan gör man när människan inte ens fattar att personen som ringer inte är nåt annat än en j--la försäljare vars enda syfte är att sälja på henne massa skit? Hon snackade 10-15 min med den j--la idioten. Vilken normal människa orkar det?

Skrivet av jcee1993:

I inspelningen måste de nämna ångerrätten, annars har ni ett år på er att nyttja ångerrätten, det i sig kanske kan hjälpa.

Beroende på vad det är hon betalar för kan man yrka om att ångerrättens 14 dagar gäller från nu när ni uppdagat det, gäller dock inte tjänster då dessa har 14 dagar från avtalets ingång.

Men, börja med att lyssna på samtalet, jag kan nästan garantera att det bara är avtalet som är inspelat.. ta bort autogirogodkännandet, görs via banken

Dom nämner ångerrätten i samtalet och som tidigare nämt så är det lätt att få morsan att säga ja. Dom tex läser upp "kontrolluppgifter" och undrar om dom stämmer. Ja det är klart hon svarar ja på alla frågor. Uppgifterna stämmer ju men vi vet inte var f-n dom fått dom ifrån. I morsans skalle finns det inte att hon godkänner ett köp. Dom har aldrig frågat henne om hon vill _köpa_ nåt.

Skrivet av Jerkanftw:

Jag jobbar en del med försäljning, inspelningar av avtal osv. Det händer oftare än vad man tror att folk tror att vi har klippt inspelningen men nej, det gjorde vi inte, och ingen annan har gjort det heller. Folk blir "lurade" av telefonförsäljare bara, så är det. Det är i princip deras jobb, att lägga fram saker på ett så bra sätt som möjligt. Men om ni tror det är klippt så är mitt råd att lyssna på bakgrundsljud iaf, se om det avbryts på nå konstigt sätt eller liknande, hade jag gjort.

Tvivlar starkt på att dom har klippt inspelningen, samt om ni tänker jämföra samtalslängden mot själva inspelning så är det väldigt dumt, då inspelningen är bara en del av samtalet som påpekats sen innan.

Sålänge avtalet är legit och hon sagt ja är det inte mycket att göra, då har företaget rätt att ha kvar henne som kund under avtalstiden, om det nu är en avtalstid det handlar om.

Citera om du har någon fråga.

Skrivet av anon134512:

Håller med här också, och jag jobbar också bla med muntliga avtal som försäljare utfört. Att det skulle vara ihopklippt är knappast troligt.

På ljudinspelningen så kan inte jag höra att det är editerat. Därför hoppades jag att det kanske gick att göra en ljudanalys för att på nåt sätt visa att morsans olika "ja" i samtalet är samma ja som kopierats/klistrats in under samtalets gång. Jag har ingen koll på detta men hoppades det kanske skulle gå på nåt sätt att få fram. Infon jag fått är av brorsan som snackat med morsan och att hon säger att hon inte köpt nåt det tror jag 100% på. Sen om det är hon som missförståts eller lurats av försäljaren det är en annan femma. Det är också möjligt.

Skrivet av Baxtex:

Vet inte om det nämts, men detta är alternativen för att undkomma dem:

Spärra numret mot säljare via Nix, men många säljare kringgår detta ändå.
Avsluta telefonen och skaffa mobil istället, jag har aldrig haft en säljare som ringt på mobilen.
Spela in alla samtal, integritetskränkade och mycket jobb.

Kan man bara inte ringa FRA eller NSA, de spårar ju redan allt?

Fast egentligen är det väl inte värre än att du kan få en faktura genom att sitta bakom en skärm över internet. Kräver lite mer integration dock.

Vi har tidigare satt upp föräldrarnas nummer på NIX-registret. Dock undrar jag om nånting särskillt kan ha hänt i år eftersom deras hemnummer tidigare var regisrerat på farsan och nu efter att han gick bort så har vi fått flytta över alla abonemang(telefon, el, etc) på morsan. Så deras hemnummer har kanske fallet bort från NIX-registret i år. Jag vet inte, bara en undran jag har. För denna historien jag skriver om är inte det enda som hänt. Tidigare i år var det nåt j--la telebolag som flyttade över henne som kund och hon förlorade hemnumret mina föräldrar haft sen slutet på 60talet. Men där hade vi sån tur att morsan hade ringt mig och brorsan inom 14 dagar och _VI_ såg ett annat telefonnummer än deras gamla hemnummer och tyckte det var skitkonstigt. Morsan visste såklart ingenting om vad som hänt. Brorsan fick luska och nysta och lägga tid igen genom att kontakta hennes gamla telefonbolag för sedan få fram varför hon inte har kvar sitt gamla telefonnummer. Ett j--la helvete är det med dessa telefonförsäljare.

Skrivet av twk:

När du handlar och ingår avtal på nätet har du som konsument möjlighet att granska avtalet i skriftlig form innan du ingår avtalet. Den möjligheten har du inte över telefon.

Ett förslag som jag har hört är att man vid telefonförsäljning skulle vara tvungen att skicka hem ett skriftligt avtal som skulle godkännas. Det skulle vara bra för konsumenterna.

Mitt tips till TS: Som någon skrev tidigare lyssna så att din mor har informerats om ångerrätten, om inte så ska hon kunna utnyttja den fortfarande.

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet här är att morsan inte fattat att dom reggat ett köp på henne. Det är möjligt dom skickat hem avtalet till henne via pappersform men det tolkar hon som reklam och slänger det.

Det där förslaget håller jag med om att det borda vara ett krav. Vid telefonförsäljning skulle det va tvunget att skicka hem papper till personen som skulle skrivas under och skicka tillbaka. Jag läste om detta online nyligen men telefonförsäljarbranschen lyckades stoppa detta förslaget eftersom dom påstår det skulle göra så att dom förlorar jobb. Helt jävla sjukt. På tal om detta... Omm du har problem med telefonförsäjning så ska du vända dig till DM nämnden och klaga. Vilka tror du ligger bakom DM-nämnden? Jo det är telefonförsäljarbranschen själva. Dom startade upp den för att undvika att lagstiftning införs som drabbar dom. Så nu ska dom alltså själva granska sig själva. Fyfan vilken idioti....
För många år sen anmälde jag ett företag till DMnämnden som ringde och terrade mig fast jag sa till dom att ge fan i det. Det gick åt en massa tid och sen till slut fick jag ett mail som gav mig "deras utlåtande". Och dom gav mig rätt. Företaget hade gjort fel. Och jaha? Det visste jag ju redan så nu kan jag skriva ut deras papper och torka mig i röven med det. Exakt vad ska jag med deras utlåtande till? Fick jag nån kompensation eller skadestånd eller företaget böta nåt? Nej på alla frågor. Jag har f-n inte ord att beskriva denna j--la idioti som pågår med telefonförsälning.
Sorry twk men mitt gnällande är inte riktat mot dig. Bara så du inte tolkar det så.

Skrivet av MultiMan:

En sund inställning när nasare ringer via telefon och försöker lura på folk saker de inte behöver.

Jag är precis likadan, även om jag precis är i tagen att köpa nytt elavtal tackar jag alltid per default nej till alla som ringer. Detta eftersom jag inte har någon som helst möjlighet att under ett kort samtal avgöra om erbjudandet är bra eller inte, och att i samtliga fall jag kontrollerat i efterhand så har det varit sämre än vad jag hittat på annat håll.

Det borde inte vara tillåtet att bli påtvingad bindande avtal via telefon, och om det ändå ska tillåtas ska ångerrätten vara 6 månader som minimum, vilket ditt fall är ett bra exempel på behovet av.

Jag lider med dig och hoppas ni får ordning på detta och att politikerna slutar stödja oärliga försäljare/företag och istället stiftar lagar som skyddar medborgarna, det är deras grundläggande skyldighet.

Tack och håller med. Jo jag är med anti all jäkla tfnförsäljare. Vill jag köpa nåt så söker jag kontakt. Om andra kontaktar mig så tar 2 sekunder från samtalet början och jag är redan förbannad. haha. Nu kom jag på att jag var nära att be en polis dra åt h--ete för längesen. För många år sen blev jag uppringd och innan han säger vad det gäller så presenterade han sig som Anders(eller nåt annat vanligt namn) och undrade om han pratade med mig och läste upp några kontrolluppgifter om mig för att försäkra sig att han pratade med mig. Just när jag skulle be honom fara och flyga så säger han att han ringer från polismyndigheten i Karlskrona angående en polisanmälan jag hade gjort 2-3 månader tidigare. hehe. En natt såg jag nån slå sönder ett fönster och gjorde en polisamälan och sen glömt bort det.

Skrivet av Gabrioth:

Jag har akdrig varit kund hos en bank som inte kräver skriftligt godkännande för att någon skall kunna genomföra autogiro mot mitt konto...
Om det inte finns något påskrivet avtal/godkännande för autogirering kan väl banken bara stoppa utbetalningarna medan ni gör en polisanämälan för bedrägeri?

Dragningarna är stoppade. Banken har tagit bort autogirot och även företaget har gått med på att stoppa dragningarna. Som tur var så var det inget abonemang som dom reggade henne på. Men pengarna dom redan dragit under några månader vill dom inte ge tillbaka. Det var dock inga stora pengar så det är väl inte värt att dra det vidare bara för pengarna skull utan mer att det är för jävligt att detta kan ske.

Skrivet av Jonny Myran:

Mycket tråkigt att råka ut för, men jag tror snarare på en något skamsen mamma som inte vill erkänna att hon blev lurad att gå med på en massa saker än att de skulle hålla på och klippa i samtal – det skulle nog gå väldigt utför väldigt snabbt om de höll på med sådant.

Nja. Känner ju morsan och jag tror hon skulle erkänna om hon blivit lurad. Hon har helt enkelt inte fattat vad det gällt. Dom har aldrig frågat henne rakt ut om hon vill köpa för så hade hon kunnat säga nej.
Får se hur det går vidare. Brorsan ska hälsa på henne i helgen och spela upp samtalet för henne och se vad hon säger. Det var dock flera månader sen nu sen dom ringde henne så jag vet inte hur bra hon minns detaljerna i samtalet.

Permalänk
Medlem

@FANTEN Ingen fara, förstår att du är förbannad! Det är fördjävligt att företag får hålla på så där. Det finns många exempel på äldre som blir lurade av telefonförsäljare. Lagen borde som sagt ändras så att det inte blir lika lätt att ingå avtal över telefon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Vet inte om det nämts, men detta är alternativen för att undkomma dem:

Spärra numret mot säljare via Nix, men många säljare kringgår detta ändå.
Avsluta telefonen och skaffa mobil istället, jag har aldrig haft en säljare som ringt på mobilen.
Spela in alla samtal, integritetskränkade och mycket jobb.

Kan man bara inte ringa FRA eller NSA, de spårar ju redan allt?

Fast egentligen är det väl inte värre än att du kan få en faktura genom att sitta bakom en skärm över internet. Kräver lite mer integration dock.

Mobiler kan också ringas upp i telefonförsäljningssyfte numera, för 1-2 år sedan började det ringa försäljare i tid och otid till mig på mobilen. Nr jag började bli sur på det och skulle till att anmäla insåg jag att man ändrat reglerna så att man fick ha telefonförsäljning mot mobiler och att NIX därför precis börjat öppna för mobil med. Så nu är både hemtelefon och mobil NIX:ade och det är bara alla ständiga "undersökningar" där man får en "present" för att man är med som ringer. De går runt reglerna och man fattar ibland knappt att det ens är en prenumeration på strumpor, böcker, kosttillskott eller vad det nu är man "beställer".

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)