Pfsense 2.3.1 får inget ipnr från Bahnhof.

Permalänk
Medlem

Pfsense 2.3.1 får inget ipnr från Bahnhof.

Hallå.

Jag är en helt nybörjare på Pfsense. Jag har införskaffat en Qotom-Q190G4 för att köra Pfsense på.
Installationen var inga problem alls.

Problemet är att, jag får inget ipnr tilldelat från Bahnhof på wan ingången. Inställningarna för wan porten är dhcp.
Allt inom mitt nätverk hemma verkar funka bra, hittar andra objekt mm.

Ansluter jag min gamla Netgear router igen så får den genast ett ipnr tilldelat sig.
Måste även logga in hos Bahnhof och välja anslutning objekt. Router / Dator.

Har någon annan haft samma problem. Jag har inte gjort några ändringar / inställningar i pfsense efter installationen.

Hårdvara.
http://www.aliexpress.com/store/product/Desktop-pc-Qotom-Q190...

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara så att de har MAC-lås och att du bara får 1 IP-adress tilldelad? Prova ha din router urkopplad under natten.
Fungerar det fortfarande inte slå en pling till dem och hör efter, det kan ju vara så att de måste whitelista din enhet i värsta fall om de har något sorts filter.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

@Nurmi:

Du har alltså registrerat den nya MAC-adressen hos Bahnhof?

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte så långt som till registreringen. Min mini pc blir inte tilldelat något ipnr alls.

Min gamla router blir tilldelad ett ipnr, och första gången man skall ut på nätet så kommer jag auto till Bahnhof reg sida.

Provade även att ansluta min bärbara dator direkt till modemet, då kunde jag logga in och reg mac adressen för den.

Behöver jag göra någon inställning i Pfsense för att den skall begära en ip adress.

Permalänk
Medlem

Som Sh4d0wfi3nd säger så kan IP-adressen vara låst till din gamla router, i vilket fall det kan ta ett tag innan låset släpps. Men du kan testa att koppla in din gamla router och frigöra IP-adressen om den har ett sånt alternativ, och sedan koppla in din nya router efter det. Det fungerade för mig senast jag bytte router och det strulade på samma sätt.

Edit: Såg att du kunde koppla in en dator och få IP direkt, då är det nog inte MAC-lås. Men det skadar ju troligtvis inte att testa med en frigörning av IP-adressen ändå.

Permalänk

Man behöver inte registrera nån hårdvara på Bahnhof såvida man inte par publik IP. Då måste man tala om vilken MAC-adress som det gäller.

Permalänk
Medlem

klart som fan det inte funkar. det är ju bahnhof med sina privata ip adresser som ska vara så hemliga för polisen att få ut. vad trodde du ? äru pantad i kolan eller?

skämt åsido. nä jag vet inte vad problemet kan vara. lycka till

Permalänk
Medlem

Det kan vara som @tonyboya: säger att det är med banhofs privata ip addresser. så om du går in på pfsense wan inställningar och tar bort block private networks och bogon networks och kollar om det funkar.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Saken är löst. Det visade sig att mac adressen på den gamla routern var knuten till Bahnhof.
Jag ringde Bahnhof, dom ändrade till den nya mac adressen manuellt och efter det funkade allt.

Har nu ett nytt problem. Jag kör pfSense 2.3.1 och även fast jag lagt in portforwad för Plex så lyckas jag inte ansluta till servern utanför nätverket.

Permalänk
Medlem

Lite sent ute med svaret, men du kan spoofa mac på pfsense och skriva in den gammla routerns istället för att bli tilldelad om det strular! Kan vara bra att veta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nurmi:

Saken är löst. Det visade sig att mac adressen på den gamla routern var knuten till Bahnhof.
Jag ringde Bahnhof, dom ändrade till den nya mac adressen manuellt och efter det funkade allt.

Har nu ett nytt problem. Jag kör pfSense 2.3.1 och även fast jag lagt in portforwad för Plex så lyckas jag inte ansluta till servern utanför nätverket.

Har du en publik ip?

Visa signatur

Moderkort:Asus SABERTOOTH Z77 | CPU:Intel Core i5 3570K | Kylare:vattenkylning GPU:Asus gtx680 2st DirectCUII | RAM:Corsair 16GB 1333Mhz |PSU: Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ Modulär
"citera för svar" missförstå mig inte? för udda skrivning

Permalänk
Medlem

Jag är inte helt säker. Tror det var publik ip som han nämde.
Det är samma ip nummer som jag använde ihop med min gamla Netgear Router.

Innan när jag använde min gamla Netgear router så funkade det felfritt att anluta till Plex utanför nätverket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nurmi:

Jag är inte helt säker. Tror det var publik ip som han nämde.
Det är samma ip nummer som jag använde ihop med min gamla Netgear Router.

Innan när jag använde min gamla Netgear router så funkade det felfritt att anluta till Plex utanför nätverket.

får du samma ip på wan i pfsense som https://www.whatismyip.com/ ?

Visa signatur

Moderkort:Asus SABERTOOTH Z77 | CPU:Intel Core i5 3570K | Kylare:vattenkylning GPU:Asus gtx680 2st DirectCUII | RAM:Corsair 16GB 1333Mhz |PSU: Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ Modulär
"citera för svar" missförstå mig inte? för udda skrivning

Permalänk
Medlem

Jag har vari i kontakt med Bahnhof och fått bekräftat att jag har en Publik Ip adress