Har tänkt uppdatera LGA 1155 eller 2011-3

Permalänk
Medlem

Har tänkt uppdatera LGA 1155 eller 2011-3

Har ni Sandy i7 2700 K generation 2
DDR 3 1600 12 GB
funderar på vilken plattform jag skall välja

Får jag en bättre dator med vilket paket som helst.
Skall kanske redigera video i 4K i framtiden
För tillfället så använder jag datorn mest att kolla film-dator, med inbyggd BD spelare

1151

2011-3

eller skall man kanske snåla och skaffa AMD
6 kärnor, man kan lägga till ett par hundra och få 8 kärnor !

AMD 6 core

core 8

Visa signatur

Hawk

Permalänk

@Hawk:
Uppgraderar du till Intel kommer du få bra prestanda vilket som, jag kan tänka mig att 2011-3 med x99 är något bättre för redigering men när det kommer till vardagligt användande samt spel så kommer du inte se någon märkbar skillnad.

För guds skull, ta inte amd.
Jag har alltid kört med amd, först en gammal enkärnig, sedan en phenom x4 och senast nu en fx8350, jämfört med min nya har amd inte en chans, när det kommer till spel är amd verkligen värdelöst skräp, p.g.a. så låg ipc, så mitt råd till dig är att om du vill ha bra prestanda så bör du hålla dig till intel om du inte väntar till zen d.v.s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macke0010:

@Hawk:
Uppgraderar du till Intel kommer du få bra prestanda vilket som, jag kan tänka mig att 2011-3 med x99 är något bättre för redigering men när det kommer till vardagligt användande samt spel så kommer du inte se någon märkbar skillnad.

För guds skull, ta inte amd.
Jag har alltid kört med amd, först en gammal enkärnig, sedan en phenom x4 och senast nu en fx8350, jämfört med min nya har amd inte en chans, när det kommer till spel är amd verkligen värdelöst skräp, p.g.a. så låg ipc, så mitt råd till dig är att om du vill ha bra prestanda så bör du hålla dig till intel om du inte väntar till zen d.v.s.

Hej
Duger inte en 8 vore AMD till att redigera film på ?

Varför säljer dom AMD om dom är så fruktansvärt dåliga. ....!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawk:

Hej
Duger inte en 8 vore AMD till att redigera film på ?

Varför säljer dom AMD om dom är så fruktansvärt dåliga. ....!

Skickades från m.sweclockers.com

Ett byte från en 2700K till det värsta AMD har att erbjuda idag är i 99% av fallen en nedgradering.

Det finns inte så många andra förklaringar än att man gjorde en total felsatsning på CPU-arkitektur från AMDs sida med Bulldozer. Det har väl funnits stunder där deras FX8xxx varit ett helt okej val sett till pris/prestanda, men i de flesta fall kommer man längre med motsvarande intel och inte minst en i7 som kör 8 trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawk:

Hej
Duger inte en 8 vore AMD till att redigera film på ?

Varför säljer dom AMD om dom är så fruktansvärt dåliga. ....!

AMDs CPUer består av moduler med två "kärnor" i varje modul, så deras 8-kärniga har t.ex. 4 moduler. I varje modul så har de två kärnorna en del individuella resurser och en del delade resurser, så kärnorna kan bara användas fullt ut i vissa scenarier. Det kan jämföras med Intels HyperThreading, där varje kärna kan byta mellan två trådar för att bättre utnyttja lediga resurser, fast AMDs kärnor är mer självständiga.

AMDs CPUer är dessutom långsammare per kärna jämfört med Intels, så de är ofta långsammare jämfört med Intels 4-kärniga CPUer. Intels 8-kärniga ska vi inte ens prata om. Att AMD ändå säljer beror helt enkelt på att de är hyffsat billiga, och att de har tillräckligt med prestanda för de flesta. De ska dock lansera en ny generation CPUer om ett tag, kanske mot slutet av året, som förhoppningsvis kan konkurrera lite bättre med Intel. Tills dess är det dock Intel som gäller om du är ute efter prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawk:

Har ni Sandy i7 2700 K generation 2
DDR 3 1600 12 GB
funderar på vilken plattform jag skall välja

Får jag en bättre dator med vilket paket som helst.
Skall kanske redigera video i 4K i framtiden
För tillfället så använder jag datorn mest att kolla film-dator, med inbyggd BD spelare

1151

2011-3

eller skall man kanske snåla och skaffa AMD
6 kärnor, man kan lägga till ett par hundra och få 8 kärnor !

AMD 6 core

core 8

FX-6xxx är sämre än din på allt.
FX-8xxx är bättre på några få saker. Men 2700k klockar procentuellt bättre än 8350 så AMD kanske ändå tappar vinsten i t.ex. Lightroom.

6700k och 5820k är mycket bättre. Onödigt med 5930k om du inte har tänkt ha minst 3 grafikkort.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Skrivet av Hawk:

Varför säljer dom AMD om dom är så fruktansvärt dåliga. ....!

Skickades från m.sweclockers.com

För att de är billigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av macke0010:

@Hawk:
om du inte väntar till zen d.v.s.

vad menar du med zen ?

Är det något nytt på gång som jag inte vet något om.
Är det fel tid att uppgradera just nu, kanske man skall vänta på nåt revolutionerande ??

Jag vill ju absolut inte göra en nedgradering.
Jag tycker 2011-3 moderkort ser bra ut, med många sata och m2.
Men detta kort kanske är på väg bort, till förmån för något bättre, men när?

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Skrivet av Hawk:

vad menar du med zen ?

God morgon, var har du varit senaste året

Skämt åsido.
Zen är amds nästkommande processorarkitektur med förhoppningsvis en ganska rejäl prestandaökning.

Permalänk
Medlem

@macke0010:
Är det fel tid att uppgradera just nu, kanske man skall vänta på nåt revolutionerande ??

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem

Har AMD socken AM3 fx9590 4,7 GHz den är het av sig men fungerar bra till det mesta
har Intel socken 2011 v3 i7 5930K / 3.5 GHz och socken 1150 i7 4790K / 4 GHz
AMD och Intel socken 2011 v3 funkar fint för många saker samtidigt båda har flera kärnor 8 och 6 kärnor
socken 1150 med fyra kärnig cpu suger lite när man kör många saker samtidigt .

Utav dessa tre cpu är socken 2011 v3 som piskar bäst

Men ska du bara köra en eller få saker samtidigt är Intel samtliga socklar snabbast och dyrast mot AMD

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawk:

@macke0010:
Är det fel tid att uppgradera just nu, kanske man skall vänta på nåt revolutionerande ??

På 2011-3-fronten så kommer Broadwell-E snart, Intel väntas lansera den generationen på Computex om bara några dagar. Broadwell-E ersätter nuvarande Haswell-E och kommer fortsätta använda 2011-3 och X99. De flesta av dagens X99-moderkort kommer alltså att ha stöd för dem genom en BIOS-uppdatering. Det handlar dock inte om revolution, utan snarare evolution, så ökningen i prestanda lär inte bli särskilt stor. Det är alltså inte särskilt fel att köpa t.ex. en 5820K nu om du har det behovet, men har du tålamod att vänta några dagar så kan det kanske löna sig.

AMDs nya generation Zen förväntas lanseras under årets fjärde kvartal. Hur prestandan blir är fortfarande något av ett frågetecken, så det är troligtvis inte värt att vänta på om du har råd med en 2011-3-dator nu. Zen kan kanske bli mer prisvärd när den lanseras, men då får du också vänta minst ett halvår på att uppgradera.

Permalänk
Medlem

@perost:

Vilken plattform skall man välja om man inte går på 2011-3

1150 eller 1151 med en kraftig i7 och 32 GB 4 minne

2011-3 har ju bara en enda i7 som har normalt pris

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawk:

@perost:

Vilken plattform skall man välja om man inte går på 2011-3

1150 eller 1151 med en kraftig i7 och 32 GB 4 minne

2011-3 har ju bara en enda i7 som har normalt pris

1151: i7-6700K 4C/8T
2011-3: i7-5820K 6C/12T

6700K har lite starkare kärnor, men annars är 5820K bättre.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Jag hoppar nog 2011-3

Gjorde en lista på vad jag funderar på att köpa.

MSI Z170A GAMING M7, Socket-1151

Intel Core i7-6700K Skylake Processor, Socket-LGA1151, QuadCore, 4.0GHz, 8MB, 91W, 14nm, Boxed

2x8GB, Optimaliserat för Intel X99 och 100

Cooler Master Hyper 212 Evo CPU Kylare

Totalt: 6.413,00

Kanske köper 2x8 minne till extra, om man nu har någon glädje åt det.
Delar som jag har:

kan detta hopplock vara bättre ,så det märks, än min gamla i7 2700K

Corsair AX 860i, 860W PSU (nytt)
SSD 250 GB (ny)
Fractal Design Define R5 Svart (nytt)

8x 3 TB sata 600 hårddiskar

om det behövs för 4K redigering, så kan jag komplettera med en
Samsung 950 PRO 512GB M.2 PCIe SSD

Kan detta paket bli bra att redigera film med, kanske 4K längre fram
Jag spelar inget..

Glömde skriva att jag har ett "gammalt" Radeon 7970 gigabyte.
Men skulle det behövas, så kan jag skaffa något nyare, som då främst skall klara BD 3D och film av olika slag och som passar till videoredigering.

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem

Fy va jobbigt

@Hawk:
Kan verkligen inte bestämma mig 1151 som ovan eller 2011-3

Uppgraderingspaket - Core i7-5820K

och så kommer nya Broadwell-E som passar på 2011 kort
Nu har jag kört fast helt, dom där extra 2 trådarna kan vara bra att ha för framtiden (läs 4K)

Jag har hamnat mellan Aftonbladet och Expressen...
Jag har ju en dator som jag klarar mig med för tillfället.

Visa signatur

Hawk

Permalänk

@Hawk: Lugna dig iaf till 30:e maj då Broadwell-E ska lanseras och kika på benchmarks innan du bestämmer dig.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

@Guybrush82:
Ja det är nog en bra ide.
Men hur hittar man "benchmarks" ?

Visa signatur

Hawk

Permalänk

@Hawk: Diverse hårdvarurelaterade sidor kommer ju testa och recensera processorn. Säkerligen även Sweclockers.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Kaby Lake kommer mellan Juli - Oktober (Q3) , så skulle faktiskt inte vara brydd om nått av detta också visas på Computex till veckan.

Visa signatur

Chassi: Ghost S1 Artic White, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF600 Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Skrivet av Jonas79:

Kaby Lake kommer mellan Juli - Oktober (Q3) , så skulle faktiskt inte vara brydd om nått av detta också visas på Computex till veckan.

Ska bli intressant att se om Kaby Lake samt det nya 200-chipsetet kommer med några trevliga nyheter. Dock så har denna release av Kaby Lake "endast" 4 kärnor / 8 trådar, jämfört med Haswell-E's 6-10 kärnor.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

@Guybrush82:

Jaja ibland blir man förvånad.
Men efter att jag sökt på benchmarks och jämfört min gamla i7 2700K sandy mot typ i7-6700K
Skylake, 4.0GHz, så visar det sig att min gamla är bättre

Jag trodde att det hänt mer på så många år

Visa signatur

Hawk

Permalänk

@Hawk: Nog för att din gamla 2700k fortfarande står sig hyfsat bra, men den är knappast bättre än en 6700k

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Kolla in min annons om du letar cpu för redigering, kan sälja med x99 mobo för 2500.

Permalänk
Medlem

@Guybrush82:

Ja nu spelar det ju ingen roll vilket, jag har sålt min i7 2700K och mina DDR3 minnen PC 1600.

Jag har efter en del letande hittat ett moderkort 1151 som jag tycker har det som jag vill ha.
USB 3,1 ,M.2 mm

LGA1151, QuadCore, 4.0GHz, 8MB, 91W, 14nm

MSI Z170A GAMING PRO CARBON, S-1151

Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz 16GB

eller kanske
HyperX Fury 2666MHz 32GB (4x8GB)

Skall jag slå till på detta paket, någon som tycker ?

Visa signatur

Hawk