Permalänk
Avstängd

Clona hårddisk till SSD utan clonekit

Någon som har ett tips på hur man enklast kan få över ett os med små saker till en ny disk?

Har en nyinstallerad laptop på en mekanisk disk som kör win 10. Killen i fråga är just nu i Kina och hårddisken håller på att krasha.
Han har införskaffat en ny SSD disk men fick ej med något Clonekit, dvs kabel för att använda disken i usb eller liknande eller programvara.

själva programmet för cloning kan jag skaffa men vet inte hur man smidigast kan få över informationen till SSD. Finns det någon smart sätt att få över iafa OS till den nya datorn utan clonekit via ett usb minne eller liknande..

Alla förslag uppskattas

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Märke på SSD?
Flera märken har clone program för att ladda ner (t.ex. intel) sen funkar valfritt externt kabinett/dockstation alt. flyttar du båda diskarna till en stationär dator och gör det via den.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Avstängd

Jag har inte tillgång till varken extern dator eller kabinett. programmet är mitt minsta problem.
Det är mer den fysiska biten som jag är fundersam över..

Det som finns är, bärbar dator. Ny SSD disk (samsung 850 evo)
och usb minne.

Kanske kanske kanske en usb disk. (Jag hoppas för då kan man göra ett trestegsprogram)

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[ASUS P8Z77-V] [INTEL Core i5-3570K@4.2ghz] [HyperX1600/16gb]
[Asus GTX1070] [Samsung 830 256gb x2 ]
[BENQ XR3501] [Logitech G27] [Logitech 3D PRO]

Permalänk
Avstängd

Ok.. För att få er att förstå.. Om jag kunnat gå och köpa en docka, clonings kit eller Case för 2.5 disk så hade jag gjort de.t.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Ok.. För att få er att förstå.. Om jag kunnat gå och köpa en docka, clonings kit eller Case för 2.5 disk så hade jag gjort de.t.

Kan tänka mig att det skulle fungera med två USB-minnen. Ett som har t.ex. CloneZilla att boota från och ett som är stort nog att rymma OSet/systempartitionen på befintlig enhet. (Alternativt en extern HD via USB såklart).

Boota från USBt med CloneZilla, välja image och spara den på det stora USB-minnet, sen byta till SSDn, starta upp och ta restore image från det stora USB-minnet.

Om det funkar hänger på hurvida klonprogrammet kan använda USB som lagring för en image-fil isf.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

@Neonodia:
Om du har ett USB-minne som du kan göra till ett bootbart USB-minne med Kloningsprogramvara och har en USB-disk som rymmer en klon av disken(disk image) så är ju bara att göra en disk image av nuvarande HDD till USB-disk byta disk och lägga på disk imagen på den nya HDD/SSD

Vi postar tydligen samtidigt se svaret ovan

Visa signatur

"Victorious warriors win first and then go to war, while defeated warriors go to war first and then seek to win."

Permalänk
Avstängd

Tack för svar. Ska se vad som finns tillgängligt när personen kommer in i kontoret.. För övrigt..
Detta skall även göras remote/via telefon från Sverige till Kina... Wish me guttluck

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ