Var köper ni era ljudanläggningar och dylikt?

Permalänk
Medlem

Var köper ni era ljudanläggningar och dylikt?

Hej! Det slog mig nyss att jag behöver köpa mig ett par aktiva högtalare (har begränsat med utrymme) för film och musik. Men vad jag kan se så är inte sortimentet särskilt stort bland de flesta elektronikjättarna. I alla fall inte om man vill ha hyfsad kvalitet... tänker mig nånstans mellan 2000-3000 kr. Vad jag kunnat hitta än så länge är Edifier R2000DB från Inet och Argons Octave-serie på hifi-klubben.

Bonusfråga: Hur högt värderar ni personligen en subbas?

Permalänk
Medlem

Jag handlar mina högtalare på http://www.ljudfokus.se/.
Schyssta priser och bra support!

Permalänk
Medlem

@VonMike:

Thomann brukar ha bra priser och stort utbud.

http://www.thomann.de/se/index.html

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

@VonMike:

Föredrar Reference Audio I Stockholm. Har tidigare varit kund hos hifiklubben men var ingen nöjd kund. De vinklar sin sk expertkompetens stenhårt till just de produkter de säljer, iställetför att vara ärlig med alternativ som gör mig tullen nöjd kund baserat på just mina behov.

Visa signatur

Min: Asus x670e ProArt :AMD 7950x3D : Noctua NH-D15 : AMD 7900XT Merc 310: Kingston Fury 64GB: Define North:: Dell P3222QE +Dell U2412M 24"
Frugan: ASUS P6X58D :i7 930@3,5Ghz :Noctua NH-D14 : HD 6970:Corsair 6GB: Define R3: Dottern: ASUS P6X58D :i7 930@3,2Ghz :Noctua NH-D14 : 7970 DC2 :Corsair 4GB: Define R3: Sonen: ASUS P6X58D:i7 950@3,6Ghz :Noctua NH-D14 : HD 7970:Corsair 6GB: Antec P183 Advanced Midi

Permalänk
Medlem

Är själv en trogen kund hos HiFi-klubben och har hittils inte blivit besviken varken på rådgivning eller produkter man i slutändan köpt.

Ang. sub så är det imo helt och hållet en smaksak.. Min önskan är att musiken ska spelas upp så nära det lät när det spelades in och mixades som det bara är möjligt och då är en sub verkligen ingenting som bidrar (åtminstone inte till den musik jag lyssnar på).
Ändå äger jag en sub och har den inkopplad eftersom den ger en jäkla go extra klang vid film och serier Summa: fundera på vad du vill uppnå, vad det får kosta och jobba därefter!

Permalänk
Medlem

Brukar kombinera Thomann och Billebro beroende på vad jag behöver.

\Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

Är själv en trogen kund hos HiFi-klubben och har hittils inte blivit besviken varken på rådgivning eller produkter man i slutändan köpt.

Ang. sub så är det imo helt och hållet en smaksak.. Min önskan är att musiken ska spelas upp så nära det lät när det spelades in och mixades som det bara är möjligt och då är en sub verkligen ingenting som bidrar (åtminstone inte till den musik jag lyssnar på).
Ändå äger jag en sub och har den inkopplad eftersom den ger en jäkla go extra klang vid film och serier Summa: fundera på vad du vill uppnå, vad det får kosta och jobba därefter!

Har du testat någon av de jag nämnde? Octave 5A frestar lite, men har egentligen ingen aning vad jag kan förvänta mig. Står inte så mycket om Edifier R2000DB (från Inet), och är alltid lite tveksam när det kommer till att köpa specialprodukter från företag med brett sortiment. Tog en titt på reference audio eftersom nån här tipsade om det. Audio Pro Addon T8L verkade inte allt för tokig. Men jag är verkligen en novis på området så behöver nån som kan hålla min hand när jag går genom den mörka djungeln.

Tittar inte jättemycket på filmer och serier (även om jag också har det i åtanke) men lyssnar däremot på musik alla mina vakna timmar så det är väl mest där fokuset ligger. Angående musiksmak så är väl ledorden; synthig poprock. Typ Kent och Royal Concept, med inslag av helakustiska artister a la Winnerbäck. Basen finns där, men lägger större vikt vid de klara tonerna.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av VonMike:

Har du testat någon av de jag nämnde? Octave 5A frestar lite, men har egentligen ingen aning vad jag kan förvänta mig. Står inte så mycket om Edifier R2000DB (från Inet), och är alltid lite tveksam när det kommer till att köpa specialprodukter från företag med brett sortiment. Tog en titt på reference audio eftersom nån här tipsade om det. Audio Pro Addon T8L verkade inte allt för tokig. Men jag är verkligen en novis på området så behöver nån som kan hålla min hand när jag går genom den mörka djungeln.

Tittar inte jättemycket på filmer och serier (även om jag också har det i åtanke) men lyssnar däremot på musik alla mina vakna timmar så det är väl mest där fokuset ligger. Angående musiksmak så är väl ledorden; synthig poprock. Typ Kent och Royal Concept, med inslag av helakustiska artister a la Winnerbäck. Basen finns där, men lägger större vikt vid de klara tonerna.

Vår musiksmak skiljer sig med andra ord inte jättemycket, men sen är det ju smaken gällande hur musik "ska låta" som man absolut bör väga in också. Vissa tycker bättre om högtalare som färgar ljudet åt ena, andra, eller båda hållen, medans andra vill ha så ofärgat ljud som möjligt.
Det absolut bästa (och mest opartiska) råd jag kan ge dig är att gå till butikerna i fråga och be att få provlyssna på dem du är intresserad av, be dem samtidigt föreslå liknande produkter i ungefär samma priskategori och be att få jämföra dem. Kom ihåg att ta med dig ett par cd-skivor eller mp3-spelare med låtar du tycker väldigt mycket om och som passar bra som referenslåtar.
Ska man göra en kort referenslista från just Kent så hade jag rekommenderat "Töntarna" (som representant för det lite tyngre elektriska), "Sverige" (för det lite mjukare, lugna akustiska) och kanske "VinterNoll2" för att få nånting som är lite stökigare och mellanting mellan de båda andra.
Allra helst vill man ju få med nånting från varje del av det man tycker bäst om, men jag har för dålig koll på Royal Concept och Winnerbäck för att kunna rekommendera något från dem. Det viktigaste är att det är låtar du känner väl och "vet" hur du tycker att de ska låta

Lycka till!

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av qramian:

@VonMike:

Föredrar Reference Audio I Stockholm. Har tidigare varit kund hos hifiklubben men var ingen nöjd kund. De vinklar sin sk expertkompetens stenhårt till just de produkter de säljer, iställetför att vara ärlig med alternativ som gör mig tullen nöjd kund baserat på just mina behov.

Föredrar också Reference Audio, dom är riktigt kunniga och trevliga!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Föredrar också Reference Audio, dom är riktigt kunniga och trevliga!

Skickades från m.sweclockers.com

Instämmer med föregående talare. Mina två senaste hemmabiosystem har jag köpt från Reference Audio trots att jag bor i Göteborg.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

I praktiken köper jag nog från olika ställe varje gång, då det nästan alltid blir onlinebeställning (vilket har som bonus att jag slipper okunniga eller lögnaktiga säljarkräk). Ett par exempel är Hembiobutiken och Reference Audio.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

@AtreX

Tack så mycket för de hjälpande orden! Ska se om jag kan ta mig till nån schysst affär... kan dock inte åka till Stockholm förrän sent i sommar (angående Reference Audio som många tipsat om) och tror inte att jag orkar vänta så länge. Om inte annat så kör vi lite rysk roulette.

Permalänk
Medlem

http://www.hifikit.se/

Ytterligare en butik om onlinehandel går bra, dock är inte deras utbud av aktiva högtalare särskilt stort.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Prova "The Rock" i Lund.

Permalänk

HiFiklubben och Hembiobutiken, bägge funkar fint.