Fulkultur om remakes av klassiska filmer

Permalänk
Melding Plague

Fulkultur om remakes av klassiska filmer

Att göra nya versioner av klassiska rullar från 80- och 90-talet är på modet. Fulkultur-gänget plockar in André Granroth i studion för att diskutera konceptet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Hmm, vi är torr på idéer. Låt oss ta gamla koncept. Nu blir det afterwork, allihopa!

De gamla uppsättningarna hade sin speciella personkemi som gjorde filmerna bra. Detta kan ej upprepas. Lättare är det med gamla operor eftersom få vet hur originalet såg ut.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk

Intressant artikel om datorer och hårdvara.

...Muchz relevant c0nt3nt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av djurgardaren:

Intressant artikel om datorer och hårdvara.

...Muchz relevant c0nt3nt.

Vad är problemet?

Permalänk
Medlem

Har inte lyssnat än men remakes är så jävla tråkigt och ofta är det bara titeln som är lik originalet.

Ta Mad Max tex. Ganska bra film men man fick knappast samma känsla som när man såg Mel som the road warrior.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Vad är problemet?

"Sveriges största webbtidning om datorer och hårdvara som funnits på nätet sedan 1999"

När fokuserade webbsidor börjar glida ifrån samma fokus som gjorde dom bra brukar kvalitén sjunka, vill dom prata film så gör det på en ny webbsida för film/Tv osv.

Permalänk
Medlem

Vad hände med sweclockers podcast?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av djurgardaren:

"Sveriges största webbtidning om datorer och hårdvara som funnits på nätet sedan 1999"

När fokuserade webbsidor börjar glida ifrån samma fokus som gjorde dom bra brukar kvalitén sjunka, vill dom prata film så gör det på en ny webbsida för film/Tv osv.

Fast nu har ju snack om annat än specifikt hårdvara funnits hur länge som helst på SweC. Men är det först nu som det är ett problem då eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Har inte lyssnat än men remakes är så jävla tråkigt och ofta är det bara titeln som är lik originalet.

Ta Mad Max tex. Ganska bra film men man fick knappast samma känsla som när man såg Mel som the road warrior.

Jag tyckte att den var bra eftersom att den var så annorlunda originalet. Den har inte ens en liknande story eller mise-en-scène. Min åsikt är att remakes behåller samma premiss och till största del storyn och mise-en-scène. Det gör inte nya Mad Max.

Jag kan tycka att där finns en del remakes som är bättre än originalet. Tex 2001 Ocean’s Eleven är bättre än den som kom ut 1960. Ett annat exempel är The fly av David Cronenberg som var mycket bättre än den som kom ut på 50 talet.

Permalänk
Medlem

Har inget emot remakes eller uppföljare på klassiker (med vissa undantag som de får aldrig röra Back to the future), men det jag har problem med är att de blir faktiskt rätt dåliga jämfört med originalen. Även om de har mer pengar att lägga ner i speciella effekter så tycker jag personligen de lägger alldeles för mycket fokus på det och för lite i självaste handlingen. Är som aldrig någon större uppbyggnad av karaktärer eller ens storyn.

Allt ska även anpassas efter en yngre marknad för att dra in så mycket stålar som möjligt, hur kunde de egentligen göra Robocop till pg13? En av de mest obehagligaste scener jag någonsin sett på film är när Murphy blir skjuten i originalet. Dessa våldsscener skapade verkligen en dyster domedagskänsla över Detroit. Hade ärligt talat svårt att ta Red från that 70s show annat än en kallblodig mördare som vill stoppa upp foten i arslen på folk.
Medan den nya känns inte alls mörk, den gav inget intryck alls och kan inte komma ihåg någon minnesvärd scen.
Toxic Avenger remake lär väl säkert också få PG13 och inte bli lika flummig och underlig.

Batman rebooten med Nolan och Bale var däremot riktiga guldkorn även om de gamla med Keaton sitter varmt om hjärtat.
Mad Max var även helt underbar.

Ser gärna fram emot mer Gremlins men hoppas ärligt talat att de inte kör CGI deluxe och missar en av de största poängerna med Gremlins, att de är bara ute efter att skapa kaos och ha roligt.

Nya Ghostbusters funderar jag på att inte alls se, lite nyfiken är jag på hur dålig den egentligen kan bli men några pengar ska de då inte få av mig.
Tycker denna video med James Rolfe (AVGN) sammanfattar bra om Ghostbusters uppföljare/reboot.

Beetlejuice 2 kommer säkert bli en medioker film med all CGI. En sak jag gillade starkt och gör än idag är just den psykedeliska miljön som effekterna i första filmen ger. Något de garanterat inte kommer tänka på utan det kommer garanterar bli effekter som i den senaste Scooby-Doo spinoffen Ghostbusters.

Varför i hela fridens namn ska de göra en remake av Commando? Kommer bara bli som vilken annan ny actionrulle som glöms bort sekunden efter att man har sett den. Inte en chans att den kommer leverera sådana här underbara minnesvärda kommentarer:

Förstår ärligt talat inte riktigt varför de ska göra en remake på den.

Finns även fler filmer som jag inte riktigt förstår varför de ska göra remake på, t.ex.
Memento,
Jumanji,
Three men and a baby (....),
Friday the 13th (igen?),
The fugitive,
Kickboxer,
Bloodsport,
Major League,
Men in black (en uppföljare, visst, en remake, varför?),
The naked gun (Ed Helms som Frank Drebin, oj oj så dåligt det kommer bli även om Ed Helms levererat en del roliga komedier)
Nightmare On Elm Street (igen?)
Ocean's Eleven
Predator (Uppföljare ja, remake nej)
Road House (....)
Scarface (verkligen?)

Är några filmer jag hitta som diskuteras om att/ska göras remake på.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

@djurgardaren:Det ena behöver ju inte utesluta det andra?
Istället för att klaga så kan du ju faktiskt bidra med något själv, eller hur?

Jag hjälper dig med ett par länkar så att du får bollen i rullning så att säga.

http://www.sweclockers.com/kontakt
http://www.sweclockers.com/forum/72-feedback

Lycka till!

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Blev lite väl hattigt denna pod med många titlar och inget djupdyk som det faktiskt varit tidigare, tror det är bättre med lite smalare ämnen faktiskt. Med det sagt så var det för mig som är född 1980 en trevlig nostalgitripp. Tänk att stackars praktikanten inte fick uppleva Matrix på bio för första gången!

EDIT: Lite udda att de inte nämnde SweCs forum som ett ok kontaktsätt :-/

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Finns även fler filmer som jag inte riktigt förstår varför de ska göra remake på, t.ex.

Mycket enkelt, svaret är $$$. Tyvärr.
Klassiker ska man inte röra, som t.ex. Scarface, det är bättre att låta bli.

Permalänk
Medlem

Varför behövs det produceras ny "kultur"?
Allt det gamla är bättre på alla sätt. Filmerna, musiken, författarna.
Idag produceras bara en stor mängd dynga, om folk slutade konsumera allt det nya skulle vi bli av med denna onödiga industri.
De kallar sig "kreatörer" men det enda de gör är att kopiera gammalt.

Sluta betala för dyngan, sluta "gilla", sluta "sprida", ditt sätt att stoppa eländet!

Permalänk
Medlem

Ghostbusters remaken är ju bara så fel på alla punkter.
Får väll vara sexistisk och säga att byta ut alla mot kvinliga karaktärer bara för att vara pk är så helt fel.
Grabbigheten är en stor del av de första filmerna.
Sen så är de första filmerna inte överdrivna slapstick komedier. De har inslag av komik ja, men av ett helt annat slag, mer grabbhumor.
De kvinliga skådespelarna verkar tycka att roligt = överdriva och skrika.
De som gjort remaken verkar ha missat hela meningen med orginalfilmerna.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

00:41:00 Är ganska saäker på att grott scenerna var inspelade i tykarps grottan utanför Hässleholm.

Permalänk
Medlem

Problemet med många remakes är att det är en remake på en redan bra film. Om vi säger att en films kvalitet består av potential*utförande borde man satsa på remakes av dåligt utförda filmer som hade potential. Inte på bra filmer som är bra utförda - de kan bara bli sämre. Battlestar Galactica är ett bra exempel på en sådan lyckad utförd remake där det fanns potential men genomförandet haltade.

Själv hoppas jag på en remake av Dune.
Lite konstigt att ni aldrig har nämnt den i någon podcast då den ändå får väl anses som en av de mest omtyckta och största sci-fi historierna. (googla på "best sci-fi book" så kommer den komma först på de flesta listorna)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

Ghostbusters remaken är ju bara så fel på alla punkter.
Får väll vara sexistisk och säga att byta ut alla mot kvinliga karaktärer bara för att vara pk är så helt fel.
Grabbigheten är en stor del av de första filmerna.
Sen så är de första filmerna inte överdrivna slapstick komedier. De har inslag av komik ja, men av ett helt annat slag, mer grabbhumor.
De kvinliga skådespelarna verkar tycka att roligt = överdriva och skrika.
De som gjort remaken verkar ha missat hela meningen med orginalfilmerna.

Ja, vem fan vill se den skiten? Personligen hatar jag feminiseringen av gamla hjältar. De snackar fortfarande om en kvinnlig James Bond och jag spyr på själva tanken.

Förhoppningsvis är den här fasen snart över. De kommer inse att kvinnor inte är ett skit intresserade av kvinnliga Ghostbusters och att män heller inte är ett skit intresserade av kvinnliga Ghostbusters. Precis som med idrott. I många sporter befinner sig den kvinnliga världseliten på p14 nivå och vem vill betala för att se p14 klass fotboll? Svar: inte särskilt många.

Samma sak med film. Att se kvinnor agera supertuffa och slå ner män på löpande band är att ge en helt felaktig bild av verkligheten och jag tror det är skadligt. Kvinnor är generellt fysiskt totalt underlägsna och att lura en hel generation flickor till att tro någonting annat kommer att sätta dem i dåliga situationer i framtiden. Vad menar jag med detta då? Se nästa stycke.

Vi har haft flera reality checks på jobbet i de självskyddskurser som ingår i jobbet (kriminalvården). Pga jämställdhetsfanatism anställs idag småtjejer på löpande band. I självskyddskurserna ingår att lära sig att gripa en fiktiv intagen med olika grepp. Men tjejerna är nästan uteslutande alldeles för klena. En normalman sliter sig lätt från två tjejer.

I flera fall börjar tjejerna gråta när de inser att de inte klarar av yrket och när de inser att de blivit lurade att tro att de är någonting de inte är, jämställda.

Så ja, den här typen av pk-normbrytning är skadlig.

Och tråkig att se!

Permalänk
Skrivet av Ice Frontier:

Ja, vem fan vill se den skiten? Personligen hatar jag feminiseringen av gamla hjältar. De snackar fortfarande om en kvinnlig James Bond och jag spyr på själva tanken.

Förhoppningsvis är den här fasen snart över. De kommer inse att kvinnor inte är ett skit intresserade av kvinnliga Ghostbusters och att män heller inte är ett skit intresserade av kvinnliga Ghostbusters. Precis som med idrott. I många sporter befinner sig den kvinnliga världseliten på p14 nivå och vem vill betala för att se p14 klass fotboll? Svar: inte särskilt många.

Samma sak med film. Att se kvinnor agera supertuffa och slå ner män på löpande band är att ge en helt felaktig bild av verkligheten och jag tror det är skadligt. Kvinnor är generellt fysiskt totalt underlägsna och att lura en hel generation flickor till att tro någonting annat kommer att sätta dem i dåliga situationer i framtiden. Vad menar jag med detta då? Se nästa stycke.

Vi har haft flera reality checks på jobbet i de självskyddskurser som ingår i jobbet (kriminalvården). Pga jämställdhetsfanatism anställs idag småtjejer på löpande band. I självskyddskurserna ingår att lära sig att gripa en fiktiv intagen med olika grepp. Men tjejerna är nästan uteslutande alldeles för klena. En normalman sliter sig lätt från två tjejer.

I flera fall börjar tjejerna gråta när de inser att de inte klarar av yrket och när de inser att de blivit lurade att tro att de är någonting de inte är, jämställda.

Så ja, den här typen av pk-normbrytning är skadlig.

Och tråkig att se!

Precis, om det är tjejer i Ghostbusters kanske dom tror att dom kan ut och jaga spöken på egen hand. Vi såg ju alla hur det gick för Sigorney Weaver i orginalet; inte en bra idé.

Permalänk
Medlem

Det är väl helt enkelt så att alla gamla filmer måste spelas in igen för att se ok ut på en blu-ray.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Söder om söder-hipster
Skrivet av Ice Frontier:

Ja, vem fan vill se den skiten? Personligen hatar jag feminiseringen av gamla hjältar. De snackar fortfarande om en kvinnlig James Bond och jag spyr på själva tanken.

Förhoppningsvis är den här fasen snart över. De kommer inse att kvinnor inte är ett skit intresserade av kvinnliga Ghostbusters och att män heller inte är ett skit intresserade av kvinnliga Ghostbusters. Precis som med idrott. I många sporter befinner sig den kvinnliga världseliten på p14 nivå och vem vill betala för att se p14 klass fotboll? Svar: inte särskilt många.

Samma sak med film. Att se kvinnor agera supertuffa och slå ner män på löpande band är att ge en helt felaktig bild av verkligheten och jag tror det är skadligt. Kvinnor är generellt fysiskt totalt underlägsna och att lura en hel generation flickor till att tro någonting annat kommer att sätta dem i dåliga situationer i framtiden. Vad menar jag med detta då? Se nästa stycke.

Vi har haft flera reality checks på jobbet i de självskyddskurser som ingår i jobbet (kriminalvården). Pga jämställdhetsfanatism anställs idag småtjejer på löpande band. I självskyddskurserna ingår att lära sig att gripa en fiktiv intagen med olika grepp. Men tjejerna är nästan uteslutande alldeles för klena. En normalman sliter sig lätt från två tjejer.

I flera fall börjar tjejerna gråta när de inser att de inte klarar av yrket och när de inser att de blivit lurade att tro att de är någonting de inte är, jämställda.

Så ja, den här typen av pk-normbrytning är skadlig.

Och tråkig att se!

Baserat på de två trailers som kommit har jag många problem med nya Ghostbusters-filmen, men inget av de har att göra med själva idén att ha kvinnliga karaktärer istället för manliga. Överlag vill jag se mer varierande filmer med en större bredd av olika roller - dvs både kvinnor och män av olika slag, modiga, fega, duktiga, klantiga etc etc. Mitt största problem med 90% av dagens filmer är att de är dödstråkiga och förutsägbara.

Detta gäller inte minst James Bond, som enligt mig är det mest gäspningsframkallande i filmväg jag kan tänka mig. Om en kvinnlig 007 kan ge den filmserien lite livsglädje så tummen upp.

Dessutom: Kopplingen mellan actionfilmer med kvinnor i huvudrollen och att kvinnor får en "felaktig bild av verkligheten" känns... dåligt underbyggd, minst sagt. Sedan när blev actionfilmer kända för sin realism? James Bond, Rambo, Axel Foley, Jason Bourne - knappast förebilder jag går till när jag vill skaffa mig en realistisk bild av världen.

Visa signatur

– Med rymden i blodet.

Permalänk
Medlem

För att vara ett gäng som gillar filmer från 80- och 90-talet så har jag aldrig hört någon ha så dåligt uttal av simpla engelska ord...

Vad är "Tååtal Rekål"?

Handlar den om fötter och vitkål på Mars?

Permalänk
Söder om söder-hipster
Skrivet av HasseAro:

För att vara ett gäng som gillar filmer från 80- och 90-talet så har jag aldrig hört någon ha så dåligt uttal av simpla engelska ord...

Vad är "Tååtal Rekål"?

Handlar den om fötter och vitkål på Mars?

Det ska uttalas som när man var liten såklart!

Visa signatur

– Med rymden i blodet.

Permalänk
Medlem

Jag störde mig lite på att det pratades om miami vice, battlestar galactica remaken och blade runner och ingen kom ihåg vad Edward James Olmos hette och att han var med i inte bara 2 utan alla tre.

Visa signatur

Same Shit Differant day

Permalänk
Medlem

I podden frågar man sig om Nicolas Cage nånsin gjort en bra film, och man kommer typ inte på någon.
Men vi har ju två underbara actionrullar från 90-talet:
Con Air och The Rock.
Bara att kika på, fantastiskt bra nostalgi från en härlig action-filmperiod

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

I podden frågar man sig om Nicolas Cage nånsin gjort en bra film, och man kommer typ inte på någon.
Men vi har ju två underbara actionrullar från 90-talet:
Con Air och The Rock.
Bara att kika på, fantastiskt bra nostalgi från en härlig action-filmperiod

Jag skulle faktiskt vilja påstå att Lord of War är en bra film, bra skriven och Cage passar bra i rollen där. (ingen remake dock vad jag vet)

Håller med om att Con Air och främst The Rock är bra exempel på actionrullar att njuta av om man har den läggningen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD