Hade alla levande varelser på denna planet dött utan syre?

Permalänk

Hade alla levande varelser på denna planet dött utan syre?

Förmodligen en dum fråga, men finns det något djur eller annan varelse som hade överlevt om syret helt försvunnit från planeten Jorden?

//Jonte

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Hur pass mycket kan syret försvinna? För om det ska försvinna till 100% så kommer det inte att finnas vatten på planeten eftersom det består av syre och väteatomer. Och att få bort syret från luften men ha kvar vatten går inte eftersom vatten avger syre.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Avstängd

Sluta genast med dina experiment i garaget!

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jonathan0101:

Förmodligen en dum fråga, men finns det något djur eller annan varelse som hade överlevt om syret helt försvunnit från planeten Jorden?

//Jonte

Det finns diverse bakterier och andra organismer som kan leva på svavel och andra ämnen. Finns även de som blir direkt förgiftade av syre. Allt "högre" liv hade dock dött ut, ja.

Skrivet av beyondthemind:

Hur pass mycket kan syret försvinna? För om det ska försvinna till 100% så kommer det inte att finnas vatten på planeten eftersom det består av syre och väteatomer. Och att få bort syret från luften men ha kvar vatten går inte eftersom vatten avger syre.

Uppdelningen 2 H2O → O2 + 2 H2 sker ju dock inte spontant, tvärtom måste du tillföra väldigt mycket energi för det så därifrån skulle du inte få någon syrgas. Om du tänker på syret som finns löst i vattnet skulle ju jämvikten rubbas totalt om allt syre ovanför vattnet försvann, då skulle det kvickt bubbla ut ur vattnet det också.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av beyondthemind:

Hur pass mycket kan syret försvinna? För om det ska försvinna till 100% så kommer det inte att finnas vatten på planeten eftersom det består av syre och väteatomer. Och att få bort syret från luften men ha kvar vatten går inte eftersom vatten avger syre.

Nu består väl jordens massa till nära hälften av syre så det skulle bli tämligen drastiska ändringar om man tog bort allt syre ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

@Andreaz1: Jo det var det överflödiga syret som jag tänkte på. Och eftersom det då skulle åka ut i atmosfären så går ju inte heller det ihop. men ja, så länge det finns så kallat syrefattigt vatten, och då 100% utan extra syreatomer, då skulle nog luften kunna förbli syrefri förutsatt att inga andra saker händer som då skulle kunna dela på väte och syreatomerna.

@Söderbäck: Det är helt riktigt, men jag tror dock att TS mera är inne på att det redan skulle vara såhär från början, inte att det plötsligt händer. Men jag förstår helt klart vad du menar.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av beyondthemind:

@Andreaz1: Jo det var det överflödiga syret som jag tänkte på. Och eftersom det då skulle åka ut i atmosfären så går ju inte heller det ihop. men ja, så länge det finns så kallat syrefattigt vatten, och då 100% utan extra syreatomer, då skulle nog luften kunna förbli syrefri förutsatt att inga andra saker händer som då skulle kunna dela på väte och syreatomerna.

Jag förstår inte vad du menar. Syreatomerna som vattenmolekylerna innehåller händer det ingenting med. Syrgasen (O2 - inte atomärt) som är löst i vattnet bubblar ut ur vattnet om partialtrycket syrgas helt plöstligt försvinner från atmosfärstrycket.