Permalänk

1440p 144hz freesync till gtx1080

Funderar på att köpa mig en https://www.inet.se/produkt/2205362/acer-27-predator-xg270hu/...

Men funderar på om jag gör bort mig. Anledningen till att jag vill köpa en ny skärm är för 1440p och givetvis 144hz.
Hur korkat är det att köpa en freesync till nvidia kort (gtx 1080)
Ni som har g-sync och freesync, använder ni det?
Snälla! Hjälp mig ur detta

Permalänk
Medlem

Ifall att du ska använda ett Gtx 1080 med G-sync måste du ha en G-sync skärm eftersom att Freesync endast fungerar med kort från AMD. Kan verkligen rekommendera en 144hz 1440p g-sync skärm använder själv en.

Permalänk
99:e percentilen

Det är precis som att köpa en skärm utan dynamisk synk, förutom att du såklart kan använda FreeSync om du byter till ett AMD-kort senare.

Dynamisk synk behöver du framförallt om du spelar tunga spel där frameraten pendlar mycket och ofta ligger betydligt lägre än 144 fps. För CS klarar du dig alldeles utmärkt utan.

Tearing blir för övrigt mindre synligt ju högre frameraten är.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Eldorado:

Ifall att du ska använda ett Gtx 1080 måste du ha en G-sync skärm eftersom att Freesync endast fungerar med kort från AMD. Kan verkligen rekommendera en 144hz 1440p g-sync skärm använder själv en.

Ja jag ska använda ett gtx1080. Men jag känner inget behov utav gsync eller freesync utan det jag vill ha är 1440p och 144hz. Kanske va otydlig när jag skrev

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Alling:

Det är precis som att köpa en skärm utan dynamisk synk, förutom att du såklart kan använda FreeSync om du byter till ett AMD-kort senare.

Dynamisk synk behöver du framförallt om du spelar tunga spel där frameraten pendlar mycket och ofta ligger betydligt lägre än 144 fps. För CS klarar du dig alldeles utmärkt utan.

Tearing blir för övrigt mindre synligt ju högre frameraten är.

Ahh precis, för som jag nämnde så är det endast 1440p i 144hz jag är ute efter. Och det funkar väll med 1080?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av kalleteodor:

Ja jag ska använda ett gtx1080. Men jag känner inget behov utav gsync eller freesync utan det jag vill ha är 1440p och 144hz. Kanske va otydlig när jag skrev

Skrivet av kalleteodor:

Ahh precis, för som jag nämnde så är det endast 1440p i 144hz jag är ute efter. Och det funkar väll med 1080?

Ja, då är det förstås inga problem.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldorado:

Ifall att du ska använda ett Gtx 1080 måste du ha en G-sync skärm eftersom att Freesync endast fungerar med kort från AMD. Kan verkligen rekommendera en 144hz 1440p g-sync skärm använder själv en.

Måste? Man måste inte ha varken freesync eller g-sync och skärmarna fungerar även om ens grafikkort inte stödjer respektive tekniker, man förlorar bara funktionen. Då priset för freesync inte är högre än utan kan det vara likabra att skaffa en med det oavsett ens grafikkort, om man inte går för G-Sync då givetvis. Det höjer andrahandsvärdet och ger en alternativ för framtida uppgraderingar. Givetvis förutsätter det att det finns en modell med freesync som uppnår dem kraven man har.

Min rekommendation är att om budget inte är något större problem, skaffa en 2560x1440 144Hz EJ TN panel med G-Sync för ett 1080. Är budget någonting som behöver större hänsyn leta upp någon med freesync, även om du inte kommer använda det. Minns inte vilka som gör dem, men det finns 2560x1440 144Hz freesync paneler som är och inte är TN.

Sedan så kan det vara värt att kolla på lite mer ovanliga upplösningar så som 3440x1440 som har fått väldigt bra kritik och har många hängivna anhängare. Antalet modeller är däremot färre och frekvenserna är lägre på grund utav begränsningar i portarna.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Måste? Man måste inte ha varken freesync eller g-sync och skärmarna fungerar även om ens grafikkort inte stödjer respektive tekniker, man förlorar bara funktionen. Då priset för freesync inte är högre än utan kan det vara likabra att skaffa en med det oavsett ens grafikkort, om man inte går för G-Sync då givetvis. Det höjer andrahandsvärdet och ger en alternativ för framtida uppgraderingar. Givetvis förutsätter det att det finns en modell med freesync som uppnår dem kraven man har.

Min rekommendation är att om budget inte är något större problem, skaffa en 2560x1440 144Hz EJ TN panel med G-Sync för ett 1080. Är budget någonting som behöver större hänsyn leta upp någon med freesync, även om du inte kommer använda det. Minns inte vilka som gör dem, men det finns 2560x1440 144Hz freesync paneler som är och inte är TN.

Sedan så kan det vara värt att kolla på lite mer ovanliga upplösningar så som 3440x1440 som har fått väldigt bra kritik och har många hängivna anhängare. Antalet modeller är däremot färre och frekvenserna är lägre på grund utav begränsningar i portarna.

Tack min vän! Du är helt med på noterna. Problemet är att jag har en ganska tight budget men vill testa 1440p 144hz. Och då är det freesync som gäller.. Tyvärr är det även TN panel på skärmen jag länka men jag har i dagsläget en asus 144hz med TN panel och antar att steget upp till 27" 1440p och 144hz kommer göra en viss skillnad för ögat ändå? Eller är jag ute och cyklar

Permalänk
Medlem

synd att du inte startade tråden för 2 dagar sen, cdon reade ut predator xb270HUD för 5000. Nappade hem en, otroligt prisvärd med g sync för klassen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk

Blir ett ganska dyrt testande, bättre om du letar efter någon affär som har en sån skärm (kan dock vara svårt att hitta även om man bor i storstan men försöka bör man) eller frågar runt i bekantskapskretsen.

Du kommer aldrig (nåja) ha råd med någon riktigt bra skärm om du hela tiden ska köpa halvdana grejer för att stilla habegäret.
Vill du ha det större så är det ju bara att skjuta fram skärmen några centimeter...

Märkligt också att du tänkt köpa ett grafikkort för 8000 när du inte känner att du har råd med en bättre skärm.
*skakar på hvududet*

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Har den skärmen tillsammans med ett strix 970, funkar förvånadsvärt bra i 1440p. Maxar många krävande spel med 60fps+ om man drar ner på lite onödiga inställningar

Så nä använder inte freesync, såg aldrig tearing på min 1080p 144hz så kändes onödigt att ha det som krav när jag ville gå upp till 1440p som för övrigt är en mycket bättre upplösning! 1080 lär kunna kräma ut bra tillräckligt mycket för att klara 1440p också, tearing är nog inga problem

Permalänk
Medlem

Köp en skärm på netonet och testa, är du inte nöjd kan du ju lämna tillbaka den eller byt till en annan...

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk

@Jonte[YoT]:
Hänger inte riktigt med. Jag vill ha en 1440p skärm i 144hz? Och du säger att den inte funkar för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

Tack min vän! Du är helt med på noterna. Problemet är att jag har en ganska tight budget men vill testa 1440p 144hz. Och då är det freesync som gäller.. Tyvärr är det även TN panel på skärmen jag länka men jag har i dagsläget en asus 144hz med TN panel och antar att steget upp till 27" 1440p och 144hz kommer göra en viss skillnad för ögat ändå? Eller är jag ute och cyklar

Skärpan kommer vara bättre, men egenskaper utöver det är fortfarande vara väldigt lika. Visserligen så skiljer det en hel del mellan olika TN paneler ibland, men i det stora hela är dem väldigt lika så länge dem inte skiljer sig allt för mycket i generation. Nu kan jag ingenting om XG270HU specifikt, så råder om att du läser recensioner och gör en bedömning själv. Har faktiskt inte jätte bra koll på skärmutbudet utan har bättre koll på tekniken bakom dem. Finns nog en hel det personer här som har XG270HU som kan svara på mer specifika frågor om skärmen.

Men om du vågar så finns också korea skärmar att inhandla. Då kan du få 2560x1440 144Hz ej TN för ett överkomligt pris, möjligtvis även med freesync på köpet. Jag har däremot dålig koll på dem märkena som finns på svenska marknaden, så dem modellerna man kan importera från Korea har jag verkligen inte koll på. Har någorlunda koll på 3840x2160 >=40", men det känns inte särskilt relevant för dig.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

jag tycker nästan att det är obehagligt att spela utan freesync nu. det subjektiva flytet är mycket sämre och man får välja mellan tearing eller en massa input lag.

Permalänk

Läste detta
"Ett alternativ är förstås att köra utan en Freesync-kapabel GPU och där använda skärmen utan dess adaptiva synkronisering. Då bli Acer XG270HU "enbart" en traditionell premiumskärm för gaming med 2 560 x 1 440 pixlar och 144 Hz, något som fortfarande är ovanligt, särskilt i den här prisklassen. I ett scenario utan Freesync är det inga som helst problem med eftersläpningar eller kantskuggor.

Det går inte att undgå ironin i allt detta. Ihop med ett biffigt Nvidia-grafikkort slipper du problemen och får vad som är en just en utmärkt gamingskärm. Kan du ignorera Freesync är XG270HU just detta – en bra spelskärm för dig med kapabel datorkraft till att driva spelen i hög upplösning och uppdateringsfrekvens. Ni med moderna och Freesync-kapabla AMD-grafikkort kommer däremot inte undan de här problemen som det ser ut i dagsläget"

Känns som ett bra alternativ för mig. Får plocka hem en och se hur den funkar. Tackar alla för svar/hjälp sålänge!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@kalleteodor: Japp jag köpte precis den skärmen av samma anledning som du är inne på, 1440p och 144hz. Visst mitt 780 får jobba en hel del men sitter och väntar på gtx 1070 eller något som amd kan kontra med, bryr mig inte om freesync eller g-sync.

Är förövrigt väldigt nöjd med skärmen, har dock bara haft den ett par veckor

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Medlem

Om du inte känner ett behov av g-sync borde du "undvika" det - Jag har blivit beroende av g-sync och skulle inte klara av att spela på en skärm utan den funktionen längre.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jag satt i samma sits för några månader sen. Hade en 1200p 60hz skärm och ett R9 290 GPU. Bytte skärm till en Acer 271 HU, 144hz Gsynk. Funkade kanon att köra den med AMD gpu och utan synk. Jag visste då att 1080 snart skulle komma och lovade mig att invänta 1080 för att testa G-synk. Men nope det gick inte, fick tag på ett EVGA 980Ti för 4000kr så jag kunde inte låta bli :/

Idag skulle jag INTE stoppa in ett AMD kort i min burk då Synkade skärmar är underbart. Min personliga åsikt är dock att G-synk är bättre på en hel del punkter, jag vet att man betalar ett högre pris för g-synk men för mig är det värt.

Nu sitter jag dock och suktar efter 1080Ti från partnertillverkarna. För grädde på moset för mig vore 1400p, max settings, och 100+ fps.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w