Är det vanligt att minneskort pajar?

Permalänk

Är det vanligt att minneskort pajar?

Nyss så slocknade min mobil och vägrade fungera när jag startade om den, dock så funkade den när jag tog ur minneskortet (Micro SDHC I) så jag utgår från att det var det som var trasigt.

Mitt förra minneskort pajade för kanske sådär 2 år sedan, är det inte bättre livslängd på dem ?

Permalänk
Hedersmedlem

Mitt nuvarande måste vara över fem år gammalt, inga problem. Det enda minneskortet jag nånsin har haft problem med är det vi hade i digitalkameran som inte höll speciellt länge. Efter det undviker jag Transcend och håller mig till något av de andra märkena, vanligtvis SanDisk tror jag.

Permalänk
Medlem

Fotograf, haft SD och CF-minneskort i över 10 år. Åtminstone 20-25 stycken, hittills aldrig varit med om att ett gått sönder om inte jag har haft sönder det själv vilket jag har vid två tillfällen. Gäller även kollegor förutom någon enstaka idiot som "inte har gjort något" och hade oförklarliga repor och sprickor på ALLT han ägde vilka aldrig heller var hans fel.

Däremot minneskortsläsare har jag begravt åtminstone 4-5 stycken för att de gett upp av olika skäl och börjat bete sig lustigt. Låna polarns minneskort och stoppa i din lur så får du se vilken ände det brunnit i.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Dashcam i bil som spelar över video käkar kort, aldrig slitit ut något på annat sätt dock...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Mitt nuvarande måste vara över fem år gammalt, inga problem. Det enda minneskortet jag nånsin har haft problem med är det vi hade i digitalkameran som inte höll speciellt länge. Efter det undviker jag Transcend och håller mig till något av de andra märkena, vanligtvis SanDisk tror jag.

Det var inte ett "jättebilligt original" som köptes för en struntsumma på ebay?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mfm:

Det var inte ett "jättebilligt original" som köptes för en struntsumma på ebay?

Nej, jag tror det köptes tillsammans med kameran.

Permalänk
Medlem

Jobbat som fotograf i många år och har drivor med minneskort av olika sorter, men inget har gått sönder än. Enda som hänt är att jag slarvat bort de där minsta korten.. är väl micro-SD de heter.
Har dem till mina drönare och ett par andra saker och har fått köpa nya för att jag inte hittat de jag haft.
Tacka vet jag CF. De vet man var man har iaf..

Som tidigare nämnts, så är kortläsaren en svagare länk och som går sönder oftare.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Kanske är nåt med fel min mobil som gör att den pajar dem då som sagt. Den slocknade bara. om minneskortet varit trasigt så gade nog mobilen indikerat det...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle säga att det beror på vad du använder dem i för apparat. Minneskorten jag använt i mina digitalkameror har aldrig gått sönder, dock så kör jag även minneskort i ett antal vildmarksgps'er och de går sönder stup i kvarten. Skulle tro att gps'erna jobbar rätt mycket hårdare mot minneskortet än vad kamerorna gör.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Hade ett Samsung micro-SD 8 gb i min Samsung S4 för några år sedan som blev korrupt utan förvarning när jag lyssnade på Spotify på jobbet, laddade frekvent ner offline-listor till kortet vilket kan ha påverkat lite kanske, sen så att kortet befinner sig i en mobil och inte en t.ex digitalkamera gör nog också skillnad då luren utsätts för betydligt mer yttre åverkan. Drygt när det händer oavsett...

Permalänk
Avstängd

Har ett Trancend 16gb sd-kort som gett upp.. Men det är också det enda jag varit med om , vanligt nej men klart de kan hända

Permalänk
Medlem

Både min förra mobil (Moto G v2) och en tidigare (Samsung Gio) har förstört några SD-kort. Den förstnämnda dödade ett Sandisk medan den sistnämnda sabbat ett Samsung och ett Sandisk. På övriga smartphones jag haft (en handfull) har ett 10-tal olika SD-kort använts utan problem.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

De nyaste modellerna tappar lättare datan än äldre pga så små minnesceller. Det är så lite laddning i varje cell att det inte behövs inte mkt läckage för att de ska förlora information.
Men hur stort problem det är i praktiken kan jag inte uttala mig om.

Permalänk
Rekordmedlem

Har haft ett Sandisk SD som dött men inga usbminnen eller CF har dött för mig än.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spaceman81:

Nyss så slocknade min mobil och vägrade fungera när jag startade om den, dock så funkade den när jag tog ur minneskortet (Micro SDHC I) så jag utgår från att det var det som var trasigt.

Mitt förra minneskort pajade för kanske sådär 2 år sedan, är det inte bättre livslängd på dem ?

Vanligt... tja. Allt beror på kvalité.

Det finns bra minneskort, men de kostar. Folk som tror Sandisk/Kingston/Samsung eller liknande "är bättre" lurar bara sig själva. De säljer hälften av sitt NAND som inte duger till SSD eller annat som skräp minneskort.

Så. Nu när vi vet det... En tillverkare köper det billigaste kortet de kan, säljer sen telefonen till dig. Så att det går sönder är inte konstigt.

Problemet ligger i att för 10 år sedan så var det typ bara bra NAND, långsammare, ja, men bättre kvalitet och tålighet.
För 5 år sedan blev SSD typ så pass vanligt att tillverkarna började ta det bättre NANDet, endast till SSD. Detta gjorde att kvalitén på minneskort dök... rejält. Samma med USB minnen.

Hur är det idag? Jo NANDet är skräp, jämfört. Det bästa NANDet är 3k P/E MLC NAND i dyra SSDer. Budget SSDerna kör 500-1500 P/E TLC NAND som knappt kan hålla spänningen på datan i 6 mån.
Om nu SSDer har det bättre NANDet... vad för skit tror du då sitter i USB minnen och billiga minneskort?
På lågprismarknaden spelar märket absolut ingen roll. På high-end marknaden dock, där kan bättre märke göra skillnad, då de själva har/tillverkar sitt eget NAND. Håll dig till de tillverkare som gör sitt eget i detta fall, så har du störst chans att få bra.

Så vill du ha bra minneskort, får du köpa högkvalitetsminneskort för nivå SSD pengar. Annars... kommer de ha skit livslängd, ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Vanligt... tja. Allt beror på kvalité.

Det finns bra minneskort, men de kostar. Folk som tror Sandisk/Kingston/Samsung eller liknande "är bättre" lurar bara sig själva. De säljer hälften av sitt NAND som inte duger till SSD eller annat som skräp minneskort.

Så. Nu när vi vet det... En tillverkare köper det billigaste kortet de kan, säljer sen telefonen till dig. Så att det går sönder är inte konstigt.

Problemet ligger i att för 10 år sedan så var det typ bara bra NAND, långsammare, ja, men bättre kvalitet och tålighet.
För 5 år sedan blev SSD typ så pass vanligt att tillverkarna började ta det bättre NANDet, endast till SSD. Detta gjorde att kvalitén på minneskort dök... rejält. Samma med USB minnen.

Hur är det idag? Jo NANDet är skräp, jämfört. Det bästa NANDet är 3k P/E MLC NAND i dyra SSDer. Budget SSDerna kör 500-1500 P/E TLC NAND som knappt kan hålla spänningen på datan i 6 mån.
Om nu SSDer har det bättre NANDet... vad för skit tror du då sitter i USB minnen och billiga minneskort?
På lågprismarknaden spelar märket absolut ingen roll. På high-end marknaden dock, där kan bättre märke göra skillnad, då de själva har/tillverkar sitt eget NAND. Håll dig till de tillverkare som gör sitt eget i detta fall, så har du störst chans att få bra.

Så vill du ha bra minneskort, får du köpa högkvalitetsminneskort för nivå SSD pengar. Annars... kommer de ha skit livslängd, ja.

Samsung Pro-korten kör MLC och är inte så dyra.

Sen skulle jag tro att den vanligaste anledningen till att minneskort går sönder är buggar i firmware och fysiska defekter, inte att cellerna är utslitna.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Samsung EVO 32GB från utlandet gick sönder efter 1-2 månader i en smartphone.

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Det är lurigt att jämföra livslängd i en kamera och i en mobil också. Kameror tenderar att skriva stora filer sekventiellt relativt sällan, medan en mobil (datorsystem) generellt sett skriver många mindre filer oftare. Eftersom flashminnen alltid jobbar i enheter av "erase blocks" (som kan vara allt från några kB till flera MB), får man en effekt som kallas write amplification.

Kort sagt innebär det tex att göra 1000b i 1-byte skrivningar till olika ställen på ett kort med 4MB blockstorlek orsakar (ungefär) samma slitage som att skriva 4GB bilder till samma kort (väldigt förenklat såklart).

En viktig aspekt med flash-minnen är wear leveling. Hur detta fungerar i SD-kort är inte helt lätt att lista ut. Olika tillverkare har olika avancerade flash-controllers i korten. Det finns undersökningar som visar på stora skillnader i hur väl olika korts wear leveling fungerar. Det finns också undersökningar som visar att vissa kort är "optimerade" för att köra FAT filsystem och att detta får negativa konsekvenser när man kör andra filsystem.

Låt oss ponera att ett kort har dålig wear leveling. Eftersom det ofta används filsystem på korten som inte är designade för att köra på flash (typ FAT, ext3/4) kan dessa döda ett kort med dålig wear leveling väldigt fort. FAT har sin filtabell någonstans i början av kortet, och varje gång en fil skrivs skrivs också filtabellen. Samma sak med ext3/4 som har en journal som uppdateras för varje ändring i filsystemet. De sektorer som innehåller journalen kommer väldigt fort att slitas ut om SD-kortets kontroller inte flyttar runt de logiska sektorerna bland de fysiska (wear leveling).

Lägg till det faktum att moderna flashminnen (MCL/TLC) har betydligt färre erase-cycles än "gamla hederliga" minnen (typ ett fåtal tusen mot 100000) så inser man snabbt problemet.

Så ja, beroende på användning är det vanligt att ett minneskort kan paja. Vad kan man göra åt det? Inte så mycket, mer än att som många andra redan sagt försöka hitta ett kvalitativt kort och dessutom inte fylla kortet helt (för att underlätta wear-levelingen).

Permalänk
Medlem

@Spannen
Vet du något bra filsystem som passar Android och Windows phone? Eller har alla sina egna?

\Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony32:

Samsung EVO 32GB från utlandet gick sönder efter 1-2 månader i en smartphone.

Samma här faktiskt. Två gång till o med. Fast mitt var köpt på Webhallen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

@Spaceman81:
Beror självklart på belastning, men ja dom brukar hålla något år.
Att det bara är ett års garanti på dom är troligen av en anledning.

Kör själv Samsung Pro microSDHC i min raspberry pi som skriver och läser dygnet runt, återstår att se när den stannar.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av Spaceman81:

Nyss så slocknade min mobil och vägrade fungera när jag startade om den, dock så funkade den när jag tog ur minneskortet (Micro SDHC I) så jag utgår från att det var det som var trasigt.

Mitt förra minneskort pajade för kanske sådär 2 år sedan, är det inte bättre livslängd på dem ?

Min förra mobil hade jag två Micro SD som gick sönder i, så nog kan de gå sönder alltid. Andra kort jag haft har hållit hur länge som helst så vet inte hur lång livslängd det egentligen är på dem...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Samsung Pro-korten kör MLC och är inte så dyra.

Sen skulle jag tro att den vanligaste anledningen till att minneskort går sönder är buggar i firmware och fysiska defekter, inte att cellerna är utslitna.

Som sagt, pro kort med MLC är säkert bra saker. Just MLC delen ger mer än nog med P/E för normalt bruk, samt att MLC inte behöver lika hög nivå av ECC och har lägre WA förutsättningar för samma enkla kontroller som sitter i dessa minneskort. Men tillverkare väljer det billigaste, och då blir det TLC, av sämre typ.

Men det vanligaste felet idag är faktiskt att cellen med meta data eller partitions infon blir läs-fel, vilket gör att firmware:n inte kan reda ut det, och all data försvinner. I bästa fall kan du återställa den, men ofta lär den gå sönder snart igen. SSD tillverkare lägger ner mycket jobb på att säkra detta, både genom backup celler, kondensatorer, högre ECC nivå och div annat. Det är den största skillnaden mellan minneskort och utmaningen för att få en bra SSD, vilket är varför de också är mer pålitliga.

NAND celler för billigare TLC SD-kort räknas i 100-tal P/E. Dvs ditt 16GB flash kort kanske klarar skriva ca 16x200 = 3,2 TB rå data, i snitt (vissa celler kan vara sämre, vissa bättre). Låter kanske som mycket men jämfört med SSDer som har några 100TB så är det väldigt lite. Ökad cell urladdning, och billig kontroller med dålig firmware som ger hög WA, som knappt gör cell rotation/slitage balansering eller cell-refresh, samt har halvtaskig ECC... och du har dagens situation.

Att statisk data ligger på en del av disken och andra halvan är nästan sönderskriven av 4k skrivning med 5-10x WA är inget ovanligt. Dvs av de 3,2 kanske du använder 50% av cellerna, dvs 1,6TB, som med 10x WA kan skriva ynka 160GB... sen är det slut.

Kombinationen av dessa budget problem, gör att billigare minneskort/USB minnen är rent... slit och släng. De har obefintligt hållbarhet, lagringsbeständighet och feltolerans.