Vad är tjusningen med action i film?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Jag skulle nog säga att jag kan få en lika hårresande upplevelse av att titta på en bra thriller eller annan genre,

Nu är man ju där igen, folk är helt enkelt olika. Thriller är skitfilm, och inget jag tittar på. För andra är detsamma sant för just action och komedier. Så man har helt enkelt olika glädjeämnen.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Nu är man ju där igen, folk är helt enkelt olika. Thriller är skitfilm, och inget jag tittar på. För andra är detsamma sant för just action och komedier. Så man har helt enkelt olika glädjeämnen.
B!

Ja, många thrillers är skitfilmer, men du kanske glömmer att många av de mest populära actionfilmerna också är thrillers. När Lammen Tystnar, Shutter Island, Old Boy, eller Léon är knappast filmer jag hade kallat skit.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Nu är man ju där igen, folk är helt enkelt olika. Thriller är skitfilm, och inget jag tittar på. För andra är detsamma sant för just action och komedier. Så man har helt enkelt olika glädjeämnen.
B!

Menar du genren thriller eller filmen Michael Jackson: Thriller från 1983? Tror inte att du menar att alla dessa filmer är skit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Ja, många thrillers är skitfilmer, men du kanske glömmer att många av de mest populära actionfilmerna också är thrillers. När Lammen Tystnar, Shutter Island, Old Boy, eller Léon är knappast filmer jag hade kallat skit.

Men jag skulle. Vilket ju är min poäng. Nå, i all ärlighet, så Léon stod jag ut med att se, men de andra tre har jag lämnat fruntimmer sittande vid TV'n och gått och satt mig vid datorn, och missat trevligt hångel, för. Definitivt olidligt skit. Det betyder inte att det är dåliga filmer, bara att de inte tilltalar mig.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Det finns bra action som Die Hard, sen finns det dålig action som Transformers och sen finns det Jackie Chan!

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nidnus:

Ofta när jag pratar med vänner och ser folks recensioner av filmer på internet så är det många som tycker action är kul. Ju mer action desto bättre verkar många anse. Själv tycker jag precis tvärtom. Om det är något som gör mig trött så är det actionscener. Ta till exempel Game of Thrones som jag tycker är rätt bra. Så länge det är story och folk pratar och historien utvecklas är jag någorlunda intresserad men så fort det blir utdragna actionscener saknar jag den gamla goda VHS tiden då man kunde ta remoten och spola fram. Samma sak gäller för typ alla nya superhjältefilmer också. Batman nr 2 (av de nya) tyckte jag var rätt kul med Jokern, men hela tiden avbröts upplevelsen med att de skulle slåss eller spränga saker. Sjukt frustrerande.

Jag förstår verkligen inte varför action är kul och min tjej tycker precis likadant. Visst att det är massa effekter och annat krussedull men det finns ju inget innehåll. Något exploderar, nån fäktas eller några slåss. Liksom vad är grejen?

Frågan är inte alls spydigt menad utan jag är verkligen intresserad av varför folk tycker långa actionscener är kul. Jag vill förstå och har såklart inget alls emot dem som tycker det är kul. Det är bara för mig som det är så främmande. Som jag skrev ovan så har jag många kompisar som tänder till som bara tusan på action i film.

Som person är jag ingen softis utan håller på med kampsport, gillar att åka motorcykel och är rätt våghalsig av mig. Så jag är inte direkt nån bokmal som undviker allt som är högljutt och skräller. Jag gillar bara inte action på film helt enkelt.

Så, vad är grejen? Help me understand!

Game of Thrones är jag ointresserad av, superhjältefilmerna överlag är jag inte så förtjust i. Action skall det finnas i en film och givetvis underhållande gjord, annars är det en pratfilm och det är ytterst sällan underhållande. Gorefilmer är jag inte intresserad av. Bra handling är inte fel, men filmen tappar i regel snabbt sitt underhållningsvärde om allt dom gör är pratar. Härligt att se en bra koreograferad martial arts scen. The Raid har många vackra väl genomarbetade martial arts scener, har vänner som inte är förtjusta i martial arts men gillade den filmen som är full av dom.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Men jag skulle. Vilket ju är min poäng. Nå, i all ärlighet, så Léon stod jag ut med att se, men de andra tre har jag lämnat fruntimmer sittande vid TV'n och gått och satt mig vid datorn, och missat trevligt hångel, för. Definitivt olidligt skit. Det betyder inte att det är dåliga filmer, bara att de inte tilltalar mig.
B!

Oj oj, du låter som en riktigt karlakarl då. Jadu, jag har alltid funnit det märkligt hur vissa kan utesluta hela genres, när jag finner saker jag gillar inom alla olika, och ändå är någon som gillar väldigt få filmer, men smaken är ju som den är

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Oj oj, du låter som en riktigt karlakarl då.

Det får ju stå för dig, poängen var närmast att folk gillar helt enkelt olika. Jag lägger inte någon direkt värdering i det, vilket du verkar göra. Antagligen borde jag känna mig smickrad...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det får ju stå för dig, poängen var närmast att folk gillar helt enkelt olika. Jag lägger inte någon direkt värdering i det, vilket du verkar göra. Antagligen borde jag känna mig smickrad...
B!

Haha, ja nu syftade jag inte just på din åsikt om genren, utan att jag tyckte att sättet du uttryckte dig på kändes lite....daterat, och lät rätt lustigt. Om det är en komplimang eller inte avgör du själv

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |