Hur skapar jag enklast en karta över vår IT-miljö på jobbet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Som topic lyder.
Har ingen som helst erfarenhet av Photoshop utan får använda mig av copy/paste om det krävs i Paint eller liknande.

Det enklaste vore om man kunde göra någonting online gratis.
Tips tas emot med öppna armar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Mar 2015
Skrivet av Yorgo_:

Som topic lyder.
Har ingen som helst erfarenhet av Photoshop utan får använda mig av copy/paste om det krävs i Paint eller liknande.

Det enklaste vore om man kunde göra någonting online gratis.
Tips tas emot med öppna armar.

Paint? Då rekommenderar jag penna och linjal, och sedan möjligtvis en kopiator. Ingen som har Photoshop i din bekantskapskrets? Beroende på hur stort schemat blir så kan man vilja skala ner det för att få plats med allt på ett ark.

MSI Xpower Z170A Titanium Ed. | 6700K @ Stock | NH-D15 [Push/Pull] | 32GB DDR4 2133mhz | GigaByte GTX 1080Ti 11GB
2x 250GB Samsung EVO 850 | 4TB blandad lagring | Corsair Gaming Sabre RGB | 2x Samsung U28E590D 28" 16:9 3840 x 2160

KaffeMedKotlett på Discord

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Paint? Då rekommenderar jag penna och linjal, och sedan möjligtvis en kopiator. Ingen som har Photoshop i din bekantskapskrets? Beroende på hur stort schemat blir så kan man vilja skala ner det för att få plats med allt på ett ark.

Nja, vi är ett litet företag med endast ett par datorer, ett par kopiatorer, en router samt 2st NAS.
Tänkte om det fanns någon hemsida man kan skapa sånt enkelt. Annars får det bli papper och penna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppland
Registrerad
Dec 2009

MS Visio finns ju eller Powerpoint..?

CPU I5 2500K@4,6Ghz |EVGA GTX 1060 SC 11209p 3DMark |Ram 16GB CorsAir DDR3 Vengence |Antec P182| ASUS SaberTooth Z77 | SSD Intel 320 120GB |CorsAir 650W | Samsung 24" @1920*1200 | Win 10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2014

Gliffy

@Yorgo_: Pröva Gliffy
Funkar riktigt smidigt, använder detta när vi skapar systemskisser för system på jobbet.

Kan köra en trial-utgåva till att börja med

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Matwik:

MS Visio finns ju eller Powerpoint..?

Google Docs och OpenOffice har motsvarigheter som är gratis om programmen ovan inte finns på företaget.

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Jag stod och valde mellan Gliffy och Lucidchart. Valde Lucidchart till sist, men jag kommer inte i håg vad det var som avgjorde valet. Troligtvis inget som har med nätverksdiagram att göra, i alla fall.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Testade Gliffy. Funkar kalasfint.
Tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
LUND
Registrerad
Aug 2011

Kul att du löste det. Kan annars rekommendera draw.io använder det ofta för att göra flödesscheman eller UML diagram, kan tänka mig att det funkar fint i ditt fall också.

MS-7673 | i5-2500K @ 4.4Ghz | GTX 670 @ ~1.3GHz | Corsair 8GB VENGEANCE LP | Corsair AX 860W 80+ Platinum | Fractal Design R4

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015

GIMP är annars väldigt bra om du behöver rita.