High End Gamingdator i7 6700K + GTX 1080 - Behöver råd

Permalänk

High End Gamingdator i7 6700K + GTX 1080 - Behöver råd

Tjenare! Tänkte skaffa mig en ny dator då jag har pengar så att det blir över och tänkte köpa lite av en "Super"-dator som jag kommer att spela och kolla på film/serier med. Spelen jag tänker spela är bland annat CS:GO, LoL, GTA V, WoW och även nya spela som bland annat Battlefield 1.

Mitt nuvarande utkast på builden: https://www.inet.se/kundvagn/bild/9423724/ + GTX 1080 och Windows 10

Fractal Design Define R5 Svart - 1 048 kr
ASUS DVD±RW DRW-24F1MT Svart - 199 kr
EVGA Supernova G2 750W - 1 049 kr
Seagate Desktop 2TB 7200rpm 64MB - 799 kr
Samsung 850-Series EVO 500GB - 1 465 kr
MSI Z170A-S02 INET EDITION ATX - 1 390 kr
Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB - 3 390 kr
Arctic Silver 5 kylpasta 3,5g - 69 kr
be quiet! Pure Rock - 329 kr
Inet Buntband 100st, Svarta - 49 kr
Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2800MHz CL14 Vengeance LPX Svart - 1 599 kr
+
Windows 10 Home Engelsk 64-bit Fullversion - 1 219 kr
EVGA GeForce GTX 1080 Founders Edition 8GB - 7 699 kr (måste inte vara Founders Edition, kan tänka mig att vänta)

Totalt: 20 304 kr

Sen har jag några frågor också.
- För det första är allt kompatibelt osv, fungerar allt tillsammans och allt får plats i chassit?
- Är 32 GB RAM lite för overkill, räcker det med 16 GB? Tänker mig till exempel om jag spelar GTA V typ och vill tabba ur och har uppe skype, ts, steam, ~20 tabbar på chrome, spotify och GTA V på det. Räcker det då med 16 GB? (sen vill jag ju självklart att den ska gå så snabbt som möjligt datorn)
- Är det värt att skaffa ett ljudkort för att spela CS:GO och kolla på film/serier? Blir det någon användbar skillnad i CS:GO? (Är Supreme för övrigt, inte för att det spelar jättestor roll)
- Behöver jag skaffa fler fläktar eller har jag tillräckligt? Jag har hört att man ska ha ca 1 utblås och 2 insug.
- Spelar det någon roll att CPU-fläkten har 1 500 rpm istället för 1 200 rpm (som chassifläktarna har tror jag)?
- Räcker det med 650W på nätaggregatet? För mycket, för lite eller lagom?

Mina tillbehör som jag kommer att använda till datorn:
Monitor: ASUS VG248QE - 144Hz (använder DVI-sladd till skärmen)
Headset: Steelseries Siberia V2 (dåligt jag vet men något jag tänker uppgradera till kanske något dyrare Sennheiser)
Värt att nämna är att jag nästan alltid använder headset till datorn.
Mus och tangentbord är båda med sladd.

Tips och råd uppskattas! Är någon av komponenterna dålig eller har överpris? Är det något jag borde byta ut, ta bort eller lägga till?

EDIT: Jag är öppen till att överklocka, vet dock inte hur man gör.

Permalänk
Medlem

I den prisklassen skulle jag nog gått på en https://www.inet.se/produkt/6308848/noctua-nh-d15/#specs

32GB är ju trevligt, du klarar dig nog med 16GB, men du är ju framtidssäkrad med 32GB

om du inte ska köra SLI klarar du dig med 650W, men skulle personligen försöka komma upp i 700+

det spelar ingen roll vad cpu fläkten har för RPM

eftersom du ska köpa founder edition bör du ha några extra fläktar då korten tydligen blir varmt och klockar ner sig (min rekommendation är att vänta 1 månad på att det kommer andra icke founder edition versioner)

(moderkortet skulle jag valt ett annat fabrikat, detta är en personlig åsikt då jag haft problem med Asus moderkort de senaste 4 åren, även kompisar)

i övrigt är allt kompatibelt (obs har inte kollat moderkortsmanual så ram minnet är godkänt, men jag antar att det är det) skulle även försöka komma upp i 2800mhz på minnena

Permalänk
Medlem

- Du kan aldrig ha för stort nätagg, datorn tar det den behöver sas.
- Nej, ett "externt" ljudkort kommer inte att ge någon fördel då de flesta moderkort har ljudkort med 5.1/7.1.
- Du vill inte ha svenskt windows istället för engelskt?
- Vill du prispressa så kan du ju fundera på om du behöver 500gb ssd + 2tb hdd.

Permalänk
Medlem

@Zane Blaze:
Allt verkar se bra ut och tycker personeligen att de 700kr~ ett lite bättre ljudkort kostar är en EXTREm uppgradering i ljudkvalite från de som siter direkt på moderkorten, sen så räcker 16gb till mer eller mindre allt tom chrome och spel samtidigt, enda tillfället jag har användning av mina 32 är när man drar igång 3-4 spel i bakgrunden och har 70+ tabs uppe.

Men det ser härligt ut annars!

Visa signatur

Signatur, vad e det? Kan jag äta den? :)

Permalänk
Medlem

Vem fan har mer än 70 tabs uppe?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker du bör vänta tills grafikkorten kommer med eftermarknadskylare. Sen undrar jag varför du väljer OEM-Windows?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@izzie: sitter med flera skärmar och vägrar stänga ner saker

Visa signatur

Signatur, vad e det? Kan jag äta den? :)

Permalänk

@Andreaz1: När kommer eftermarknadskylare ungefär? Är OEM dåligt? Vad ska man köpa istället?

@izzie Jag är nöjd med engelska

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Vem fan har mer än 70 tabs uppe?

Känner du verkligen att ditt inlägg var relevant?

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN

Permalänk
Skrivet av Viochee:

om du inte ska köra SLI klarar du dig med 650W, men skulle personligen försöka komma upp i 700+

Vad är SLI? Är det att jag använder 2 grafikkort? Tänker nog bara köra ett.

Skrivet av Viochee:

eftersom du ska köpa founder edition bör du ha några extra fläktar då korten tydligen blir varmt och klockar ner sig (min rekommendation är att vänta 1 månad på att det kommer andra icke founder edition versioner)

Jag skulle kunna tänka mig att vänta på icke founders edition om det blir smidigare med fläktsituationen.

Skrivet av Viochee:

i övrigt är allt kompatibelt (obs har inte kollat moderkortsmanual så ram minnet är godkänt, men jag antar att det är det) skulle även försöka komma upp i 2800mhz på minnena

Håller med, ska ta en titt på det.

Skrivet av Viochee:

(moderkortet skulle jag valt ett annat fabrikat, detta är en personlig åsikt då jag haft problem med Asus moderkort de senaste 4 åren, även kompisar)

Vad ska man ta istället? MSI? Spelar det någon roll om jag kör med ATX eller mATX?
Fungerar denna? MSI Z170A-S02 INET EDITION ATX

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zane Blaze:

@Andreaz1: När kommer eftermarknadskylare ungefär? Är OEM dåligt? Vad ska man köpa istället?

@izzie Jag är nöjd med engelska

De kommer om några veckor eller så. Ja, det finns ingen anledning att välja OEM, det kan bara skita sig om du någon gång måste byta ut något i datorn. Fullversion kostar lika mycket och du slipper alla problem, så länge du har tänkt bygga datorn själv vill säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Andreaz1: Jag hittar inga engelska som inte är OEM på Inet. Ska jag bara köra på svenska då eller finns det engelsk fullversion någon annan stans? Föredrar engelska versionen men kan tänka mig att köra svenskt om det inte finns fullversion på engelska.

EDIT: Jag hittade en fullversion (tror jag) är detta en fullversion på engelska eller fortfarande OEM? https://www.dustinhome.se/product/5010879495/windows-10-home-...

Permalänk
Hedersmedlem

"Licenstyp: Fullversion" så då ska den vara det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

oem-licensen låses till moderkortet. annat kan du byta hur du vill, moderkortet kan du inte byta. du kan testa http://lifehacker.com/5958507/uninstall-your-windows-product-..., det fungerade för mig när jag bytte moderkort men sedan inte när jag bytte igen kort efter. en retail-licens kan du ominstallera hur du vill, så om det inte blir nämnvärt dyrare så är det bättre att köra på den.

16gb ram låter lagom. vill du ha 32gb så kör på det, skadar inte (förutom plånboken då). skulle gärna se 2400mhz eller 2666mhz ddr4, prisskillnaden är generellt väldigt liten och det ger en del i vissa spel.

ljudkort är inte prisvärt men vill du så kör på.

seagate barracuda 2tb är otrevligt högljudd tycker jag. här har du en inspelning jag gjorde innan jag tog ut den ur datorn. först bara fläktar, sedan snurrar hårddisken igång och sedan ljudet man hör hela tiden när den är igång.
http://vocaroo.com/i/s19YroKy0XZj

helst ingen hårddisk alls om du frågar mig men ska du ha en så föreslår jag att du kör på en tystare variant som en wd green om du bryr dig om ljudnivå.

det är inget märkvärdigt fel på asus moderkort. köp det om du vill ha det. kommer finnas någon därute med dåliga erfarenheter vad det än är du väljer men det betyder inte att det är vanligt att produkterna felar.

rekommenderar för övrigt att du överklockar processorn ändå. en enkel överklockning som 4,5 eller 4,6ghz är inte svårt att få stabilt och vill man inte det så kan moderkortet överklocka automatiskt (dock ofta med lite högre spänning än vad som är nödvändigt).

Permalänk

@Andreaz1: Okej, den var fullversion.

Permalänk
Skrivet av versions:

rekommenderar för övrigt att du överklockar processorn ändå. en enkel överklockning som 4,5 eller 4,6ghz är inte svårt att få stabilt och vill man inte det så kan moderkortet överklocka automatiskt (dock ofta med lite högre spänning än vad som är nödvändigt).

Hmm jag kanske kan försöka lära mig att överklocka lite grann. Behöver man köpa till fläktar eller är det lugnt? Om det är hyffsat lätt kan jag nog tänka mig att överklocka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Vem fan har mer än 70 tabs uppe?

Sitter just nu med 4 aktiva Chrome fönster och 62 tabs...

...gillar inte heller att stänga saker!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zane Blaze:

Hmm jag kanske kan försöka lära mig att överklocka lite grann. Behöver man köpa till fläktar eller är det lugnt? Om det är hyffsat lätt kan jag nog tänka mig att överklocka.

ska gå bra med det du har just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zane Blaze:

Vad är SLI? Är det att jag använder 2 grafikkort? Tänker nog bara köra ett.
Jag skulle kunna tänka mig att vänta på icke founders edition om det blir smidigare med fläktsituationen.
Håller med, ska ta en titt på det.
Vad ska man ta istället? MSI? Spelar det någon roll om jag kör med ATX eller mATX?
Fungerar denna? MSI Z170A-S02 INET EDITION ATX

1. jo precis om du ska köra mer än 1 kort
2. det kommer bli bättre och ska tydligen vara lite billigare också
3. Gör så
4. MSI funkar säkert bra, kör själv Gigabyte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zane Blaze:

Vad är SLI? Är det att jag använder 2 grafikkort? Tänker nog bara köra ett.
Jag skulle kunna tänka mig att vänta på icke founders edition om det blir smidigare med fläktsituationen.
Håller med, ska ta en titt på det.
Vad ska man ta istället? MSI? Spelar det någon roll om jag kör med ATX eller mATX?
Fungerar denna? MSI Z170A-S02 INET EDITION ATX

Senaste 7 datorer " över 10-12 år" jag har byggt är med asus moderkort , bara haft problem med ett som jag fick ett nytt direkt över disk utav webhallen så jag hade kört på asus.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Skrivet av izzie:

Vem fan har mer än 70 tabs uppe?

Två fönster, 70+ i varje, Firefox

Visa signatur

Intel i5 2500K | GTX 980 | ASRock P67 Extreme4