Partners 1080 blir dyrare än de sagt

Permalänk
Medlem

Jag väntar till 1080ti
Det enda kortet som släpps idag som är av intresse annars är evga ftw, främst pga den extra 8-pins som definitivt kommer att göra nytta

Permalänk
Medlem
Skrivet av spda242:

Priserna hamnade precis där jag förväntade mig, dvs på ung. samma pris som 980Ti har/hade vid release. När 1080Ti släpps så lär den kosta lika mycket som 1080 kostar idag. Inget att se här, allt är lugnt och enl. förväntningar...

Tittar man på Asus 1080 Strix som jag tror jag kommer att köpa i höst så har det t.ex. mer fabriks OC, bättre kylare och bättre strömförsörjning 6+8 stod det på någon handlares (http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/245694-asus_s...) sida (sett en video med någon a Tech VLOGarna som efterfrågade detta i en video om 1080 Thermal throtteling https://youtu.be/OXUo1S55ZUM). Varför skulle t.ex. detta kort vara billigare än Nvidia standard som är något sämre? "Sämre" är ett intressant begrepp med ett 7-8000 kr kort

gtx 1080 är betydligt dyrare än gtx 980 var vid release. 980 ti har MSRP på $649 och enligt http://www.sweclockers.com/nyhet/22145-rykte-nvidia-gp102-ar-... har gtx 1080 ti MSRP på $799. 1080 ti kan mycket väl kosta över 10 000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hampus666:

Beställde nyss ett EVGA 1080 sc från komplett för 6599, det anser jag vara mkt bra pris .

Edit: Avbokade nyss då jag inte riktigt hänger med . Inet listarEVGA 1080 sc med :08G-P4-6183-KR
Komplett listar EVGA 1080 SC:08G-P4-6181-KR

Jag hänger inte riktigt med så jag kommer vänta .
Hur kommer det sig att ett kort som heter EVGA GTX 1080 SC har 2 st olika benämningar 08G-P4-6183-KR samt 08G-P4-6181-KR?

Nä bättre köpa sig ett R9 390 och vara nöjd.

ds. Hoppas man får ngt begrepp samt tester så man blir nöjd innan man köper sitt 1080.

Lär vara exakt samma kort.
Fungerar säkert som hos Mediamarkt och Elgiganten m.fl. som får egna produktnummer för att komma förbi prisgarantier och hävdar att det inte är samma produkter.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem

Lugna ner er, priserna är nog bara preliminära. NoN har satt lägre pris på asus tredjepart en FE och samma pris på alla tredjepart. Men om det stämmer som ni säger så är det ju fail av nv om dom inte håller det dom säger.

Permalänk

@Silcan: Men det är ju inte Nvidia som sätter priserna för 3:e part.
Priset dom presenterade var ju det rekommenderade priset för 3:e part att använda sig av.
Om 3:e part vill fläska på med dyr kylare, annorlunda pcb och grejer så är det ju upp till dom att sätta vilka priser dom vill.

Att priserna med största sannolikhet kommer att sjunka på 3:e part kort är jag däremot helt överrens med dig om.

Sen som många redan nämnt så passar garanterat grossist/åf på att salta priserna lite nu när efterfrågan är hög och tillgången låg.
Precis som i alla andra branscher.

Permalänk
Medlem

Vad dealar alla om? https://www.komplett.se/product/890647/datorutrustning/grafik... tex är ca 1k billigare än FE. Alla parterner tillverkare sätter ju olika priser, inget konstigt med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dcxs:

Vad dealar alla om? https://www.komplett.se/product/890647/datorutrustning/grafik... tex är ca 1k billigare än FE. Alla parterner tillverkare sätter ju olika priser, inget konstigt med det.

det där kortet är det enda exemplet på kort med vettiga kylare som ligger nämnvärt under FE i pris om jag inte har missat något. sedan är det ju en enklare modell med referens-pcb och ingen fabriksöverklockning men kylaren är förmodligen bättre än den undermåliga varianten på FE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Lugna ner er, priserna är nog bara preliminära. NoN har satt lägre pris på asus tredjepart en FE och samma pris på alla tredjepart. Men om det stämmer som ni säger så är det ju fail av nv om dom inte håller det dom säger.

NV har inget med detta att göra (eller iaf inget som tyder på det), MSRP är satt efter vad de säljer GPU:er för till tredjepartstilverkare plus beräknat pris på allt runtomkring. Sen får tillverkarna och butikerna sätta vilka priser dom vill. Inte direkt så att nvidia kan komma å säga att asus inte får göra ett guldsuperduperedition kort som de säljer för 20k bara för att de satt en annan MSRP. Det som dock var korkat var hela ref/FE strategin, tidigare har inte tredjepartstillverkare kunna sätta allt för högt pris för då hade folk bara köpt refkort istället som brukar hålla sig rätt nära nvidias MSRP, nu när det inte är så länge... ja då får vi se vad som händer. Kan mycket väl bli så att det där 100dollarna de hade tänkt att konsumenterna skulle spara hamnar i en helt annan plånbok

Det som är mest intressant nu: är det tillverkarna eller butikerna som trissat upp priset? Och hur länge kommer det vara en bristvara? För så länge det är en bristvara kommer inte priserna sjunka speciellt mycket, i värsta fall kan de till och med öka om det blir riktigt svårt att få tag på kort. Och är det så att det faktiskt är de priser tillverkarna satt, ja då lär det faktiskt inte gå ner så mycket heller.

Permalänk
Inaktiv

Beställde precis:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/245786-msi_ge...

Enda kortet som var svartrött och matchar min setup, dessutom rätt schysst klock samt +6pins, tror detta blir bra.

Permalänk
Medlem

@Hybe:
Men då får de väl sänka priserna på 980Ti!

Nvidia har ju totalt monopol i high-end sektionen, så tyvärr får det göra lite hur de vill med ockerpriser fram tills att AMD slutar låta PR folk med noll intresse i hårdvara bestämma över design av sina grafikkort.

Permalänk
Skrivet av Hampus666:

Beställde nyss ett EVGA 1080 sc från komplett för 6599, det anser jag vara mkt bra pris .

Edit: Avbokade nyss då jag inte riktigt hänger med . Inet listarEVGA 1080 sc med :08G-P4-6183-KR
Komplett listar EVGA 1080 SC:08G-P4-6181-KR

Jag hänger inte riktigt med så jag kommer vänta .
Hur kommer det sig att ett kort som heter EVGA GTX 1080 SC har 2 st olika benämningar 08G-P4-6183-KR samt 08G-P4-6181-KR?

Nä bättre köpa sig ett R9 390 och vara nöjd.

ds. Hoppas man får ngt begrepp samt tester så man blir nöjd innan man köper sitt 1080.

Skillnaden är att Inet säljer en variant som är klockad ungefär 100MHz högre. Om man söker på artikelnumret kommer man till EVGAs hemsida där all information finns tillgänglig.

Att köpa ett R9 390 i dagsläget vore ganska dumt med tanke på att GTX 1070 kommer ut om ett par veckor med bra mycket bättre prestanda för ungefär samma pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vidyamancer:

[...]
Att köpa ett R9 390 i dagsläget vore ganska dumt med tanke på att GTX 1070 kommer ut om ett par veckor med bra mycket bättre prestanda för ungefär samma pris.

Med tanke på hur prissättningen blev för partnertillverkare för 1080 har jag svårt att se nån garanti på att 1070 kommer ner till den påstådda prisnivån. Även om man själv känner sig kunna motivera ett par tusen kronor mer för snabbare grafikkort är det ändå ett stort steg för många att gå från ca 3000kr till över 4000kr och kan ju likväl bli uppemot 5000kr.

Permalänk
Medlem

@spjakarn: Jag tror det kommer ligga runt 5000:-

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Vänta på vega bara.. Härregud

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Medlem

@Vidyamancer: du kan köpa 390 för runt 1300-1500 på marknaden

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Mycket billigare än vad jag trodde. $599 var ju för korten, sen + kylarpriset.

Vad är skillnaden på EVGA SC och EVGA FTW förresten?

Classified > FTW > SSC > SC.

Permalänk
Entusiast

@xcluzive

Higher factory OC's, also the SSC and FTW have improved power phases and circuits, the FTW also has an improved heatsink design with a plate directly connecting the heat pipes to the chip And yes the FTW will have better OC headroom due to the extra power phases, it is also a better binned chip than the rest.

Detta var för 970...

Gällande 1080 så har SC referens pcb, bara en 8-pin strömförsörjning medan FTW har custom pcb, två 8-pin strömförsörjning, tre BIOS och mer påkostade komponenter. Hur mycket det ger i slutändan återstår att se

Permalänk

Jäkla rövhattar, nåja, detta är ju varför man jobbar och skämmer bort barn/fru, blir en dubbel strix om ett par veckor likt förbannat.

Permalänk
Medlem

Tanken från Nvidia var nog att 3:e parts tillverkare skulle släppa "vanliga" kort med samma kretskort som Nvidias referens fast annan kylare och det är dessa kort som skulle kosta 1000kr mindre än Nvidias dito.

Sedan kommer det också grafikkort från 3:e part med extra bra kylare samt omdesignade kretskort. Dessa är dyrare och hamnar på samma eller högre pris än Founders Edition.
Precis som vid tidigare lanseringar när div. tillverkare släppt uber super duper klockade kort med högprestandakylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Ska du ha det snabbaste som finns så är det Nvidia som gäller, likadant med INTEL vars nya cpuer kommer hamna säkert mellan 10000-15000.

Pratar vi intels snabbaste för privatpersoner eller intels snabbaste för professionellt bruk? För det tidigare ligger redan på >10 000kr och det senare ligger strax över 80 000kr, per processor då... 6950X, som släpps på måndag, ryktas ju ligga över 20 000kr trots att den riktar sig mot privatpersoner. (Jag pratar nu om Intels målgrupp, inte faktiskt köpare. Många som använder processorer för privatpersoner för professionellt bruk och vice versa.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.