Permalänk
Medlem

TV till PC - Spel

Hej!

Jag är tyvärr sämst på att använda sökfunktionen och får fram allt förutom det jag söker efter så jag tänkte att jag startar en ny tråd!

Jag är ute efter en TV i storlek 42"-50" som ska användas till att spela på från min dator, ska sitta i soffan med PS kontroll och spela tänkte jag. Och vill inte råka köpa mig fel TV som har massor utav input lag och dylikt!

Jag har googlat omkring lite men några frågor finns kvar så som kan en 50HZ Tv visa 60 FPS eller behöver jag mer HZ.

Skulle varit evigt tacksam om ni kunde rekommendera 2-3 st TV apparater, den får max kosta 5000 Kronor

Ha en grym fredag!

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem
Skrivet av redberg32:

Hej!

Jag är tyvärr sämst på att använda sökfunktionen och får fram allt förutom det jag söker efter så jag tänkte att jag startar en ny tråd!

Jag är ute efter en TV i storlek 42"-50" som ska användas till att spela på från min dator, ska sitta i soffan med PS kontroll och spela tänkte jag. Och vill inte råka köpa mig fel TV som har massor utav input lag och dylikt!

Jag har googlat omkring lite men några frågor finns kvar så som kan en 50HZ Tv visa 60 FPS eller behöver jag mer HZ.

Skulle varit evigt tacksam om ni kunde rekommendera 2-3 st TV apparater, den får max kosta 5000 Kronor

Ha en grym fredag!

Skulle en 50hz skärm kunna visa 60fps så är väl det att betrakta som ett mirakel

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s271827176&o=produkt_pr...
En söklista på TV-skärmar i den storlek du vill ha, full HD, HDMI ingång, 60hz, led-belysning, sorterad billigast först.
Good luck!

Permalänk
Medlem

@redberg32: Upptäckte dock att Prisjakt inte lyckas sortera rätt. Den hade med en skärm som bara hade 50hz, trots att den var inställd på 60. Du får alltså ALLTID kolla igenom återförsäljarens produktspecifikation för att vara säker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-Hippie:

Skulle en 50hz skärm kunna visa 60fps så är väl det att betrakta som ett mirakel

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s271827176&o=produkt_pr...
En söklista på TV-skärmar i den storlek du vill ha, full HD, HDMI ingång, 60hz, led-belysning, sorterad billigast först.
Good luck!

Du är grym! Har kollat där i timmar men hittade bara 50 HZ eller 100+!

Är det någonting jag ska tänka på när jag kollar runt? Är helt novis i TV inköp.

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem

@AMD-Hippie: Jag hittade det här på nätet "TVs are routinely advertised as 50Hz. This includes new, perfectly fine, top-end TVs. The idea that a 50Hz TV is worse just because it says 50Hz is incorrect.

I completely guarantee that the 50Hz TV supports 60Hz. Not only has it been virtually impossible to buy a 50Hz-only TV in Europe for two decades or more, but all TVs sold as HDTVs in Europe legally must support 60Hz."

Därför undrar jag ifall 50 HZ kan visa 60 FPS.

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem

@redberg32:

Efter en närmare titt på TV-apparater så framstår det ganska svårt att få tag på en 60hz TV i din prisklass. I alla fall en skärm som officiellt har denna uppdatering. Tillverkarna har hittat på sina egna benämningar som minst sagt är opålitliga. Men denna TV - https://www.hifiklubben.se/tv-och-hemmabio/uhd-tv-led-tv/sams... verkar ganska bra. Ska man tro denna sida som förklarar Samsungs "Motion Rate" så kanske den klarar 60fps. Även om man inte kan veta säkert.

Kanske du får bita det sura äpplet och köpa en 50hz skärm, men då kan du ju köpa den för 3690 kr på Mediamarkt. Bara en tanke. Du kan ju alltid hoppas "Triple XD Engine, PQI 300 Hz" gör upplevelsen bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av redberg32:

@AMD-Hippie: Jag hittade det här på nätet "TVs are routinely advertised as 50Hz. This includes new, perfectly fine, top-end TVs. The idea that a 50Hz TV is worse just because it says 50Hz is incorrect.

I completely guarantee that the 50Hz TV supports 60Hz. Not only has it been virtually impossible to buy a 50Hz-only TV in Europe for two decades or more, but all TVs sold as HDTVs in Europe legally must support 60Hz."

Därför undrar jag ifall 50 HZ kan visa 60 FPS.

Kan en TV bara visa 50 hz så kan den inte visa högre än så. Kanske TV kan lura ögonen med någon slags teknik. För gamla konsoler som bara har 30fps kan det ju vara trevligt med denna teknik på TV, kan jag tänka mig.

Permalänk
Medlem

@AMD-Hippie: Vart hittar du den på Mediamarkt? Sorry är lite småfull!

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem
Skrivet av redberg32:

@AMD-Hippie: Vart hittar du den på Mediamarkt? Sorry är lite småfull!

http://www.mediamarkt.se/sv/product/_lg-43lf510v-1278218.html
Lycka till

Permalänk
Medlem

@AMD-Hippie: Tack! Hittade den här; http://www.mediamarkt.se/sv/product/_finlux-49flhyr282s-12802...
Tror du den hade varit något om man jämför med den 3690 du länka?

EDIT: Och även den här! http://www.mediamarkt.se/sv/product/_philips-48-ultratunn-led...

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem

Allvarligt 99 % om inte 100 % av alla tv apparater fixar 60 hz skulle jag tro. Aldrig stött på en som inte fixar detta.

Sonys har några modeller med riktigt låg input lag även om några av de senare blivit slöa igen. Du har pm redberg

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av redberg32:

@AMD-Hippie: Jag hittade det här på nätet "TVs are routinely advertised as 50Hz. This includes new, perfectly fine, top-end TVs. The idea that a 50Hz TV is worse just because it says 50Hz is incorrect.

I completely guarantee that the 50Hz TV supports 60Hz. Not only has it been virtually impossible to buy a 50Hz-only TV in Europe for two decades or more, but all TVs sold as HDTVs in Europe legally must support 60Hz."

Därför undrar jag ifall 50 HZ kan visa 60 FPS.

Texten stämmer, som Oqvist redan varit inne på här ovanför:
99,99% (minst ) av alla TV-apparater som är specade för 50hz klarar även 60hz!
Vi lever i en internationell marknad, där 60hz är minst lika vanligt som 50hz, och skärmarna klarar tekniskt av båda.
Om något så är risken större för problem att visa 50hz material korrekt skulle jag säga.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

@Roger W: Bra att veta! Tack så mycket!

Hittade den här http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/43UH610V/lg-43-... blev väldigt sugen eftersom det är 4K, vad tror ni om den för att spela på?

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av AMD-Hippie:

Skulle en 50hz skärm kunna visa 60fps så är väl det att betrakta som ett mirakel

Tyvärr inte så enkelt. Branschen är expert på att sätta krokben för sig själva och konsumenter med förvirrande benämningar.

Samtliga "50 Hz"-apparater idag ska klara och *måste* klara av 60 Hz på insignalen. Det är en branschpraxis - i princip alla LCD-paneler som tillverkas med konsumenter i åtanke har 60 Hz som sin grundfrekvens. Kraven för HD Ready-licensen är också att 60 Hz måste fungera.

Beteckningen "50 Hz" har därför inget med frekvenser att göra utan är ett annat sätt att säga att TV:n är i budgetklass. En korkad omskrivning för "...modellen saknar mer avancerade finesser för interpolering och dylikt". Det vill säga samma sak som "inte 100+ Hz"

En riktig budget-TV som kallas för "50 Hz" kanske endast klarar 60 Hz i praktiken. En del budgetapparater jag testat tar emot en 50 Hz-signal och repeterar bildrutor för att nå 60 Hz med väldigt ryckig bild på svenska TV-sändningar. Den apparat som kallas "50 Hz" kan inte alltid återge 50 Hz-signal på rätt sätt.

Branschen baserar europeiska specar på 50 Hz som är grunden för våra TV-system. En TV med exakt samma panelmodell och samma OEM-tillverkning kommer i nordamerika att kallas för "60 Hz"

Permalänk
Medlem

@Laxpudding, @oqvist @MMössler:

Alltså, hz syftar på hur många gånger en skärm kan uppdatera sig på en sekund. Jag är inte medveten att denna betydelse har omdefinierats för TV-apparater. Och skulle en TV verkligen kunna uppdatera 60 gånger per sekund så skulle tillverkarna/återförsäljarna givetvis skriva ut detta - "60hz" - något annat skulle ju vara korkat och missvisande. Så ser jag på det i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-Hippie:

Och skulle en TV verkligen kunna uppdatera 60 gånger per sekund så skulle tillverkarna/återförsäljarna givetvis skriva ut detta - "60hz" - något annat skulle ju vara korkat och missvisande. Så ser jag på det i alla fall.

Branchen är korkad och missvisande. Alla hd-ready märkta tvs klarar 60hz. Det är ett krav så det kan man ta för givet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-Hippie:

Alltså, hz syftar på hur många gånger en skärm kan uppdatera sig på en sekund. Jag är inte medveten att denna betydelse har omdefinierats för TV-apparater. Och skulle en TV verkligen kunna uppdatera 60 gånger per sekund så skulle tillverkarna/återförsäljarna givetvis skriva ut detta - "60hz" - något annat skulle ju vara korkat och missvisande. Så ser jag på det i alla fall.

Tro vad du vill
Grejen är att i Sverige så körs TV-sändningar i 50hz, och därför lägger man krut på att visa att TV:n faktiskt klarar det.
För en vanlig TV-användare är 60hz oanvändbart, så varför skylta med det och bara förvirra?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Tro vad du vill
Grejen är att i Sverige så körs TV-sändningar i 50hz, och därför lägger man krut på att visa att TV:n faktiskt klarar det.
För en vanlig TV-användare är 60hz oanvändbart, så varför skylta med det och bara förvirra?

Ok, vi säger det då. Men här är en TV där man tydligt skrivit ut att den har 100hz: http://www.mediamarkt.se/sv/product/_philips-55pft6510-127594...

Ska inte det förvirra de stackars TV-köparna

Permalänk
Medlem

@oqvist
@MMössler
@Laxpudding
@Squallie
@redberg32

Ps. Jag är faktiskt glad för redberg32 om ni har rätt om att alla HD TV klarar av 60hz. Det var det han ville ha och då får han ju det han vill ha. Alla nöjda

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-Hippie:

Ok, vi säger det då. Men här är en TV där man tydligt skrivit ut att den har 100hz: http://www.mediamarkt.se/sv/product/_philips-55pft6510-127594...

Ska inte det förvirra de stackars TV-köparna

Panelen klarar 100hz och visar det också, behöver alltså inte vara fusk Hz som var så vanligt för några år sen.

Dock kopplar du en 100hz Tv apparat till en PC så kommer fortfarande MAX hz från PC endast vara 50/60hz

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-Hippie:

Ok, vi säger det då. Men här är en TV där man tydligt skrivit ut att den har 100hz: http://www.mediamarkt.se/sv/product/_philips-55pft6510-127594...

Ska inte det förvirra de stackars TV-köparna

100hz är dubbelt mot 50 och används för att på olika vis förbättra 50hz TV-sändningar, så det är det rimligt att göra reklam för. (men jo visst, det finns massa förvirrande 100, 200, 400 och 800 hz reklam som är mest bullshit också...)

60hz är inte någon vettig multipel av vanliga 50hz TV-sändningar, så kan inte användas för att förbättra en vanlig TV-sändning, så det finns det ingen anledning att göra reklam för.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Skulle bli extremt förvånad om någon lyckades hitta en TV som inte klarade att ta emot och visa 1080p 60Hz då det är standard för PC och spel. Input lag är ett mycket större bekymmer om den är tänkt till spel.

Nu kommer det kanske vara svårt för få orkar recensera så billiga apparater, men om du hittar något som ser bra ut kolla runt efter recensioner för liknande modeller eller närliggande i samma serie. De flesta brukar mäta av input lag i någon form.

Sonys W7-serie t.ex. verkar vara riktigt bra på den fronten (~15ms).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyoko:

Skulle bli extremt förvånad om någon lyckades hitta en TV som inte klarade att ta emot och visa 1080p 60Hz då det är standard för PC och spel. Input lag är ett mycket större bekymmer om den är tänkt till spel.

Nu kommer det kanske vara svårt för få orkar recensera så billiga apparater, men om du hittar något som ser bra ut kolla runt efter recensioner för liknande modeller eller närliggande i samma serie. De flesta brukar mäta av input lag i någon form.

Sonys W7-serie t.ex. verkar vara riktigt bra på den fronten (~15ms).

Ang. input lag så hittade jag en hygglig lista (58 apparater) för ett tag sedan. Har ingen koll på vilka prisklasser det är, men kanske kan vara intressant för @redberg32.

EDIT: Och så länken till listan också ... http://www.rtings.com/tv/tests/video-games/input-lag

Permalänk
Medlem
Skrivet av redberg32:

@Roger W: Bra att veta! Tack så mycket!

Hittade den här http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/43UH610V/lg-43-... blev väldigt sugen eftersom det är 4K, vad tror ni om den för att spela på?

Hittade en lista på uppmätta 2016-modeller här.

Jag gissar att UH610V är det Europeiska namnet på UH6100 och då skulle den ha helt OK input lag på 33ms. Även om modellerna kanske skiljer sig lite så verkar LGs 2016-serie överlag ha låg input lag så förhoppningsvis är den ett säkert kort. Då det dessutom är en helt ny modell och 4K skulle jag säga att det är ett bra köp.

Har du ingen monsterdator kommer du knappast spela många spel i 4K så du får skala upp (vilket tillför liiite extra lag om du gör det i drivrutinerna), men det är fortfarande att föredra mot en 1080p-TV p.g.a. den högre pixeltätheten på panelen, speciellt om du sitter lite närmare.

Tänk också på att om du använder den som sekundär skärm tillsammans med en annan så är du begränsad till den lägre av de två upplösningarna om du vill klona bilden. Dvs. har du en 1080p-monitor och klonar bilden måste du skicka 1080p till TV:n också. Med extended desktop kan du skicka 2160p till TV:n men vet inte hur krångligt det är i spel att få ut saker på rätt skärm.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av AMD-Hippie:

skulle en TV verkligen kunna uppdatera 60 gånger per sekund så skulle tillverkarna/återförsäljarna givetvis skriva ut detta - "60hz" - något annat skulle ju vara korkat och missvisande. Så ser jag på det i alla fall.

Du har helt rätt. Det är korkat och missvisande. Jag måste ju förklara för allt och alla att när tillverkarna (och i förlängningen, prisjakt m.fl) menar "50 Hz" så menar de egentligen också 60 Hz. Fast kanske inte 50 Hz egentligen.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av AMD-Hippie:

Ok, vi säger det då. Men här är en TV där man tydligt skrivit ut att den har 100hz: http://www.mediamarkt.se/sv/product/_philips-55pft6510-127594...

Ska inte det förvirra de stackars TV-köparna

Ja, det förvirrar. Panelen arbetar egentligen i 120 Hz. Dessutom, panelen kanske inte klarar 50 Hz (och därmed heller inte) 100 Hz, utan interpolerar 50 Hz insignal till 120 Hz med vad som i sin tur blir ryckig bild fast med en annan typ av ryckighet. Jag har observerat detta med Philips apparater förut och påtalat det för deras produktansvariga. Apparaten jag testade kunde inte återge 50 Hz på rätt sätt. Men det var några år sedan, innan varumärket såldes till TP Vision.

Man räknar med basen 50 i Europa och 60 i nordamerika och asien. Så samma motsvarande modell som säljs i USA med kanske exakt samma panel kallas för 120 Hz i deras broschyrer.