Behöver nya hörlurar med "riktig" surround - tips?

Permalänk

Behöver nya hörlurar med "riktig" surround - tips?

Hej!

Jag har ett par Tritton surround-lurar som nu verkar ha gett upp. De har separata surroundkablar och separat surroundelement i lurarna. Nu behöver jag alltså nya lurar och därmed köpråd från alla kompetenta och hjälpsamma här på forumet. Lite bakgrundsinfo:

Jag har lurarna kopplade till ett Creative SB Z ljudkort.
Lurarna måste ha extremt låg brusnivå.
Jag vill ha separata högtalarelement för surround, inget virtuellt surround.
Jag vill ha separat kablage för surround.
Jag behöver inte mick.
Budget en tusenlapp eller två.

Jag har sökt på inet och några ställen till, men det går inte att utröna vilka surroundlurar som har "riktig" surround...

Är det någon som har något tips?

Redigerat bort några stavfel....
Permalänk
Medlem

Vad gör separata högtalarelement bättre än Virtuellt surround? Jag tror inte dessa skulle prestera bättre än vad SBX Pro Studio Surround gör utan vill man ha äkta surround så är nog stora högtalarelement runtom dig ett bättre val! True 7.1 lurar brukar inte hålla så hög kvalité heller och deras mindre högtalarelement är inte lika kraftfulla som elementen i stereolurar.

Men om jag skulle rekommendera en så brukar jag läsa att Razer Tiamat är helt OK:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=955634

Här finns några andra:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=148#rparams=m=s27182872...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Det som kallas "Surround" eller "7.1" i hörlurar är humbug, eller "snake oil" som man säger på engelska. Det är helt enkelt bara ett säljargument och låter ofta sämre än ett par schyssta stereolurar. Anledningen till att 7.1 inte är något positivt för hörlurar är att du bara har 2 öron, som med hjälp av hjärnan skapar en komplett ljudbild. 7.1 används till högtalare då ljudkällorna är långt borta från dina öron och man vill att flera personer skall kunna höra var ljudet kommer från samtidigt.

Jag har själv ett par AKG K550's i skrivande stund och de är utan tvekan de dryga 1000:- som de kostar i dagsläget.

Edit: För att förtydliga det hela lite: varje öra i sig är en i stort sätt en dum sensor som endast känner av vibrationer och ej var de kommer från. Det är sedan hjärnan som sätter ihop de signaler som öronen ger till en full ljudbild.

Mvh
Hugo

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Skrivet av pixzie:

Det som kallas "Surround" eller "7.1" i hörlurar är humbug, eller "snake oil" som man säger på engelska. Det är helt enkelt bara ett säljargument och låter ofta sämre än ett par schyssta stereolurar. Anledningen till att 7.1 inte är något positivt för hörlurar är att du bara har 2 öron, som med hjälp av hjärnan skapar en komplett ljudbild. 7.1 används till högtalare då ljudkällorna är långt borta från dina öron och man vill att flera personer skall kunna höra var ljudet kommer från samtidigt.

Jag har själv ett par AKG K550's i skrivande stund och de är utan tvekan de dryga 1000:- som de kostar i dagsläget.

Edit: För att förtydliga det hela lite: varje öra i sig är en i stort sätt en dum sensor som endast känner av vibrationer och ej var de kommer från. Det är sedan hjärnan som sätter ihop de signaler som öronen ger till en full ljudbild.

Mvh
Hugo

Njae. Det är inte sant. Örat är en organisk konstruktion som kan avgöra riktning även på andra faktorer än tidskillnad på ljudets ankomst till respektive öra. Lite geometrikunskaper kan ju visa att om örat vore en oorganisk punktformig lyssningsmekanism, så skulle man inte kunna skilja på ljud från källor som befinner sig på samma cirkelbåge med konstant avståndsskillnad mot öronen. Nu kan man det (tänk ett ljud som kommer rakt bakifrån, med samma avstånd till öronen och jämför med ett som kommer rakt framifrån, även det med samma avstånd till öronen), alltså faller det mesta av argumentationen kring 2.0/7.1 platt till marken. Hårdvarubaserad 7.1 ger alltid bättre riktningskänsla än mjukvarubaserad dito. Det är ett faktum. Det är också ett faktum att man får bättre ljudkvalitet från en stor högtalare än flera små, men det är inte det jag söker.

Oavsett detta, så är jag mer intresserad av att få tips på 5.1-lurar med separata högtalarelement än att delta i någon filosofisk debatt om örats egenskaper.

Permalänk
Skrivet av Icte:

Vad gör separata högtalarelement bättre än Virtuellt surround? Jag tror inte dessa skulle prestera bättre än vad SBX Pro Studio Surround gör utan vill man ha äkta surround så är nog stora högtalarelement runtom dig ett bättre val! True 7.1 lurar brukar inte hålla så hög kvalité heller och deras mindre högtalarelement är inte lika kraftfulla som elementen i stereolurar.

Men om jag skulle rekommendera en så brukar jag läsa att Razer Tiamat är helt OK:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=955634

Här finns några andra:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=148#rparams=m=s27182872...

Tack för konstruktiva förslag!

Jag har provat med mina (väldigt fina/exklusiva/jättebra) Sennheiserlurar och virtuell surround. Det blir inte alls lika bra "directional sound" med dem, även om de är överlägsna om jag vill lyssna på musik. Det jag är ute efter är just "directional sound". Eftersom jag lyssnar på väldigt låg volym så är det lågt brus och bra "directional sound" som är viktigast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cornflower:

men det går inte att utröna vilka surroundlurar som har "riktig" surround...

Håll dig borta från USB hörlurar.

Köp lurar som har flera kablar ^^ 5.1 räcker gott och väl. Jag hade ett par Speedlink Medusa för gaming och film för två år sedan.

Permalänk
Skrivet av Navicula:

Håll dig borta från USB hörlurar.

Köp lurar som har flera kablar ^^ 5.1 räcker gott och väl. Jag hade ett par Speedlink Medusa för gaming och film för två år sedan.

Japp. Precis! Jag kanske var lite otydlig i originalposten...

Skrivet av Cornflower:

...
Jag vill ha separat kablage för surround.
...

Permalänk

Förstår inte varför man vill ha surroundlurar.
Ett par vanliga stereolurar gör ju jobbet som det ska.

https://www.youtube.com/watch?v=IUDTlvagjJA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cornflower:

Njae. Det är inte sant. Örat är en organisk konstruktion som kan avgöra riktning även på andra faktorer än tidskillnad på ljudets ankomst till respektive öra. Lite geometrikunskaper kan ju visa att om örat vore en oorganisk punktformig lyssningsmekanism, så skulle man inte kunna skilja på ljud från källor som befinner sig på samma cirkelbåge med konstant avståndsskillnad mot öronen. Nu kan man det (tänk ett ljud som kommer rakt bakifrån, med samma avstånd till öronen och jämför med ett som kommer rakt framifrån, även det med samma avstånd till öronen), alltså faller det mesta av argumentationen kring 2.0/7.1 platt till marken. Hårdvarubaserad 7.1 ger alltid bättre riktningskänsla än mjukvarubaserad dito. Det är ett faktum. Det är också ett faktum att man får bättre ljudkvalitet från en stor högtalare än flera små, men det är inte det jag söker.

Oavsett detta, så är jag mer intresserad av att få tips på 5.1-lurar med separata högtalarelement än att delta i någon filosofisk debatt om örats egenskaper.

Även fast jag tycker att jag kan höra skillnad på om en ljudkälla är framför eller bakom mig kan jag inte hitta någon vetenskap som stödjer detta. När jag tittar på en bild på örat (i genomskärning) kan jag heller inte förstå hur det skulle kunna leverera mer information än vilka vibrationer som träffar trumhinnan.

Det som skulle kunna göra att man hör skillnad på fram och bak (enligt Sound Localization - Wikipedia) verkar vara ytterörat. Det känns däremot som att skulle vara mycket svårt att separera de olika elementen i hörluren för att man skall kunna höra vilket som ger ljudet. Om du vet mer än mig får du jättegärna dela med dig av den informationen och självklart skall du köpa ett par riktiga 7.1-lurar om du tycker att du märker skillnad!

Mvh
Hugo

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Rekordmedlem

Man använder båda öronen för att lokalisera ljudriktning i kombination med den ljudpåverkan som ytterörat och huvudet ger upphov till, det gör alltså att inga hörlurar ensamma kan positionera ljudet rätt utan alla kräver att man har en ljudprocessor som på nått sätt efterliknar denna ljudpåverkan eftersom en hörlur pga sin fysiska utformning omöjligen kan utföra det oavsett hur många element det sitter i den, ljudet kan helt enkelt inte ledas runt huvudet och påverkas på "rätt sätt" i en hörlur.
https://en.wikipedia.org/wiki/Head-related_transfer_function

Ett annat mycket svårt problem att lösa om man ska blanda bild från en stationär skärm och ljud från nått fixerat på huvudet är den inbördes positioneringen mellan ljud och bild, där finns det ingen kommersiell surroundlur oavsett teknik att köpa idag, Sony har haft en mycket dyr lur som försökte lösa det och den funkade skapligt bra, idag lär ingen hålla på med det eftersom man satsar på "VR" i stället och då fixerar man ju även bildvisaren på huvudet och slipper problemet med att bild och ljud kan flyttas individuellt i förhållande till huvudet.
Har man "VR headset" så hänger ju bild och ljud ihop positionsmässigt och man behöver "bara" vrida på helheten.
Eftersom hörlurssurround kräver en ljudprocessor av nån typ om det ska bli rätt så är det för det mesta bättre med en riktigt bra stereolur för att få till det men vill man bara ha "ljudeffekter" och inte korrekt positionering så kan ju en så kallad 7.1 lur vara nått men korrekt positionering kan den omöjligen ge ensam utan även den kräver en processad signal för att efterlikna den ljudpåverkan som skallen ger och som omöjligen kan uppstå när man lyssnar via hörlurar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

jag har ett par såna här:
http://www.psykoaudio.com/#axzz49vY5hfA1
äldre modell visserligen

surround men sämre att lyssna på musik i
sen föredrar jag stereolurar eftersom jag tycker att ljudet blir bättre

Visa signatur

nörd

Permalänk
Medlem

Ser att du redan avråtts från USB-lurar, men jag vill ändå passa på att rekommendera dig från att avstå Asus STRIX 7.1-lurar. Mikrofonen är visserligen fantastisk och de funkar bra för spel, men de är så fundamentalt värdelösa för allt utom spel och dessutom verkar jag ha fått ett måndagsex där ett av högtalarelementen flippar ibland och brummar trots att inget ljud spelas upp.. </rant>
Lycka till!

Permalänk

Skaffa ett par riktiga stereo lurar istället. De lämpar sig bättre på alla plan.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Om det är för gaming så är Razer Tiamat ganska bra tycker jag. Anekdotiska bevis är väl aldrig något bra att basera ett köp på, men när jag och polarna kör tillsammans brukar jag alltid höra steps, scopes, reloads etc mycket tydligare och med korrekt positionering mot vad dom gör.
Med det sagt så ska jag likväl investera i ett par gedigna stereohörlurar inom en snar framtid då fokus för mig har gått mer åt ljudkvalitet och att avnjuta musik.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk

För att avsluta debatten om huruvida man får bättre "directional sound" på fler högtalarelement eller ej, så vill jag bara säga att jag hör en väldigt stor skillnad på mina gamla Tritton-lurar med fyra (?) individuella element jämfört med Virtual Surround på mina väldigt fina Sennheiser stereo-lurar. Detta alldeles oavsett om det är teoretiskt möjligt eller ej. Så vi kan släppa den argumentationen nu väl?

Jag vill bara ha tips på surround-lurar med låg brusnivå och flera individuella element. Går det exempelvis att köpa Tritton Real 5.1 Pro+ i Sverige någonstans? (Osäker på exakt modellbeteckning)

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Man använder båda öronen för att lokalisera ljudriktning i kombination med den ljudpåverkan som ytterörat och huvudet ger upphov till, det gör alltså att inga hörlurar ensamma kan positionera ljudet rätt utan alla kräver att man har en ljudprocessor som på nått sätt efterliknar denna ljudpåverkan eftersom en hörlur pga sin fysiska utformning omöjligen kan utföra det oavsett hur många element det sitter i den, ljudet kan helt enkelt inte ledas runt huvudet och påverkas på "rätt sätt" i en hörlur.
https://en.wikipedia.org/wiki/Head-related_transfer_function

...

OK. Nu har jag läst hela den artikeln samt några av referenserna/källorna. Det är mycket intressant, men det man kan konstatera är att du har fel. (Sorry, diplomati-filtret är trasigt...) Det finns ingenting i artikeln som stöder din slutsats. Det som enligt artikeln påverkar personens upplevelse av riktningen är differensen i tid, skillnader i frekvens och ljudstyrka samt vinkeln som ljudet kommer in i. Det finns ingen parameter i uträkningarna och modellerna för avstånd. Alltså kan man inte dra slutsatsen du drar, att man inte kan skapa surround med individuella element. Det som avgör upplevelsen är inte hur långt i från örat elementet sitter, utan i vilken vinkel till örat det sitter. Resten (tid, frekvens, ljudstyrka) kan man enkelt simulera med mjukvaran till ljudkortet genom att modifiera de olika kanalerna.

Om du vill fortsätta denna akademiska debatt, så föreslår jag att vi tar den separat i en annan tråd. Just här och nu är jag mer fokuserad på att finna nya hörlurar.

Tog bort en kommentar som kan upplevas som nedlåtande
Permalänk
Skrivet av pixzie:

Även fast jag tycker att jag kan höra skillnad på om en ljudkälla är framför eller bakom mig kan jag inte hitta någon vetenskap som stödjer detta. När jag tittar på en bild på örat (i genomskärning) kan jag heller inte förstå hur det skulle kunna leverera mer information än vilka vibrationer som träffar trumhinnan.
....
Det som skulle kunna göra att man hör skillnad på fram och bak (enligt Sound Localization - Wikipedia) verkar vara ytterörat. Det känns däremot som att skulle vara mycket svårt att separera de olika elementen i hörluren för att man skall kunna höra vilket som ger ljudet. Om du vet mer än mig får du jättegärna dela med dig av den informationen och självklart skall du köpa ett par riktiga 7.1-lurar om du tycker att du märker skillnad!

Mvh
Hugo

Paradoxalt nog så hänvisar jag nog till samma artikel som mrgaffe, för att hävda motsatsen till hans slutsats. Av den framgår hur örat känner av vinklar, frekvensskillnader, mm.
.
Som en parantes och sidospår kan jag berätta om en annan forskning, som visar att man inte får betrakta människokroppens perceptionsorgan som mekaniska sensorer. I ett nummer av Forskning och Framsteg (tror jag, minnet är inte helt klart) för några år skrev man om forskning på ögat. För att göra en lång historia kort, så konstaterade man att om en människa med ormfobi går i skogen och ser en orm framför sig, så går inte signalen från ögat till hjärnan för bearbetning först, utan det går en signal om "FARA!" direkt från synnerven via förlängda märgen till benen att stanna/backa/undvika ormen. Det kan man inte förklara om man ser ögat som en ointelligent kamera. Nåja, det var en utvikning.

Permalänk
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Skaffa ett par riktiga stereo lurar istället. De lämpar sig bättre på alla plan.

Jag har ett par extremt bra stereolurar. De är bättre på nästan alla plan, utom just att ge en upplevelse av i vilken riktning ljudet kommer från. Där är mina Tritton-surround-lurar, även fast de är trasiga, totalt överlägsna.

Permalänk
Skrivet av Cornflower:

Jag har ett par extremt bra stereolurar. De är bättre på nästan alla plan, utom just att ge en upplevelse av i vilken riktning ljudet kommer från. Där är mina Tritton-surround-lurar, även fast de är trasiga, totalt överlägsna.

Varför behöver du veta vilken riktning ljudet kommer ifrån?
Bara lite nyfiken.

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Skrivet av Mr.Pruple:

Förstår inte varför man vill ha surroundlurar.
Ett par vanliga stereolurar gör ju jobbet som det ska.

https://www.youtube.com/watch?v=IUDTlvagjJA

Nej, ett par vanliga stereolurar är totalt överlägsna på allt UTOM det jag behöver när jag spelar, upplevelsen av varifrån ett ljud kommer. Därför vill jag ha surroundlurar. Jag har redan ett par superbra stereolurar.

Permalänk
Skrivet av Rasse12345:

Varför behöver du veta vilken riktning ljudet kommer ifrån?
Bara lite nyfiken.

Det förstärker upplevelsen när man spelar spel som Skyrim, Fallout och annat, när man hör folk bakom sig, pilar som surrar förbi, etc, etc.

När jag lyssnar på musik använder jag mina stereo-lurar. När jag sitter vid datorn och spelar, använder jag mina surround-lurar.

Permalänk
Medlem

Men vad ¤%# människor, TS vill ha hjälp att välja ut ett par surround-hörlurar med separata högtalarelement. TS har gjort det mycket tydligt, gång på gång, precis vad som eftersöks. Om TS inbillar sig det bättre ljudet eller ej är fullständigt irrelevant. Ta ert heliga krig någon annanstans.

Tyvärr så kan jag inte hjälpa dig, @Cornflower, då jag aldrig har använt den typ av lurar du söker.

Permalänk
Skrivet av SimpLar:

Men vad f@n människor, TS vill ha hjälp att välja ut ett par surround-hörlurar med separata högtalarelement. TS har gjort det mycket tydligt, gång på gång, precis vad som eftersöks. Om TS inbillar sig det bättre ljudet eller ej är fullständigt irrelevant. Ta ert heliga krig någon annanstans.

Tyvärr så kan jag inte hjälpa dig, @Cornflower, då jag aldrig har använt den typ av lurar du söker.

Tack för stödet!

Permalänk
Skrivet av Baalex:

Om det är för gaming så är Razer Tiamat ganska bra tycker jag. Anekdotiska bevis är väl aldrig något bra att basera ett köp på, men när jag och polarna kör tillsammans brukar jag alltid höra steps, scopes, reloads etc mycket tydligare och med korrekt positionering mot vad dom gör.
Med det sagt så ska jag likväl investera i ett par gedigna stereohörlurar inom en snar framtid då fokus för mig har gått mer åt ljudkvalitet och att avnjuta musik.

Hur är det med bakgrundsbrus på Tiamat-lurarna? Jag har sett någon kommentera att det finns ett lågfrekvent brus/buller/bzzz-ljud som förstör spelkänslan när man "smyger i mörkret".

Permalänk
Skrivet av LovePig:

jag har ett par såna här:
http://www.psykoaudio.com/#axzz49vY5hfA1
äldre modell visserligen

surround men sämre att lyssna på musik i
sen föredrar jag stereolurar eftersom jag tycker att ljudet blir bättre

Skrivet av AtreX:

Ser att du redan avråtts från USB-lurar, men jag vill ändå passa på att rekommendera dig från att avstå Asus STRIX 7.1-lurar. Mikrofonen är visserligen fantastisk och de funkar bra för spel, men de är så fundamentalt värdelösa för allt utom spel och dessutom verkar jag ha fått ett måndagsex där ett av högtalarelementen flippar ibland och brummar trots att inget ljud spelas upp.. </rant>
Lycka till!

Bra tips! Både "köpråd" och "köpinteråd" mottages tacksamt!

Permalänk
Medlem

Har bara testat ett par hörlurar med flera element och 5.1 ljud så kan inte jämföra dom med liknande.
Med Roccat Kave har ett par analoga och ett par digitala souround hörlurar.
Tyckte ljudet var helt ok i film och musik. I spel, precis som du säger, glänste dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Cornflower:
Något brus eller lågfrekvent surrande har jag inte upplevt. Däremot upptäckte jag att basen höll dålig kvalité när jag spelade igenom Doom. Detta hade jag dock aldrig upplevt tidigare under andra spel, film eller musik, men det störde mig.
Som sagt: personliga anekdoter är inte bra "bevis", men jag känner att det brukar underlätta vid en beslutsprocess ändå. My two cents.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cornflower:

Paradoxalt nog så hänvisar jag nog till samma artikel som mrgaffe, för att hävda motsatsen till hans slutsats. Av den framgår hur örat känner av vinklar, frekvensskillnader, mm.
.
Som en parantes och sidospår kan jag berätta om en annan forskning, som visar att man inte får betrakta människokroppens perceptionsorgan som mekaniska sensorer. I ett nummer av Forskning och Framsteg (tror jag, minnet är inte helt klart) för några år skrev man om forskning på ögat. För att göra en lång historia kort, så konstaterade man att om en människa med ormfobi går i skogen och ser en orm framför sig, så går inte signalen från ögat till hjärnan för bearbetning först, utan det går en signal om "FARA!" direkt från synnerven via förlängda märgen till benen att stanna/backa/undvika ormen. Det kan man inte förklara om man ser ögat som en ointelligent kamera. Nåja, det var en utvikning.

*B (fet text)

Men snälla!
"förlängda märgen till benen"
Tror du på det själv?
Klart att alla signaler går via hjärnan.

En person med svår demens hade trampat på den ormen t e x.

Och detta med "surround-lurar" det är bara att inse att det är skit, det funkar inte som du påstår.

Har du provat att sätta på Virtual Barber Shop Hair Cut - 3D Sound med dina fina Sennheiser stereo-lurar?

Titta o lyssna gärna på detta med, och hoppa till 3:32 i tidslinjen, om du inte pallar hela Hear New York City in 3D audio

Eller vi kan vända på allt, om du tar o sätter på en Mono källa, med dina "surround-lurar" hur låter det då?

Såklart spelar ljudprocessor och mjukvaran stor roll. Och även det man spelar upp ska ha rätt förutsättningar.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av skog1s:

*B (fet text)

Men snälla!
"förlängda märgen till benen"
Tror du på det själv?
Klart att alla signaler går via hjärnan.

En person med svår demens hade trampat på den ormen t e x.
....

Nej. Alla signaler går inte via hjärnan. Du behöver inte tro på det, men det är sant, såvitt modern forskning kan visa.
Kan rekommendera boken "Märk Världen" för mer intressant forskning om sådant som verkar helt galet vid första anblicken.

Permalänk
Skrivet av skog1s:

....

Och detta med "surround-lurar" det är bara att inse att det är skit, det funkar inte som du påstår.

....

Det är inte jag som påstår, det är forskningen som visar.