Bildanslutningar del 3 – HDMI

Permalänk
Bildexpert 📺

Alla former av dubbelriktade HDMI-kontakter är någon form av speciallösning som möjligtvis kan sitta i en kamera eller liknande. Jag har inte sett någon mer normal konsumentprodukt som sitter på dubbelriktade kontakter utan det är alltid IN eller UT. TV, skärm, bärbar, grafikkort, dvd, blu-rayspelare, konsol, mediaspelare eller för den delen mer avancerade prylar som signalomvandlare och scalers är tydligt uppstyrda kring HDMI-source och HDMI-sink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Alla former av dubbelriktade HDMI-kontakter är någon form av speciallösning som möjligtvis kan sitta i en kamera eller liknande. Jag har inte sett någon mer normal konsumentprodukt som sitter på dubbelriktade kontakter utan det är alltid IN eller UT. TV, skärm, bärbar, grafikkort, dvd, blu-rayspelare, konsol, mediaspelare eller för den delen mer avancerade prylar som signalomvandlare och scalers är tydligt uppstyrda kring HDMI-source och HDMI-sink.

Jag har en HDMI-kontakt (ARC) på min receiver som både kan skicka (ljud & bild) och ta emot ljud & andra signaler.
Kopplad till min TV tar den alltså emot ljud samt att jag kan justera tex volymen på ljudet mha TV'ns fjärrkontroll.
Verkar vara ganska vanligt på receivers (?).
Troligtvis klarar den bara ett håll åt gången dock. Är inte så påläst. Dvs om jag har en annan källa med bild som ska till TV så fungerar den som en utgång, men om jag tittar på TV och vill ha in ljudet så fungerar den som en ingång.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim1024:

Jag har en HDMI-kontakt (ARC) på min receiver som både kan skicka (ljud & bild) och ta emot ljud & andra signaler.
Kopplad till min TV tar den alltså emot ljud samt att jag kan justera tex volymen på ljudet mha TV'ns fjärrkontroll.
Verkar vara ganska vanligt på receivers (?).
Troligtvis klarar den bara ett håll åt gången dock. Är inte så påläst. Dvs om jag har en annan källa med bild som ska till TV så fungerar den som en utgång, men om jag tittar på TV och vill ha in ljudet så fungerar den som en ingång.

ARC är vardagsmat ja, då går ljudet på en separat ledning.

Det innebär dock inte att bild/ljud är dubbelkopplat. Dvs du kan inte få din tv att skicka bild.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Laxpudding Om man vill köra 4K@60 hz 4:4:4 med "Digital Display audio" (det verkar iaf vara vad nVidia kallar det), låt oss anta 5.1, vad gäller då i form av krav på kablar och maxlängd? Får det att fungera ett kort tag med mitt 1080ti men sen flippar det ut och börjar blinka och ha sig. Detta gäller speciellt om man startar en video eller liknande, vilket jag förmodar kan ha med ljudet att göra som rimligtvis tar en del bandbredd också.

Har fått för mig att det kan ha att göra med kablarna, har testat med ett par olika Supra HDMI HD5 3 meters, så det är förmodligen inget fel på kablarna som så och går jag t.ex. ner i 30 hz så lirar det. Ska testa att köra även utan ljud för att se men samtidigt så är det som bekant roligare med ljud

Monster påstår sig ha en kabel som klarar 27 Gbit/s mot Supras 24 Mbit/s men om det skulle vara någon skillnad i verkligheten är väl mer oklart, har för mig att Supras HD5 kablar fick bra betyg i senaste testet i Hembiotidningen men verkar inte kunna hitta det numret just nu. Sen är väl frågan vad kabellängden har för inverkan också, att den har det är väl rätt givet.

(Förmodligen är väl inte Nvidias krav på att skicka även ljud i kabeln annorlunda mot typ vad en vanlig Bluray Ultra HD spelare skickar ut så frågeställningen är förmodligen generell)

Permalänk
Bildexpert 📺

@improwise: Icke-komprimerat 7.1-ljud, 24-bitar, 192 kHz ligger på mindre än ca 0,4 gigabit. Komprimerat ljud betydligt mindre, megabit. Räknar sällan på ljud och bandbredd så siffrorna är inte exakta. Men även det "värsta" ljudet är alltså inte mycket jämfört de 9 till 18 Gbps av bild vi ofta talar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@improwise: Icke-komprimerat 7.1-ljud, 24-bitar, 192 kHz ligger på mindre än ca 0,4 gigabit. Komprimerat ljud betydligt mindre, megabit. Räknar sällan på ljud och bandbredd så siffrorna är inte exakta. Men även det "värsta" ljudet är alltså inte mycket jämfört de 9 till 18 Gbps av bild vi ofta talar om.

Tack. Men vad innebär det i kabelväg, att det borde fungera med en 24 GBit/s kabel på typ 3 meter? SKälet att jag misstänker kablarna är väl just att det fungerar ett tag i 4K@60hz med 4:4:4, men dyker direkt när jag kör igång en video eller liknande. Detta verkar gälla oavsett om det är Nvidia eller Intel GPU som matar och problemen uppstår både på en LG OLED E6 och en Samsung KS9505 så det är förmodligen inte TVn i sig som begränsar.

Permalänk
Bildexpert 📺

@improwise: Du får bild i 4K/60/4:4:4 och 18 Gbps från dator men det dyker när du spelar en källa, likt Netflix? Då är det förmodligen HDCP som spökar eller något annat relaterat till datorn. Handskakning, omsynk etc.

Ljud och bilden ska rymmas inom 18 Gbps/600 MHz. Datahastigheten för enbart bild är ofta 17,9/594 MHz. Resten rymmer ljudet. Ska vara väldigt mycket på gränsen om det precis får bilden att lyckas vid 594 MHz men misslyckas vid 600 MHz eller vad ljudet nu lägger på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@improwise: Du får bild i 4K/60/4:4:4 och 18 Gbps från dator men det dyker när du spelar en källa, likt Netflix? Då är det förmodligen HDCP som spökar eller något annat relaterat till datorn. Handskakning, omsynk etc.

Ljud och bilden ska rymmas inom 18 Gbps/600 MHz. Datahastigheten för enbart bild är ofta 17,9/594 MHz. Resten rymmer ljudet. Ska vara väldigt mycket på gränsen om det precis får bilden att lyckas vid 594 MHz men misslyckas vid 600 MHz eller vad ljudet nu lägger på.

Det verkar haverera efter några minuter även om jag inte gör ett jotta efter att ha switchat över till 4K@60Hz 4:4:4 men kör jag typ igång en video i YouTube så havererar det direkt med antingen blinkande bild eller helt svart bild. Drar jag t.ex. ner till 30 hz, allt övrigt lika, verkar det fungera, liksom om om minskar till typ 4:2:2 eller 4:0:0. Utifrån det drog jag slutsatsen att det kanske var kabeln som spökade. Minns dock att jag läst något om att det kan påverka om man skickar ljud i kabeln också, men varför minns jag inte, i den mån det någonsin blev klarlagt. Flera verkar haft liknande problem tidigare och hänvisade till att dom då bytt kabel men iom att jag har hyfsat bra kablar till att börja med och dessutom provat flera stycken så tycker jag nästan att det borde vara något annat men har slut på ideer. Iom att det händer på 2 TV apparater dessutom.

Problemen uppstår bara om Deep Color/Ultra color är aktivt (minns inte exakt vad LG och Samsung kallar sina respektive) men det är väl ett krav för att alls komma till 4:4:4 som jag förstått det. Har testat typ köra upp en bild som:

http://www.ozone3d.net/public/jegx/201412/chroma-subsampling-...

Och den visas som den ska så jag har nog 4K@60 Hz 4:4:4 men tyvärr inte så länge som det verkar

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ska man tolka denna spec:

http://www.wyrestorm.com/catalog/SP-0104-H2?quicktabs_product...

Som att den splitter inte då fungerar med Windows 10 (som är låst till 32 bitars färgdjup vad jag vet) och 4K @ 60 hz 4:4:4? Finns det någon som fixar det?

Permalänk
Medlem

Intressant tråd. Tar en fråga här då jag inte hittar nåt bra svar på detta.

Om man tar en HDMI via keystone. ( https://www.kjell.com/se/sok?query=hdmi+keystone )
Är det signalen som begränsar vad porten kan leverera i version?
Håller på att bygga hus och fäller in kablage och vill gärna kontaktera ändarna så man slipper lösa kablar i dosorna.

Klarar sånna här uttag att leverera HDMI 2.0 tex?

Stellan

Visa signatur

- Intel i7 8700K | Z370 AORUS Gaming 5 | MSI 1080TI | 16GB DDR4 |
- Asus ROG G20AJ | Intel i7 4790K | GTX 970 | 16GB DDR3

Permalänk
Bildexpert 📺

@Blaxxor: HDMI 2.0 är ett versionsnummer på en specifikation, inte en signal. Portar levererar en signal, inte ett versionsnummer.

Så begränsningen på den här typen av omvandling är kapabel till ligger i hur omvandlingen sker och vilken bandbredd den tillåter. Jag vet för lite om vad Keystone är i detta fall, men det verkar endast vara en lösning för att montera kontakter? I sådana fall är det upp till kvaliteten på kontaktering och kabelsnuttar vad som är möjligt. Då faller det möjligtvis under kabel-certifieringen.

I praktiken verkar det vara korta adaptrar och då blir effekten kort och gott en försämring av signalkvaliteten. Vilket kan vara problem ifall man tänkt köra exempelvis 600 MHz/18 Gbps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Blaxxor: HDMI 2.0 är ett versionsnummer på en specifikation, inte en signal. Portar levererar en signal, inte ett versionsnummer.

Så begränsningen på den här typen av omvandling är kapabel till ligger i hur omvandlingen sker och vilken bandbredd den tillåter. Jag vet för lite om vad Keystone är i detta fall, men det verkar endast vara en lösning för att montera kontakter? I sådana fall är det upp till kvaliteten på kontaktering och kabelsnuttar vad som är möjligt. Då faller det möjligtvis under kabel-certifieringen.

I praktiken verkar det vara korta adaptrar och då blir effekten kort och gott en försämring av signalkvaliteten. Vilket kan vara problem ifall man tänkt köra exempelvis 600 MHz/18 Gbps.

Keystone är en typ av fattning för kontakterna.

Det jag vill åt är en HDMI-kontakt i aparatdosa för en fin installation och det är nog som du säger att signalen bara skickas vidare genom kontakten. Får göra en chansning och köpa och se hur det fungerar

Lånad bild

Visa signatur

- Intel i7 8700K | Z370 AORUS Gaming 5 | MSI 1080TI | 16GB DDR4 |
- Asus ROG G20AJ | Intel i7 4790K | GTX 970 | 16GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Blaxxor: HDMI 2.0 är ett versionsnummer på en specifikation, inte en signal. Portar levererar en signal, inte ett versionsnummer.

Så begränsningen på den här typen av omvandling är kapabel till ligger i hur omvandlingen sker och vilken bandbredd den tillåter. Jag vet för lite om vad Keystone är i detta fall, men det verkar endast vara en lösning för att montera kontakter? I sådana fall är det upp till kvaliteten på kontaktering och kabelsnuttar vad som är möjligt. Då faller det möjligtvis under kabel-certifieringen.

I praktiken verkar det vara korta adaptrar och då blir effekten kort och gott en försämring av signalkvaliteten. Vilket kan vara problem ifall man tänkt köra exempelvis 600 MHz/18 Gbps.

Har personligen funderingar runt detta. Mig veterligen gör inte kontakten något med signalen, utan bara går genom en cat/5cat6 kabel (som en passiv adapter ungefär). Har man cat5e eller cat6 så har man 1Gbit att leka med upp till 100meter (om man gör rätt) och 50meter klarar cat6 10Gbit (om allt har bra kontakt och inte skadat).

Hur hög bandbredd kräver tex 4K60Hz? för det är det enda som vad jag vet kan begränsa en sån här keyston lösning (om den kräver mer än 1Gbit i hastighet åt båda hållen). Sen annat problem är ju signallängden (HDMI behöver ju förstärkare om det kommer över 15/20meter).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Bildexpert 📺

@Broken-arrow: Kör det över nätverkskablage? Då blir det mer komplext än så eftersom vi har 19-pinnars HDMI som på något sätt ska fördelas på 8-pinnar. Sådant som EDID och Hot Plug Detect måste också överföras.

4K/60 Hz med 4:4:4 kräver alltså 18 Gbps.

HDbaseT (som är en riktig transkodning för Cat-kablage) klarar inte den bandbredden utan gränsar i praktiken på runt 10 Gbps. Så jag betvivlar att en simpel passiv kontakt till kontakt klara ens de nivåerna.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Broken-arrow:

Har personligen funderingar runt detta. Mig veterligen gör inte kontakten något med signalen, utan bara går genom en cat/5cat6 kabel (som en passiv adapter ungefär). Har man cat5e eller cat6 så har man 1Gbit att leka med upp till 100meter (om man gör rätt) och 50meter klarar cat6 10Gbit (om allt har bra kontakt och inte skadat).

Hur hög bandbredd kräver tex 4K60Hz? för det är det enda som vad jag vet kan begränsa en sån här keyston lösning (om den kräver mer än 1Gbit i hastighet åt båda hållen). Sen annat problem är ju signallängden (HDMI behöver ju förstärkare om det kommer över 15/20meter).

Keystonemodulerna har inget med cat5- eller 6-kablar att göra, de är en skarvkontakt för HDMI, dubbelhona. Du får dra en färdigkontakterad HDMI-kabel i väggen och ansluta till "insidan" av keystonemodulen.

Kanske förvillar det eftersom Kjell&co skriver att modulerna har nätverksstöd, de syftar på Ethernet över HDMI och brukar betyda att pinne 14 (som från början inte användes) finns.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Bildexpert 📺

Aha, Ethernet över HDMI, funktionen som ingen någonsin har använt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Keystonemodulerna har inget med cat5- eller 6-kablar att göra, de är en skarvkontakt för HDMI, dubbelhona. Du får dra en färdigkontakterad HDMI-kabel i väggen och ansluta till "insidan" av keystonemodulen.

Kanske förvillar det eftersom Kjell&co skriver att modulerna har nätverksstöd, de syftar på Ethernet över HDMI och brukar betyda att pinne 14 (som från början inte användes) finns.

Jaha det förklarar en hel del.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar