Letar efter en tyst hdd, för lagring.

Permalänk
Medlem

Letar efter en tyst hdd, för lagring.

Hej,

Först trodde jag att det var min Noctua NH-D15 det var fel på, att fläktarna gick emot kylaren på något sätt.
Men det lät inte något från denna.
Sedan trodde jag att det var coli whine från PSU:n som lät.
Men då jag öppnade chassit så lät det inte något från denna heller.
Däremot verkade ljudet komma från min mekaniska hårddisk (WD Blue).
Stängde av datorn, kopplade ur hårddisken, startade datorn, inte ett ljud, helt tyst!

Fråga:

Jag letar nu efter ett tyst alternativ, 500GB - 1TB.
Har hört att laptop-diskar skall vara tystare än 3,5 diskar, tror ni det är värt ett försök, eller bör jag köpa en SSD istället, alternativt om någon vet en riktigt tyst 3,5 disk?
Har även hört att diskar med lägre rotationshastighet låter mindre, stämmer det?

Skall ha den för lagring av ljud, bild, film, dokument samt mindre, inte så ofta använda, program (ej OS-disk)

Tack för svar.

Permalänk
Medlem

Nya wd blue ska vara wd green har du en gammal så är det en 7200 rpm. En ny wd blue 5400 rpm ska vara väldigt tyst kolla noga finns 7200 också.

Jag har flera green och dem låter inget direkt.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

@pompa_kumla: Ungefär, hur tyst är den? Låter den mer än andra komponenter i din dator? Mer än fläktar etc...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyphus:

@pompa_kumla: Ungefär, hur tyst är den? Låter den mer än andra komponenter i din dator? Mer än fläktar etc...?

Nya wd blue ska vara som green 5400rpm.

Jag har flera green och jag hör dem inte alls Kör med datorn i sign hör bara lite svagt ljud från fläktarna. Dem diskar jag hör är mina 2 re4 som kan låta lite vid belastning har kört med 3 st re4 och 2 green utan att jag tycker det låter något direkt

Men beror mycket på chassi också har ett r4.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Om du klarar dig med 500 GB så tycker jag absolut att du skall köpa en SSD.

Permalänk
Medlem

Laptop-diskar brukar vara tystare dom ja, men är det så att du stör dig överlag på ljud från diskar så skulle jag nog rekommendera dig att gå på SSD, det blir ju att kosta mer, men det blir jävligt snabbt och tyst ist

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Tror jag testar med en WD blue 5400rpm, om inte den är tyst så får det bli att spara ihop till en SSD.

Men,
Skall en hårddisk låta lite hela tiden (min gör det), borde den inte bara låta när den används och vara tyst annars?
Och finns det något sätt att stänga av en hårddisk när man inte använder den (utöver att dra ur kabeln)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyphus:

Tror jag testar med en WD blue 5400rpm, om inte den är tyst så får det bli att spara ihop till en SSD.

Men,
Skall en hårddisk låta lite hela tiden (min gör det), borde den inte bara låta när den används och vara tyst annars?
Och finns det något sätt att stänga av en hårddisk när man inte använder den (utöver att dra ur kabeln)?

Du kan ställa in att hårddiskarna stängs av efter en viss tids inaktivitet. http://www.sevenforums.com/tutorials/140592-hard-drive-turn-off-hard-disk-after-idle-never.html

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem

@Poppu-chan: Har satt den på att stängas av efter 1 minut, men det händer inget, den låter ändå.
Är bara tyst om datorn sover eller stängs av.

Vad kan det vara då?

Permalänk
Medlem

@Sisyphus: Kanske du har igång något program som skriver/läser till disken i bakgrunden så att den "hålls vaken" så att säga. Annars har jag ingen aning.

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem

Störde mig en hel del på min Hitachi Ultrastar (3,5" 7200rpm) som lät för mycket (och chassit användes för att öka resonansen). Bytte sedan till en laptopdisk (2,5", 5400rpm) och skillnaden är som natt och dag. Har inte ens orkat bemöda mig med att stänga av den efter viss aktivitet då jag ändå inte kan höra den. Prestandan är klart sämre men om den bara ska användas för ltie bulklagring så skulle jag satsa på en sådan disk.

Det gäller en Toshiba MQ01ABD100 8MB 1TB som sitter i ett Silverstone Temjin TJ08-E som står på skrivbordet en dryg halvmeter ifrån mig.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Fick hem en Toshiba MQ01ABD100 8MB 1TB idag.

Är det bara att kopiera och klistra alla filer från gamla till nya disken, eller behöver man använda något sorts kloning program?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyphus:

Fick hem en Toshiba MQ01ABD100 8MB 1TB idag.

Är det bara att kopiera och klistra alla filer från gamla till nya disken, eller behöver man använda något sorts kloning program?

Är bara att flytta över.. skulle kanske använda kopiera för att se så nya disken fungerar ordentligt innan du tar bort dom från den gamla disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuufukuji:

Störde mig en hel del på min Hitachi Ultrastar (3,5" 7200rpm) som lät för mycket (och chassit användes för att öka resonansen). Bytte sedan till en laptopdisk (2,5", 5400rpm) och skillnaden är som natt och dag. Har inte ens orkat bemöda mig med att stänga av den efter viss aktivitet då jag ändå inte kan höra den. Prestandan är klart sämre men om den bara ska användas för ltie bulklagring så skulle jag satsa på en sådan disk.

Det gäller en Toshiba MQ01ABD100 8MB 1TB som sitter i ett Silverstone Temjin TJ08-E som står på skrivbordet en dryg halvmeter ifrån mig.

Har en Toshiba MQ01ABD100 8MB 1TB i datorn nu. Den har ett litet surr för sig som hörs om man är mycket nära men är betydligt tystare än min WD Blue. Tack för tipset!

Skrivet av Alpha77:

Är bara att flytta över.. skulle kanske använda kopiera för att se så nya disken fungerar ordentligt innan du tar bort dom från den gamla disken.

Fick använda ett kloningsprogram, Windows ville inte kopiera filer som var krypterade eller hade för långa filnamn.
Berodde nog på att jag hade en WindowsImageBackup på disken samt att Windows sparar användarmappar, appar och kartor(?) på disken.
Använde mig av Macrium Reflect för att klona disken.