Dator stängs av plötsligt nu och då, behöver hjälp.

Permalänk
Medlem

Dator stängs av plötsligt nu och då, behöver hjälp.

Hej Sweclockers!

Bra nyheter, äntligen fått en anledning att bli medlem istället för passiv observatör på sweclockers!

Dålig nyhet, min kära dator som är lite mindre än 3 år gammal självdör och jag skulle verkligen vilja hitta en lösning på detta.

Då jag är student och inte har stort kapital så vill jag helst inte köpa en helt ny dator just nu, möjligtvis efter sommaren. Om det är hådvarufel så kan jag tänka mig köpa nya grejer men gärna så att det passar in bra med framtida köp av nya delar.

Först hade jag problem med min dator runt jul, mixtrade lite med datorn och så har det funkat bra ända tills för någon veckor sedan.

Problembeskrivning:
Det som händer är att min dator stängs av likt när man håller inne på-knappen en stund för att bryta strömmen. Det spelar inte så stor roll om man är inne i bios, spelar spel, surfar eller bara lämnat den på utan att logga in. Har även testat att boota ett minnestest och den dog efter att ha hållit på med det tillräckligt länge. Oftast handlar det om 30+ min till 1-2 timmar innan den dör.

Andra konstiga saker den gör är att ibland så kan den inte riktigt starta upp när man klickar på start, några fläktar går igång men den verkar inte boota upp riktigt, detta händer dock mer sällan efter att jag bytte socket för mitt grafikkort. Ibland så kan det även vara så att när jag försöker sätta igång den så börjar fläktarna köra, stängs av och sedan sätter allt igång igen på riktigt. Den kan även ha svårt att klara av en restart när man försöker göra det via startmenyn.

Saker jag har testat:

Har laddat ner HWmonitor för att mäta temp på GPU och CPU, för att utesluta överhettning. - Märker inget speciellt när jag spelar och så.

Har stresstestat mitt grafikkort och mätt temp (kom upp till 75c som värst på gpu) - Dog såklart efter 50 min men märkte inget speciellt.

Har testat mina minneskort. (Vissa test kan inte genomföras då de tar längre tid än datorn kan leva). - Märkte inget speciellt.

Testat att byta socket för mitt grafikkort, detta gjorde saker aningen bättre. (innan dess så hade jag svårare att få igång datorn, tog flera gånger av att sätta på och stänga av och sådär).

Städat ur datorn, damm och dylikt.

Tagit ut och satt tillbaka ett batteri jag hittade på mitt moderkort, detta gav konstigt nog upphov till att min dator funkade riktigt bra under 5 timmar. (Trodde till och med att jag lyckats lösa problemet där ett tag). För att sedan bli lika knasig som vanligt efter den sessionen. (30 min+ livslängd).

Rensat Virus, använt MalwareBytes upprepade gånger.

Specs:

Grafikkort:
AMD Radeon HD 9770. Den bor nu i socket 0 och har även märkt att en av dess fläktar inte flyter på lika bra som de andra.

Processor:
Intel Core i5 4670K

Moderkort:
MSI Z87-G45

Nätaggregat:
Be-Quiet Pure Power L8 CM 630W.

Hårddiskar:
SSD SAMSUNG för windows och några väl valda spel.
Har en vanlig hårddisk på 1 terrabyte samt en äldre på 750 gb.

RAM:
Två stycken corsair xms3.
16,0GB Single-Channel DDR3.

Övrigt

Svarar hemskt gärna på övirga frågor och uppdaterar detta inlägg ifall jag kommer på mer eller om ni kommer på bra saker jag bör lägga till. Tack så mycket på förhand.

Vänligen,
Christoffer.

Permalänk
Medlem

Själv misstänker jag att det kan vara maskinvaruproblem då den även dör i BIOS eller i ett bootat test.

De bovar jag misstänker är grafikkortet, nätaggregatet eller moderkortet. Men hårvara är inte min starka sida.

Permalänk
Medlem

Hade tänkte att bara uppdatera mitt huvudinlägg med följande info som kan vara av intresse men verkar inte gå så blir tyvärr att jag måste skriva ett nytt meddelande..

Minnestestet jag gjorde heter memtest86.

Stresstestet för gpu heter FurMark. Kom upp i 85 000 frames, 85 fps med en temp på gpu'n på 77 c när datorn väl dog, men vet inte alls om den dog pga testet eller för att den alltid gör det.

Hann med två games overwatch tidigare idag innan den stängdes av.

Permalänk

jag skulle spontant säga nätagget, hade en dator som gjorde liknande varje gång jag starta ett spel eller ibland bara var idle, se om du kan prova ett annat nätagg alltså PSU

Permalänk
Medlem

Låter som ett defekt nätaggregat, alt moderkortet.

Permalänk
Medlem

som sagt skulle jag gissa på nätagget

Permalänk
Medlem

Tack för era svar! Ska kolla om jag kan ragga upp ett nätagg av någon kompis att testa med. Någon som mer specifikt kan förklara vad som kan tänkas vara fel på nätagget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunchax:

Tack för era svar! Ska kolla om jag kan ragga upp ett nätagg av någon kompis att testa med. Någon som mer specifikt kan förklara vad som kan tänkas vara fel på nätagget?

Nätaggregat slits med tiden, och kan t.ex. få problem med att hålla stabila spänningar. Men exakt vad som är fel på ett nätagg är svårt att säga, det finns så mycket som kan gå fel. I regel så är det inte kostnadseffektivt att försöka felsöka nätagg, det blir billigare att bara köpa ett nytt.

Permalänk
Hedersmedlem

BeQuiet Pure Power är budgetbyggen med dåliga kondensatorer (CapXon) som har relativt kort livslängd, så det är en tänkbar orsak. Den typen av byggen är gjorda att hålla garantitiden ungefär (runt 3 år).

Köp bättre kvalitet nästa gång så minskar risken för problem. Forumet är fullt av bra rekommendationer, t ex EVGA G2 eller Corsair RMx (endast dessa modeller, finns andra skäpagg från samma märken) eller valfritt SeaSonic (som konstruerar och bygger själva och i princip aldrig gjort ett dåligt nätagg).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Hej alla! Nu har jag lite uppdateringer angående min dator, skickade in mitt nätaggregat på service men de hittade inget fel på det men fick ett nytt just in case på garantin. Så det var ju schysst av de jag köpte datorn av.

Men problemet kvarstår.. Kan det vara moderkortet? Jag vet inte hur jag ska gå vidare nu. Äre dags att ringa någon form av data-fixar-företag eller skicka in mitt moderkort för service/garanti?

Permalänk
Medlem

Vad får du för tempratur på CPU?

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

@CynXen:

Senast den dog så låg det mellan 35-50 C.

Datorn dör oberoende på om jag bara är i bios eller kör ett krävande spel så det är olika beroende på, oftast är det 45 min - timme som den lever.

Permalänk
Medlem

@Sunchax: Hmm. ja då är det ju inte det iaf. Låter onekligen som moderkort.

Kolla så du inte har glapp i någon USB enhet, kortsluter man en USB-port stängs datorn av direkt utan någon varning.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB