Dator stängs av plötsligt nu och då, behöver hjälp.

Permalänk
Medlem

Dator stängs av plötsligt nu och då, behöver hjälp.

Hej Sweclockers!

Bra nyheter, äntligen fått en anledning att bli medlem istället för passiv observatör på sweclockers!

Dålig nyhet, min kära dator som är lite mindre än 3 år gammal självdör och jag skulle verkligen vilja hitta en lösning på detta.

Då jag är student och inte har stort kapital så vill jag helst inte köpa en helt ny dator just nu, möjligtvis efter sommaren. Om det är hådvarufel så kan jag tänka mig köpa nya grejer men gärna så att det passar in bra med framtida köp av nya delar.

Först hade jag problem med min dator runt jul, mixtrade lite med datorn och så har det funkat bra ända tills för någon veckor sedan.

Problembeskrivning:
Det som händer är att min dator stängs av likt när man håller inne på-knappen en stund för att bryta strömmen. Det spelar inte så stor roll om man är inne i bios, spelar spel, surfar eller bara lämnat den på utan att logga in. Har även testat att boota ett minnestest och den dog efter att ha hållit på med det tillräckligt länge. Oftast handlar det om 30+ min till 1-2 timmar innan den dör.

Andra konstiga saker den gör är att ibland så kan den inte riktigt starta upp när man klickar på start, några fläktar går igång men den verkar inte boota upp riktigt, detta händer dock mer sällan efter att jag bytte socket för mitt grafikkort. Ibland så kan det även vara så att när jag försöker sätta igång den så börjar fläktarna köra, stängs av och sedan sätter allt igång igen på riktigt. Den kan även ha svårt att klara av en restart när man försöker göra det via startmenyn.

Saker jag har testat:

Har laddat ner HWmonitor för att mäta temp på GPU och CPU, för att utesluta överhettning. - Märker inget speciellt när jag spelar och så.

Har stresstestat mitt grafikkort och mätt temp (kom upp till 75c som värst på gpu) - Dog såklart efter 50 min men märkte inget speciellt.