Permalänk
Medlem

Frågor angående Webben

Tjenare! Det är så att jag har gått runt med en bra ide ett tag nu och nu när jag tar studenten så funderar jag på att förverkliga iden.
Jag har tidigare erfarenheter av att koda en webbsida men i kursen så fick vi aldrig lära oss hur en sida ligger ute på nätet förutom kod. Då undrar jag hur man får upp en sida på nätet?

Jag har tänkt och fixa ett forum, ett som flashback ungefär, ska vara simpelt och cleant, kommer det ta tid och krävs det mycket erfarenheter att skapa ett sånt forum? Hur är det med säkerheten och inloggningar? Om jag inte tänkt och ha en webbhotell nu, hur gör jag då? Tar en dator och har den som en server? Räcker en "monster dator" långt?

fler frågor kommer men vi börjar här. Alla svar uppskattas!

edit:hur är det med rättigheter av kod osv? Finns det något sådant?

Permalänk
Skrivet av 007onex:

Tjenare! Det är så att jag har gått runt med en bra ide ett tag nu och nu när jag tar studenten så funderar jag på att förverkliga iden.
Jag har tidigare erfarenheter av att koda en webbsida men i kursen så fick vi aldrig lära oss hur en sida ligger ute på nätet förutom kod. Då undrar jag hur man får upp en sida på nätet?

Jag har tänkt och fixa ett forum, ett som flashback ungefär, ska vara simpelt och cleant, kommer det ta tid och krävs det mycket erfarenheter att skapa ett sånt forum? Hur är det med säkerheten och inloggningar? Om jag inte tänkt och ha en webbhotell nu, hur gör jag då? Tar en dator och har den som en server? Räcker en "monster dator" långt?

fler frågor kommer men vi börjar här. Alla svar uppskattas!

Det finns massor av gratisforum du kan använda dig av, det är mycket lättare än att du ska försöka koda ett helt eget forum från grunden. Så kör på något som redan finns.

Om du nu inte ska ha ett webhotell och köra sidan lokalt behöver du installer webserver på datorn. T.ex apache eller köra med Windows IIS kanske..? Sen lägger du filerna du kodat i mappen som är angiven i programvaran. Googla, det är lättare. Du behöver självklart registera ett domännamn med, om du inte hade tänkt att man ska gå direkt mot IP-adress vilket blir rörigt och confa så adressen översätts till din ip på den dator du hade tänkt använda.

Bara ett forum med inte allt för många användare kräver inte vidare mycket. Men om forumet skulle bli stort får du nog fundera på att ha något annat än en hemdator som server med tanke på uptime och bandbredd.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 007onex:

Tjenare! Det är så att jag har gått runt med en bra ide ett tag nu och nu när jag tar studenten så funderar jag på att förverkliga iden.
Jag har tidigare erfarenheter av att koda en webbsida men i kursen så fick vi aldrig lära oss hur en sida ligger ute på nätet förutom kod. Då undrar jag hur man får upp en sida på nätet?

Jag har tänkt och fixa ett forum, ett som flashback ungefär, ska vara simpelt och cleant, kommer det ta tid och krävs det mycket erfarenheter att skapa ett sånt forum? Hur är det med säkerheten och inloggningar? Om jag inte tänkt och ha en webbhotell nu, hur gör jag då? Tar en dator och har den som en server? Räcker en "monster dator" långt?

fler frågor kommer men vi börjar här. Alla svar uppskattas!

Vänta med att skaffa ett webhotell tills du har snickrat ihop det du vill bygga. Jag håller med tidigare svar att det nog är enklare att ta något färdigt. Det finns mycket att tänka på när det gäller säkerhet om du har tänkt lansera detta stort, både i form av att man kan hacka din server (mha tex SQL injection och andra tekniker) och att man kan hacka andra forumanvändares datorer (genom att tex injecera kod i inlägg osv.).

När det gäller att driva lösningen så är det snarare bandbredd och tillgänglighet som kommer att vara problemen. Det beror lite på hur du skriver ditt forum och exakt vilka funktioner du har, men normalt sett ska ett forum inte dra mycket kraft.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@giplet: @babbelfisk: tack för svaret, grejen är att jag har många års erfarenhet inom it men just webbutveckling har jag aldrig varit in och petat. Så jag vet inte vart jag ska börja söka osv.
Det är planerat att det ska bli stort. Att det inte kräver mycket kraft underlättade mycket måste jag säga.

Permalänk
Medlem

hur kan det vara gratis? Tänkte mer "om det är bra för att vara sant så är det inte det" alltså vad är downs med klara forum kod?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

hur kan det vara gratis? Tänkte mer "om det är bra för att vara sant så är det inte det" alltså vad är downs med klara forum kod?

Tja!

Det finns både fördelar och nackdelar med färdiga forum.
Både Swec och Flashback byggdes från början rakt på "ett färdigt system". Just Flashback byggdes på vBulletin vilket enligt mig är en av de bästa forummjukvarorna på marknaden. Visserligen måste man köpa en licens för några tusenlappar, men vBulletin har mycket mer funktioner och är relativt enkelt att administrera.

Det finns även ett par andra färdigbyggda så som myBB, phpBB och SMFforFree.
myBB är väldigt simpelt att installera, konfigurera och administrera. Nackdelen med myBB är att det inte finns så där jättemycket funktioner, det finns visserligen plugins("tilläggsprogram") man kan installera, men de håller lite olika standard. Det jag gjorde när jag behövde en funktion var att bygga den själv, men då har man även det största ansvaret för att ingen ska kunna använda koden som en väg in i ditt forum, för att injektera skadlig kod b.la.

phpBB tyckte jag kändes lite fattigt, gillade det inte alls. Visserligen var det simpelt.

SMF körde jag med i flera år, det var enkelt att få igång, även att migrera från andra forumsystem.

Känner man att någon funktion fattas så finns det plugins till samtliga ovan. Det finns även teman som man ändrar utseendet med.

De största fördelarna med att använda ett färdigbyggt forumsystem är att man slipper tänka jättemycket på säkerheten. Det är mest att hålla forumet uppdaterat när det kommer nya uppdateringar. Vissa måste man uppdatera manuellt genom att byta ut filer, vissa trycker man på en knapp för att uppdatera.

Nackdelarna skulle jag säga är att man inte kan göra allt precis som man vill.

När jag administrerade ett lite större gamingcommunitys forum körde vi först phpBB, gick över till myBB då det kändes bättre. Sedan testade vi vBulletin en stund men ägaren var för snål för att köpa en licens, så vi gick tillbaks till myBB i ett par år tills jag hoppade av.

Hör av dig om du har fler frågor.

/FobbanN

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

hur kan det vara gratis? Tänkte mer "om det är bra för att vara sant så är det inte det" alltså vad är downs med klara forum kod?

Inget alls skulle jag säga. PhpBB är gratis och troligen den mest använda forummjukvaran.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Gigabyte Z170X-UD3 | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2400Mhz | EVGA GTX 980Ti Hybrid | Samsung 950 PRO 256GB | Noctua NH-D15 | EVGA G2 750 | Fractal Design Define R5

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 007onex:

@giplet: @babbelfisk: tack för svaret, grejen är att jag har många års erfarenhet inom it men just webbutveckling har jag aldrig varit in och petat. Så jag vet inte vart jag ska börja söka osv.
Det är planerat att det ska bli stort. Att det inte kräver mycket kraft underlättade mycket måste jag säga.

Skrivet av 007onex:

hur kan det vara gratis? Tänkte mer "om det är bra för att vara sant så är det inte det" alltså vad är downs med klara forum kod?

Just dessa två inläggen har jag svårt att få ihop. Har man många års erfarenhet av IT så bör man inte behöva ställa frågor om hur Open Source med MIT och GPL-licenser fungerar som ekonomisk modell. Ja, hur kan det vara gratis?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Just dessa två inläggen har jag svårt att få ihop. Har man många års erfarenhet av IT så bör man inte behöva ställa frågor om hur Open Source med MIT och GPL-licenser fungerar som ekonomisk modell. Ja, hur kan det vara gratis?

Då det har varit en hobby så har det inte varit seriöst på den nivån, så jag vet inte hur det gäller med licenser osv när det gäller kod, vill bara vara på säkra sidan. Jag skrev det så för att ni ska veta att jag är hemma men inte just när det gäller webb.
Nu tänker jag på en mer seriös sida, där allt ska vara legit så att ingen kommer och stämmer mig på några mille i framtiden. Detta ska vara ett företag i framtiden har jag räknat med och inte att jag som privatperson har kul med en sida

Permalänk
Medlem

Kanske Apachez på www.tbg.nu kan dela med sig av den mjukvaran.
Inte så snyggt kanske men grymt snabbt och resurssnålt, kör på en P2'a eller nåt fortfarande (om http://www.tbg.nu/cgi-bin/about.cgi stämmer).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Kanske Apachez på www.tbg.nu kan dela med sig av den mjukvaran.
Inte så snyggt kanske men grymt snabbt och resurssnålt, kör på en P2'a eller nåt fortfarande (om http://www.tbg.nu/cgi-bin/about.cgi stämmer).

oj det förvåna mig att pi:n klara av det. Fast jag skulle vilja ha ett forum som är simpelt, ett forum för dummies

Permalänk
Medlem

Om du vill ha ett mer modernt alternativ till phpBB, vBulletin och de andra forummjukvarorna från tidigt 2000-tal kan det vara värt att testa Discourse.

Permalänk
Medlem

måste säga Tack som fan till alla, ni har underlättat mycket för mig men det är mycket kvar hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

oj det förvåna mig att pi:n klara av det. Fast jag skulle vilja ha ett forum som är simpelt, ett forum för dummies

P2 som i Pentium 2, vette 17 hur snabb en Pi2 är i jämförelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

P2 som i Pentium 2, vette 17 hur snabb en Pi2 är i jämförelse

Pentium 2 från mitten av 90-talet och snurrar i ca 200-400Mhz mot en Pi2 som kör i 900Mhz och 20år+ ny teknologi. Undrar vilken som är snabbast

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

P2 som i Pentium 2, vette 17 hur snabb en Pi2 är i jämförelse

Skrivet av GreyWilk:

Pentium 2 från mitten av 90-talet och snurrar i ca 200-400Mhz mot en Pi2 som kör i 900Mhz och 20år+ ny teknologi. Undrar vilken som är snabbast

jaha tänkte inte på det,
ska testa köra på min RPi2 nu

Edit: jag följer en guide nu och där så kommer jag att installera apache, några åsikter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

Pentium 2 från mitten av 90-talet och snurrar i ca 200-400Mhz mot en Pi2 som kör i 900Mhz och 20år+ ny teknologi. Undrar vilken som är snabbast

Skillnaden är kanske inte lika stor som du förväntar dig...
http://www.roylongbottom.org.uk/dhrystone%20results.htm
P2 450MHz 813 VAX MIPS
Pi2 900MHz 1538 VAX MIPS
i7 4820K 3700MHz 32659 VAX MIPS

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Skillnaden är kanske inte lika stor som du förväntar dig...
http://www.roylongbottom.org.uk/dhrystone%20results.htm
P2 450MHz 813 VAX MIPS
Pi2 900MHz 1538 VAX MIPS
i7 4820K 3700MHz 32659 VAX MIPS

Fast körs dessa dhrystonetesten på en kärna eller alla? P2 hade en kärna och ingen hyperthreading-teknologi.
Om det endast körs på en kärna så bör ju RPi2 ses som "fyra" gånger gånger snabbare än "1538 VAX MIPS" och då springer ju prestandan iväg destå mer. Sen gissar jag ju på att minnet är mycket snabbare och det testas inte här., en viktig faktor inom många områden.
Dhrystone verkar kunna få plats i cachen på många processorer.

Permalänk
Hedersmedlem

Jämförelsen mellan P2 och Pi2 blir väldigt svår eftersom ARM-processorn i en Pi2 är en RISC. Det betyder att den kan behöva utföra flera instruktioner för att göra samma sak som P2'an gör med en. Å andra sidan så tar instruktionerna normalt färre klockcykler. De hanterar saker helt annorlunda.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!