Fler som har problem med Apple TV4?

Permalänk
Medlem

Fler som har problem med Apple TV4?

Har en Apple TV4 som jag har ganska stora problem med.
Viaplay framförallt fuckar ur allt som oftast och vill inte ladda material m.m.
Ofta tappar apple tv:n nätverket och förlorar således sin IP-adress. En reboot av hela apple tv:n krävs i det läget och då fungerar det ofta normalt en stund till.. Värt att nämna är att jag kör trådat, så det har inget med wifi att göra.

Nu ikväll tappar skiten uppkoppling hela jävla tiden samtidigt som övriga apparater fungerar helt utmärkt i nätverket och internet fungerar utan anmärkning på andra enheter. I detta läge är det alltså apple tv:n som tappar hela nätverket och inte viaplayappen som bråkar..

Sedan jag bytte till en apple tv av fjärde generationen så bråkar det mer än vad det någonsin gjort på mina två gamla apple tv3 tillsammans..

Någon mer som har problem med sin apple tv 4 och/eller vet vad fan man kan göra för att ordna till problemet får gärna sjunga ut i kör i denna tråd. Alla tips mottages tacksamt då det är extremt jäkla frustrerande när streamingen ballar ur!

Tack på förhand!

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Tyvärr inte. 2 av 3 trådar hade med wifi att göra och enda slutsatsen jag hittade var att dra strömkabel samt logga in och ut kontot på den, vilket inte hjälper.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

@SanTeoX: testat sätta fast IP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

@-=fredrik=-: testat sätta fast IP?

Hjälper inte det heller. Apple tv:n påstår då och då att inget nätverk finns.
Nu har den lagt av helt och vägrar spela upp något från någon källa trots
att den får IP. Värt att notera är att jag då switchat kablar och plats
i switchen med förstärkaren för att uteslutade kablar och switch.
Övriga prylar i samma switch knorrar inget på internetuppkopplingen..

Jävla skitpryl. Apple TV3 fungerade fan mycket bättre.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Vet att en del som fått problem med nätverket med andra prylar, har löst detta med annan router.
Kan det vara så att du har en äldre router och den inte längre är kompatibel..?

Bara spånar lite..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Du kör med kabel alltså? Testat med wifi? Vad har du för router?

Testat återställning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Vet att en del som fått problem med nätverket med andra prylar, har löst detta med annan router.
Kan det vara så att du har en äldre router och den inte längre är kompatibel..?

Bara spånar lite..

Jag kör med en Sophos UTM (9.4), med egenbyggd dator. Ej gammal alls. Saken är den att apple tv:n har funkat bra tidigare i nätverket.
Tog min gamla apple tv3 igår och kopplade in, fungerade klockrent direkt.
Tror inte det är mitt nätverk det är fel på, utan apple tv:n.
Kör inga gamla prylar i nätverken (har några olika vlan).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Du kör med kabel alltså? Testat med wifi? Vad har du för router?

Testat återställning?

Har som jag skrev ovan en brandvägg, Sophos UTM, ej någon medioker konsumentrouter. Har kört denna setup med brandväggen i över ett år utan problem. På senare tid som det börjat strula. Den funkar bra ibland (apple tv:n alltså) för att sedan bråka järnet och påstå att inget nätverk hittas.

Får testa o resetta apple tv:n o se om det gör nån skillnad.
Gamla Apple tv 3 känns stabilare dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Jag har en jag med, noll problem (som med 2:an och 3:an). Har fungerat klockrent helt u.a. Så, när jag läser om dina problem så börjar jag fundera på om det inte är routern (men det spåret är ni ju inne på) eller om den faktiskt står på ett olyckligt ställe där den eventuellt störs ut av något annat. Du har inte typ ställt den på bashögtalaren, nära en trafo etc?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Har som jag skrev ovan en brandvägg, Sophos UTM, ej någon medioker konsumentrouter. Har kört denna setup med brandväggen i över ett år utan problem. På senare tid som det börjat strula. Den funkar bra ibland (apple tv:n alltså) för att sedan bråka järnet och påstå att inget nätverk hittas.

Får testa o resetta apple tv:n o se om det gör nån skillnad.
Gamla Apple tv 3 känns stabilare dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Kontakt med Apple Support om de?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Har som jag skrev ovan en brandvägg, Sophos UTM, ej någon medioker konsumentrouter. Har kört denna setup med brandväggen i över ett år utan problem. På senare tid som det börjat strula. Den funkar bra ibland (apple tv:n alltså) för att sedan bråka järnet och påstå att inget nätverk hittas.

Får testa o resetta apple tv:n o se om det gör nån skillnad.
Gamla Apple tv 3 känns stabilare dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Sätter en femma på att nätverket spökar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SanTeoX:

Har som jag skrev ovan en brandvägg, Sophos UTM, ej någon medioker konsumentrouter. Har kört denna setup med brandväggen i över ett år utan problem. På senare tid som det börjat strula. Den funkar bra ibland (apple tv:n alltså) för att sedan bråka järnet och påstå att inget nätverk hittas.

Får testa o resetta apple tv:n o se om det gör nån skillnad.
Gamla Apple tv 3 känns stabilare dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du möjlighet att testa din Apple tv4 i något annat nätverk? Även om nätverket inte krånglar händer det ju att vissa prylar bara inte fungerar med vissa konfigurationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Sätter en femma på att nätverket spökar.

Inte en enda annan pryl strular i mitt nätverk och jag har bra koll på mitt nätverk, men visst kan det vara så. Tror dock inte så är fallet.
Har en väldig massa enheter inkopplade, från servrar till plattor..
Tror snarare det är Apple tv:n som bråkar. Ska ta och resetta den som sagt, inte hunnit ännu.
Återkommer när den är resettad. Ville mest kolla om fler har problem, men så verkar ju inte vara fallet.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Jag har en jag med, noll problem (som med 2:an och 3:an). Har fungerat klockrent helt u.a. Så, när jag läser om dina problem så börjar jag fundera på om det inte är routern (men det spåret är ni ju inne på) eller om den faktiskt står på ett olyckligt ställe där den eventuellt störs ut av något annat. Du har inte typ ställt den på bashögtalaren, nära en trafo etc?

Nix, baslådan står ca 3 meter bort.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Förmodligen har du redan kollat detta, fast du kör kabel så kan inställningen på apple tv vara på wifi kanske?

Permalänk
Medlem

Har också haft lite skumma problem på min ATV4, det gäller dock endast youtube appen, efter vissa reklamsnuttar börjar alla klipp man kollar på hacka och då måste jag starta om hela enheten.

Permalänk
Skrivet av SanTeoX:

Inte en enda annan pryl strular i mitt nätverk och jag har bra koll på mitt nätverk, men visst kan det vara så. Tror dock inte så är fallet.
Har en väldig massa enheter inkopplade, från servrar till plattor..
Tror snarare det är Apple tv:n som bråkar. Ska ta och resetta den som sagt, inte hunnit ännu.
Återkommer när den är resettad. Ville mest kolla om fler har problem, men så verkar ju inte vara fallet.

Kan nästan lova att det är nätverket/någon inställning i nätverket och inte Apple TV:n som är källan till problemet. Som en annan skrev ovan: även om nätverket inte krånglar händer det ju att vissa prylar bara inte fungerar med vissa konfigurationer. Speciellt med Apples produkter. Hade själv problem med att streama trådlöst över Airplay, hade med en inställning i routern att göra.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av gtg83:

Förmodligen har du redan kollat detta, fast du kör kabel så kan inställningen på apple tv vara på wifi kanske?

Den kör på tråd, wifi används inte i apple tv:n. Kollat det med.

Skrivet av TobiasStockholm:

Kan nästan lova att det är nätverket/någon inställning i nätverket och inte Apple TV:n som är källan till problemet. Som en annan skrev ovan: även om nätverket inte krånglar händer det ju att vissa prylar bara inte fungerar med vissa konfigurationer. Speciellt med Apples produkter. Hade själv problem med att streama trådlöst över Airplay, hade med en inställning i routern att göra.

Vi får se, inte omöjligt, men som sagt så har apple tv:n fungerat över ett år utan större bekymmer för att senaste veckorna börja bråka utan några förändringar i nätverket. Mina två andra apple tv (gen 3) fungerar utan anmärkning så märkligt att fyran skulle ha problem med mitt nätverk. Då är det ju snarare så det är problem med apple tv 4 i vissa nätverk snarare än att det är fel i nätverket..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Nix, baslådan står ca 3 meter bort.

Testa att flytta iaf och byt fas.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Prova att stänga av IPv6 på Apple TVn

Permalänk
Medlem

Det kan ju faktiskt vara fel på själva hårdvaran också

Permalänk
Medlem

Fler som har problem med Apple TV4?
Hej Fredrik,

Jag har samma problem som du och som driver mig till vansinne snart! Kör TV4 trådbundet. Har testat allt.. tom att återställa till fabriks inställningar på AppleTv. Tidigare generation fungerar klockrent för mig... Har du kommit på vad det är får du gärna hojta till.
hlsn
/7anders