Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

6GB av 8GB Totalt används!

God kväll...

Irriterar mig på detta. Jag byggde egen dator med bla 8 GB ram vid slutet 2013 (har jag för mig)
Iom W10 och 64Bit verkar jag nu ha problem (Som jag inte märkt av tidigare)

Windows detekterar 8GB allt enl. protokollet så att säga men endast 6GB kan användas.
Windows egna resursövervakare, UEFI, Speccy. Aida64 säger samma sak.

Har prövat på endast förtillfället att byta plats på stickorna och både aktiverat/avaktiverat "maximum memory" i Msconfig, uppdaterar UEFI. Inget hjälpt.

Dags att köra memtest under natten? Byta ut dem? Jag har planer på att ominstallera OS'et i snar framtid om det möjligen hjälper.

Dold text
Permalänk
Medlem

Jag ser inget fel? Enligt alla dina bilder har du 8GB RAM. Ser inte ens varifrån du fått 6GB. EDIT: Menar du att RAM minnet fastnar på 6GB? Hänger inte med riktigt vad du menar.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av philipborg:

Jag ser inget fel? Enligt alla dina bilder har du 8GB RAM. Ser inte ens varifrån du fått 6GB. EDIT: Menar du att RAM minnet fastnar på 6GB? Hänger inte med riktigt vad du menar.

Vet inte varför jag fått för mig att nåt är fel. Men allt ser ju bra ut?
Spel som Doom och Cod Advanced warfare slukar arbetsminnet. +4GB används och spelen tvingas avslutat.

Permalänk
Inaktiv

Har du rapid mode enabled i Magician prova stäng av det.

Permalänk
Medlem

Vet att man kan få problem med att för lite ram finns tillgängligt, men då brukar det vara i den högra delen på bild 1 där installerad ram är 8GB (6GB tillgängligt), vilket inte är i detta fall. Ser man på vänstra delen så är 8 - 2,9 = 5,1. Av dessa 5,1 så är cachen 3,2. Med andra ord 1,9 GB används inte till något i detta fall.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Vet inte varför jag fått för mig att nåt är fel. Men allt ser ju bra ut?
Spel som Doom och Cod Advanced warfare slukar arbetsminnet. +4GB används och spelen tvingas avslutat.

Kolla igenom dina inställningar för virtuellt arbetsminne. Utan virtuellt arbetesminne blir windows grinig när man kommer upp runt 75%.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av anon179202:

Har du rapid mode enabled i Magician prova stäng av det.

Nepp.

Skrivet av philipborg:

Kolla igenom dina inställningar för virtuellt arbetsminne. Utan virtuellt arbetesminne blir windows grinig när man kommer upp runt 75%.

Will do. Vad rekommenderas för storlek?

Tack för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Will do. Vad rekommenderas för storlek?

Automatiskt brukar räcka men manuellt går också bra. Jag skulle råda om att ha 8GB virtuellt minne för en totalsumma på 16GB minne. Visserligen kan du öka det om du gör saker som kräver mer än 16GB, men det är vad jag skulle säga lagom för diverse spelande.

Det kan även hända att ditt virtuella minne har blivit korrupt. Då behöver man tag bort det och sedan återaktivera det igen, minns inte exakt hur man tar bort det och inte bara avaktiverar det.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av philipborg:

Automatiskt brukar räcka men manuellt går också bra. Jag skulle råda om att ha 8GB virtuellt minne för en totalsumma på 16GB minne. Visserligen kan du öka det om du gör saker som kräver mer än 16GB, men det är vad jag skulle säga lagom för diverse spelande.

Det kan även hända att ditt virtuella minne har blivit korrupt. Då behöver man tag bort det och sedan återaktivera det igen, minns inte exakt hur man tar bort det och inte bara avaktiverar det.

Jag ställde in fast virtuellt på 4GB och det verkade hjälpa. Spelade COD:AW i ca timme utan problem.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar dig att uppgradera till 16GB RAM. Du har plats med 2 stickor till, så du behöver bara köpa ett paket likadant minne, kostar bara 400 nytt

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av GilbertG:

Rekommenderar dig att uppgradera till 16GB RAM. Du har plats med 2 stickor till, så du behöver bara köpa ett paket likadant minne, kostar bara 400 nytt

Det skall jag göra. Likaså nytt MB, cpu, grafikkort osv:) Dock inte just nu.