Uppgradering av i7 860 dator m Skärm

Permalänk
Avstängd

Uppgradering av i7 860 dator m Skärm

Godmorgon!

Dammade av kompisens gamla dator med följande specifikationer:

P55-CD53 MSI Moderkort
4 GB (2X2) Ram
I7 860 Processor
5850 AMD
Standardkylare till processor men chassi är ett välventilerat (efter att jag dammat av det) Antec... något.
Nätagg vet jag faktiskt inte, för omständigt att ta ut just nu.

Datorn har ju ett par år på nacken, tänkte nu uppgradera denna pjäs så funderar på hur jag ska göra.

_______________________________________________________

Går det att klocka med nuvarande moderkort? Och hur enkelt är det att köpa 8 GB Ram att sätta i?
Nätagget behövs det kanske bytas ut?

Tänkte mig nåt i stil med Radeon 390, överklocka processor till 4ghz med ny kylare, samt uppgradera till 8 GB ram.
Kanske byta ut nätagget också.
Sedan köpa en 2560/1440 IPS 144HZ 27" för 4990:- på cdon.

Vad tros?

Permalänk

@oouhdawg: Det ska gå fint att överklocka CPU:n med det moderkortet. Men en eftermarknadskylare är att rekommendera, vilket du är inne på själv. En uppgradering till 8 eller 16 GB RAM är en bra idé då 4 GB börjar bli lite snålt i dagsläget.
Ett R9 390 är ett prisvärt kort, men att köpa ett nytt sådant nu när AMD's nästa generations kort är så nära lansering tycker jag verkar lite "dumt".

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Guybrush82:

@oouhdawg: Det ska gå fint att överklocka CPU:n med det moderkortet. Men en eftermarknadskylare är att rekommendera, vilket du är inne på själv. En uppgradering till 8 eller 16 GB RAM är en bra idé då 4 GB börjar bli lite snålt i dagsläget.
Ett R9 390 är ett prisvärt kort, men att köpa ett nytt sådant nu när AMD's nästa generations kort är så nära lansering tycker jag verkar lite "dumt".

Mjo har kommit fram till att jag behåller i7 860.
Köper nytt ram (2x4GB)

Sen angående grafikkort har vi ju problemet som du nämner. När förväntas AMD komma? Vilka priser kan vi se? Några Rebrands eller helt ny gen?
Är sugen på 390 eller gå på ett begagnat 980ti.

Nätagg, borde jag byta ut det för att vara säker? Det gamla har ju säkert .... 6-7 år på nacken, eller något sånt.

Borde jag även byta ut gamla ram? 2x2GB. Eller ska jag behålla dom och lägga till 8 nya?

Permalänk
Medlem

Vänta på Polaris från AMD tycker jag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dcxs:

Vänta på Polaris från AMD tycker jag.

Kommer segmentet runt 2000-3000 vara MYCKET bättre? 5-10% fps mot att jag kan använda datorn idag är ju en ganska enkel matematik tänker jag. Kan hitta 970 för 1700 kr beggat med.

Permalänk

@oouhdawg: AMD kommer avslöja mer kring Polaris nu den 31:a under Computex, så håll ögonen öppna. Det finns endast rykten och spekulationer om hur bra det nya korten kommer prestera mot de gamla, samt vilket pris de kommer landa på. Det är dock en ny generation kort med en ny arkitektur, så inga "rebrands" denna gång.

Att blanda olika typer av RAM kan orsaka problem, så satsa främst på att köpa två nya stickor på totalt 8 GB.

Du nämner aldrig vad du har för CPU i dagsläget, men har den några år på nacken och samtidigt inte är av bästa kvalitén bör du byta ut den tycker jag.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Guybrush82:

@oouhdawg: AMD kommer avslöja mer kring Polaris nu den 31:a under Computex, så håll ögonen öppna. Det finns endast rykten och spekulationer om hur bra det nya korten kommer prestera mot de gamla, samt vilket pris de kommer landa på. Det är dock en ny generation kort med en ny arkitektur, så inga "rebrands" denna gång.

Att blanda olika typer av RAM kan orsaka problem, så satsa främst på att köpa två nya stickor på totalt 8 GB.

Du nämner aldrig vad du har för CPU i dagsläget, men har den några år på nacken och samtidigt inte är av bästa kvalitén bör du byta ut den tycker jag.

Jodå, det står men kanske försvann i texten!

i7 860 är det. Den ska fungera fint enligt lite youtubeklipp jag kikat på.

Jag köpte ett 390 hursomhelst. Nu är jag ute efter en freesyncskärm, nätagg och en kylare så jag kan överklocka processorn lite, hmmmmm

Permalänk

@oouhdawg: Jag var nog lite trött då jag skrev det där inlägget, det ska stå "Du nämner aldrig vad du har för nätagg i dagsläget"

Visa signatur

Citera för svar.