Permalänk

Går i tankar om custom kablar

Tjolahopp!

Jag finner mig själv i tankarna på att på ett eller annat sätt upplyfta min dator med custom kablar för nätagg (och eventuellt sata) framförallt till mitt planerade chassibyte där det inte kommer finnas utrymme för att stuffa undan kablar. Vad tycker ni att jag bör göra?

Ska jag;

1. Ge mig in på att göra egna custom sleeved kablar och i såfall kan ni peka mig i rätt rikning?

2. Köpa färdiga custom kablar ifrån ex cablemods eller liknande? Och i såfall, om jag har ett corsair agg är det viktigt med vad för kablar jag väljer? (I mitt huvud borde en 24pins kabel vara densamme oavsett tillverkare, rätta mig om jag har fel)

Tack för att jag fick låna lite av er tid! Nörda på!

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

om du har många timmar att döda och klarar av att eventuellt skära dig i fingrarna samt lite sånt smått och gott kan du göra det själv, det är betydligt billigare än köpa färdigt meeeen tar mycket längre tid. har sleevat nättagg och det är jobbigt när kablar sitter hårt och det är typ 2 kablar som går till en kontakt och etc etc och risken är stor att du kommer stöta på dessa problem.

saken med olika tillverkare är att pinsen på kontakten på nättagget kan variera mellan märke och kanske även mellan modeller inom samma märke. t.ex en jord på agget kan gå till en 5v på moderkortet och vise versa och detta kan uppstå om man tar fel kablar, jag hoppas du förstår vad jag menar.

lycka till i vilket fall som helst

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Om du köper färdiga (eller kit) kablar från t.ex Cablemod (som jag för övrigt kan rekommendera starkt), varför inte köpa kablar som är specifikt tillverkade för att passa med ditt nätagg?

Edit: Sen som inlägget ovan redan noterat kan det vara krångligt att sleeva vissa kablar själv, jag skulle inte vilja försöka sleeva SATA-data t.ex. Just nu kanske det känns som att du inte behöver det, men när du väl börjat kan det vara svårt att sluta! (Iaf för mej, hehe)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheTypicalA:

Tjolahopp!

Jag finner mig själv i tankarna på att på ett eller annat sätt upplyfta min dator med custom kablar för nätagg (och eventuellt sata) framförallt till mitt planerade chassibyte där det inte kommer finnas utrymme för att stuffa undan kablar. Vad tycker ni att jag bör göra?

Ska jag;

1. Ge mig in på att göra egna custom sleeved kablar och i såfall kan ni peka mig i rätt rikning?

2. Köpa färdiga custom kablar ifrån ex cablemods eller liknande? Och i såfall, om jag har ett corsair agg är det viktigt med vad för kablar jag väljer? (I mitt huvud borde en 24pins kabel vara densamme oavsett tillverkare, rätta mig om jag har fel)

Tack för att jag fick låna lite av er tid! Nörda på!

Nej modulära kablar är inte standardiserade!
Ofta har även nätagg från samma tillverkare(tex Corsair) kablar som inte är likadant kopplade.
Försäkra dig om att du köper kablar som är avsedda för just ditt agg.

Felaktigt kopplade kablar orsakar skador, tex pajade diskar, kortslutning och/eller brända komponenter...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

@FatherOfThree: Bra att veta! tack för infon, då ska jag vara noggrann när jag kollar på custom kablar hos säljare osv!

Permalänk

@Vzano: the message got across tack för infon!

Permalänk
Medlem

Klart du ska sleeva kablarna själv och lära dig något på kuppen! Så klurigt är det faktiskt inte.

Låt mig rekommendera http://en.mdpc-x.com/ lycka till!