Inbyggt ljud vs Ljudkort

Permalänk
Medlem

Inbyggt ljud vs Ljudkort

Tjena, jag har ett Realtek Hd audio i mitt ljudkort och upplever att jag får ganska lågt och dovt ljud när jag t.ex spelar CSGO och liknande. Tror ni det skulle göra stor skillnad att stoppa i ett ASUS Xonar DGX t.ex? Skulle det vara värt det ? Blir ju lite osäker och läser på flera ställen att det inte är någon ide att byta ljudkort då dom oftast inte är bättre än det som sitter i moderkortet? Tack för tips och svar

Mvh

Permalänk
Medlem

Jag kör med Sennheiser Game zero samt creative sound blaster ZxR och det är stor skillnad om man jämför med inbyggt ljudkort samt "billigare" headsets. Glasklart ljud (Y)

Rekommenderar verkligen den kombon.

Visa signatur

PC Specifications:
| i7 13700KF | RTX 3070 LHR | MSI Z790 Pro | 1.5TB M.2 NVMe | Fractal Design R6 TG, Connect D1, S2 Vision FP | Fractal Design 1000W | Noctua D15 Chromax | Corsair 32GB 3600MHz | NZXT HUE+ | 6x Fractal Prisma |

Permalänk

Rent kvalitetsmässigt blir det ingen skillnad. Är det alltså ett dovt diskantfattigt ljud så kommer det även fortsätta vara så även om du byter ljudkort. Så länge det inte är fel på ljudkortet elelr drivrutinerna.

Det som däremot skiljer är hur pass bra ljudkortet är byggt och det kan påverka. Bland annat hur pass bra det kan driva hörlurar. Har man tungdrivna hörlurar så kan man behöva ett kort med lite extra kräm och det brukar ett lite bättre ljudkort klara av galant.

Vad är det för övrig utrustning du har?

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk

Det inbyggda ljudkortet i moderkortet brukar räcka för de flesta. Det är antagligen inte det som är felet med ditt ljud. Testa med lite olika hörlurar, patcha drivrutiner om det går och pilla lite med inställningarna så ska det nog gå bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem

Jag har ett par Steelseries Siberia 200 och använder nu det inbyggda ljudet på ett MSI B85M-E45 (Realtek ALC887).

Permalänk
Medlem

Ja, tex ett DGX är bra mycket bättre än något integrerat ljudkort.
Känner mig lurad som i flera år trodde på folk som påstod att integrerade ljudkort var lika bra som separata ljudkort.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Skrivet av Storage Jar:

Ja, tex ett DGX är bra mycket bättre än något integrerat ljudkort.
Känner mig lurad som i flera år trodde på folk som påstod att integrerade ljudkort var lika bra som separata ljudkort.

Lika bra är de såklart inte, men det beror också på vad man ska använda dem till. Som sagt, ljudkretsen i ett inbyggt är precis lika bra som i ett externt. Skillnaden är komponenterna omkring och hur det i övrigt är uppbyggt. Brusförhållande och annat kan skilja mycket mellan inbyggt och externt, men rent kvalitetsmässigt, hur ljudbilden skapas med frekvensomfånf, transienter m.m, är det knappt ens mätbara skillnader.

Men man får också då komma ihåg att det här gäller när inbyggda ljudkort är rätt designade. Det finns även ett flertal moderkort som är direkt feldesignade i sina ljudkort eller drivrutiner som påverkar ljudet så att det inte blir som den uppspelade källan.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

@haloumi: Hur låter lurarna ur en telefon eller en tablet? Lurarna är lättdrivna med 32 ohm lch 112 dB/mW så dom bör låta som dom ska ur en hyffsad telefon, dvs inte Samsung!

Jag tror inte det är ditt inbyggda ljudkort såvida inte MSI har gjort bort sig med tex utimpedansen. Testa ur något annat och återkom, tex lite musik från spotify. Gör ett A/B test och försök jämföra med ugefär samma ljudvolym.

Edit: Koppla även in hörlurarna direkt in i moderkortet, inte i frontpanelen i chassit. Har hört om folk som fått bättre ljud då också då skitkablarna frontpanelen kan utsättas för störningar/extra motstånd.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av haloumi:

Jag har ett par Steelseries Siberia 200 och använder nu det inbyggda ljudet på ett MSI B85M-E45 (Realtek ALC887).

Om du vill ha bättre ljud så köp bättre hörlurar.
Ett nytt ljudkort kommer inte påverka nämnvärt.

Som andra har sagt så prova att koppla in hörlurarna direkt på ljudkortet där bak istället för att använda chassits anslutningar, det kan hjälpa lite.

Permalänk
Medlem

Fick tag på ett beg. till bra pris så köper ett och testar vad jag tycker och om jag märker av någon nämnvärd skillnad. Tack för alla svar.

Permalänk
Skrivet av heatm:

@haloumi: Hur låter lurarna ur en telefon eller en tablet? Lurarna är lättdrivna med 32 ohm lch 112 dB/mW så dom bör låta som dom ska ur en hyffsad telefon, dvs inte Samsung!

Vad menar du med "dvs inte Samsung"? Bara nyfiken xD

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av haloumi:

Tjena, jag har ett Realtek Hd audio i mitt ljudkort och upplever att jag får ganska lågt och dovt ljud när jag t.ex spelar CSGO och liknande. Tror ni det skulle göra stor skillnad att stoppa i ett ASUS Xonar DGX t.ex? Skulle det vara värt det ? Blir ju lite osäker och läser på flera ställen att det inte är någon ide att byta ljudkort då dom oftast inte är bättre än det som sitter i moderkortet? Tack för tips och svar

Mvh

När det gäller analogt ljud så är det olikheter. Men ett externt ljudkort behöver inte vara bättre än det på moderkortet. Det beror ju på vad det är för moderkort och tvärtom, vad det är för externt/ljudkort. Ofta kan de ha samma chipset, men kan vara olika påverkade utav intilliggande elektriska komponenter. Hade en setup där det kom svagt ljud när jag rörde musen.

Sen nämnde du hörlurar. De kan åsså spela roll. Hela kedjan från ljudkälla till dit öra spelar roll.

Själv kör jag med externt ljudkort, men det är för att jag är musiker och behöver ingångarna.

Sen kan jag tipsa om att det fins equalizers som du kan ändra på windows ljud med. Det kan göra en hel del. Prova höja högre register innan du avfärdar ditt ljudkort.

*Edit*

Här är länken till eq'n du kan testa:

https://sourceforge.net/projects/equalizerapo/

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Vad menar du med "dvs inte Samsung"? Bara nyfiken xD

Han menar nog att samsungs telefoner har väldigt lågt ljud i hörlursuttaget. Vilket han har rätt i. Urkasst ljud.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

@haloumi:
Intressant, testade precis idag SteelSeries Siberia 200 med Asus Xonar DX, Realtek HD inbyggt, och Lenovo laptops "lyx" ljud. Med Dolby Headphone avstängt på Xonar kortet lät det exakt likadant på alla tre, Siberia 200 har ett extremt burkigt ljud och svagt mellanregister, med mycket ljud samtidigt lät det som sprängda högtalare med så orent ljud.

Med Dolby Headphone påslaget hör man hur hela mellanregistret försvinner när lite bas kommer, svagheterna i hörlurarna kryper fram så otroligt starkt. Och det låter fortfarande burkigt, så upplevelsen är värre.

dvs. Nej med Siberia 200 lurar kommer du snara få sämre ljud med ett bättre ljudkort. På Torsdag kommer vi(min syster och jag) att testa mina Sennheiser HD-650 lurar med dem tre och höra vad skillnaden blir mellan ljudkorten.