Hjälp! Vilken dator passar mig bäst?

Permalänk

Hjälp! Vilken dator passar mig bäst?

Hej!

Jag har fått lite intresse för film och bildredigering och tänkte införskaffa mig en stationär dator till detta men samt till vardaglig basis och även lite lättare spel som kanske football manager och liknande. Vad är det jag ska lägga fokus på? Min prisklass 10 000 kr.

Har tittat lite på några modeller men vet inte alls om de duger:

http://www.siba.se/datorer/stationara-datorer/speldator/lenov...
http://www.siba.se/datorer/stationara-datorer/speldator/lenov...
https://www.komplett.se/product/783619/datorutrustning/pakete...

Har redan en stationär dator men jag vet inte känns som jag vill uppdatera mig. Den jag har nu består av:
1 st Intel Core i5-4690K
1st MSI Z97M-G43, Socket-1150
1st Seagate Barracuda® 500GB
2st Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9
1st XFX ProSeries Core Edition 550W PSU
1st Cooler Master CM Force 500 Midi Tower
1st Sapphire Radeon TRI-X R9 290 4GB "OC"
1st Samsung 850 EVO Series 250GB

Tack på förhand!

Permalänk

Den Dator du har nu lär prestera bättre en de 2 första du hade där från Siba
den från komplett är nästan i nivå med din.
de du ska kolla på är möjligtvis uppgradera grafikkort då de nya är på intåg.

Om du har en budget på 10000kr så kan du fläska på ordentligt och uppgradera den burk du har nu.
1) Nytt grafikkort med tanke på den budget du tänkt lägga på en ny dator ett Gtx 1080
2) Skaffa ett par ramminnen till alt skaffa 4 nya stickor i högre hastighet 16GB
3) om du inte redan har det en annan kylare till CPU som kyler bättre och låter dig köra processorn i högre klock
4) tryckluft. damma ur datorn om den börjat gå varmt.

Gjorde en lista på vad som kan läggas till på nuvarande dator
Visa signatur

2500k | Noctua NH-U14S | Sabertooth Z77 | 16Gb Vengeance
3850 † 5770 † 660ti † 970 |

Permalänk
Skrivet av Joel_Sthlm:

Den Dator du har nu lär prestera bättre en de 2 första du hade där från Siba
den från komplett är nästan i nivå med din.
de du ska kolla på är möjligtvis uppgradera grafikkort då de nya är på intåg.

1) Nytt grafikkort med tanke på den budget du tänkt lägga på en ny dator ett
Gtx 1080
2) Skaffa ett par ramminnen till alt skaffa 4 nya stickor i högre hastighet 16GB
3) om du inte redan har det en annan kylare till CPU som kyler bättre och låter dig köra processorn i högre klock

Okej så du tycker jag ska behålla?
Finns det någon dator på marknaden runt 9-10 000? som presterar avsevärt mycket bättre än den som jag har nu?

Permalänk

@Nameless1 största saken du skulle boosta din prestanda i bild och video redigering är att uppgradera din cpu, att uppgradera GPU är rätt dumt om du inte vill spela tyngre spel eller VR och även där räcker ett 290!
så kolla på marknaden efter en 4790K som är en i7a istället för i5a!

Permalänk
Skrivet av TheBasicOne:

@Nameless1 största saken du skulle boosta din prestanda i bild och video redigering är att uppgradera din cpu, att uppgradera GPU är rätt dumt om du inte vill spela tyngre spel eller VR och även där räcker ett 290!
så kolla på marknaden efter en 4790K som är en i7a istället för i5a!

Okej. Jag tänkte eftersom min lillebror vill ha en ny dator så tänkte jag kanske köpa någon liknande som jag har i dagsläget. Så kan han ta min och så blir det mycket lättare för min del
Så har du något bra förslag till mig?

Permalänk
Skrivet av Nameless1:

Okej. Jag tänkte eftersom min lillebror vill ha en ny dator så tänkte jag kanske köpa någon liknande som jag har i dagsläget. Så kan han ta min och så blir det mycket lättare för min del
Så har du något bra förslag till mig?

Som sagt kolla runt på marknaden och se om du hittar beg men leta efter "höga" nr på slutet så som 980 och 390 osv (detta är på grafikkorts sidan).
CPUn borde vara något från intels 4a serie (4670k osv, så som du har nu).
Hade du kunnat bygga datorn själv är det lättare!

Permalänk
Skrivet av Nameless1:

Okej. Jag tänkte eftersom min lillebror vill ha en ny dator så tänkte jag kanske köpa någon liknande som jag har i dagsläget. Så kan han ta min och så blir det mycket lättare för min del
Så har du något bra förslag till mig?

I så fall skulle jag fortfarande om jag vore du vänta på de nya grafikkorten som kommer ut. Du vill inte bygga själv? och vill ha en färdigbyggd?

Visa signatur

2500k | Noctua NH-U14S | Sabertooth Z77 | 16Gb Vengeance
3850 † 5770 † 660ti † 970 |

Permalänk
Skrivet av TheBasicOne:

Som sagt kolla runt på marknaden och se om du hittar beg men leta efter "höga" nr på slutet så som 980 och 390 osv (detta är på grafikkorts sidan).
CPUn borde vara något från intels 4a serie (4670k osv, så som du har nu).
Hade du kunnat bygga datorn själv är det lättare!

Skrivet av Joel_Sthlm:

I så fall skulle jag fortfarande om jag vore du vänta på de nya grafikkorten som kommer ut. Du vill inte bygga själv? och vill ha en färdigbyggd?

Jag personligen är inte så sjukt vass på det. Men jag har polare som kan det. Men har ni några förslag på delar och sånt så skicka gärna eller som komplett har färdiga PC i delar paket vilket skulle man då välja.

Hur länge snackar vi med att vänta ca?

Permalänk
Permalänk

Skulle snarare kolla på något liknande:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9431729/
Och kolla Sweclockers marknad efter begagnade 980 eller 980ti.
rekommenderar inte 970 för detta då den har relativt lågt antal Cuda-kärnor då är till och med 780 ett bättre alternativ

vill du hålla på mycket med bild och video redigering behöver du lägga till en lagrings disk med.
sno 1st Seagate Barracuda® 500GB från din gamla burk

Edit: glömde denna i inet kundvagnen https://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...
Gratis frakt

Visa signatur

2500k | Noctua NH-U14S | Sabertooth Z77 | 16Gb Vengeance
3850 † 5770 † 660ti † 970 |

Permalänk
Medlem

Vänta på nya korten mannen.

Visa signatur

MSI B350 TOMAHAWK ARCTIC - AMD Ryzen 7 1800x @ 4.1 ghz - ASUS ROG GTX 1080 TI STRIX - 16 GB LPX @ 2666 mhz - EVGA SuperNova 750