Permalänk
Medlem

Krypterad Intel SSD

Hej!

Jag köpte en begagnad ssd disk från tradera.
När jag ska installera windows fastnar jag i nått krypteringslås. Kan inte ens boota till installationsprogrammet för att formatera disken. Även om jag väljer att boota med annan ssd som primär.
Finns det något sätt att komma runt detta och kunna formatera?
Skiter ju i innehållet och tänker att krypteringen är väl för att skydda detta.

Permalänk
Medlem

Du borde väl kunna ta bort alla partitionerna via annat operativ?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Låter ju något skumt med en krypterad disk, förmodligen stulen. Inget snille på SSD men det borde väll inte finnas någon krypteringsfunktion som sitter i kontrollern? Gjorde dock en sökning på google och vissa Inteldiskar verkar ha nån inbyggd encryptionfunktion. Som ovan, testa med nån bootskiva/linuxusb eller liknande och slakta partitionerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batrapo:

Hej!

Jag köpte en begagnad ssd disk från tradera.
När jag ska installera windows fastnar jag i nått krypteringslås. Kan inte ens boota till installationsprogrammet för att formatera disken. Även om jag väljer att boota med annan ssd som primär.
Finns det något sätt att komma runt detta och kunna formatera?
Skiter ju i innehållet och tänker att krypteringen är väl för att skydda detta.

Vad är det för SSD, modell osv?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av Batrapo:

När jag ska installera windows fastnar jag i nått krypteringslås. Kan inte ens boota till installationsprogrammet för att formatera disken. Även om jag väljer att boota med annan ssd som primär.
Finns det något sätt att komma runt detta och kunna formatera?

Skumt. Vad händer om du bootar och sedan hotpluggar den nya disken? Vad händer om du bootar en linux från USB eller motsvarande?

De hårddiskar med inbyggt krypteringsstöd som jag har trixat med (gammal Seagate, gammal Samsung) har kunnat användas som vanligt efter att kommandot hdparm --disable-security har körts mot disken. Innehållet på disken blir naturligtvis oläsbart.

Permalänk
Medlem

Antingen secure boot är på i BIOS, eller krypterad disk. Ibland kan man göra en sk "secure erase" (inte skriva 0:or, utan kommandot) och nollställa SSDn helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Skumt. Vad händer om du bootar och sedan hotpluggar den nya disken? Vad händer om du bootar en linux från USB eller motsvarande?

De hårddiskar med inbyggt krypteringsstöd som jag har trixat med (gammal Seagate, gammal Samsung) har kunnat användas som vanligt efter att kommandot hdparm --disable-security har körts mot disken. Innehållet på disken blir naturligtvis oläsbart.

Tack. Kopplade ur den helt för att kunna lägga in OS på datorn. Ska testa att koppla den igen nu när Windows är installerat.

Sorry för min okunskap men vad är hotplugga?
Ska testa köra hdparm i cmd, tack för tipset. Så det kanske finns lite hopp med andra ord.

Permalänk

Anslut disken när datorn är igång i Windows. Starta CMD som admin, skriv diskpart

När promten visar sig skriver du "list disk" och kollar vad den disken heter (lättast är se på storleken).
Sen "sel disk X" (där X är numret för disken) och tryck Enter
skriv "clean" enter
skriv "exit" och enter för avsluta diskpart, sen "exit" för stänga CMD.

Nu kan du formatera disken i Windows till vilket filsystem du nu vill ha.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips. Ska testa när jag kommer hem igen.