Köpa ett till 390x eller vänta på Polaris?

Permalänk
Medlem

Köpa ett till 390x eller vänta på Polaris?

Sitter i skrivande stund och funderar på om det är bättre att vänta på Polaris eller om jag ska köpa ännu ett Sapphire r9 390x.

Planerar på att spela på tre skärmar med höga inställningar men det räcker inte med bara ett kort i alla spel.

Visa signatur

Main PC: Intel Core i7-4790K@Stock, Sapphire R9 390X 8GB, MSI Z97 G5, 16GB DDR3, 240GB SSD, 2 TB HDD, Corsair 750W PSU
Telefon: Samsung Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Tja, jag testade med 280X i crossfire. Det var rent sagt fruktansvärt, värre än singlekort med allt mikrostuttrande. Vet inte om det är mycket bättre med nyare drivrutiner/generationer grafikkort dock.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

GTX1070 kommer kosta några hundralappar mer och ger dig extremt mycket mer för pengarna, det är urdumt att köpa 390X av den anledningen. Crossfire/SLI fungerar inte bra i alla titlar.

Kolla upp hur crossfire profiler fungerar i spelen du spelar. Om de lider av microstutter/dålig skalning.

Permalänk
Medlem

Om du kan, vänta på Polaris eller t.o.m. Vega - dessa blir troligen mycket svalare än de åldrande 28 nm kretsarna 390X och tidigare modeller haft, vilket kommer nog hjälpa en hel del för framtida X-fire lösningar speciellt om du planerar att överklocka korten! Om inte så kan du ju alltid försöka hitta ett till 390X för att köra med tills vidare, men räkna med höga temperaturer!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Klart du ska vänta

Jag sitter själv på en uber gammal dator.. Men det funkar ändå..
Blir nytt till hösten/vintern

Är det att köpa bara för att... så kanske du lurar dig själv

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

GTX1070 kommer kosta några hundralappar mer och ger dig extremt mycket mer för pengarna, det är urdumt att köpa 390X av den anledningen. Crossfire/SLI fungerar inte bra i alla titlar.

Kolla upp hur crossfire profiler fungerar i spelen du spelar. Om de lider av microstutter/dålig skalning.

Kalla mig löjlig men är lite lack på Nvidias fula knep och tvivlar på att jag kommer köpa ett 1070/80 även om de presterar bättre än Polaris.

Visa signatur

Main PC: Intel Core i7-4790K@Stock, Sapphire R9 390X 8GB, MSI Z97 G5, 16GB DDR3, 240GB SSD, 2 TB HDD, Corsair 750W PSU
Telefon: Samsung Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Om du kan, vänta på Polaris eller t.o.m. Vega - dessa blir troligen mycket svalare än de åldrande 28 nm kretsarna 390X och tidigare modeller haft, vilket kommer nog hjälpa en hel del för framtida X-fire lösningar speciellt om du planerar att överklocka korten! Om inte så kan du ju alltid försöka hitta ett till 390X för att köra med tills vidare, men räkna med höga temperaturer!

Sant, klarar mig än så länge med att spela på bara en skärm, har inget behov av eyefinity men man blir väl sugen på lite extra ögongodis ibland

Har lutat mest åt att vänta på Polaris men tänkte bara höra vad alla andra folk här på Sweclockers har att säga

Visa signatur

Main PC: Intel Core i7-4790K@Stock, Sapphire R9 390X 8GB, MSI Z97 G5, 16GB DDR3, 240GB SSD, 2 TB HDD, Corsair 750W PSU
Telefon: Samsung Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superbia:

Kalla mig löjlig men är lite lack på Nvidias fula knep

Vad syftar du på?

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem

Vänta oavsett. När Polaris kommit kan du fynda ett 390X begagnat om du vill

Jag ger dock inte mycket för CrossFire/SLI. Om du köper det för framtida spel så avråder jag dig från att satsa på CF/SLI. Förutom att upplevelsen är sisådär, så har färre och färre spel stöd för det, och mitt stalltips är att det kommer vara utrotat om några år. De nya finesserna i DX12 kommer ta över.

Om du tänker ha det för dina nuvarande spel, så visst.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av korbevel:

Vad syftar du på?

Förmodligen GTX 970 3.5 GB VRAM, Gameworks eller GTX 1080/1070 FE.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

@Superbia:
Syftar mer på att det inte är värt att köpa ett 390X i dagsläget då gräset är grönare på andra sidan.
Förhoppningsvis är de läckta prestanda-testerna av Polaris 480/480X, vi får se snart. Då kanske 490X blir ett bra kort trots allt.

Permalänk
Medlem

Invänta Polaris och se vad det går för säger jag, förhoppningsvis blir det ett rejält kliv i prestandastegen gentemot föregående generation.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av korbevel:

Vad syftar du på?

Huvudsakligen Gameworks.

Visa signatur

Main PC: Intel Core i7-4790K@Stock, Sapphire R9 390X 8GB, MSI Z97 G5, 16GB DDR3, 240GB SSD, 2 TB HDD, Corsair 750W PSU
Telefon: Samsung Galaxy S8+

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Superbia:

Sitter i skrivande stund och funderar på om det är bättre att vänta på Polaris eller om jag ska köpa ännu ett Sapphire r9 390x.

Planerar på att spela på tre skärmar med höga inställningar men det räcker inte med bara ett kort i alla spel.

rent allmänt, vänta.
Polaris kanske kan ge furyx liknande prestanda med överklockning.
crossfire/sli etc..bör undvikas om nu man inte spelar spel som har bra stöd för flera kort.
men troligen är det ett vega kort i Oktober som gäller för 3 skärmar.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

rent allmänt, vänta.
Polaris kanske kan ge furyx liknande prestanda med överklockning.
crossfire/sli etc..bör undvikas om nu man inte spelar spel som har bra stöd för flera kort.
men troligen är det ett vega kort i Oktober som gäller för 3 skärmar.

Kanske blir ett vega kort, inte pengarna som är problemet, snarare väntan haha :l

Visa signatur

Main PC: Intel Core i7-4790K@Stock, Sapphire R9 390X 8GB, MSI Z97 G5, 16GB DDR3, 240GB SSD, 2 TB HDD, Corsair 750W PSU
Telefon: Samsung Galaxy S8+