Permalänk
Medlem

Ip telefoni. Hur?

Egentligen, en vilseledande fråga.

Jag har redan IP telefoni från min internetleverantör (Teleservice Sjöbo).
Det är ett modem ansluten till tv uttaget. Sen ett annat telemodem anluten till det första modemmet. Från telemodemmet finns uttag för två analoga telefoner.

Allt fungerar. Men jag är inte nöjd med prissättningen. Kan jag byta telefonoperatör?

Permalänk
Medlem

Saknar lite detaljer här...
Är det en router (internet) du har som är inkopplad till TV-uttaget?
Om det är det så finns det möjlighet att du kan välja en annan operatör som kan leverera endast IP-telefoni till dig.

Är hela fastigheten bunden till Teleservice Sjöbo? Isåfall kan du troligen inte byta operatör. Kolla med din hyresvärd om du är osäker.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueType:

Saknar lite detaljer här...
Är det en router (internet) du har som är inkopplad till TV-uttaget?
Om det är det så finns det möjlighet att du kan välja en annan operatör som kan leverera endast IP-telefoni till dig.

Är hela fastigheten bunden till Teleservice Sjöbo? Isåfall kan du troligen inte byta operatör. Kolla med din hyresvärd om du är osäker.

Det är en villa. Bara Teleservice levererar internet och tv i området...

Det är kopplat så.

1. Tv uttag med extra 3:e anslutning mot modem.
2. Telemodem med telefoner och sen till denna routern.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av A-gubbe:

Men jag är inte nöjd med prissättningen. Kan jag byta telefonoperatör?

Ja det kan du. Men jag vet inte exakt vilka du kan ha men de som använder "öppna internet" och de som din nätoperatör tillhandahåller borde fungera.
Vad som krävs i hårdvaruväg är däremot en annan fråga men byta operatör borde gå och du kanske redan har en till aktiv i datorn, MS/Skype är en helt vanlig teleoperatör och om du tar ett abb så kan du ringa "vanliga telefoner" också.
Angående hårdvara så finns det mjukvaru iptelefoner så det går att köra ip telefon via datorn men det går även att köra i den vanliga mobilen och ringa via wifi när du är kan använda det och via mobilt bredband om du skulle vilja det, skype är tex en sån lösnnig men det finns fler operatörer med liknande system om du letar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kolla Phonzo, CellIP, du kan köra med någon av dem utan beroende på nätleverantör, ISP etc.

Visa signatur

RIPE LIR