Behöver hjälp med råd till en ny dator för en vän (17000 kr budget)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

Behöver hjälp med råd till en ny dator för en vän (17000 kr budget)

Postade här för ett par år sedan om råd för att köpa min nya dator och fick absolut suveräna tips från er. Använder samma dator än idag fast med ett uppgraderat grafikkort. Tack ännu en gång till dem som hjälpte mig där.

En vän i Tyskland har frågat mig om hjälp att försöka sätta ihop en ny dator efter att ha tröttnat nu på sin gamla som har börjat samla skräp och damm. Jag är tyvärr dock inte så himla bra på detta och kom ihåg att jag fick min hjälp här.

Så, vad han behöver är en rätt bra gaming dator, han har siktat sig in på att han tänker skaffa en GTX 1080 (inte Founders) så det är nog ett krav men sen är han rätt öppen till förslag för alla andra komponenter. Han tänker behålla sin SSD hårddisk som han skaffade för inte så länge sen så en hårddisk behövs nog inte, men alla andra komponenter som ett nytt chassi, PSU, GPU, CPU, kylning (antagligen ett lättmonterat och lättskött) och ljudkort (inte krav, anser att moderkort har ofta ett tillräckligt bra för honom men om det finns ett bra billigt nog så). Han har satt sitt tak på runt 1900 Euro.

Tack så mycket för eventuell hjälp med detta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2015

Här har du en lista på datorn jag bygger

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=3107380&view=c

den går på ca 18k utan skärmen då

Sen kan ni ju ta bort de extra fläktarna jag köpte och dra ner på nätaggregatet ifall ni vill få ner priset!

Detta ska vara ett väldigt bra chassi ifall ni vill få ner priset ytterligare!
https://www.netonnet.se/art/komponenter/chassibarebone/tower/...

BlackNight

||Intel i7 6700K||

||Asus Z170 Pro||Corsair Vengeance DDR4 3000Mhz||

||ASUS GTX 1080 Strix OC||EVGA SuperNova G2 850W||NZXT Noctis 450||

||NZXT Kraken X61||Windows 10||Asus ROG Swift PG279Q||

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

Tack för tipset, skickade det vidare till kompisen som tar och ser över det.