Kylarproblem: Krakenx41+MSI Z87-G45 problem med CPUfan/funkar i Sysfan

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hällefors
Registrerad
Jan 2008

Kylarproblem: Krakenx41+MSI Z87-G45 problem med CPUfan/funkar i Sysfan

Hej, som rubriken...Har köpt ny dator, bygger om min gamla lite för att sälja den och så stöter jag på en gammal blockad. Försöker få Kraken X41 att fungera med ett MSI Z87 G45 Gaming. Problemet: Cpufan 1+2 får inte fläkten+pumpen att gå igång, LED-ljuset på CPU-blocket går igång så något händer. Allt fungerade innan jag formaterade och plockade isär för att göra rent - hade dock EXAKT samma problem att installera x41 från början, hur jag löste problemet först var av ren slump, kommer inte ihåg men minns jag rätt så...fungerade det bara efter nog mycket strul. Fick först för mig att det var p.g.a att jag använde de 3 högra istället för 3 vänstar pinsen, men så är inte fallet (hittade en gammal tråd här som jag trodde var hjälpsam, tills jag såg mitt eget namn......) - jag vet alltså inte hur det löste sig, vissa påstår att de har löst det genom att lossa på skruvar eller liknande men jag är inte med i den skaran...

Just nu kör jag med ett nyare moderkort och en Kraken X61 där man måste ha pwm mode på för att den skall fungera, antar att det är samma sak med X41. Hittar tyvärr inga sådana inställningar i Z87-bios, flashat till 1.9 (senaste). Så finns det kanske något hemligt sätt att få CPUfan att agera konstant.

Den fungerar i sysfan och den startar och allt fungerar prima med tillhörande programvara - men inte i CPUfan 1 eller 2. Men jag vill ju såklart ha det fungerande i CPUfan1 p.g.a...ja, många anledningar (rpm, temp, faktumet att DET SKA FUNGERA, osv).

Någon som kan med slutna CPU-vattenkylare och har lite erfarenhet med ett Z87 G45 eller helt enkelt kan hjälpa mig att få lite ljus på situationen? Känns inte som CPUfan1+2 kan ha rykt p.g.a att de ger LED-ljus, måste nog bara få Cpufan1 att fungera i pwm mode.

Det konstiga är att mjukvaran fungerar och svarar på "CAM"(programvaran till NZXT-kylarna) trots att den är installerad i sysfan istället för CPU-fan, och jag får inga errors angående en saknad CPU-fläkt när jag startar vilket jag tycker jag borde få när den inte sitter i CPUfan, jag kan vara inne i windows och göra allt möjligt med andra ord. Ingenting sitter i CPUfan 1/2 just nu f.ö.

Så som sagt, har haft samma problem förut, löste det, men minns inte hur. Riktigt störande.

Asus Z170 PRO GAMING | i7-6700K + NZXT Kraken x61 | EVGA 980 Ti 6GB Hybrid | 2x8 GB Corsair 2666mhz | Corsair HX 850 | NZXT H440 | Kingston Predator PCI-E SSD 240GB 1400/600 + Samsung SSD 850 Pro 256gb | 1x 2TB+1x1TB lagringsdiskar, mhm.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hällefors
Registrerad
Jan 2008

Test

Har testat en hel del saker, men uppskattar även den dummaste kommentaren för jag kan ha missat något sånt om jag känner mig själv.

Asus Z170 PRO GAMING | i7-6700K + NZXT Kraken x61 | EVGA 980 Ti 6GB Hybrid | 2x8 GB Corsair 2666mhz | Corsair HX 850 | NZXT H440 | Kingston Predator PCI-E SSD 240GB 1400/600 + Samsung SSD 850 Pro 256gb | 1x 2TB+1x1TB lagringsdiskar, mhm.