Uppgradering till datorn för nya GTX 1080 (ev.TI)

Permalänk
Medlem

Uppgradering till datorn för nya GTX 1080 (ev.TI)

Tja! Känner att det är dags för min dator att få en liten "ansiktslyftning" då jag inte längre kan lira fullt ut på ultra settings (är lite av en grafiknörd) och för att jag vill lämna 1080p bakom mig och istället ligga på åtminstone 2k i ultra.

Spelar allt från FPS spel som battlefront, rainbowsix siege till strategi spel som total war: warhammer, eu4, och RPG spel som the withcher 3.

Hade tänkt köpa nya gtx 1080 eller helst 1080TI kortet när det kommer ut, men är osäker på om det är några andra delar som också kommer behöva bytas ut för att fortfarande vara kompatibla med det nya kortet. Min nuvarande rigg:

MSI Z87-S02 INET EDITION ATX
2TB Seagate Desktop HDD 7200rpm 64MB
Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB
Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell)
A-Data 16GB (2x8GB) CL9 1600MHz XPG INET EDITION, Röda
Cooler Master Hyper 212 EVO
be quiet! ShadowWings 140mm PWM
MSI GeForce GTX 780 Ti 3GB Gaming
Fractal Design Define R4 Svart
Corsair RM 850W 80+ Gold Modulär
ASUS DVD±RW DRW-24F1ST Svart Retail
Windows 10 Svensk 64-bit

Kan tänka mig att lägga ner runt 10-14 tusen om det skulle behövas!
Litar på er expertis och skulle gärna vilja höra vad ni tycker, tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Systemet i sig är inte direkt dåligt om man säger så, bara vänta tills kortet du vill ha finns på butiks hyllan.

Än så länge vet vi ju inget om 1080TI, så har du lust vänta 9 månader upp till ett år tills eftermarknads modell har kommit är det ju bara bra i längden.

Permalänk
Medlem

Håller med @Crazness. Kolla till exempel Sweclockers processortest idag; vid höga upplösningar och grafikinställningar är det i princip ingen skillnad mellan processorerna eftersom grafikkortet fortfarande är flaskhals.

Vill du spendera pengar så är ju alltid en till SSD att lagra spel på trevligt, eller en bra skärm.

Permalänk
Medlem

@linuzzz

Du behöver ingenting mer än ett nytt grafikkort.

Du kan välja att överklocka din processor men då skulle jag kliva upp ett steg i kylarväg. Typ någon utav de större varianterna från typ beQuiet!, Noctua eller Phantek.

Samt, som de ovan säger. En till SSD är aldrig fel.

Permalänk
Medlem

Hade inte bytt något annat än GPU om jag hade haft din dator.
Skulle kanske kompletterat med en 500 - 1 TB SSD för spel

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Är inte en i7-4770K rätt så jäkla bra? T.ex. jämfört med i7-6700k så är den väl inte så jäkla långt bort rent prestandamässigt?

Jag känner väl kanske likadant som dig, TS, att man gärna vill fixa lite nya grejer. Tror däremot att det räcker med en ny, stark GPU för att kunna nå upp till den prestanda man söker. Du ser ut att ha ett riktigt fint system i övrigt

Permalänk
Medlem

Du vinner en del på att kliva upp till en I7 6700K, men det är egentligen bara för att du inte har klockat din nuvarande processor...

Klockar du din nuvarande processor till strax over 4 GHz så räcker den och blir över!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Du vinner en del på att kliva upp till en I7 6700K

Kan inte hålla med om att man vinner en del, däremot man kastar pengar i vattnet är nog rätt i detta fallet. Den prestanda lyften ifrån 6700k tycker jag inte det gör rätta för plånboken, då TS behöver lägga på nytt Moderkort, CPU, RAM för en 10-15 % i FPS.

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar alla!

Utifrån era råd så blir det nog till att köpa en till lite större SSD, större kylare, överklocka processorn till 4 GHz och vänta i några månader tills en eventuell TI eller annan eftermarknads modell har kommit.

En till liten snabb fråga bara, hur känner ni för RAM minnena: A-Data 16GB (2x8GB) CL9 1600MHz XPG INET EDITION, Röda
något som behöver uppdateras? Är 1600 MHz något som funkar eller borde man köra på något lite snabbare?

Och vad borde man göra med gamla 780 TI kortet? värt att sälja eller bara att slänga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazness:

Kan inte hålla med om att man vinner en del, däremot man kastar pengar i vattnet är nog rätt i detta fallet. Den prestanda lyften ifrån 6700k tycker jag inte det gör rätta för plånboken, då TS behöver lägga på nytt Moderkort, CPU, RAM för en 10-15 % i FPS.

Fast det jag sa var att man vinner en del, hur kan du inte hålla med om det? Man vinner ju ~15 % + IPC andel (vet inte hur stor förbättringen är där). Jag håller helt med dig om att det verkligen är att kasta pengar i sjön, det är inget jag förespråkar på något vis.

Men jag tycker att man vinner en del. I detta tyckande väger jag inte in några ekonomiska aspekter alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linuzzz:

Tack för snabbt svar alla!

Utifrån era råd så blir det nog till att köpa en till lite större SSD, större kylare, överklocka processorn till 4 GHz och vänta i några månader tills en eventuell TI eller annan eftermarknads modell har kommit.

En till liten snabb fråga bara, hur känner ni för RAM minnena: A-Data 16GB (2x8GB) CL9 1600MHz XPG INET EDITION, Röda
något som behöver uppdateras? Är 1600 MHz något som funkar eller borde man köra på något lite snabbare?

Och vad borde man göra med gamla 780 TI kortet? värt att sälja eller bara att slänga?

Det räcker gott och väl med 1600 MHz.
Det gamla kan du nog gott sälja för en hyffsad peng, det är ju fortfarande ett bra kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linuzzz:

Tack för snabbt svar alla!

Utifrån era råd så blir det nog till att köpa en till lite större SSD, större kylare, överklocka processorn till 4 GHz och vänta i några månader tills en eventuell TI eller annan eftermarknads modell har kommit.

En till liten snabb fråga bara, hur känner ni för RAM minnena: A-Data 16GB (2x8GB) CL9 1600MHz XPG INET EDITION, Röda
något som behöver uppdateras? Är 1600 MHz något som funkar eller borde man köra på något lite snabbare?

Och vad borde man göra med gamla 780 TI kortet? värt att sälja eller bara att slänga?

Du kan nog märka rätt stor skilland av att kjliva upp på 2133/2400mhz! Billigt nu dessutom. Förövrigt skulle jag uppgradera med en ny större ssd, och slänga ut den mekaniska disken. Den för oväsen och ger känsla av att sega ner systemet vid uppstart osv. Och som sagt, klocka processorn lite så är du hemma sen

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT