Mobiloperatören Tre testar automatisk reklamblockerare i brittiska nät

Permalänk
Medlem

Jag har allmänt svårt för folk som konstant har adblock på då det ändå är reklam som gör att vi kan ha internet som vi har det. Men visst, adblock kan behövas ibland. Typ sidor som har pop up reklam eller som kör autostartande videos med reklam i början som inte går att pausa. Jag föredrar därför att köra med reklam som grund, och blacklista sidor som har riktigt påträngande reklam. Majoriteten av sidorna har dock inte det idag. Men sånt här bör förbjudas helt. ISP ska inte ha rätt att välja vad som ska och inte ska finnas på internet. Det blir upplagt för en situation där stora sidor betalar ISP för att få finnas på deras nätverk.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marinlik:

Jag har allmänt svårt för folk som konstant har adblock på då det ändå är reklam som gör att vi kan ha internet som vi har det. Men visst, adblock kan behövas ibland. Typ sidor som har pop up reklam eller som kör autostartande videos med reklam i början som inte går att pausa. Jag föredrar därför att köra med reklam som grund, och blacklista sidor som har riktigt påträngande reklam. Majoriteten av sidorna har dock inte det idag. Men sånt här bör förbjudas helt. ISP ska inte ha rätt att välja vad som ska och inte ska finnas på internet. Det blir upplagt för en situation där stora sidor betalar ISP för att få finnas på deras nätverk.

...och många har svårt att förstå hur påträngande reklam kan kännas accepteras. Kan man inte driva en tjänst utan att helt förlita sig på reklamintäkter så borde man kanske se över sin verksamhet.

Ta Netflix som ett exempel. Det är inte fullt av reklam, det finansieras via månadsavgifter.

Adblock existerar för att reklam är för påträngande, vilket i sin tur leder till att sidor som INTE har det, oftast blir drabbade.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

...och många har svårt att förstå hur påträngande reklam kan kännas accepteras. Kan man inte driva en tjänst utan att helt förlita sig på reklamintäkter så borde man kanske se över sin verksamhet.

Ta Netflix som ett exempel. Det är inte fullt av reklam, det finansieras via månadsavgifter.

Adblock existerar för att reklam är för påträngande, vilket i sin tur leder till att sidor som INTE har det, oftast blir drabbade.

Skickades från m.sweclockers.com

Är du villig att betala för varje sida du besöker? Kanske någon typ av kabelpaket där du får köpa tillgång till ett gäng sidor? 80kr i månaden så kommer du åt Swec, FZ, 99Mac, osv?

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marinlik:

Är du villig att betala för varje sida du besöker?

Jag använder tre sidor, tro det eller ej. Sweclockers är vitlistad i alla filter och har dessutom väldigt bra upplagd reklam (bortsett från skiten Sprinkle).

SVT Nyheter finansieras redan via andra medel och jag betalar för en lokal nyhetstidning.

Övriga tjänster utanför webbläsaren betalar jag för, likaså prenumererar på fyra streamers på Twitch som jag spenderar mycket av dötid på nattskiftet.

Edit: Ditt paket i redigeringen var en riktigt smart idé! Helt klart en rimlig lösning som alla skulle kunna ha råd med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Jag använder tre sidor, tro det eller ej. Sweclockers är vitlistad i alla filter och har dessutom väldigt bra upplagd reklam (bortsett från skiten Sprinkle).

SVT Nyheter finansieras redan via andra medel och jag betalar för en lokal nyhetstidning.

Övriga tjänster utanför webbläsaren betalar jag för, likaså prenumererar på fyra streamers på Twitch som jag spenderar mycket av dötid på nattskiftet.

Edit: Ditt paket i redigeringen var en riktigt smart idé! Helt klart en rimlig lösning som alla skulle kunna ha råd med.

Alla har dock inte så få sidor som de besöker som du har. Ett internet där man bara har tillgång till det man betalar för har dels problemet att de stänger ute personer med låg inkomst. Nej, alla skulle inte ha råd. Det kan även låsa in folk mer i vilken kunskap de får. Man får bara se de åsikter som man betalar för, de andra försvinner. Men det kan även skapa ett internet där det bara är jättarna som finns kvar då det är de som folk betalar för. Om alla ISP gjorde som Tre gör så är det definitivt en stor risk, då det är uppenbart att Tre valt att inte blocka de som antingen betalar dem, eller som de är rädda för att bli stämda av. Då blir det ett internet som liknar en typ av mafia-verksamhet. "Betala oss, annars så försvinner ni".

Jag tror mer på ett system där man har reklam i grunden, men kan betala för att slippa den. Något som flera sidor har prövat på. Men att ta bort reklamen helt och göra att varje sida måste betalas för ser jag som väldigt farligt för framtiden.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marinlik:

Alla har dock inte så få sidor som de besöker som du har. Ett internet där man bara har tillgång till det man betalar för har dels problemet att de stänger ute personer med låg inkomst. Nej, alla skulle inte ha råd. Det kan även låsa in folk mer i vilken kunskap de får. Man får bara se de åsikter som man betalar för, de andra försvinner. Men det kan även skapa ett internet där det bara är jättarna som finns kvar då det är de som folk betalar för. Om alla ISP gjorde som Tre gör så är det definitivt en stor risk, då det är uppenbart att Tre valt att inte blocka de som antingen betalar dem, eller som de är rädda för att bli stämda av. Då blir det ett internet som liknar en typ av mafia-verksamhet. "Betala oss, annars så försvinner ni".

Jag tror mer på ett system där man har reklam i grunden, men kan betala för att slippa den. Något som flera sidor har prövat på. Men att ta bort reklamen helt och göra att varje sida måste betalas för ser jag som väldigt farligt för framtiden.

Jag kan bara tala för mig själv eftersom det var min åsikt du frågade efter. Vad gäller Tre begriper jag inte alls hur det ens är möjligt att de ens fått godkänt för att genomföra experimentet...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det är mycket knas nu för tiden med olika mobilplattformar och versioner där reklamer ofta inte fungerar korrekt på lurar som inte är det senaste och hetaste(lr Microsoft) som tvingar en att behöva ladda om sidor igen och igen tills en mer fungerande reklam tar plats.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Jag är absolut för reklamblockering, men inte av ISP/operatörer. Vill jag blockera reklam så gör jag det själv. Jag fullkomligt hatar popup fönster eller reklam som öppnar nya tabbar, video/ljud reklam som automatiskt startar. En sida kan ha hur mycket reklam som helst så länge jag inte behöver klicka bort något.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk

De ger i stort sätt bort hela internet till några få sociala medier, för att ge mer skärmyta? En webbsida bestämmer själv över reklam. Om det är för mycket är upp till de som driver den att bestämma.

foliehatt på
Det är som att de vill fasa ut det riktiga internet, och göra det till en väldigt orättvis affärsplatform för några få att mjölka pengar ur.
foliehatt av

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Intel i5 3570K @ 4,5 GHz | Kylare: CM Hyper 212 Evo | Grafikkort: EVGA GTX 970 SSC | Chassi: HAF 922 Svart | Mobo: Asus P8Z77-V | RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16 GB (4x4GB) | SSD01: 250GB Samsung 840 EVO | SSD02: 1TB Samsung 850 EVO | Nätagg: Corsair 850 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Låter ju trevligt, men samtidigt kan ju dom tjäna väldigt massa pengar på att sälja annonser som tillåts komma igenom.

Är väl därför Facebook och Twitter inte omfattas av blockeringen

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

Detta hotar nätneutraliteten bakom kulisserna kommer företag betala tre för att tas bort från filret och dess annonser kommer synas. Och att ha ett filter i andra änden är aldrig en bra ide. tex VPN operatören OVPN har ett sådant filter, och det är ju så att alla sidor fungerar inte som dom ska med reklamblockerare, har man filtret installerat på sin dator kan man ju vitlista de sidor inte funkar men har man filtret installerat hos operatören så går det ej att göra...och kommer därför bli mång sidor som inte fungerar.

Självklart kan jag förstå att operatören tjänar jätte mkt pengar på detta blir kraftigt minskad trafikmängd i deras nät men tycker inte att det är operatörens uppgift att lägga sig i vad som ska visas och inte visas på webben. Jag är emot alla typer av filter som operatören har.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mfm:

I UK så begränsar de inte datamängden (dock blockas och throttlas väldigt mycket så det är ganska värdelöst).

Okej... men det är lika illa det. Om inte värre!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av spelgubbe:

De ger i stort sätt bort hela internet till några få sociala medier, för att ge mer skärmyta? En webbsida bestämmer själv över reklam. Om det är för mycket är upp till de som driver den att bestämma.

foliehatt på
Det är som att de vill fasa ut det riktiga internet, och göra det till en väldigt orättvis affärsplatform för några få att mjölka pengar ur.
foliehatt av

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror att en av deras stora anledningar är att de behöver mindre bandbredd om de inte skickar reklam. Sen får de ju lite PR också. Sen hoppas de nog också få pengar av de som vill ha reklam på Tres nät, vilket då blir som du säger, en orättvis affärsplatform där de mjölkar pengar från företag.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Och all j*vla reklam man får hemskickad? Står klart och tydligt INGEN REKLAM på brevlådan, men det är väl som med reklam som slinker igenom Adblockfilter...

Om det är reklam med returadress så stryk över din adress helt, skriv ÅTER AVSÄNDARE och lägg på det på lådan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vatten:

Om det är reklam med returadress så stryk över din adress helt, skriv ÅTER AVSÄNDARE och lägg på det på lådan.

Står inte ens min adress på reklamen, det är väl helt enkelt något, eller flera av följande anledningar; reklamutdelarna är inte läskunniga, eller har fått besked och/eller helt enkelt struntar i att man inte vill ha skräpet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Så länge en annons inte kan utformas på ett korrekt sätt, blockeras den. Popup eller annonser mitt i en artikel strider direkt mot ett trivsamt surfande. Samma gäller Youtube som envisas med att starta reklam mitt i ett klipp. Hur tänkte man där?

Det är trist att man betalar för en tjänst (läs: internetuppkoppling), mjukvaror och operativsystem, men ska ändå tvingas på annonser och bloatware.

Nu använder jag inte längre Windows (tack och lov) men i Windows 10 finns/fanns väl nåt skräp från King förinstallerat? Varför?

Ghostery, Noscript, Adblock i fyra olika varianter, är tydligen vad som krävs för att man ska kunna utnyttja en tjänst man betalt för.

Otroligt.

Och all j*vla reklam man får hemskickad? Står klart och tydligt INGEN REKLAM på brevlådan, men det är väl som med reklam som slinker igenom Adblockfilter...

Skickades från m.sweclockers.com

Fast du betalar för tillgång till internet utan reklam, och din tillgång till internet har inte heller reklam. Du betalar inte för Sweclockers, Google, Facebook, osv. Det är ingen betalinternetoperatör (vad jag vet) som infogar reklam i IP-paketen som du skickar eller tar emot. Det finns gratis Wifi-nätverk som gör detta, men i det fallet så betalar du ju faktiskt inte för internet heller.

Klaga inte på att din operatör (som du ger pengar) visar upp sidor oretucherat från andra internetanvändare (som du inte ger pengar). Med ditt resonemang så är operatören ansvarig för allt innehåll på alla sidor som du besöker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Med det sagt är det mest kids som använder adblocker, för dom vet inte hur det är att betala för saker och att inget är gratis.

Ja för att det är bara "kids" som inte vill bli störda av reklam som låter extremt mycket när man t.ex. sitter och slösurfar eller lyssnar på avslappnande musik, etc. Jag har inget emot den typen av reklam som visas på t.ex. Sweclockers (ljudlösa annonser i utkanten av skärmen), men reklam som för oväsen är sattyg. Av någon anledning hör ogillandet av detta även ihop med ålder, ekonomi och ansvar enligt dig.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Aaah... censur.

Vet du inte hur man installerar adblock, fråga en vän.
Har du inga vänner, gå till en butik och fråga där.
Vill du att någon annan ska ta bort störande delar av internet åt dig, skaffa 3.

Nu när infrastrukturen är på plats, kommer den aldrig tas bort.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

@MinscS2: Jag föredrar att istället inte besöka idiotiska sidor likt dessa och jag kanske inte var heeeelt seriös i mitt inlägg heller. Självklart är det inte bara kids men alltid retar man upp någon.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Don_Tomaso:

Fast du betalar för tillgång till internet utan reklam, och din tillgång till internet har inte heller reklam. Du betalar inte för Sweclockers, Google, Facebook, osv. Det är ingen betalinternetoperatör (vad jag vet) som infogar reklam i IP-paketen som du skickar eller tar emot. Det finns gratis Wifi-nätverk som gör detta, men i det fallet så betalar du ju faktiskt inte för internet heller.

Klaga inte på att din operatör (som du ger pengar) visar upp sidor oretucherat från andra internetanvändare (som du inte ger pengar). Med ditt resonemang så är operatören ansvarig för allt innehåll på alla sidor som du besöker.

Jag vet inte hur du fick ihop det, med tanke på mina tidigare inlägg. Det krävs oftast att du följer ett inlägg du svarar på, längre än det just aktuella du har läst. Jag använder sällan mitt internet till att surfa på nätet med, men i den mån jag använder sidor som inte går att betala för sig (för att slippa reklam), är vitlistade.

Börja bara inte argumentera emot vad jag tycker, för det är ingenting du kan styra, du skapar bara osämja om du försöker tvinga mig på vad DU tycker.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Jag vet inte hur du fick ihop det, med tanke på mina tidigare inlägg. Det krävs oftast att du följer ett inlägg du svarar på, längre än det just aktuella du har läst. Jag använder sällan mitt internet till att surfa på nätet med, men i den mån jag använder sidor som inte går att betala för sig (för att slippa reklam), är vitlistade.

Börja bara inte argumentera emot vad jag tycker, för det är ingenting du kan styra, du skapar bara osämja om du försöker tvinga mig på vad DU tycker.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har läst alla dina inlägg, och de klargör inte det jag kommenterade på. Jag argumenterar inte emot/för olika tycken utan endast om ditt resonemang och anledningar. Jag tycker liksom du att betaltjänster ska vara fria från reklam. Det jag försöker poängtera är att det redan är så. De betaltjänster som du använder dig av är inte de som ger dig reklam. Reklamen kommer ifrån reklamfinansierade tjänster (som du inte betalar för).

Citat:

Det är trist att man betalar för en tjänst (läs: internetuppkoppling), mjukvaror och operativsystem, men ska ändå tvingas på annonser och bloatware.

Jag tolkar detta som att du ogillar att bli "påtvingad" annonser och bloatware när du betalar för en internetuppkoppling. Ändå skriver du senare att du bara användar 3 sidor: Sweclockers, SVT och Twitch.
- SVT har inte reklam, och den betalar du för. Ren betaltjänst.
- Twitch. Har den reklam för de strömmar som du prenumererar på? Jag vet faktiskt inte, men jag gissar på nej. Dvs, i ditt användande så borde det ses som en betaltjänst utan reklam.
- Sweclockers, reklamfinansierad gratistjänst.

Eftersom Sweclockers är den enda av de tre sidor som du besöker som har reklam så antar jag att det är detta du menar med "påtvingad". Du betalar dock inte för att läsa nyheter på Sweclockers, det är inte en betaltjänst. Det är det jag menar med att argumentet som jag citerade här ovan inte håller.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Don_Tomaso:

Jag har läst alla dina inlägg, och de klargör inte det jag kommenterade på. Jag argumenterar inte emot/för olika tycken utan endast om ditt resonemang och anledningar. Jag tycker liksom du att betaltjänster ska vara fria från reklam. Det jag försöker poängtera är att det redan är så. De betaltjänster som du använder dig av är inte de som ger dig reklam. Reklamen kommer ifrån reklamfinansierade tjänster (som du inte betalar för).

Jag tolkar detta som att du ogillar att bli "påtvingad" annonser och bloatware när du betalar för en internetuppkoppling. Ändå skriver du senare att du bara användar 3 sidor: Sweclockers, SVT och Twitch.
- SVT har inte reklam, och den betalar du för. Ren betaltjänst.
- Twitch. Har den reklam för de strömmar som du prenumererar på? Jag vet faktiskt inte, men jag gissar på nej. Dvs, i ditt användande så borde det ses som en betaltjänst utan reklam.
- Sweclockers, reklamfinansierad gratistjänst.

Eftersom Sweclockers är den enda av de tre sidor som du besöker som har reklam så antar jag att det är detta du menar med "påtvingad". Du betalar dock inte för att läsa nyheter på Sweclockers, det är inte en betaltjänst. Det är det jag menar med att argumentet som jag citerade här ovan inte håller.

...och Sweclockers är vitlistad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

...och Sweclockers är vitlistad.

Jo, men vad exakt var det du klagade på isåfall i första inlägget?

Permalänk
Medlem

Jag ser inget felaktigt i det. Inte moraliskt i varje fall - juridiskt kanske det är en annan sak. Internetleverantörerna erbjuder en tjänst till sina kunder, och de har rimligen all rätt att bestämma vad deras tjänst ska innehålla.

Vidare kan jag sympatisera med det då större delen av internet är helt trasigt numera. Visserligen inte bara på grund av all reklam. Websidor nuförtiden är så fulla av skit att det känns som att surfa på ett trasigt 58k modem (Sweclockers är ett fint undantag med en snabb och väldesignad sida där även reklamen fungerar bra).

Om detta lanseras på bred front och fler operatörer tar efter kommer det förstås innebära att många websidor måste hitta andra affärsmodeller. Det kan för all del vara på både gott och ont.