Corsair introducerar ML Pro – fläktar med magnetlager

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

En fundering. Hur stor del av ljudet från fläkten står motorn/friktionen i en traditionell fläkt för? Jag tänker att det kanske inte blir så stor skillnad i ljudnivå från en traditionell fläkt. Vad tror ni?

I teorin borde nästan allt "motorljud" och vibrationer försvinna vilket vore mycket trevligt. Själva fläkten kan väl fortfarande orsaka vibrationer om inte bladen är helt balanserade, men det borde bli en väldigt stor förbättring. Återstår att se när tester kommer ut.

Skulle nog kunna tänka mig att köpa några stycken om de är riktigt tysta. Mina nuvarande Fractal Design 140mm fläktar har ett ganska irriterande "malande" ljud vid hög RPM.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Inaktiv

Det finns ju redan ett överlägset alternativ till sleeve bearing och ball bearing lager på fläktar. Alla mina chassifläktar är i alla fall fluid bearing.
Tystare, längre livslängd men aningen dyrare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loffemega:

Är inte ute efter att framkalla något flamewar, men berätta gärna vilka fläktar som du tycker är de bästa. (Med motivation naturligtvis)

Jag tycker det har varit lite krångligt att hitta ett bra fläktmärke, jag tror jag har provat 5-6st olika igenom åren innan jag hittade Noctua. Det är ju dock bara fläktar så det finns för mig ingen anledning att bli helt 'fanboy' över de. Behöver en ny 140/200mm till fronten, har naturligtvis kikat på Noctua men jag provar gärna andra märken också.

Angående Corsair-fläktarna, ser tämligen intressanta ut om än lite på det dyrare laget. Kanske provar deras 140mm möjligtvis.

Har du testat Cougar Vortex? Har en sådan i fronten och tycker den funkar väldigt bra, väldigt tyst, flyttar luften i en "ström" och behagligt "luftljud". Hittade en på Webbhallen vet dock inte om det är den jag har http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/152015-cougar...

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Blåsljudet har det jobbats ganska mycket på de senaste åren och här är det väl Noctua den som bidragit mest. Det finns såklart möjlighet att släcka ut blåsljud, men det finns väl en gräns. Nästa steg bör vara magnetlager. De eliminerar den statiska kontakten mellan fläkten och huset.

I vissa fall är priset avgörande, i vissa fall inte. I mitt fall har jag endast en (1st, inkl allt) 120mm fläkt, därför kostar det inte mycket att få min nästintill ljudlösa Wintendo till att bli helt ljudlös, endast $25.

Ja, jag vet att man jobbat med blåsljudet och jag tror att det finns en anledning till att man lagt fokus så hårt där också. Man bör ju ha lagt fokus på det som är det största problemet ljudnivåmässigt. Att börja jobba på saker som aktiv utsläckning av ljud innan man implementerar ett sånt här, förhållandevis enkelt, system verkar mysko... Om det inte är så att det här faktiskt inte gör så stor skillnad jämfört mot en bra lagring.

Permalänk

Känns det inte som att det blir en ganska stor risk att fläkten kommer börja vobbla/ vibbrera med den lösningen? Vet inte riktigt hur det fingerar detta men obalans känns det som att det kommer uppstå, åtminstonde vid högre varvtal.

Visa signatur

| Asus Z170-A | i5 6600K | ASUS R7 260x | 2*4Gb ddr4 2666 | corsair cx750m | Phanteks eclipse p400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogey:

Så....borde de vara knäpptysta nu? faktum är att de borde snarare avge ett negativt ljudfält.
Är det någon som har det så?

Noctua jobbar faktiskt på såna fläktar, se t.ex. denna nyhet från förra årets Computex. Men de har jobbat på det i några år nu, och varje år säger de att de ska släppa produkter "snart".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loffemega:

Är inte ute efter att framkalla något flamewar, men berätta gärna vilka fläktar som du tycker är de bästa. (Med motivation naturligtvis)

Jag tycker det har varit lite krångligt att hitta ett bra fläktmärke, jag tror jag har provat 5-6st olika igenom åren innan jag hittade Noctua. Det är ju dock bara fläktar så det finns för mig ingen anledning att bli helt 'fanboy' över de. Behöver en ny 140/200mm till fronten, har naturligtvis kikat på Noctua men jag provar gärna andra märken också.

Angående Corsair-fläktarna, ser tämligen intressanta ut om än lite på det dyrare laget. Kanske provar deras 140mm möjligtvis.

Finns enligt mig bättre fläktar än Noctua, har även några av deras fläktar.

Vist tysta, men flyttar å andra sidan inte jätte mycket luft. Gentle typhoon som många missat något är grymt mycket bättre, låter så klart på högre varv (orsaken är luften), men är grym fart på luften, bra dom chassifläktar (tyst och bra tryck om man behöver kyla).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Det blir ju helt onödigt med gummi i hörnen om magnetlagret fungerar bra, men det måste väl helt enkelt vara med av marknadsföringsskäl.
(på hyfsade fläktar med relativt låga varvtal är det onödigt redan med enkla lager)

Skickades från m.sweclockers.com

Där har du tyvärr fel, magneterna i rotorn puttar tillbaka på magneterna i fläkthuset. Precis som magneterna i fläkthuset puttar på magneterna i rotorn för att den ska kunna sväva. Så det blir vibrationer oavsett, men de blir mer jämnare så det borde låta mindre.

Här kommer en väldigt intressant video, printbara magneter är fett coola och praktiska. Bara tänk på hur de kan komma att användas i framtiden. Skippa till 2:00 för att komma till rätt del i videon.

https://www.youtube.com/watch?v=IANBoybVApQ

Permalänk
Entusiast

25 dollar... ja vi vet ju vad det blir här i Svea rike

Har kollat som en tok på fläktar för mitt kommande projekt. Läst recensioner, googlat som en tok, sökt på forum. Brukar hellre gå på siffror än folks färgade åsikter. Då jag ska köpa åtta fläktar så går Noctua bort pga pris och bajsfärg även om de gör bra fläktar. Då jag ändå ska göra en större beställning från EK så blir det vardar för mig. Fyra vita och fyra svarta

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Det är det ingen som hävdat. Om ljudintensiteten (låt oss säga) halverats efter varje gång en ny fläkt lanserats som ska vara "tystare", hur kan ljudfältet då vara negativt?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja hur ?

varporx och andra skriver om noctua nf-f12. En mycket bra fläkt,en annan är Nexus Real Silent, som är minst lika bra.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Magnetlager har ju använts i flera år av Enermax. Man undrar ju nästan varför ingen annan hakat på tidigare om det ska vara så bra...

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Conditioned:

Det är inte så många märken som faaktiskt tillverkar riktigt bra fläktar. Jag tänker nu mest på tysta fläktar. Bland de märken som finns bra finns det ett antal bra fläkttyper, men jag vet ärligt talat inte om jag skulle säga att något särskilt märke utmärker sig.

http://www.silentpcreview.com/ brukar ha bra men något utdaterad info.

Skrivet av Loffemega:

Är inte ute efter att framkalla något flamewar, men berätta gärna vilka fläktar som du tycker är de bästa. (Med motivation naturligtvis)

Jag tycker det har varit lite krångligt att hitta ett bra fläktmärke, jag tror jag har provat 5-6st olika igenom åren innan jag hittade Noctua. Det är ju dock bara fläktar så det finns för mig ingen anledning att bli helt 'fanboy' över de. Behöver en ny 140/200mm till fronten, har naturligtvis kikat på Noctua men jag provar gärna andra märken också.

Angående Corsair-fläktarna, ser tämligen intressanta ut om än lite på det dyrare laget. Kanske provar deras 140mm möjligtvis.

Här är just problemet. Vad gör en bra fläkt?

Detta är väldigt individuellt om man frågar runt, men det som gör Noctua så bra i ren kylning är deras statiska tryck. Ljudnivå i all ära men det finns tonvis med skräp fläktar som är tysta... men de flyttar väldigt lite luft i det varvtalet också, när de väl har något motstånd.

Om du vill ha max kylning, dvs ljudnivå är inget problem, så är det högt flöde som gäller, därför vid högt varvtal har alla fläktar bra nog tryck (vissa bättre än andra så klart). Även där har noctua faktiskt bra saker.

https://www.inet.se/produkt/6308854/noctua-nf-a14-ippc-3000-1...
https://www.inet.se/produkt/6308860/noctua-nf-f12-ippc-3000-1...
Högljudda saker, men hela 158/109 cfm, med högt statiskt tryck på 10,5/7,6mmH2H. Dessa är kanon för en server eller liknande och måste inte gå på max, men tittar man på dB nivån så är det 41,3/43,5dB, mao... inte långt från de flesta grafikkortskylare när man pressar dem.

Så vad är poängen?
Du kan mao använda dessa som kraftfulla, "max kylning" kylare, eller som bra variabla fläktar till en radiator. Det är ju hela poängen med fläktkurvor, du kan styra dem. Nu måste du inte ha högsta varvtalet, men bra kylande fläktar har inte låg RPM.

Vad många gör missen är att de köper lågvarvad fläkt typ 1000-1200 RPM som naturligtvis i dessa nivåer inte låter... men de är ofta helt meningslösa också eftersom man inte tittat på deras kyleffekt, utan endast deras ljudnivå. Varför köpa en fläkt om du bara ska lyssna på den... du köper den för att kyla, eller?

Om ni nu desperat ska titta på låg RPM fläktar, så var mycket noga med att titta på statiska trycket. En fläkt som är designad bra kan ha lägre varvtal, och ändå göra lite nytta, så länge den kan ge bra tryck.

https://www.inet.se/produkt/6308808/noctua-nf-a14-flx-140mm/#...
1200RPM, 68 cfm, 1,51mmH2O, 19.2 dB. Bra tryck och flöde för låg ljudnivå.
https://www.inet.se/produkt/6308771/noctua-nf-p12-120mm-pwm/#...
1300RPM, 54,9 cfm, 1,68mmH2O, 19.8dB, också bra tryck och flöde, samt <20dB ljudnivå som normalt inte hörs.

Så låt oss jämföra lite:
https://www.inet.se/produkt/5322363/corsair-air-series-af140-...
1200RPM, 66,4 cfm, 0,80mmH2O, 25,5 dBA. Samma varvtal, lite sämre flöde, sämre ljudnivå, halva trycket, men lägre pris. (info från deras hemsida).

https://www.inet.se/produkt/6308896/fractal-design-venturi-hf...
1200RPM, 118,2 cfm, 0.95mmH2O, 26,5 dBA. Samma varvtal, bättre flöde, ännu sämre ljudnivå, fortfarande uselt tryck, men lägre pris.

https://www.inet.se/produkt/5322319/be-quiet-silentwings-2-14...
1000RPM, 60,4 cfm, 0,81mmH2O, 16,4dBA. Lägre varvtal, lite sämre flöde, bättre ljudnivå, halva trycket, och typ samma pris.

Samma sak kan ni hitta på 120mm vägen också. Noctua förtjänar sitt rykte rätt bra, även om självklart deras fläktar kostar. Många av dem har dock 6 års garanti... något man inte ska glömma. För vad pris priset om du om 3 år måste byta fläkt för konkurrents märke?

Min poäng?
Flöde som många anger är maximalt "teoretiskt" flöde, för fläkten utan motstånd. Dvs inget chassi, ingen radiator, inga fläktgaller, ingen fläns. När använder man det? Aldrig.
Trycket dock, det avgör hur mycket flöde du faktiskt får när du sätter denna fläkt "i något" därför är det ofta mer viktigt än flödet och dBA/RPM.

Så det kostar med kvalitet, men de lönar sig i att man kan ha färre fläktar, för samma kylförmåga, och det gäller att kolla all spec, först. Stirra er inte blinda på RPM och dBA, utan titta på vad ni får för dem.

Där finns guldkorn, utan tvekan och hittar ni dem, dela med er. Men ni behöver då statiska trycket för att kunna göra en vettig jämförelse. Hittade för några år sedan en XFX fläkt med enormt statiskt tryck, ca 20dB på 120mm och bra pris. Hittar dem inte längre dock :=/

Så visst är dessa fläktar intressanta från Corsair, därför de kan ha både högt och lågt varvtal, har möjligheten till låg dBA, men min fråga är... hur bra kyler de?

Permalänk
Skrivet av Starric:

Magnetlager har ju använts i flera år av Enermax. Man undrar ju nästan varför ingen annan hakat på tidigare om det ska vara så bra...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har använt enermax fläktar. Det är nog det största skräpet när det gäller fläktar som jag testat. Men det vara bara en sort, så det kanske bara gällde dem. Men om någon gör något dåligt så är det ju inte direkt en indikator på hur bra det kan bli.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bogey:

Ja hur ?

varporx och andra skriver om noctua nf-f12. En mycket bra fläkt,en annan är Nexus Real Silent, som är minst lika bra.

Svar, det kan det inte, men det går mycket bra att släppa tystare fläktar. Bara för det betyder det inte att det skulle vara ett negativt ljudfält omkring dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Svar, det kan det inte, men det går mycket bra att släppa tystare fläktar. Bara för det betyder det inte att det skulle vara ett negativt ljudfält omkring dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Ironi verkar vara en bristvara här?

Obs att detta var ett skämt !
De säger hela tiden att de nya är bättre, Och nu har de sagt det många ggr.

En bra sida att läsa på : http://www.silentpcreview.com/

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bogey:

Ironi verkar vara en bristvara här?

Obs att detta var ett skämt !
De säger hela tiden att de nya är bättre, Och nu har de sagt det många ggr.

En bra sida att läsa på : http://www.silentpcreview.com/

Står det om negativa ljudfält där eller? I såna fall är jag inte intresserad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Angående fläktar så skulle jag kunna rekommendera Aerocool DS. Kör med 5st sådana fläktar i till mina två radiatorer och är väldigt nöjd med dessa. Verkar ha utgått från Inets sortiment tyvärr.

Luftflöde
36,7 - 54,8 CFM
Rotationshastighet
800 - 1 200 RPM
Statiskt tryck
0,99 - 1,48 mm H2O
12,1 - 15,8 dB (7v - 12v)

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2