Gigabyte Brix Gaming UHD på Computex 2016

Permalänk
Medlem
Citat:

The GIGABYTE BRIX Gaming UHD PC (pictured below) is the BRIX designed to appeal to budget gamers and power users. While larger than their other mini BRIX units, the Gaming UHD is still a mico machine at 4.3" x 4.3" x 8.6" and features a GTX 960 inside that, while not a premium card, is good for most esports games and general use. You also get the choice of I7-6700HQ or i5-6300HQ processors and up to 32GB RAM as well as all kinds off connectivity and M.2 slots. Personally, if the price is reasonable, the BRIX UHD sounds like a screaming mini photo/video/Overwatch machine.

http://unlocked.newegg.com/article/wine-tasting-gigabyte-cors...

@Gigabyte_Rasmus
Har du något nytt i ämnet?

Permalänk
Gigabyte

Dessvärre stämmer inte det. Jag hade önskat att det gjorde det. Som det ser ut nu landar den kring 9000 SEK.
Jag lyckades inte roffa åt mig exemplaret så jag har bara upplevt ljudnivån i ett större mötesrum och idle. Då var den ljudlös men det säger nog inte så mycket. Jag ska se om jag kan få tag på dB mätningar eller liknande

Skrivet av Findecanor:

Hmm... Nu skulle jag säga att det är slutet på månaden och fortfarande inga fler nyheter än det man fick höra från Computex.

Lanseringen framskjuten till augusti så beror på det. Det kommer lite olika varianter på denna, en med i5 och en med i7. Dock ser det ut som att jag inte drar in i5 modellen pga prisdiffen ligger på ca 250 SEK. Åsiker på det? Det kommer även lite andra lösningar fram emot början av kvatal fyra med lite extra fokus på B2B

Visa signatur

Not in use.

Permalänk
Medlem

@Gigabyte_Rasmus:

Jag tänker så här:
i7:an för 9000 konkurrerar bl.a. med Alienware Alpha (som är billigare, trots att det är alienware) och intel skull canyon med ett externt grafikkort (ska komma andra dockor, billigare än razers version) och ett 960 blir ungefär samma pengar. Men då får jag möjligheten att uppgradera sen.

Hade hoppats på en dualcore med bra fart och ett 950ti eller liknande för 5000-600. Som en skull canyon men jag byter quaden mot bättre grafik.
Passar bättre för dom som spelar lite äldre spel ibland eller vill ha något kopplat till tv för att lira lite sånna spel.

Det här känns som en konkurrent till en stationär, men behöver jag en sån så får den ta plats och då är storleken inte så viktig att jag inte kan köra en mitx.

Kan inte se någon köpa er produkt, den är inte konkurrenskraftig..

Permalänk
Gigabyte
Skrivet av Blk:

@Gigabyte_Rasmus:

Jag tänker så här:
i7:an för 9000 konkurrerar bl.a. med Alienware Alpha (som är billigare, trots att det är alienware) och Intel skull canyon med ett externt grafikkort (ska komma andra dockor, billigare än razers version) och ett 960 blir ungefär samma pengar. Men då får jag möjligheten att uppgradera sen.

Hade hoppats på en dualcore med bra fart och ett 950ti eller liknande för 5000-600. Som en skull canyon men jag byter quaden mot bättre grafik.
Passar bättre för dom som spelar lite äldre spel ibland eller vill ha något kopplat till tv för att lira lite sånna spel.

Det här känns som en konkurrent till en stationär, men behöver jag en sån så får den ta plats och då är storleken inte så viktig att jag inte kan köra en mitx.

Kan inte se någon köpa er produkt, den är inte konkurrenskraftig..

Tjaa

Tack för feedaback.

Alienware Alpha får ungefär samma prispunkt efter att man ändrat till SSD i deras konfigurator - men det är absolut en tuff utmanare. Estetiskt tycker jag vår ser mycket bättre ut men det är ju individuellt. Skull Canyon är inget vi jämför denna modell med då vi har våra GB-BXi7-5775 och kommer även med 6-seriens modeller så fort Intel tillåter oss att köpa processorerna - som kan matchas mot den.

Den feedback vi får av marknaden är att man vill använda sig av fyrkärniga-processorer, även på gaming-datorer då de används för mer än just gaming. Våra försäljningssiffror gällande Dual-core vs Quad-core säger även samma sak (generella försäljning, inte bara gaming). Vi riktar absolut vår enhet till att ersätta dagens datorer. Det gjorde vi inte med vår förra generation gaming-BRIX och det gick sådär Personligen så har jag en mITX HTPC hemma men jag kommer byta ut denna till en Brix Gaming UHD snarast möjligt - och datorerna på kontoret för den delen med men jag håller dock med dig om att HQ skulle putsat prislappen något

Visa signatur

Not in use.

Permalänk
Medlem

@Gigabyte_Rasmus:

Du och jag kanske tycker den är bättre estetiskt, men jag tror inte den generelle köparen av denna kapacitet är det. Han är 14 och vill ha Alienware styling...

Jag tittar lite på en HTPC, men den här kostar för mycket.. priset fungerar kanske för dig med personalpris, men det finns inte många här som lagt nästan 10k på sin htpc... det är inte rimligt någonstans..

Jag saknar en tyst HTPC likanade dator, som klarar lite "sitta i soffan gaming" typ en NUC/BRIX med ett 950-ish kort.
Borde inte vara omöjligt för 5-6k, något som folk skulle kunna betala för en HTPC..

Titta bara på hur det gått för Zotac med sina "Magnus" är ju samma marknad ni verkar söka, inte så mycket snack om dom här på forumet..

Och ersätta dagens datorer, vad är det kunden får av det här?Vad är det man får av er som andra inte ger? varför heter den "gaming" isåntfall? har man ett skrivbord så finns plats för en vanlig datorn, som har andra fördelar ni inte har (uppgradering m.m.). De flesta andra har en bärbar..
HTPC/konsol marknaden har ett vakuum, men tycker att ni missar den med priset..

Är inte meningen att klanka ner på dig, men jag tycker rent generellt att företag i den här branschen är katastrofala i sina produktanalyser.
Släpper femtielva moderkort som alla är i princip likadana, så det är ju egentligen typ 3. (låt säga att jag vill ha en brix runt 6200u, prisjakt ger mig http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3434429,3520111,3434430,... 13 i princip likadana produkter... varför? )

Eller som nu två versioner med liknande processorer som har prisskillnad på 250kr det är en version, men jag blir utan min budget version.. alla dessa produkter men täcker knappt någon del av marknaden.

Permalänk
Gigabyte
Skrivet av Blk:

@Gigabyte_Rasmus:

Du och jag kanske tycker den är bättre estetiskt, men jag tror inte den generelle köparen av denna kapacitet är det. Han är 14 och vill ha Alienware styling...

Jag tittar lite på en HTPC, men den här kostar för mycket.. priset fungerar kanske för dig med personalpris, men det finns inte många här som lagt nästan 10k på sin htpc... det är inte rimligt någonstans..

Jag saknar en tyst HTPC likanade dator, som klarar lite "sitta i soffan gaming" typ en NUC/BRIX med ett 950-ish kort.
Borde inte vara omöjligt för 5-6k, något som folk skulle kunna betala för en HTPC..

Titta bara på hur det gått för Zotac med sina "Magnus" är ju samma marknad ni verkar söka, inte så mycket snack om dom här på forumet..

Och ersätta dagens datorer, vad är det kunden får av det här?Vad är det man får av er som andra inte ger? varför heter den "gaming" isåntfall? har man ett skrivbord så finns plats för en vanlig datorn, som har andra fördelar ni inte har (uppgradering m.m.). De flesta andra har en bärbar..
HTPC/konsol marknaden har ett vakuum, men tycker att ni missar den med priset..

Är inte meningen att klanka ner på dig, men jag tycker rent generellt att företag i den här branschen är katastrofala i sina produktanalyser.
Släpper femtielva moderkort som alla är i princip likadana, så det är ju egentligen typ 3. (låt säga att jag vill ha en brix runt 6200u, prisjakt ger mig http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3434429,3520111,3434430,... 13 i princip likadana produkter... varför? )

Eller som nu två versioner med liknande processorer som har prisskillnad på 250kr det är en version, men jag blir utan min budget version.. alla dessa produkter men täcker knappt någon del av marknaden.

Hejsan

Bara kul med en dialog, så bara kör

Utan att säga för mycket här så visar inte analysen att det är en 14-åring som köper dessa produkter och med våran design/specifikationer siktar vi inte heller på den kundkretsen. De letar efter en betydligt billigare dator än så. Jag kan säga att vår förra generation gaming-BRIX sålde mindre än 1/5 till privatpersoner. Detta utan att jag räknar in våra företagsprojekt. Namnet kan man tycka vad man vill om - och jag tycker det är missvisande att kalla den GAMING men så är det

I dagsläget är det dessvärre omöjligt med 5-6k även om man använder sig av en dual-core från Intel. Grafikkortet är riktigt dyrt, mer än du tror. Processorn är näst dyrast med ett listpris på 280 dollar för en i5-6200U. Vi har så klart rabatter men det ger ändå dig en indikation kring priserna, och det är inte direkt så att Intel känner att vi kan använda någon av de 10 andra processortillverkarna HTPC-marknaden är även den betydligt mindre än man kan tro.

Av oss får man en kompakt, extremt kraftfull maskin med plats för M.2 RAID, Quad-Core, GTX950 med ett estetiskt ytter som passar in i fler miljöer än en "gaming"-look gör. Det går absolut att uppgradera en stationär dator - vi säljer delar så det är bara att köpa men många vill bli av med den stora datorlådan som står där, detta inkluderar mig själv. Ur service-punkter är det även till fördel med mindre enheter när de ska transporteras, och då syftar jag på större företag som hyr in denna tjänst. Visst finns det laptops, men det räcker oftast inte när man vill ha flera skärmar. Menar inte prestandamässigt (om än man ska betala en hel del för att få en Quad-core laptop som har vettig utrustning och som är av någorlunda kvalitet) utan man blir trött på att bära fram och tillbaks, in i dockan och ut från den. Tillslut köper man en eller två rejäla skärmar och kopplar till en dator istället - och med dagens alla molntjänster blir det allt lättare att ha filer från flera olika datorer.

Anledningen det finns så många olika BRIX beror på att det finns så många - och minst 5 gånger fler - förfrågningar om andra modeller. När de gör större inköp så är några dollar hit eller dit avgörande och då handlar det om att ha rätt produkt. Personligen hade jag mer än gärna sålt 3x enheter, i3, i5 och i7

Men för att summera det hela. Det är långt ifrån en omöjlighet för oss att använda denna layouten och montera en dual-core processor istället och man vet inte vad som kommer i framtiden

Kan ge dig en snabb-guide över att filtrera våra modeller

I namnet hittar du alltid tecken som avgör vad som är vad.

BSi5T-6200 = En i5 baserad kring 6200 processorn med stöd för "T" = Thunderbolt. Fler exempel nedan:

T = Thunderbolt. Detta inkluderar Intels Alphine Ridge krets vilket levererar USB 3.1 32 Gb/s med HDMI 2.0.
H = HDD, dvs man får plats med M.2/mSATA + 2,5" SSD/HDD.
A = Asmedia. Detta för att pointera ut att det är USB 3.1 via just Asmedia kretsen. 10 Gb/s.
C = COM-port.
L = Dual LAN.

Visa signatur

Not in use.

Permalänk
Medlem

@Gigabyte_Rasmus:

Vilka är det som är den stora målgruppen? Företag i Asien? Segmenterar ni inte mer än så eller hoppas man bara att folk ska köpa det befintliga?
Mina "poänger" baseras på en privatperson i västvärlden, men det hade du nog redan räknat ut. Är vi inte tillräckligt lönsamma för att satsa på?

EDIT: vad är det för Chipset föresten? q170?