Permalänk

USB lagring på RPi2

Hej

Håller på att göra en övervakningskamera på min RPi2 och behöver lite hjälp med filmerna som ska sparas på ett USB.
Är ganska ny på Linux så vet inte exakt hur allt funkar.

Filmer som skapas från rörelsedetektorn ska sparas på ett USB-minne och om jag fattat det rätt så måste man själv mounta USB-minnet. Jag hittade en guide på hur detta kunde göras automatiskt vid uppstart men min fråga är nu då:
Om man vill ta ut USB-minnet och kolla på filmerna på en annan dator, hur blir det då? Unmountas den utan att filer riskeras att försvinna? Mountas den igen när jag sätter tillbaka USB-minnet?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anglaborg:

Hej

Håller på att göra en övervakningskamera på min RPi2 och behöver lite hjälp med filmerna som ska sparas på ett USB.
Är ganska ny på Linux så vet inte exakt hur allt funkar.

Filmer som skapas från rörelsedetektorn ska sparas på ett USB-minne och om jag fattat det rätt så måste man själv mounta USB-minnet. Jag hittade en guide på hur detta kunde göras automatiskt vid uppstart men min fråga är nu då:
Om man vill ta ut USB-minnet och kolla på filmerna på en annan dator, hur blir det då? Unmountas den utan att filer riskeras att försvinna? Mountas den igen när jag sätter tillbaka USB-minnet?

Tack på förhand!

Ja, du kan auto-mounta vid uppstart mha /etc/fstab men nej, det är inte självklart att minnet mountas för att du sätter det i kontakten.

Nej, du bör demontera (umount) minnet innan du rycker ut det.

Om du ändå har en annan dator för att kolla på filmerna är det nog lättare att dela ut mappen över nätverket och titta på dem utan att rycka ut minnepinnen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk

@zarkov:

Problemet är att Raspberryn kommer inte vara ansluten till något nät. Den ska stå ute i skogen och gå på batteri... Detta betyder också att jag inte kan komma åt den genom SSH och unmounta/mounta.

Går det att fixa ändå?
Lösning är kanske att ta med en dator med internetsladd/wifi och ansluta på det sättet. Blir väldigt krångligt dock.

EDIT:
Skulle det gå att göra så att minnet auto-mountas och när man vill ta ut det så stänger man först av raspberryn --> tar ut minnet, kolla filmerna --> sätta tillbaka minnet --> starta raspberryn?

Permalänk
Medlem

Om inte du har en brytare/knapp som kör ett script for un/mount?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anglaborg:

@zarkov:

Problemet är att Raspberryn kommer inte vara ansluten till något nät. Den ska stå ute i skogen och gå på batteri... Detta betyder också att jag inte kan komma åt den genom SSH och unmounta/mounta.

Går det att fixa ändå?
Lösning är kanske att ta med en dator med internetsladd/wifi och ansluta på det sättet. Blir väldigt krångligt dock.

EDIT:
Skulle det gå att göra så att minnet auto-mountas och när man vill ta ut det så stänger man först av raspberryn --> tar ut minnet, kolla filmerna --> sätta tillbaka minnet --> starta raspberryn?

Jo, absolut. Problemet är bara att man helst inte skall rycka strömmen utan att först stängt ner operativet.

Skrivet av nick-li:

Om inte du har en brytare/knapp som kör ett script for un/mount?

+1, bra idé och lätt att genomföra.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk

@zarkov:
En powerknapp borde vara det bästa alternativet då? Om man dessutom ska ladda batteriet osv.

Går det att lösa så en knapp fungerar som en båda start- och avstängningsknapp?
EDIT: Tänkte att det kanske skulle gå att koppla in en switch från en dator men läste att detta inte kommer funka (andra delar behövdes).
Hur stor är chansen att nåt händer med OS om man bara tar bort strömmen direkt istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anglaborg:

@zarkov:
En powerknapp borde vara det bästa alternativet då? Om man dessutom ska ladda batteriet osv.

Går det att lösa så en knapp fungerar som en båda start- och avstängningsknapp?
EDIT: Tänkte att det kanske skulle gå att koppla in en switch från en dator men läste att detta inte kommer funka (andra delar behövdes).
Hur stor är chansen att nåt händer med OS om man bara tar bort strömmen direkt istället?

Risken är att SD-kortet blir korrupt om man bara slår av strömmen och ju oftare man gör det, desto större blir naturligtvis risken. Eftersom du inte heller kan kommunicera med din Pi så vet du ju inte om den kraschat.

Det bör inte vara några problem att använda en och samma knapp till både på och av men du får nog tjuvkoppla strömförsörjningen så att du kan väcka den. Alternativet är ju att koppla mount/umount till knappen som också föreslagits men det räcker ju inte om du måste koppla loss batteriet.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk

@zarkov:

Borde det inte gå att koppla en switch rakt in i GPIO som skickar "shutdown"? Utan att andra delar behövs. Sedan får man starta genom att dra ut strömförsörjningen och in igen.

Hur skulle det funka med en mount/unmount knapp? Koppla en knapp rakt in i GPIO eller krävs det massa andra delar?
Blir dock svårt när man ska ladda batteriet.

EDIT:
Här är vad jag menar.
https://www.element14.com/community/docs/DOC-78055/l/adding-a...
Borde ju funka med att bara koppla en switch från en dator in i GPIO kontakterna. Är ju även element14 som gjort projektet.

Permalänk
Medlem

@Anglaborg:

Skillnaden mellan en knapp som stänger av och unmontar är i stil med

sudo shutdown -P

och/eller

umount -f /dev/sdb1 t.ex

i Bash men vet inte direkt hur de ser ut slutligen för scriptm.
Gissar att man kan behöva nån if sats om man ska både mount och unmount

Edit: Det är precis med GPIO jag hade i åtanke.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

@Anglaborg: guiden från Element14 borde fungera utmärkt, kör du på den. Sen får du dra ut och sätta i sladden för att väcka den igen (alt sätta en strömbrytare på den också så du inte sliter för mycket på kontakterna).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk

@nick-li:
@zarkov:

Tack för svaren!!
Kör på element14 guiden

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha följt guiden och skaffat en knapp som stänger av pajen samt avmonterar i samma skript.
Sedan lägger du till USB-minnet som automount i /etc/fstab så slipper du bekymra dig om det.

Iom att du inte har någon skärm/nätverk så kanske en LED-lampa kan vara intressant som en status-indikator. Kör ett skript efter start som kontrollerar att exempelvis
1)Pajen är igång och har bootat
2)USB-minnet är mountat
3)Kameran är ikopplad

Går ju att göra blinkesekvenser t.ex för att ge feedback. Tråkigt att åka ut och hämta filmer och så visar det sig att minnet var tomt p.g.a att något gått fel

Visa signatur

Bara gammalt skräp...