Tesoro visar upp tangentbord med IR-brytare

Permalänk
Melding Plague

Tesoro visar upp tangentbord med IR-brytare

Taiwanesiska Tesoro visar ett tangentbord med egenutvecklad IR-brytare och sätter siktet på att utmana traditionella mekaniska modeller.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul med nya teknik

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Skitsmart koncept.

Men 90% kommer ju att vara läsk som är kladdigt ju.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Skit smart koncept.

Snälla förklara, hur skiter man ut ett smart koncept?

Permalänk
Medlem

Såg ju faktiskt rätt bra ut för att vara Tesoro.
Bara se till att ändra den där förskräckliga fonten på keycapsen.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Snälla förklara, hur skiter man ut ett smart koncept?

Jaja, jag ser nu vad felet blev. xD

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Skitsmart koncept.

Men 90% kommer ju att vara läsk som är kladdigt ju.

Då tvättar man det bara, det är ju vattentätt, duh

Permalänk
Medlem

Jag blev lite fundersam på vad "minskad mängd oönskade knapptryck som kan uppstå" syftade på, eftersom oönskade knapptryck vad jag vet inte är ett vanligt problem på existerande tangentbord. Jag misstänker att det i själva verket handlar om att man slipper problemet med att kontakterna studsar på ett vanligt mekaniskt tangentbord, vilket gör att tangenbordet måste vänta en kort stund innan den kan vara säker på att en tangent aktiverats. Med IR så bör man slippa den fördröjningen, vilket säkert kan intressera många (om det sen spelar någon praktisk roll är en annan fråga).

Annars är det lite tunt med detaljer kring hur brytarna ska fungera. Lite sökande visar att det inte direkt är en ny idé då det fanns opto-elektriska tangentbord redan på 80-talet. De har som artikeln säger väldigt lång livslängd (fast är livslängden på Cherry-brytare ett problem?), men ska visst vara känsliga för damm om de inte konstrueras rätt. Tesoro är väl inte någon tillverkare man vanligtvis förknippar med kvalitets-tangentbord, men vi får väl se vad de kan hitta på. Fler brytare att välja på är ju alltid roligt.

Permalänk
Medlem

Det är säkert ett jättebra tangentbord.. Men designen ser inte ut att vara på topp, och sett ifrån tidigare Tesero tangentbord så är det för mycket led och bling bling, och för lite kvalitetskänsla. Kommer i nuläget inte byta ut mitt Vengeance K95 mot ett sånt där, för även om brytarna är bättre, så är designen och kvalitetskänslan i Corsair produkter för det mesta på topp i min åsikt.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

"...och även vattentålighet." Detta kanske är nåt för dig @Viochee ?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Allt är trevligare än membran tangentbord...
Samtidigt är ju cherrys brytare gjorda så att de inte ska ge några dubbla tryckningar så jag ser faktiskt ingen jättefördel med dessa.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

"...och även vattentålighet." Detta kanske är nåt för dig @Viochee ?

ja det vore inte dumt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Skitsmart koncept.

Men 90% kommer ju att vara läsk som är kladdigt ju.

jo jo men läsk kan lösas upp med vatten så slpiller du kola så sänker du ner det i vatten efteråt

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Eyy. Borde man inte kunna ändra aktiverings läge\känslighet\egenskap via någon mjukvara ... När det är ir.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

korWWW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Det är säkert ett jättebra tangentbord.. Men designen ser inte ut att vara på topp, och sett ifrån tidigare Tesero tangentbord så är det för mycket led och bling bling, och för lite kvalitetskänsla. Kommer i nuläget inte byta ut mitt Vengeance K95 mot ett sånt där, för även om brytarna är bättre, så är designen och kvalitetskänslan i Corsair produkter för det mesta på topp i min åsikt.

Kolla alla bilder

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

korWWW

Permalänk
Avstängd

VAD i helvete?
Ett mekaniskt tangentbord tål vatten och jag har inga problem med oönskade knapptryck heller.

Livslängden är bra ifall man vill ge dem till sina barnbarn.

Permalänk
Medlem

@gabriel15: Skojar du eller? Finns hur många som helst som lyckas paja sina fina tangentbord med allehanda vätskor, vatten inkluderat.

Den maximala livslängden är väl mer intressant för net-caféer återigen, men jag är själv lite nyfiken på det då mitt gamla Zowie definitivt känns lite nött i många av brytarna. Jag tror kanske dock att det beror på hur en MX-Brown switch ser ut, och inte går att förbättra hur lätt som helst.

Är väl ballt med IR om inget annat ^^

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gabriel15:

VAD i helvete?
Ett mekaniskt tangentbord tål vatten och jag har inga problem med oönskade knapptryck heller.

Livslängden är bra ifall man vill ge dem till sina barnbarn.

Nej det gör det inte. De slutna brytarna tenderar att vara mer "vattentåliga" eftersom de tillåter mindre vatten att nå ned i dem men att de skulle tåla vatten är inte direkt sant.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd

Verkar trevligt men personligen så önskar jag helt tyst tangentbord över mekaniska för dom låter ofta förjävligt och är irriterande och tyst och känsla skulle kanske vara en möjlig kombo med sånna

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av fermia:

Kul med nya teknik

Japp

https://www.youtube.com/watch?v=imjSeLCq2us

Den mest tekniska tjejen jag sätt tror jag

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Hedersmedlem

Jag trodde grejen med IR var att man kunde see att det faktiskt var ett finger som tröck, eller något varmt åtminstone. Så då gör det inget om man råkar lägga något på tangentbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Snälla förklara, hur skiter man ut ett smart koncept?

He just did!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Hmm, förutser problem med starkt solljus.

Hade en mus en gång i tiden som var känslig för direkt solljus. det här länge sedan då möss fortfarande hade en stor kula som rullade runt och drev hjul med ett "shutterwheel" och ljusbrytare. Plasten släppte helt enkelt igenom solljuset som ljusbrytarna registrerade.
Nu lär ju detta iofs inte vara något större problem, då vi nuförtiden lärt oss att möblera så att solljus inte stör framför datorn.