Windows hittar inte ssd

Permalänk

Windows hittar inte ssd

Har precis byggt ihop en ny dator och ska installera Windows, har 3 olika ssd diskar.
1, samsung 840 240gb
2, ocz 240gb
3, samsung 850 120gb

Hittar alla diskar i bios men när jag startar Windows installationen så säger den "a required CD/DVD drive device driver is missing. If you have a driver floppy disk, cd, dvd, or USB flash drive, please insert it now.
note: if the Windows installation media is in the cd/dvd drive, you can safley remove it for this step"

Nån som har tips på vad jag kan göra?

Permalänk
Skrivet av kalleteodor:

Har precis byggt ihop en ny dator och ska installera Windows, har 3 olika ssd diskar.
1, samsung 840 240gb
2, ocz 240gb
3, samsung 850 120gb

Hittar alla diskar i bios men när jag startar Windows installationen så säger den "a required CD/DVD drive device driver is missing. If you have a driver floppy disk, cd, dvd, or USB flash drive, please insert it now.
note: if the Windows installation media is in the cd/dvd drive, you can safley remove it for this step"

Nån som har tips på vad jag kan göra?

vilket moderkort ?
vilket Windows ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

vilket moderkort ?
vilket Windows ?

körde z170 med windows 7, löste problemet genom att installera windows 10 istället. då funkade det. provade flera versioner av w7 men inget fungera, vet inte vad det kan berott på...

Permalänk
Skrivet av kalleteodor:

körde z170 med windows 7, löste problemet genom att installera windows 10 istället. då funkade det. provade flera versioner av w7 men inget fungera, vet inte vad det kan berott på...

win7 installations iso har inte Drivrutiner för det moderkortet och inte för usb3 minnen.
win7 har man på usb2 minnen och helst på z97 moderkort så slipper man problem..

det är ibland samma sak åt andra hållet har du gammal hårdvara så krånglar win10 men 7:an funkar..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Hade samma typ av problem. Jag ändrade i BIOS, SATA-> ACHI till IDE.

Visa signatur

AMD Athlon 64 3000+/Winchester | Asus A8V Deluxe | 2x512MB Buffalo DDR 400Mhz | Seagate Barracuda 160GB S-ATA | Club 3D Radeon 9550 | NEC ND-3500A | Nexus 400W Silent Power