Koppla in Corsair H80i V2 i ett ASUS Maximus VIII Hero - CPU_Fan, W_Pump, CPU_Opt (??)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2005

Koppla in Corsair H80i V2 i ett ASUS Maximus VIII Hero - CPU_Fan, W_Pump, CPU_Opt (??)

Så jag har äntligen vart och köpt mig nya grejer!

Nu är ju dock ett litet problem, att få ihop allt på rätt sett. Har googlat runt massor men inte hittat vettiga svar om fördelar, varför, osv. om hur man ska koppla in en Corsair H80i v2 med dessa pin kontakter på moderkortet.

Enligt Corsairs manual skall man koppla Radiator fläktarna till fläktanslutningarna på blocket som är för cpun och sedan koppla in denna i CPU_FAN. Därefter skall man in i BIOS och antingen sätta CPU_FAN till PWM mode eller DISABLED.

Detta känns ganska logiskt då man får ett jämt volt flöde till pumpen och den regulerar fläkthastigheten. Då kan man använda Corsair LINK för att kolla temperaturer, jag har dock inte hittat hur man kan ställa in custom fan profiles där?

Dock så kommer detta moderkortet med massa fancy mjukvara som även dem vill justera CPU_FAN speed vilket gör att jag är otroligt förvirrad över vad det är som faktiskt justerar fläkthastigheten då ett flertal program och system alla försöker göra det......

Det jag egentligen undrar (utom vilket program man skall använda och hur man ska justera fläktkurvan smart) är varför man inte använder W_PUMP på moderkortet då det har konstant 12v vad jag läst och sedan kopplar in radiator fläktarna till CPU_FAN & CPU_OPT(vad gör denna?). sedan inte leker med CPU inställningar i BIOS utan kontrollerar fläktkurvan med ASUS program? skulle detta ha en negativ effekt?

Fördelar/nakdelar med dessa konfigurationer? och vad skulle ni rekomendera?

Detta är ytterst förvirrande över vilket som är den bästa/smartaste lösningen.

Utöver detta är ~38°C på idle en normal temperatur med en i7 6700k för detta kylsystem?

MVH

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Jul 2011

Idle-tempen beror mer på din rumstemperatur, vilket varv dina övriga fläktar går på etc.

Såvitt jag kan se så har du 3 st 4-pin kontakter längst upp på moderkortet där en är designad just för pumpen på vattenkylning. Koppla in en fläkt i den och en fläkt på en annan plats så ska det funka. Mjukvaran som försöker ändra dina fläkthastigheter är olika för varje tillverkare, men iom att det är pwm-fläktar så tar de hand om fläkthastigheterna automatiskt.

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2012

Jag tycker också det är bättre att koppla pumpen till en port med konstant 12V (W_pump låter ju bra) men sedan koppla fläktarna till vanliga fläktplatser (CPU och Opt.) för att låta moderkortet bestämma. Tillverkarna brukar rekommendera att man kopplar till själva vattenkylaren, men den brukar ha ganska onödigt höga varvtal mm.

i5 4690k / Asrock z97e-itx ac / Sapphire R9 Nano / Raijintek Metis / Silverstone SX500-LG / 16 GB Ram / Samsung 840 Evo / Silverstone Argon AR-01 (Noctua F12)