Hotell vägrar att betala tillbaka deposition
Hej!
I helgen bodde jag och min flickvän på hotellet U&ME i Umeå. Det var ett mycket fint och lugnt hotell trots att Brännbollsyran var igång under helgen. En mycket trevlig upplevelse helt enkelt. Tills nu! I spoliern nedan kan ni läsa en mailkonversation jag nyss haft med hotellpersonalen:
Hotellet:
Hej Joel.
Tack för senast,
Som du redan vet tog vi en deposition vid incheck som garanti för städ i våra rum.
Vi har beslutat att ditt rum krävde mer än vårt ordinarie dagsstäd, vilket alltså innebär att vi inte kommer återbetala dina 500 kr.
Hoppas du hade en trevlig helg hos oss på U&ME Hotel i Umeå under brännbollsyran. På återseende!
Vänligen personalen,
U&ME Hotel
Jag:
Hej!
Jag skulle bara vilja kolla vad som krävdes för ytterligare städning utöver det ordinarie dagsstädandet? Tycker själv att vi städade precis som man kan förvänta sig innan man lämnar ett hotell! Hade en mycket trevlig helg boendes hos er, men detta kom verkligen som en överraskning!
Tacksam för svar!
/Joel
Hotellet:
Hej Joel,
Vi har gjort en bedömning att rummet tog längre tid att städa jämfört med våra ordinarie städrutiner.
Som du blev informerade vi incheckningen behåller vi depositionen om det bedöms att extra städning av rummet krävs.
Ha en fortsatt fin kväll Joel,
Vänligen Ronja
U&ME
Jag:
Hej igen!
Jag hoppas att ni kan svara på VAD det var som inte var ok med vår städning. Vi städade undan allt från rummet förutom att bädda sängarna etc. Skulle vilja veta vad som gjorde att det tog längre tid än vanligt. Vi städade rummet precis som vi brukar när vi bott på andra hotell och det har aldrig varit problem. Är otroligt besviken över att ni inte heller kan påpeka vad det var som var dåligt med vår städning. Hade vi lämnat rummet skitigt hade jag givetvis förstått att ni behållit depositionen, men nu har vi städat precis som kan förväntas hos ett hotell.
Om det är så att ni kräver att man städar ytterligare mer än att plocka undan sina saker och lägga saker i papperskorgen så tycker jag att ni ska påpeka det. Det enda vi inte städade var att till exempel bädda sängen, men det har jag aldrig gjort på ett hotell och det har som sagt aldrig varit ett problem.
Hoppas att ni kan påpeka vad som är fel. Har ni en bra anledning till att vår städning inte duger så köper jag det, men hittills har ni inte kunnat ge en relevant och specifik anledning!
Med vänliga hälsningar,
Efter detta svarar inte hotellet mer. Jag kan garantera att jag städat mycket finare än vad jag gjort många gånger tidigare på hotell, och det har aldrig varit problem. Allt var bortplockat, förutom skräpet vi slängt i papperskorgen. Det kan säkert ha legat kvar en tom shopping-påse på en stol någonstans, men inte mer än så. Inget som kan kräva en extra städning. Det som gör mig mest irriterad är hur de inte vill ge en konkret anledning eller förklaring till vad som behövde göras eller vad vi hade lämnat som krävde ytterligare städning. Börjar tro att de blandar ihop vårt rum med något annat, eller så försöker de bara mjölka oss på mer pengar...
Känner mig rätt hjälplös nu, vad kan man egentligen göra? Ska börja fota alla hotellrum innan jag lämnar dem, men det hjälper ju inte denna gång. Då vi, två fattiga studenter, betalade 4000 kr för två nätter känns det faktiskt förjävligt att de utan anledning ska kräva oss på 500 kr till... Någon som varit i en liknande situation och har tips eller liknande? Kan det vara värt att ringa konsumentrådgivningen eller något liknande?
Vi är väldigt tacksamma för alla svar!