Hotell vägrar att betala tillbaka deposition

Permalänk

Hotell vägrar att betala tillbaka deposition

Hej!

I helgen bodde jag och min flickvän på hotellet U&ME i Umeå. Det var ett mycket fint och lugnt hotell trots att Brännbollsyran var igång under helgen. En mycket trevlig upplevelse helt enkelt. Tills nu! I spoliern nedan kan ni läsa en mailkonversation jag nyss haft med hotellpersonalen:

Hotellet:
Hej Joel.

Tack för senast,
Som du redan vet tog vi en deposition vid incheck som garanti för städ i våra rum.
Vi har beslutat att ditt rum krävde mer än vårt ordinarie dagsstäd, vilket alltså innebär att vi inte kommer återbetala dina 500 kr.

Hoppas du hade en trevlig helg hos oss på U&ME Hotel i Umeå under brännbollsyran. På återseende!
Vänligen personalen,
U&ME Hotel

Jag:
Hej!

Jag skulle bara vilja kolla vad som krävdes för ytterligare städning utöver det ordinarie dagsstädandet? Tycker själv att vi städade precis som man kan förvänta sig innan man lämnar ett hotell! Hade en mycket trevlig helg boendes hos er, men detta kom verkligen som en överraskning!

Tacksam för svar!

/Joel

Hotellet:
Hej Joel,

Vi har gjort en bedömning att rummet tog längre tid att städa jämfört med våra ordinarie städrutiner.
Som du blev informerade vi incheckningen behåller vi depositionen om det bedöms att extra städning av rummet krävs.

Ha en fortsatt fin kväll Joel,

Vänligen Ronja
U&ME

Jag:
Hej igen!

Jag hoppas att ni kan svara på VAD det var som inte var ok med vår städning. Vi städade undan allt från rummet förutom att bädda sängarna etc. Skulle vilja veta vad som gjorde att det tog längre tid än vanligt. Vi städade rummet precis som vi brukar när vi bott på andra hotell och det har aldrig varit problem. Är otroligt besviken över att ni inte heller kan påpeka vad det var som var dåligt med vår städning. Hade vi lämnat rummet skitigt hade jag givetvis förstått att ni behållit depositionen, men nu har vi städat precis som kan förväntas hos ett hotell.

Om det är så att ni kräver att man städar ytterligare mer än att plocka undan sina saker och lägga saker i papperskorgen så tycker jag att ni ska påpeka det. Det enda vi inte städade var att till exempel bädda sängen, men det har jag aldrig gjort på ett hotell och det har som sagt aldrig varit ett problem.

Hoppas att ni kan påpeka vad som är fel. Har ni en bra anledning till att vår städning inte duger så köper jag det, men hittills har ni inte kunnat ge en relevant och specifik anledning!

Med vänliga hälsningar,

Dold text

Efter detta svarar inte hotellet mer. Jag kan garantera att jag städat mycket finare än vad jag gjort många gånger tidigare på hotell, och det har aldrig varit problem. Allt var bortplockat, förutom skräpet vi slängt i papperskorgen. Det kan säkert ha legat kvar en tom shopping-påse på en stol någonstans, men inte mer än så. Inget som kan kräva en extra städning. Det som gör mig mest irriterad är hur de inte vill ge en konkret anledning eller förklaring till vad som behövde göras eller vad vi hade lämnat som krävde ytterligare städning. Börjar tro att de blandar ihop vårt rum med något annat, eller så försöker de bara mjölka oss på mer pengar...

Känner mig rätt hjälplös nu, vad kan man egentligen göra? Ska börja fota alla hotellrum innan jag lämnar dem, men det hjälper ju inte denna gång. Då vi, två fattiga studenter, betalade 4000 kr för två nätter känns det faktiskt förjävligt att de utan anledning ska kräva oss på 500 kr till... Någon som varit i en liknande situation och har tips eller liknande? Kan det vara värt att ringa konsumentrådgivningen eller något liknande?

Vi är väldigt tacksamma för alla svar!

Permalänk
Medlem

Har du testat ringa dom?

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

Och du kan inte påminna dig någon info på rummet om hur de ville att det skulle se ut vid avfärd?
Typ i den där mappen som bruka liggandes i nåt hörn och som man aldrig kikar i

Permalänk
Skrivet av Treant:

Har du testat ringa dom?

Så vitt jag vet kan man inte kontakta dem via telefon, hittar inget nummer på hemsidan eller liknande. Inte heller på eniro. De har ingen reception utan endast "Self service" check-in etc. Antar att det är därför.

Permalänk
Skrivet av Mieriola:

Och du kan inte påminna dig någon info på rummet om hur de ville att det skulle se ut vid avfärd?
Typ i den där mappen som bruka liggandes i nåt hörn och som man aldrig kikar i

Nej, jag brukar faktiskt roa mig med att läsa igenom de där meningslösa papprerna om frukosttider, städning och så vidare. Stod inget annat om städningen än att det var daglig städning. Vi fick skriva under ett kort avtal när vi checkade in där det stod att alkohol på rummet var förbjudet samt att depositionen ej betalades tillbaka om "städning utöver ordinarie dagsstäd" krävdes. Läste igenom hela (det var bara några rader) och inget mer specifikt stod.

Permalänk
Medlem

Bolaget Balticgruppen AB verkar äga varumärket U&ME, kanske värt att testa där?

http://www.allabolag.se/5561978734/Balticgruppen_AB

Hittade inte heller något telefonnummer till hotellet, vilket känns lite skumt (trots self service).

EDIT: Testa att ta kontakt med kommunens konsumentombudsman, om sådan finns. Ring kommunens växel i morgon och fråga. Denne kan ta kontakt med hotellet m.m.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Skrivet av saturday_sun:

Bolaget Balticgruppen AB verkar äga varumärket U&ME, kanske värt att testa där?

http://www.allabolag.se/5561978734/Balticgruppen_AB

Hittade inte heller något telefonnummer till hotellet, vilket känns lite skumt (trots self service).

EDIT: Testa att ta kontakt med kommunens konsumentombudsman, om sådan finns. Ring kommunens växel i morgon och fråga. Denne kan ta kontakt med hotellet m.m.

Ja, jag tycker också att det känns lite konstigt utan kundtjänst. Men väl på plats var allting väldigt professionellt, det var ett väldigt trevligt hotell. Av den anledningen känns det som att rummet måste ha blandats ihop med någon annans rum eller liknande. Däremot känns det mycket skumt att de inte kan nämna VAD som var dåligt med rummets skick vid utcheckning.

Ska testa ta kontakt med konsumentombudsmannen imorgon. Bör man vända sig till konsumentombudsmannen här i Luleå där jag bor eller i Umeå?

Permalänk
Medlem

Ett tips bo inte på ett sånt hotell igen. Det är dyrt och ingen service alls. Jag bor nästan alltid på Nordic choice och de är bra och billigare. Det här låter som ett vandrarhem med rövarpriser.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Skrivet av f@boy:

Ett tips bo inte på ett sånt hotell igen. Det är dyrt och ingen service alls. Jag bor nästan alltid på Nordic choice och de är bra och billigare. Det här låter som ett vandrarhem med rövarpriser.

Ja, servicen var urusel. Grymt bra standard i övrigt på hotellet dock. Väldigt bra frukost, väldigt fina och fräscha rum etc. Men nej, U&ME blir det aldrig igen efter detta, såvida de inte löser detta på något bra sätt omgående.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ReMemberMe:

Ja, jag tycker också att det känns lite konstigt utan kundtjänst. Men väl på plats var allting väldigt professionellt, det var ett väldigt trevligt hotell. Av den anledningen känns det som att rummet måste ha blandats ihop med någon annans rum eller liknande. Däremot känns det mycket skumt att de inte kan nämna VAD som var dåligt med rummets skick vid utcheckning.

Ska testa ta kontakt med konsumentombudsmannen imorgon. Bör man vända sig till konsumentombudsmannen här i Luleå där jag bor eller i Umeå?

Du vänder dig till konsumentombudsmannen i den stad där du är folkbokförd.

Permalänk
Skrivet av anon226320:

Du vänder dig till konsumentombudsmannen i den stad där du är folkbokförd.

Tack. Jag gör det imorgon och återkommer här. Tack för all hjälp hittills!

Permalänk
Medlem

Lycka till! Blir riktigt sur när man får höra sånt här...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Ett beslut att behålla en deposition tas normalt av en städledare som om de inte är helt väck skriver ner anledningen.
När skickade du sista mailet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av saturday_sun:

Lycka till! Blir riktigt sur när man får höra sånt här...

Tack! Ja, man känner sig så otroligt hjälplös.

Skrivet av Napoleongl:

Ett beslut att behålla en deposition tas normalt av en städledare som om de inte är helt väck skriver ner anledningen.
När skickade du sista mailet?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det är det jag också tänker. Någon motivering måste de ha. Hade de kommit med en vettig anledning, att vi hade råkat skita ner något ordentligt och missat att ta bort det, så hade jag förstått det. Men om det är för att vi kan ha lämnat någon shoppingpåse på en stol/golvet/sängen så är det ju bara sjukt.

Skickade sista mailet strax efter 21 ikväll (två minuter efter att hon skickade det sista till mig), så personen jag skrev med kan säkert ha slutat för ikväll. Ska avvakta och se om jag får ett svar imorgon bitti och se vad de säger, får jag ingen svar eller en bra förklaring så ringer jag konsumentombudsmannen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReMemberMe:

Tack! Ja, man känner sig så otroligt hjälplös.

Ja, det är det jag också tänker. Någon motivering måste de ha. Hade de kommit med en vettig anledning, att vi hade råkat skita ner något ordentligt och missat att ta bort det, så hade jag förstått det. Men om det är för att vi kan ha lämnat någon shoppingpåse på en stol/golvet/sängen så är det ju bara sjukt.

Skickade sista mailet strax efter 21 ikväll (två minuter efter att hon skickade det sista till mig), så personen jag skrev med kan säkert ha slutat för ikväll. Ska avvakta och se om jag får ett svar imorgon bitti och se vad de säger, får jag ingen svar eller en bra förklaring så ringer jag konsumentombudsmannen.

Det kan vara så att de behöver diskutera det hela med nån form av chef som inte jobbar till 21 och att bokningen och/eller vilka du mailat med stänger 21. Jag skulle möjligen förbereda mig med Konsumentombudsmannen idag men vänta till torsdag med att påminna om ett svar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Napoleongl:

Det kan vara så att de behöver diskutera det hela med nån form av chef som inte jobbar till 21 och att bokningen och/eller vilka du mailat med stänger 21. Jag skulle möjligen förbereda mig med Konsumentombudsmannen idag men vänta till torsdag med att påminna om ett svar.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast första mailet svarade jag på mycket tidigare under dagen. Men visst har du en poäng att det kan vara något sådant. Kanske avvaktar ett tag till då.

Permalänk

Inget svar ännu. Min flickvän pratade även med en vän till henne som bott på hotellet samtidigt som oss. Hon hade inte heller fått tillbaka sin deposition. Nu vet jag visserligen inte hur deras rum såg ut när de åkte, men det känns skumt...

Permalänk
Medlem

Dom har nog satt det i system att inte betala tillbaka städat eller inte, vilket jävla skit hotell skriv på facebook och överallt hur dom lurar folk detta är knappast ok eftersom dom inte sagt anledningen att bara säga det krävde mer är ju skitsnack..

Permalänk
Skrivet av ReMemberMe:

Inget svar ännu. Min flickvän pratade även med en vän till henne som bott på hotellet samtidigt som oss. Hon hade inte heller fått tillbaka sin deposition. Nu vet jag visserligen inte hur deras rum såg ut när de åkte, men det känns skumt...

Låter som att dom försöker dra in lite extra pengar bara.

Vilket seriöst företag som helst dokumenterar väl ordentligt och så tar dom inte en deposition utan det kommer ett kravbrev/faktura eller whatever i efterhand med bevis bifogat.

Permalänk
Medlem

Tittar man på deras hemsida så tillhör de 'World Hotels'. De har ett svenskt telefonnr 020 795 000. Jag skulle ringa dit och be att få telefonnr direkt till hotellet alt. bli kopplad dit.

Permalänk
Medlem

@ReMemberMe: Skulle varit intressant om du fotat rummet, då kunde man satt dit dem ordentligt.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Känns som om de försöker blåsa dig. Många kunder väljer säkert att betala istället för att motsätta sig och på så sätt tjänar de 500:- extra per hotellrum...

Bestrid!

Permalänk
Medlem

I annat fall kan du ringa aftonbladet, de vill säkert ha en sån här historia

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Skrivet av HazZarD:

Dom har nog satt det i system att inte betala tillbaka städat eller inte, vilket jävla skit hotell skriv på facebook och överallt hur dom lurar folk detta är knappast ok eftersom dom inte sagt anledningen att bara säga det krävde mer är ju skitsnack..

Exakt.

Skrivet av Alligatorn:

Låter som att dom försöker dra in lite extra pengar bara.

Vilket seriöst företag som helst dokumenterar väl ordentligt och så tar dom inte en deposition utan det kommer ett kravbrev/faktura eller whatever i efterhand med bevis bifogat.

Jag håller med...

Skrivet av poeman:

Tittar man på deras hemsida så tillhör de 'World Hotels'. De har ett svenskt telefonnr 020 795 000. Jag skulle ringa dit och be att få telefonnr direkt till hotellet alt. bli kopplad dit.

Tack, ska testa ringa dit om de inte svarar snart. Ringer även konsumentombudsmannen innan jag ringer hotellet tror jag, så jag vet vad de har för skyldigheter. Ty om de måste kunna visa städprotokoll/bilder eller vad som helst...

Skrivet av xpanterx:

@ReMemberMe: Skulle varit intressant om du fotat rummet, då kunde man satt dit dem ordentligt.

Ja, verkligen. Trodde dock aldrig att man skulle behöva göra något sådant vid ett hotellbesök. Men från och med nu ska jag göra det, helt klart.

Skrivet av guos89:

Känns som om de försöker blåsa dig. Många kunder väljer säkert att betala istället för att motsätta sig och på så sätt tjänar de 500:- extra per hotellrum...

Bestrid!

Ja, så kan det mycket väl vara. I vanliga fall läser jag inte igenom mailen man får efter en vistelse (typ "tack för ditt besök, välkommen åter, blablabla), så det var egentligen bara tur att jag öppnade mailet denna gång. Hade nog inte ens märkt det annars.

Skrivet av Captain_Spock:

I annat fall kan du ringa aftonbladet, de vill säkert ha en sån här historia

Hahaha, det vill de säkert. Av någon anledning känns det dock som att konsumentombudsmannen eventuellt har lite större möjlighet att hjälpa mig än Aftonbladet!

EDIT: Konsumentvägledningen stängd idag på grund av tjänsteärenden. Fan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReMemberMe:

EDIT: Konsumentvägledningen stängd idag på grund av tjänsteärenden. Fan.

Tycker att du ska ta detta till Aftonbladet... hur i tusan vågar Konsumentvägledningen ha stängt... skandal! Du måste ju kunna få konkreta och direkta svar, nu.. idag, omedelbart.

OnT: Låter som att de försöker sig på en rövare, ja.
Men du verkar tänka rätt, ta det med officiella vägar och kräv en giltig anledning. Har de en, så ska det inte vara något problem. Nästa steg är väl att försöka få tag i andra som bott där, och se om de också fått denna "nota".

Permalänk
Medlem

Ingen som är sugen på att göra en undercover övernattning på hotellet där du mer eller mindre bara sover du gör absolut inget annat i rummet går inte ens på toa.. Och sedan tar bilder etc och ser sedan hur dom agerar? Har vi då bildbevis (som tas innan personen i fråga lämnar hotellet) så får vi svaret om dom har satt detta i system för alla..

Bara en rolig idé jag kom på här på jobbet.. Bor själv för långt bort annars hade jag nog allt gjort det!

Permalänk
Skrivet av jensen.:

Ingen som är sugen på att göra en undercover övernattning på hotellet där du mer eller mindre bara sover du gör absolut inget annat i rummet går inte ens på toa.. Och sedan tar bilder etc och ser sedan hur dom agerar? Har vi då bildbevis (som tas innan personen i fråga lämnar hotellet) så får vi svaret om dom har satt detta i system för alla..

Bara en rolig idé jag kom på här på jobbet.. Bor själv för långt bort annars hade jag nog allt gjort det!

Tänkte samma sak och fota både när man är kommer och när man åker. Hade gjort de själv om man inte bott så långt ifrån.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator
Nzxt H440w black,Msi Z170 Gaming M5, I7 6700k, Noctua Nhd15,Corsair vengence lpx 2x4 gig,Corsair force le 240 gig, wd 1tb, evga g2 750w,

Permalänk
Medlem

Eftersom det inte är enstaka fall, låter detta som något de satt i system. Tycker det är viktigt att detta får spridning.

Permalänk
Medlem

Vad som än händer - ring inte Aftonblaskan. Den skall bojkottas och inget annat.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Skrivet av jensen.:

Ingen som är sugen på att göra en undercover övernattning på hotellet där du mer eller mindre bara sover du gör absolut inget annat i rummet går inte ens på toa.. Och sedan tar bilder etc och ser sedan hur dom agerar? Har vi då bildbevis (som tas innan personen i fråga lämnar hotellet) så får vi svaret om dom har satt detta i system för alla..

Bara en rolig idé jag kom på här på jobbet.. Bor själv för långt bort annars hade jag nog allt gjort det!

Med tanke på att vi betalade över 2000 kr per natt så är jag inte jättesugen på det! Men det lockar att göra det nästa gång jag ska till Umeå faktiskt. Problemet är väl bar att jag inte vill låta dem tjäna pengar på mig efter detta (ifall att samma sak inte skulle ske då).

Kändes för övrigt när det gäller servicen som fanns på hotellet som att den var värdelös. Attityden var typ "här är bara skitungar som ska supa skallen av sig på Brännbollsyran". De hade personal på plats vid incheckningen med anledning av Brännbollsyran, men när jag frågade om hjälp med saker som något bra ställe att parkera bilen på, insättningsautomat etc så var det bara en allmän dryg stil de hade. "Det kan du väl ta reda på själv?" ungefär. Fan, på ett hotell som tog 2000 kr/natt hade jag förväntat mig mer.

Skrivet av MoNkeY-05:

Vad som än händer - ring inte Aftonblaskan. Den skall bojkottas och inget annat.

Haha, nejdå, kommer inte att ske!