Bästa uppgraderingen för min PC?

Permalänk

Bästa uppgraderingen för min PC?

Tjena Sweclockers!
Jag har nu funderat på att uppgradera datorn. Problemet är att jag inte vet om jag ska köpa en ny GPU eller CPU...
Jag skulle nämligen vilja veta vilken av dom jag ska uppgradera och vilken GPU/CPU jag då ska köpa för att få den bästa ökningen i prestanda

Jag vill helst inte lägga mer än 3000 på det här så om ni vet något jag kan köpa vilket kommer öka prestandan mest så skriv gärna det och varför!

PC Specs
MOBO: MSI 970 GAMING (MS-7693)
CPU: AMD FX-8350
GPU: AMD Radeon HD 7970 3GB
PSU: Corsair CX 600

Visa signatur

MOBO: Asus Z170M Plus | CPU: i7 6700k @4.5GHz
GPU: Asus GTX 1060 Dual OC 6GB | PSU: Corsair CX 600
RAM: HyperX 4x4GB DDR4 2400MHz

Permalänk
Skrivet av JonteBassket:

Tjena Sweclockers!
Jag har nu funderat på att uppgradera datorn. Problemet är att jag inte vet om jag ska köpa en ny GPU eller CPU...
Jag skulle nämligen vilja veta vilken av dom jag ska uppgradera och vilken GPU/CPU jag då ska köpa för att få den bästa ökningen i prestanda

Jag vill helst inte lägga mer än 3000 på det här så om ni vet något jag kan köpa vilket kommer öka prestandan mest så skriv gärna det och varför!

PC Specs
MOBO: MSI 970 GAMING (MS-7693)
CPU: AMD FX-8350
GPU: AMD Radeon HD 7970 3GB
PSU: Corsair CX 600

ökad prestanda för vad ? du får specificera lite bättre.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Med din budget skulle jag väntat på Amd zen för att se om en uppgradering är värd. Om du inte vill köra begagnat så kan det lilla prestandahoppet vid köp av ny processor vara lite ovärt. Om du inte redan har gjort det så kan du klocka din processor lite. Eller så samlar du ihop en tusenlapp till och går över till intel :).

Ett nytt grafikkort i den prisklassen blir typ ett gtx 970 som ligger däromkring eller möjligtvis ett gtx 1060 beroende på hur väl det presterar.

Det beror ju helt på vad du tänkt göra med datorn. Ska du redigera en massa bilder o videos eller lira cpu intensiva spel. Eller ska du bara gamea lite casual i full hd?

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av morotis:

Ett nytt grafikkort i den prisklassen blir typ ett gtx 970 som ligger däromkring eller möjligtvis ett gtx 1060 beroende på hur väl det presterar.

Väldigt ovärd uppgradering från 7970 -> Gtx 970. Grovt 20-25% högre snitt FPS beroende på upplösning.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Köp en SSD om du inte redan har det, annars så bör du samla ihop mer pengar så du kan köpa ny Cpu, mobo och minnen. Alternativt hitta något begagnat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@philipborg: Det är vad man får för 3 tusen i dagsläget, om det är en värd uppgradering eller inte, det är en annan femma.

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4