Uppgraderat grafikkortet, datorn vägrar posta

Permalänk

Uppgraderat grafikkortet, datorn vägrar posta

Tjena,

Jag bytte nyligen grafikkort från GTX 660 till Sapphire Radeon R9 390 och tänkte kolla mer er om någon vet vad det är som orsakar detta.

Jag har försökt stänga av Secure Boot i BIOS, men den inställningen fanns inte där. Datorn vill inte posta heller (med R9 390 isatt).
Om det behövs mer information så försöker jag fixa det så snabbt jag kan, och tack i förhand!

Kan det vara att moderkortet är för gammalt?

Moderkort:

Permalänk
Inaktiv

Jag minns själv när jag bytte från Nvidia till AMD att jag hade problem med att boota Windows, prova formatera rackarn.

Permalänk
Hedersmedlem

Om det där datumet stämmer är det snarare en BIOS-uppdatering som behövs. Det behövs nästan alltid när man på äldre hårdvara gör ett sånt stort hopp i komponenter. Det nya grafikkortet är ju tre eller fyra generationer nyare än det gamla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Lista alltid samtliga delar inklusive nätaggregat när ni ber om support som kan bero på olika, okända problem. Finns klistrad tråd om detta.

Troligaste felet i detta fallet är det @Andreaz1 föreslår, krävs nyare BIOS, eller möjligen gammalt sviktande nätagg som som inte gillar det rätt törstiga 390.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Datorn vägrar posta?? För en oinvigd, vad gör datorn när den postar? Startar?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Datorn vägrar posta?? För en oinvigd, vad gör datorn när den postar? Startar?

En väldigt oväntad fråga från ett konto från 2004

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Datorn vägrar posta?? För en oinvigd, vad gör datorn när den postar? Startar?

POST = power on self test
Det är innan den startar Windows. Den gör snabba checkar på hårdvaran innan den bootar Windows, enkelt förklarat.

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Lista alltid samtliga delar inklusive nätaggregat när ni ber om support som kan bero på olika, okända problem. Finns klistrad tråd om detta.

Troligaste felet i detta fallet är det @Andreaz1 föreslår, krävs nyare BIOS, eller möjligen gammalt sviktande nätagg som som inte gillar det rätt törstiga 390.

Oh, my bad!
Verkar inte kunna edita min första post igen, så skriver här.

Operativsystem: Microsoft Windows 7 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i5-2400 3.1GHz
Moderkort: Se bild i första posten
Minne: 10gb totalt. 3x 2GB - 1x 4GB
Grafikkort: Sapphire Radeon R9 390
Hårddisk: Vet inte vilket märke, men 916gb kapacitet
Nätaggregat: EVGA SuperNOVA G2 750watt
------------------------------------------------------------------
Hittade senaste uppdateringen till BIOS, men den verkar ha samma version, bara att den nyare har "REV A" (år 2013). Men fick tips att installera drivrutiner till 390 och testa starta den då, då BIOS uppdatering är sista utvägen. Vill passa på att tacka er för era kommentarer!

Permalänk
Medlem

@anon167442: bios uppdatering kanske

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VanishingLight:

Oh, my bad!
Verkar inte kunna edita min första post igen, så skriver här.

Operativsystem: Microsoft Windows 7 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i5-2400 3.1GHz
Moderkort: Se bild i första posten
Minne: 10gb totalt. 3x 2GB - 1x 4GB
Grafikkort: Sapphire Radeon R9 390
Hårddisk: Vet inte vilket märke, men 916gb kapacitet
Nätaggregat: EVGA SuperNOVA G2 750watt
------------------------------------------------------------------
Hittade senaste uppdateringen till BIOS, men den verkar ha samma version, bara att den nyare har "REV A" (år 2013). Men fick tips att installera drivrutiner till 390 och testa starta den då, då BIOS uppdatering är sista utvägen. Vill passa på att tacka er för era kommentarer!

Nästan garanterat så att du behöver nyare bios. Vill inte datorn posta så är det något med moderkortet och grafikkortet. Drivrutinerna laddas först senare.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Nästan garanterat så att du behöver nyare bios. Vill inte datorn posta så är det något med moderkortet och grafikkortet. Drivrutinerna laddas först senare.

OK, är det någon skillnad på min version [7.12] och nyaste versionen [7.12 Rev A]? Eller bör jag införskaffa nytt moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VanishingLight:

OK, är det någon skillnad på min version [7.12] och nyaste versionen [7.12 Rev A]? Eller bör jag införskaffa nytt moderkort?

Eftersom den är 1½ år nyare så är det sannolikt där finns en substantiell skillnad, t.ex. bättre stöd för nyare grafikkort.

Permalänk
Medlem

Har du Fast Boot påslaget och byter ut någon komponent skippar den att initiera hårdvaran, då den anses "slöa ned" uppstartsprocessen. Har du Fast Boot påslaget så stäng av det, kan vara så att den inte initierar det nya grafikkortet och fastnar.

Fast Boot är en ogenomtänkt funktion.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Eftersom den är 1½ år nyare så är det sannolikt där finns en substantiell skillnad, t.ex. bättre stöd för nyare grafikkort.

Kanon, då fixar jag det!

Tack för svar @ everyone, får hålla tummarna att det fixas efter BIOS uppdateringen!

Permalänk
Medlem

@VanishingLight:
Hittade detta : http://h30434.www3.hp.com/t5/Desktop-Hardware-and-Upgrade-Que... refererat här angående samma modell http://h30434.www3.hp.com/t5/Desktop-Hardware-and-Upgrade-Que...

I andra ord, ditt moderkort saknar stöd for UEFI vBIOS grafikkort, vilket omfattar i stort sett alla grafikkort på marknaden idag.

Permalänk
Inaktiv

Har du testat att reseta CMOS?

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

@VanishingLight:
Hittade detta : http://h30434.www3.hp.com/t5/Desktop-Hardware-and-Upgrade-Que... refererat här angående samma modell http://h30434.www3.hp.com/t5/Desktop-Hardware-and-Upgrade-Que...

I andra ord, ditt moderkort saknar stöd for UEFI vBIOS grafikkort, vilket omfattar i stort sett alla grafikkort på marknaden idag.

Där ser man. Jag får ta och fixa nytt moderkort då Tack så mycket!

Då va problemet fixat!